Sabtu, 10 Julai 2021

Membeli, Menjual, Gadai Janji Dan Perkongsian: S 171 - 178

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Membeli, Menjual, Gadai Janji Dan Perkongsian:  

S 171 / Short sell saham, yang merupakan proses penjualan yang ditawarkan oleh beberapa syarikat broker melalui Internet, yang bermaksud bahawa penjual short sell saham mendapat keuntungan apabila harga saham menurun X . Contohnya: Sekiranya pelabur percaya bahawa saham Syarikat X (Saham X) dinilai terlalu tinggi pada $ 15 dan harganya akan turun, dia boleh klik butang "Jual short sell" untuk membuka short sell pada saham X (dia mesti dapat beli balik saham pada penghung hari -pentj). Jika harga saham jatuh mencecah $ 10, pelabur memperoleh $ 5 per saham, tetapi jika harga saham naik hingga $ 20, pelabur akan rugi $ 5 sesaham. 

S 172 / Apakah hukum mengenai perdagangan emas, minyak, pertukaran wang, saham, perdagangan kontrak niaga hadapan, perbezaan dan lain-lain, semuanya dilakukan melalui Internet melalui syarikat broker yang memberi anda perkhidmatan perdagangan dalam perkara ini ?

J / Ia dibenarkan.

 

S 173 / Seseorang membeli sejumlah emas dengan harga enam belas juta dan menjualnya kepada yang lain dengan harga sembilan belas dan secara ansuran, dengan menyatakan bahawa ini sama dengan keuntungan sekarang, jadi adakah ia dibenarkan?

J / Tidak ada masalah dengan jumlah keuntungan selagi tidak melebihi harga purata komoditi di pasaran.

 

S 174 / Apakah hukum mengenai barang dagangan yang dibeli dan kemudian diketahui bahawa barang itu dicuri? Bagaimana seharusnya saya lakukan, apakah diperbolehkan untuk terus menggunakannya, dan adakah mesti berhenti berurusan dengan penjual itu lagi, adakah wajib melaporkan kepada pihak bertanggung jawab bahawa barang dagangan itu dicuri? Saya membeli video yang kemudian saya dapati ia adalah cetak rompak.

J / Barang yang dicuri itu boleh diembalikan kepada pemiliknya, dan jika tidak mungkin untuk mengembalikannya, maka bolehlah bersedekah atas nama pemiliknya atau yang menuntutnya. Tidak perlu menahan diri dari berurusan dengan penjual dan tidak perlu membuat laporan.

 

S 175 / Saya ingin bertanya mengenai ketetapan Syariah mengenai dua urus niaga harta tanah:

1/ Yang dipanggil Gadai janji: Adalah bagi penyewa yang meminjamkan sejumlah wang kepada pemilik rumah, dengan syarat rumah itu dipinjamkan kepadanya dengan harga yang lebih kecil berbanding dengan harga sewa biasa, selepas berakhirnya tempoh pajakan, wang yang pertama kali dipinjamnya dikembalikan kepadanya?

J 1 / Ia dibenarkan.

 

2 / Yang disebut Al-Saarut (secara sembunyi-sembunyi): Di mana penyewa rumah lama (yang menyewa dengan harga yang sangat kecil berbanding dengan harga sewa biasa kerana dia menyewanya sejak dulu) menjual sewanya kepada penyewa baru dengan harga yang selalunya merupakan seperlima lebih dari nilai sewa rumah; baik dengan memberitahu pemilik rumah atau tidak, dan sewa dibuka pada masa yang sama dengan sewa sebelumnya?

J 2 / Sekiranya pemberi sewa yang lama telah membayar sejumlah wang kepada pemilik rumah sebagai ganti kontrak sewa yang akan disepakati dengannya sebagai ganti jumlah tetap yang tidak berubah, maka dia berhak menjual haknya di rumah itu, tetapi jika ia hanya pemberi sewa yang lama, dia tidak mempunyai hak.

 

S 176 / Terdapat laman web di Internet untuk menyertai Pertukaran Internet Global, di mana emas, minyak dan mata wang diperdagangkan secara dalam talian, dan langganan ke laman web ini dilakukan melalui pelanggan yang membayar langganan minimum $ 300 dan memasuki laman web ini. Tetapi salah seorang saudara ansar memberitahu saya bahawa itu dilarang.

https: //financikalive.tradenetworks....heme=Financika

Tetapi bolehkah saya berurusan dengan mereka sehingga saya mendapat wang saya?

J / Adalah dibenarkan untuk berurusan jika jual beli itu nyata, tetapi jika itu hanya pertaruhan kenaikan dan kejatuhan harga tanpa adanya transaksi pembelian sebenar untuk bahan atau saham tertentu, maka tidak dibenarkan. untuk masalah mendapatkan semula wang anda, anda boleh mendapatkan semula wang anda dari mereka.

 

S 177 / Tuan, soalan saya adalah mengenai bintang berbucu lima. Adakah itu milik salah seorang nabi, seperti bintang berbucu enam milik Nabi Dawud (as), dan bolehkah membeli seramik barang kemas yang mengandungi bintang berbucu lima?

J / Dibolehkan membeli seramik, sama ada mempunyai bintang lima atau enam.

 

S 178 / Saya memutuskan untuk berkongsi dengan seorang Kristian di salah sebuah negara Eropah untuk membuka restoran atau kafe, dan memandangkan restoran di sini merangkumi banyak item (jualan) dan agak besar, saya menetapkan sejak awal bahawa dagingnya mesti halal, dan juga menetapkan bahawa tidak boleh ada jenis alkohol. Dan dia setuju dengan syarat-syarat ini, jadi kami memutuskan atas dasar ini untuk bekerja bersama-sama, dan setelah wang itu dibayar dan kontrak ditulis, saya dapati bahawa rakan kongsi Kristian itu ingin membuat perenggan restoran apa yang disebut perenggan mikrofon (yang bermaksud bahawa harus ada alat dengar di restoran yang ingin digunakan oleh mana-mana pelanggan untuk menyampaikan kata atau lagu tertentu atau perenggan yang dia suka, sebagai imbalan sejumlah wang bahawa pelanggan membayar kepada kedai), dan saya keberatan dan tidak dapat meyakinkan rakan kongsi untuk membatalkan perenggan ini, jadi saya sekarang mempunyai dua pilihan:

Yang pertama: mengambil separuh daripada keuntungan - dengan alasan bahawa saya adalah separuh rakan kongsi - dan tujuan saya adalah bahawa pendapatan yang saya terima tidak termasuk klausa mikrofon.

Yang kedua: untuk menuntut kepada rakan kongsi saya bahawa perenggan mikrofon benar-benar terpencil dari yang lain pendapatan kedai dan saya tidak ada kaitan dengannya, dan oleh itu bahagian saya hanyalah separuh daripada lebihan pendapatan, dan oleh itu bahagian saya secara keseluruhan adalah lebih sedikit daripada bahagian rakan kongsi.

Adalah diketahui bahawa saya tidak keberatan dalam kedua-dua hal ini, tetapi yang penting adalah memastikan nilai wang yang masuk sebagai jaminan saya, jadi adakah saya berhak untuk mengambil separuh daripada keuntungan yang diterima dari jumlah pendapatan kedai, termasuk perenggan mikrofon, atau saya tidak mempunyai hak untuk melakukan itu dan saya harus menglupakannya?

J / Anda berhak mengambil separuh keuntungan tanpa mengetepikan apa-apa daripadanya.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                   

 

Tiada ulasan: