Selasa, 20 Julai 2021

Mengenai Perubatan dan Rawatan: S 93 - 98

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Mengenai Perubatan dan Rawatan:

 

S 93 / Adakah suami isteri dibenarkan untuk tidak mempunyai anak terus menerus kerana alasan tertentu atau tanpa alasan? Adakah suami boleh menjalani pembedahan untuk mengelakkan spermatogenesis proses (pembentukan dan pematangan sel sperma)?

J / Dibolehkan mengelakkan diri dari melahirkan anak dengan persetujuan antara pasangan, dan lelaki itu dapat melakukan pembedahan untuk memutuskan aliran air mani, tetapi lebih baik hanya memadai dengan penyelesaian sementara.

 

S 94 / Adakah diperbolehkan untuk melakukan proses melahirkan anak melalui tabung uji, seperti yang terkenal di banyak hospital swasta yang mengkhususkan perkara ini untuk mereka yang sama sekali tidak dapat mempunyai anak? Ini jika pembentukan dari kedua belah pihak ayah dan ibu?

J / boleh.

 

S 95 / Adakah pengambilan pil karbon dibenarkan sebagai rawatan julap (pencahar) seperti yang ditetapkan oleh doktor?

J / boleh.

 

S 96 / Anak saya yang berusia 7 tahun menderita autisme, kanser darah, leukemia (blood cancer), dan hernia (angin pasang) dan hampir tidak dapat bercakap. Kami telah memberinya kemoterapi selama 18 bulan dan tidak ada peningkatan yang ketara. Dia banyak menderita kerana kesalahan perubatan sehingga sel barah (kanser) naik ke sistem saraf, dan ini adalah kesalahan fatal kerana pengabaian hospital dan kakitangan perubatan, dan kami merawatnya secara meluas dan banyak kali dengan kemoterapi, kematian tiba kerana kesilapan dan tentu saja semua analisis mereka salah dan kebanyakan rawatan yang mereka berikan secara tidak sengaja dan tidak ada perhatian dan kemanusiaan hampir tidak ada di hospital dan kebanyakan kanak-kanak sedang menuju kematian.

Soalan saya adalah, adakah saya dibenarkan memutuskan kemoterapi untuk anak saya? Adakah perkara ini halal atau haram?? Saya memerlukan nasihat tuan agar tidak menjadi penyebab sesuatu yang buruk bagi anak saya, yang dilarang Allah. Banyak perkara diringkaskan untuk mengelakkan saya dari berlarut-larutan.

J / Tidak dibenarkan melainkan jika dinasihatkan oleh doktor pakar.

 

S 97 / Soalan saya adalah mengenai isu pengklonan manusia atau haiwan, apakah itu amalan beretika atau syar’eiyah? Terdapat banyak percubaan dan kajian mengenai pengklonan, tetapi pada asasnya apakah kegunaannya?

J / Saya sebelumnya telah menerangkan bahawa tidak ada masalah dengan masalah pengklonan haiwan atau manusia [1] apabila ada keperluan dan hajat untuk itu dan tidak ada halangan syar’ei dari halangan yang telah saya jelaskan, dan saya percaya bahawa pengklonan adalah penting dan perlu untuk menyelamatkan banyak nyawa manusia dan juga untuk menyembuhkan orang buta, lumpuh dan lain-lain, dan tidak ada bantahan sama ada dalam soal pengklonan embrio dan penggunaan sel induk untuk menghasilkan organ manusia untuk embrio yang diklonnya itu.

______________________

1. Lihat: Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 1. oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan

 

S 98 / Pernahkah tuan mendengar tentang bicara ilmiah terakhir yang akan berlangsung pada akhir tahun ini, yang telah menimbulkan kegemparan di dunia perubatan khususnya dan masyarakat amnya, yang merupakan transplantasi kepala yang akan dilakukan oleh Dr Sergio Canavero, dan dia telah menyatakan bahawa operasi itu akan menelan belanja 11 juta dolar. Ia akan memakan masa sekitar 36 jam dengan penyertaan 150 doktor, adalah diketahui bahawa kadar kejayaannya adalah 90%.

Saya telah melakukan perbincangan dengan salah seorang rakan saya, yang mengatakan bahawa jika proses ini berlaku, ia akan menimbulkan pelbagai masalah, dan saya berjanji kepadanya bahawa saya akan mendapat jawapan daripada tuan, adalah diketahui bahawa dia sudah biasa dengan buku The Ilusi Atheism (Wahmu l-Ilhad).

Soalan saya adalah: Apa tanggapan tuan terhadap masalah ini, kerana dia akan memotong kepala penderma (yang telah mati) dan memindahkannya ke badan lain semula?

Terima kasih banyak, dan saya minta maaf atas penantian yang lama, 8 bulan lagi berlakunya pembedahan "transplantasi kepala" pertama dalam sejarah!

J / Saya tidak membaca soalan mengenai apa yang telah tuan sebutkan di atas, tetapi secara umum masalah pemindahan kepala tidak mustahil secara perubatan dan akan mudah dan tersedia setiap kali perubatan maju dalam bidang terapi gen dan terapi sel stem. Masalahnya adalah hanya masalah masa, dan walaupun pembedahan ini gagal, mungkin secara saintifik dan praktikal dapat disahkan dan dikaitkan dengan kemajuan perubatan yang lebih besar lagi.

Bagi aspek keagamaan, agama berkaitan dengan jiwa (diri) dan pembiayaannya ditujukan kepada jiwa manusia, dan dari segi hak-hak syari’ah yang berkaitan dengan tubuh, yang ada banyak perinciannya.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                         

 

Tiada ulasan: