Khamis, 8 Julai 2021

Gantirugi Kewangan Dan Bahagian-Bahagian Kesukuan (Puak): S 164-170

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Gantirugi Kewangan Dan Bahagian-Bahagian Kesukuan (Puak)  

S 164 / Adakah dibenarkan mengambil sejumlah wang dari anggota Parti Baath dan kroni rejim lama sebagai hasil dari tulisan (rekod) mereka ke atas penduduk dan disebabkan mereka melakukan hukuman mati, memenjarakan yang lain, mengusir, merobohkan dan membakar rumah sebahagian penduduk, dan berapakah jumlah yang ditentukan untuk itu? Adakah kerosakan itu terbukti dengan adanya laporan bertulis oleh pegawai keselamatan atau rakan seperjuangan? Adakah satu saksi mencukupi dalam hal ini jika tidak ada laporan?

J / Sesiapa yang menderita atau mengalami kerugian kewangan, psikologi atau keluarga kerana orang atau kumpulan lain boleh menuntut pampasan (gantirugi) kewangan atau lain-lain yang sesuai dalam hudud Syariah. Sedangkan untuk bukti terjadinya bahaya, itu harus dirujuk ke pihak bertangung jawab yang menjalankan pengadilannya, samada ia adalah puak atau pemerintah. Jawapan kami untuk perkara ini tidak mendahului atau terkemudian. Kerana kita tidak memerintah atau mengawasi hukum negara di mana kita menetapkan hak-hak sehingga pertanyaan seperti itu diajukan kepada kita.

 

S 165 / Sebilangan orang (penduduk) kadang-kadang menghalang pemerintah atau kontraktor daripada membina beberapa projek seperti sekolah atau yang lain dengan alasan tanah ini adalah miliknya, dan kadang-kadang diperlukan wang dari kontraktor untuk membolehkannya bekerja. Adakah tindakan ini sah di sisi syarak?

J / Sekiranya tanah itu bukan miliknya, maka tindakannya tidak sah di sisi syarak, dan wang yang diperolehnya adalah haram. Ya, jika kumpulan (penduduk) tinggal di kawasan tertentu dan seseorang berasal dari luar kawasan mereka atau syarikat atau pemerintah (selain pemerintah imam yang adil) dan mereka ingin mendirikan projek awam atau persendirian (swasta), maka kumpulan (penduduk) ini mempunyai hak untuk membantah dan menghentikan projek ini atau untuk menuntut ganti rugi atas kerugian yang ditanggung oleh mereka, jika mereka cenderung menanggung kerugian kerananya, sekiranya mereka mungkin mengalami bahaya kerana projek ini. Misalnya, jika pemerintah (selain pemerintah imam yang adil) atau syarikat tertentu ingin menggali telaga minyak, atau kuari, lombong, membina kilang atau membina jambatan di kawasan mereka dan mereka menganggap bahawa projek ini akan menyebabkan pencemaran alam sekitar, memotong jalan tertentu, atau menyebabkan kesesakan, atau menyebabkan kebisingan yang berbahaya kepada mereka, atau menyebabkan pemindahan sebahagian haiwan liar, atau kerosakan tertentu, mereka berhak untuk membantah, mencegah atau menuntut ganti rugi atas kerosakan yang akan menimpa mereka atau kawasan mereka.

 

S 166 / Kami adalah masyarakat yang tinggal di kawasan luar bandar dan dinyatakan bahawa tanah ini diambil alih oleh nenek moyang kami, dan kami tidak tahu sama ada dia adalah generasi datuk keempat atau genarasi yang lebih atas darinya, dan kami tidak tahu kabilah mana yang memilikinya, dan apakah ia masih menghuni atau telah mati, dan kami tidak tahu apa-apa perkara mengenai tanah itu sama ada ia dipindah milik antara penduduk atau ia diambil alih oleh nenek moyang kami kerana pencerobohan yang berlaku di antara kabilah.

C: Tidak ada masalah dengannya.

 

S 167 / Adakah boleh mengambil sejumlah wang untuk setiap serangan (pelanggaran), seperti menghina, mencaci, memfitnah, atau memukul hingga berdarah, dan dari yang paling rendah hingga pukulan, dan bagaimana kita menentukan jumlahnya, atau adakah ia dibenarkan untuk bertindak balas dengan cara yang sama?

J / Dibolehkan mengambil pampasan (gantirugi) wang untuk sebarang kerosakan.

 

S 168 / Seseorang mencuri telefon bimbit dan wang dari kedainya, tetapi dia mengalami kerosakan tambahan akibat menutup kedai dan kehilangan aduan di balai polis. Setelah itu, pencuri itu dijumpai. Adakah pencuri itu menanggung jaminan wang tambahan atau benda yang dia curi sahaja?

J / Pencuri akan menanggung apa yang dicurinya.

 

S 169 / Kadang-kadang kita terlibat dalam masalah puak yang bersama ansar dan dengan yang lain, seperti menghadiri kelas puak untuk seseorang yang mengendalikan sebuah kereta, dan dalam undang-undang puak mereka tidak perlu membayar diyah (denda) syariah, adakah dibenarkan untuk kita mengambil bahagian, dan apakah permintaan untuk bahagian ini sah syar’ei, dan apakah kawalan syari’ah untuk diyah (denda) pada zaman kita?

J / Dibolehkan untuk ikut serta, dan apa yang biasanya terjadi dalam pemisahan puak adalah proses perdamaian dan persetujuan bersama antara kedua belah pihak, dan ini tidak bermasalah, jadi diperbolehkan untuk berdamai antara kedua belah pihak dengan kadar tertentu.

 

S 170 / Kami menerima satu bahagian dari suatu puak, apakah boleh mengambilnya dan kami membayar ketika penghakiman dijatuh pada klan, apakah dibolehkan membayarnya?

J / Penghakiman, jika ia adalah pampasan bagi seseorang individu dalam sesebuah puak, seperti diyah (denda) atau seumpamanya, maka ia adalah untuk orang ini dan tidak ada orang lain yang dibenarkan untuk mengambil bahagian di dalamnya. Adpun jika ia adalah istilah penghakiman mengenai pembayaran wang setiap individu sesuatu puak, Seolah-olah ia adalah pampasan untuk tanah awam untuk sesuatu puak. atau yang seumpamanya, maka ia boleh diedarkan kepada anggota puak dan setiap orang boleh mengambil bahagiannya, Membayar wang atau penyertaan anggota puak dalam membayar penghakiman yang jatuh ke atas anggota tersebut adalah dibenarkan dan dianggap kebajikan, terutama jika individu tersebut tidak dapat membayar jumlah tersebut atau jumlah pembayarannya menyebabkan bahaya yang lebih besar.

 

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                    

 

          

Tiada ulasan: