Isnin, 12 Julai 2021

Istikharah dan Doa: S 186 - 188

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Istikharah dan Doa:  

S 186 / Adakah boleh melakukan istikhaarah di tempat-tempat tertentu, mengingat keadaan dapat berubah dan ada kemungkinan bahawa pada satu masa itu tidak sesuai, tetapi pada waktu lain yang dipenuhi?

J / Ya, ada kemungkinan untuk melakukan istikharah berdasarkan jangkaan perubahan keadaan atau alasannya, tetapi tidak dibenarkan mengulangi perkara yang tidak masuk akal dan orang itu mengetahui (melihat) keadaan dan kenyataannya.

 

S 187 / Saidi wa Maulai, Yamani Aali Muhammad (as), saya mohon kepada  Allah untuk tuan kekuatan dan pertolongan, wahai putera Rasulullah: Saya harap tuan akan memberi saya zikir atau doa agar saya dapat memenuhi hajat saya dan menyelesaikan masalah saya.

J / Doa, jika ia mengandungi selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, akan dimakbulkan, insya Allah, tidak kira seberapa sederhana dan mudahnya, dan keikhlasan dalam doa mempercepat ia dimakbulkan, tetapi jawapannya ada di tangan Allah SWT (Dan mungkin orang yang lambat dari saya adalah lebih baik bagi saya untuk anda tahu hasil urusannya), dan mungkin jalan keluarnya ada di tangan saya dan saya berdoa kepada Allah agar Dia menyelesaikan masalah saya.

Dan doa ini, insya Allah, di mana ada banyak kebaikan bagi orang yang mengamalkannya selama empat puluh hari. Mohonlah dengan doa ini:

يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكارِهِ، وَيا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ، وَيا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الَمخْرَجُ اِلى رَوْحِ الْفَرَجِ، ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعابُ، وَتَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْاَسْبابُ، وَجَرى بِقُدْرَتِكَ الْقَضاءُ، وَمَضَتْ عَلى اِرادَتِكَ الْاَشْياءُ، فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَبِإِرادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ، اَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمّاتِ، واَنْتَ الْمَفْزَعُ المُلِمّاتِ، لا يَنْدَفِعُ مِنْها اِلاّ ما دَفَعْتَ، وَلا يَنْكَشِفُ مِنْها اِلاّ ما كَشَفْتَ، وَقَدْ نَزَلَ بي يا رَبِّ ما قَدْ تَكأَّدَني ثِقْلُهُ، وَاَلَمَّ بي ما قَدْ بَهَظَني حَمْلُهُ، وَبِقُدْرَتِكَ اَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ، وَبِسُلْطانِكَ وَجَّهْتَهُ اِلَيَّ، فَلا مُصْدِرَ لِما اَوْرَدْتَ، وَلا صارِفَ لِما وَجَّهْتَ، وَلا فاتِحَ لِما اَغْلَقْتَ، وَلا مُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ، وَلا مُيَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ، وَلا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّد وآلِهِ، وَاْفْتَحْ لي يا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَولِكَ، وَاكْسِرْ عَنّي سُلْطانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَاَنِلْني حُسْنَ النَّظَرِ فيـما شَكَوْتُ، وَاَذِقْني حَلاوَةَ الصُّنْعِ فيـما سَاَلْتُ، وَهَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمةً وَفَرجاً هَنيئاً، وَاجْعَلْ لي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً، وَلا تَشْغَلْني بِالاِهتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِكَ، وَاسْتِعْمالِ سُنَّتِكَ فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بي يا رَبِّ ذَرْعاً، وامْتَلأتُ بِحَمْلِ ما حَدَثَ عَليَّ هَمّاً، واَنْتَ الْقادِرُ عَلى كَشْفِ ما مُنيتُ بِهِ، وَدَفْعِ ما وَقَعْتُ فيهِ، فاَفْعَلْ بي ذلِكَ وَاِنْ لَمْ اَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يا ذَا الْعَرْشِ الْعَظيمِ، وَذَا الْمَنِّ الْكَريمِ، فَاَنْتَ قادِرٌ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، آمينَ رَبَّ الْعالَمينَ.)

Wahai Yang menyelesaikan musibah, Wahai Yang melegakan batas kesengsaraan, Wahai Yang mencari jalan keluar untuk melapangkan ruh, Urusan-urusan yang sulit tunduk pada kuasa-Mu, kelembutan-Mu-lah yang menjadi penyebab, keputusan itu mulai berlaku dengan kuasa-Mu, dan semua perkara berjalan sesuai dengan keinginan-Mu. Dengan keinginan-Mu mereka mengikuti perintah-Mu tanpa firman-Mu, dan dengan kehendak-Mu mereka mematuhi larangan-Mu tanpa tegah-Mu. Engkau lah tempat meminta bagi yang memerlukan, Dan Engkau lah tempat perlindungan malapetaka, tiada yang dapat menangkis kecuali Engkau yang menangkis, tiada yang dapat menyingkap melainkan Engkau yang menyingkapnya, Dan telah turun ke atasku, wahai Tuhan, hampir aku tidak dapat menanggungnya, Dan aku menderita lebih dari apa yang mampu kupikul, dengan Kuasa-Mu, Engkau kembalikanlah ia kepadaku, dan dengan Kuasa-Mu, Engkau arahkannya ke arahku. Tiada yang dapat membuang apa yang Engkau kembalikan, tiada yang dapat pesongkan apa yang Engkau arahkan, tiada yang dapat membuka apa yang Engkau tutup, dan tiada yang dapat menutup apa yang Engkau telah buka, tiada yang dapat mempermudah apa yang Engkau sukarkan, tidak ada yang dapat menolong siapa yang telah Engkau biarkan. Maka sanjunglah (selawatlah) Muhammad dan keluarganya, Dan bukakanlah bagiku, ya Tuhan, pintu kelapangan dengan kurniaanmu, dan lepaskan dariku cengkaman kegelisahan dengan kekuatan-Mu, berikanlah pandangan yang baik atas keluhanku, biarkan aku merasai manisnya kebaikan pada apa yang kupinta, Kurniakanlah padaku, dari sisi Mu, rahmat dan kelegaan yang menggembirakan. dan tentukan untukku dari sisi Mu jalan keluar yang cepat! Janganllah Engkau biarkan aku bimbang mematuhi apa yang Engkau wajibkan dan bertindak sesuai dengan sunnah-Mu. Aku tertekan ketika ia turun padaku, Tuhanku, atas apa yang menimpaku. Aku dipenuhi dengan beban yang telah berlaku kepadaku, Engkau Maha berkuasa untuk menghapus apa yang telah menimpaku, dan menangkis apa yang saya jatuh. dan mengangkat apa yang meliputiku. Maka perlakukanlah ia padaku, walaupun aku tidak layak menerimanya dari-Mu, Wahai Yang memiliki Arasy yang agung! Dan Yang Pemurah Yang memiliki Al-Manna, Engkau Maha berkuasa, wahai Yang Maha Penyayang dari yang menyayangi, Amin, Rabbi Al-3alamin.

(Doa dalam Rumi)

S 188 / Ketika seseorang menghadap Allah dalam sujud dan meminta dariNya untuk menanggung kesakitan yang menimpa orang yang disayanginya, apakah Allah Yang Maha Suci akan mengabulkan doa ini?

J / Allah mengabulkan doa orang memanjatkan doanya. dan Allah SWT pemurah dan tidaklah halaman Allah itu kedekut. Adalah lebih baik seseorang berdoa kepada Allah untuk menghilangkan rasa sakit bagi sesiapa yang dicintainya, bukan untuk mengganti rasa sakit yang ditanggungnya.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                   

  


 

Tiada ulasan: