Rabu, 21 Julai 2021

Berurusan dengan orang yang tidak beriman dengan kebenaran: S 131 - 133

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Berurusan dengan orang yang tidak beriman dengan kebenaran: 

 

S 131 / Saya seorang guru di salah sebuah hauzah naungan salah seorang orang Marajik dan saya sangat menyukai profesion saya. Saya mengajar mata pelajaran Fiqah, Sirah dan Akhlaq, dan saya berharap dapat terus berada di hauzah untuk membetulkan beberapa perkara yang berkaitan dengan dakwah secara tidak langsung. Tuan, tolong tolonglah saya, saya keliru sama ada mahu tinggal di hauzah atau meninggalkan profesion saya. Terima kasih banyak pada tuan.

J / Fahami dan pelajarilah semua perinciannya mengenai aqidah yang telah saya jelaskan, dan tidak ada halangan jika anda kekal di hauzah mereka sehingga beberapa ketika, saya mohon kepada Allah agar anda diberikan taufiq dan bimbingan, Dialah yang memiliharaku dan Dialah yang memilihara orang-orang yang soleh.

 

S 132 / Adakah kita dibenarkan semasa pertempuran membunuh Al-Nusra dan ISIS yang cedera dan memusnahkan kem perubatan mereka ...?

J / ISIS, Al-Nusrah dan Al-Qaedah, mereka tidak memiliki kesucian, jadi dengan keperluan itu adalah dibenarkan.

 

P. 133 / Saidi wa Maulai di Iran, ada organisasi popular yang dibentuk oleh rakyat sebagai tentera di bawah panji Al-Syed Khamenei dan di bawah pimpinan (bernama Al-Basij) dan mereka menggunakan orang-orang untuk kepentingan mereka, dan mereka menentang dakwah yang diberkati ini dan mereka mengatakan tentang kita sebagai orang-orang yang menyeleweng dan mereka memanggil kita (ISIS Syiah). Apa pendapat anda mengenai ansar yang bersekutu dengan mereka dan membantu kerja-kerja mereka?

J / Selagi pekerjaan mereka berada dalam batasan Syariah dan mereka tidak menimbulkan kezaliman kepada sesiapa, tidak ada masalah dalam pekerjaan mereka. Mereka adalah orang-orang Iran dan mereka berhak untuk mengambil bahagian dalam sebarang bentuk ketenteraan untuk mempertahankan Iran.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikut

                                         

 

Tiada ulasan: