Rabu, 21 Julai 2021

Berkaitan Memelihara Haiwan: S 112 - 113 Berurusan dengan undang-undang Setempat: S 114 - 130

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Berkaitan Memelihara Haiwan

 

S 112 / Sebilangan saudara mukmin bertanya mengenai kebenaran memelihara sebahagian haiwan atau reptilia, seperti serigala, mengkarung (kadal), hamster (sejenis tikus), katak dan tupai?

J / Memelihara haiwan itu sendiri tidak menjadi masalah.

 

S 113 / Adakah boleh memelihara sebahagian binatang yang haram (dimakan), seperti anjing, babi atau buaya, dan menjualnya kepada mereka yang menginginkannya?

J / Boleh.

 

✡✡✡✡✡✡

 

 Berurusan dengan undang-undang Setempat:

 

S 114 / Adakah dibenarkan untuk mengambil wang negara dengan tujuan keselamatan, dengan menganggap sebahagian dari kekayaan seseorang yang khusus, dan jika dibenarkan, adakah ia awam atau swasta?

J / Tidak dibenarkan.

 

S 115 / Jabatan Penjara meminta pertolongan saya untuk memastikan apakah Si Fulan benar-benar dipenjara dan layak menerima gaji (alaun), dll, atau tidak dipenjarakan, dan atas dasar kata-kata saya keputusan di hadapan hakim yang – bertanggungjawab.

Adakah salah berurusan dengan mereka, dan apakah ada apa-apa jika saya menulis bahawa Si Fulan tidak dipenjarakan dan dia tidak benar-benar dipenjarakan, tetapi dia berbohong untuk mendapatkan gaji (alaun), adakah saya patut membiarkannya pembohongannya atau menunjukkan kebenaran?

Mengetahui bahawa mereka mempercayai saya, dan saya merasa sakit hati kerana mendedahkan kebenaran sebahagiannya kerana takut dengan pengingkaran mereka, lalu mendedahkan perkara mereka kemudian tunjukkan kepada mereka agar mengembalikan semua yang mereka terima atau mungkin dipenjarakan.

Perlukah saya menahan diri dari membantu Jabatan (institusi) tersebut dalam mendapatkan maklumat, mengetahui bahawa kehadiran saya dengan mereka bermanfaat bagi sesetengah pihak untuk membantu mereka menyelesaikan urusan mereka dan memudahkan urusan mereka?

J / Tidak ada masalah dalam kesaksian dan menyatakan kebenaran, tetapi mungkin menjadi masalah dalam menyembunyikannya.

 

S 116 / Seorang tahanan diperuntukkan gaji oleh pemerintah, tetapi jika dia sebelumnya pernah bekerja di Parti Baath, sehingga jika dia dipenjarakan akan diharamkan dari hak ini, apakah kami boleh menolong orang-orang seperti itu mendapatkan hak-hak mereka? Kerana ada di antara mereka yang sangat miskin atau hubungannya sebelum ini tidak mendatangkan bahaya kepada sesiapa?

J / Dibolehkan.

 

S / 117 / Seorang pekerja bekerja di sebuah jabatan dan mempunyai beberapa peralatan seperti gunting, alat mengurut, alat penebuk dan pena. Itu adalah hak milik jabatan, bolehkah dia menggunakannya untuk kegunaan peribadi? Adalah diketahui bahawa alat penebuk, misalnya, dia membeli klip. Dan dia juga berusaha memperbaiki peralatan yang tidak berfungsi di jabatannya, walaupun ini bukan pekerjaannya dan dia tidak mengambil bayaran?

J / Dibolehkan.

 

S / 118 / Saya bekerja di jabatan kerajaan sebagai pemandu kereta untuk mengangkut pekerja, dengan gajinya rendah 220,000 sebulan. Selepas bekerja, kereta jabatan tetap bersama saya, dan saya mempunyai kebenaran untuk menggunakannya.

Soalan saya: Adakah saya dibenarkan bekerja dengan kereta itu selepas bekerja untuk mencari nafkah dan memenuhi keperluan? Adalah diketahui bahawa para pemandu kereta jabatan melakukan kerja dengan cara ini.

J / Tidak dibenarkan.

 

S 119 / Adakah boleh menarik balik pinjaman untuk tujuan tertentu seperti (pembinaan tasik), Adalah diketahui bahawa ketika saya menarik balik pinjaman, saya tidak membuat projek ini dengannya, tetapi saya menggunakannya untuk perkara lain, tetapi ketika mereka datang yang akan mendedahkan mengenai projek ini, saya membawa mereka ke tasik lain yang bukan milik saya, untuk mengambil (pinjaman) tersebut. Adalah diketahui bahawa pihak yang membiayai pinjaman ini kadang-kadang adalah kewangan kerajaan dan kadang-kadang kerana kelayakan. Adakah perkara ini dibenarkan?

J / Menurut kesesuaian pertanyaan, ia tidak dibenarkan kerana ini adalah amalah tipu-daya dan penipuan.

 

S 120 / Kadang-kadang kontrak datang melalui jabatan kami, dan kami memberikannya kepada kontraktor untuk melaksanakannya. Adakah saya mempunyai hak sebagai pegawai untuk mengambil alih pekerjaan ini yang saya ambil sebagai kontraktor sebanyak 10 juta, memandangkan saya tahu bahawa harganya adalah 8 juta dinar?

J / Tidak dibenarkan.

 

S 121 / Kadang kala saya ditugaskan ke jabatan untuk menyewa kenderaan (Syafl contohnya), dan jabatan memperuntukkan yuran 300,000 untuk setiap hari, jadi saya mencari orang yang menerima harga lebih rendah daripada yang diperuntukkan, untuk mendapat faedah dari yang lain. Adakah ia dibenarkan?

J / Tidak dibenarkan. Yang betulnya adalah mengembalikan jumlah lebihan itu kerana ia adalah wang awam yang dimiliki oleh semua orang.

 

S 122 / Kadang kala jabatan menawarkan pekerjaan, dan setelah belajar, 5 hari diperuntukkan untuk pekerjaan ini (borong – sekali gus), dan untuk setiap hari ada jumlahnya, tetapi saya menyelesaikan kerja dalam masa 3 hari, dan saya mendapat keuntungan dari jumlah yang diperuntukkan untuk baki dua hari sebagai faedah (lebihan). Adakah ini dibenarkan?

J / Tidak dibenarkan. Lebihan akan dikembalikan kerana ia adalah dana awam.

 

S 123 / Kadang kala Pengarah Jawatankuasa Perolehan memperuntukkan sejumlah wang sebagai hadiah kepada pembantunya. Adalah diketahui bahawa jumlah itu tersisa dari peruntukan untuk kerja tertentu di jabatan. Adakah saya berhak mengambilnya?

A / Pengarah ini adalah pencuri yang rosak, dan tidak dibenarkan mengambil wang darinya, melainkan dia mesti didedahkan dan dihadapkan ke badan kehakiman.

 

S 124 / Kadang-kadang saya ditugaskan untuk membeli bahan untuk syarikat itu, dan Pengarah Jawatankuasa Perolehan meminta saya menyerahkan senarai harga, misalnya, bahan untuk 650 ribu, saya menuliskannya dalam senarai dengan harga 700 ribu, jadi adakah saya mempunyai hak untuk menulis selain daripada harga sebenar dalam senarai?

J / Tidak dibenarkan.

 

S 125 / Kadang kala saya mengambil barang yang ditentukan untuknya dari syarikat, seperti alat tulis, misalnya. Adakah itu dibenarkan?

J / Dengan had sederhana yang mungkin anda perlukan untuk bekerja, tidak ada masalah.

 

S 126 / Di beberapa jabatan negeri, pilihan raya diadakan untuk mencalonkan pengurus besar atau pengurus jabatan. Adakah dibenarkan orang beriman untuk turut serta dalam hal mencalonkan dirinya untuk jawatan atau memberikan suara?

J: Tidak ada masalah.

 

S 127 / Adakah saya dibenarkan untuk mengatur, secara tidak rasmi, beberapa urus niaga yang saya lakukan membayar gaji kepada beberapa orang yang memerlukan sebagai gaji kebajikan sosial?

J / Pertanyaannya tidak jelas apa yang dimaksudkan dengan cara tidak formal, tetapi secara umum jika tujuannya adalah untuk menjadi orang tengah yang memerlukan gaji untuk memenuhi keperluan mereka, maka tidak ada masalah dengannya.

 

S 128 / Seseorang telah dijatuhkan hukuman satu tahun, dan dia dibebaskan sebelum menyelesaikannya. dan ada kesetaraan ditunda penerimaan pada membuktikan bahawa hukumannya yang sebenarnya adalah satu tahun, jadi adakah dia berhak membuktikannya dengan memalsukan surat tertentu atau dengan sumpah?

J / Tidak dibenarkan.

 

S 129 / Apakah hukum bekerja di bank-bank jika tidak ada alternatif yang lebih mulia bagi yang mencari kerja?

J / Dibolehkan bekerja di bank-bank.

 

S 130 / Di negara kami (Arab Saudi), kami mengalami tekanan dan kesulitan untuk mendapatkan pekerjaan. Adakah dibenarkan berbohong atau memalsukan sijil kecil untuk mendapatkan pekerjaan yang sukar?

A / Tidak dibenarkan memalsukan sijil tamat pengajian dan pelajaran.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikut

                                         

                                      

Tiada ulasan: