Rabu, 7 Julai 2021

Berurusan Dengan Ibu Bapa: S 157 - 158

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Berurusan Dengan Ibu Bapa

 

S 157 / Ibu saya bukan seorang ansar dan tidak membenarkan saya menghadiri majlis ansar. Adakah saya dibenarkan menghadiri majlis ansar untuk memperingati kematian ketika dia dalam perjalanan dan tidak dia mengetahuinya, adalah diketahui bahawa ayah saya bukan ansar, tetapi dia membenarkan saya melakukannya dan malah mendorong saya untuk melakukannya?

J / Tidak wajib mematuhinya (ibu) dalam masalah ini, dan begitu juga ayah, semoga Allah memeliharanya, mereka patut menyokong apa yang anda lakukan dalam mentaati Allah, kemudian bertawakkallah pada Allah, semoga Allah menjayakan anda dan membimbing langkah anda.

 

S 158 / Hari ini ayah saya bercakap dengan saya mengenai isu keluar untuk berdemonstrasi dan berkata kepada saya: Sekiranya kamu keluar selepas ini aku tidak mengenalimu dan kamu tidak mengenaliku, saya berkata kepadanya: Mulai sekarang saya tidak mengenali ayah dan ayah tidak mengenali saya dan saya meninggalkan rumah dan dia datang ke belakang saya dan membawa saya kembali. Tuan, demi Allah, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, kerana keluarga saya bukan ansar dan mereka menentang saya dalam semua perkara yang saya lakukan kerana mereka tahu bahawa saya adalah ansar dan kadang-kadang kerja saya untuk dakwah itu diketahui oleh mereka dan mereka menentangnya dan saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan mereka? Saya ingin bekerja untuk dakwah dan mereka menentang saya dan oleh itu saya menentang mereka dan ada masalah di antara kami dan mereka memberitahu saya di mana ketaatan kepada ibu bapa? Tuan: Apa yang saya lakukan betul atau salah? Tuan redha atau tidak? Bagaimana saya menangani mereka, semoga Allah menolong menjayakan tuan dan mempermudah urusan tuan?

J / Bapa pasti memandang anda sebagai sebahagian dari dirinya dan mencintai anda mungkin lebih daripada dirinya sendiri. Anda memperlakukannya melalui kenyataan-kenyataan ini dan jangan bersikap kasar dengannya, semoga Allah memberikan anda kejayaan. Bapa yang baik tidak layak mendapat kekejaman dari anak-anaknya. Cuba gabungkan antara ketaatan kepada Allah dan memperlakukan bapa anda dengan segala kebaikan dan keramahan, dan saya mohon kepada Allah agar membimbing dan mengenalkan mereka kepada kebenaran, dan menjadikan anda sebagai perantara.

Jangan lupakan saya dalam doa anda, semoga Allah menjayakan anda.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                   

 

Tiada ulasan: