Rabu, 20 Mac 2019

Soalan 75: Taat kepada Ulil Amri dan Bid'ah penyusuan orang dewasa


Soalan 75: Taat kepada Ulil Amri dan Bid'ah penyusuan orang dewasa

بسم الله الرحمن الرحيم،

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)  

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Seorang sahabat Sunni saya telah mengemukakan beberapa masalah yang mengelirukan saya, pada ayat:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah Allah dan taatlah Al-Rasul, dan Ulil Amri di kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Al-Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya. [Al-Nisa’ 4:59] 

Mengapa tidak diperintahkan supaya kembali kepada Ulil Amri jika mereka di sini adalah maksumin?

Pengirim: Syaima’ Hassan Ali

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

1. Selepas ayat di atas, ayat-ayat dalam  Surah yang sama Allah berfirman:

﴿وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلاً﴾

Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan ataupun ketakutan, mereka lalu menyiarkannya. Dan kalau mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya akan mengetahuinya dari mereka (Rasul dan Ulil Amri). Kalau tidaklah karena kurnia dan rahmat Allah kepada kamu, tentulah kamu mengikut syaitan, kecuali sebahagian kecil saja.

Dalam ayat ini perintah Allah adalah  supaya kembali kepada Ulil Amri (as) dan ini adalah mencukupi bagi orang yang menggunakan pendengaran dan Dia  Maha Menyaksikan  .

2. Kembali kepada Al-Rasul (S) selepasnya adalah kembali kepada mereka (as); kerana mereka , memperluas dakwah Ilahi jika tidak, ayat ini telah mati:

﴿فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾

Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Al-Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya. [123]

Dengan kematian Rasulullah (S) tidak terdapat pemerintah yang memerintah dengan perintah Allah yang dikembalikan kepadanya apabila ada perbantahan (perselisihan), Maka itu telah menafikan kembalikanlah ianya kepada Al-Rasul dan kepada Allah SWT.

3. Jauh Dia, Maha Suci Dia  Maha Tinggi Dia dari menyia-nyiakan hamba-hambaNya, maka mengapa mereka meletakkan kembali kepadaNya apabila  mereka berbantah-bantah (berselisihan) pada satu masa dan kemudian mereka mengabaikan pada masa lain, dan adakah ini adalah keadilan Ilahi di mata mereka?!! Jika mereka mengatakan mereka kembali kepada Al-Quran dan Sunnah Al-Rasul (S) selepas baginda, ia adalah suasana dalam kedegilan dan keangkuhan. Tidakkah ada sebelum turunnya ayat Quran ini tempat turun dan Sunnah bagi Al-Rasul (S), mengapa Dia  Yang Maha Suci tidak memerintahkan sesuatu yang mencukupi padanya, pada hal setiap yang peristiwa ada beritanya, dan setiap yang baru ada hukum daripada Allah diberitahu kepada Rasulullah dan Ulil Amri keluarga Muhammad (as) para Imam dan Mahdi-mahdi yang diperintahkan Allah untuk taat kepada mereka? Jika mereka berkata bahawa selepas Muhammad (S) (wafat) kesempurnaan agama adalah dengan Al-Quran dan Sunnah Nabi yang ada pada mereka dan sudah tentulah tidak ada sebarang perbantahan (perselisihan) selepas baginda (S).

Maka tidakkah tercatat mereka telah  berbantah-bantah (berselisihan) dalam hukum-hakam sejak beratus-ratus tahun yang lalu, yang ini halal dan yang itu haram dalam perkara yang sama, bahkan imam-imam mereka mengkafirkan antara satu sama lain dalam masalah Al-Quran adalah makhluk yang sangat terkenal itu. Tetapi saya mahu memperkenalkan bencana hari ini yang mereka perselisihkan, Ia adalah malapetaka membenarkan penyusuan orang dewasa yang direka Aisyah pada Rasulullah (S) bahawa baginda telah membolehkannya. Jauh baginda (Shalawatu Allah 3alaihi wa 3la Aalih) dari kerusakan ini yang direka oleh Aisyah binti Abu Bakr, walaupun dia tidak mengamalkannya melainkan telah diamalkan olehHafsah binti Umar. tidak menghalangnya ketika Allah menyamakan mereka berdua, seperti isteri Nuh (as) dan Luth (as), dan perumpamaan ini tidak menambah apa-apa pada mereka berdua melainkan kedurhakaan 

﴿ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَقِيلَ ادْخُلا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ﴾

Allah membuat isteri Nuh dan isteri Luth sebagai perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba-hamba Kami; lalu kedua isteri itu berkhianat kepada suaminya (masing-masing), maka suaminya itu tiada dapat membantu mereka sedikitpun dari (siksa) Allah; dan dikatakan (kepada keduanya): "Masuklah ke dalam neraka bersama orang-orang yang masuk." [124].
                       
Bencana yang besar ini mereka mendapat pelajaran dari hadits yang sahih dan yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Berikut adalah teks malapetaka ini, ketua bahagian hadits di Universiti Al-Azhar mengeluarkan fatwa membenarkan  penyusuan orang dewasa:

(Di mana Dr. Ezzat Athiyah, ketua bahagian hadits Fakulti Usuluddin, Universiti Al-Azhar mengeluarkan fatwa: Adalah dibenarkan bagi wanita yang berkerja untuk menyusukan rakan sekerjanya semasa kerja, ia adalah untuk menghalang pertemuan khusus di tempat rahasia yang diharamkan, jika mereka berdua berada di dalam bilik tertutup tidak boleh sesiapa membuka pintunya kecuali oleh salah seorang daripada mereka).

(Athiyah mengesahkan dalam «arab.net» bahawa penyusuan orang dewasa adalah lima kali susuan, yang dibolehkan bersendirian dan tidak haram untuk berkahwin, dan wanita di tempat kerja boleh menanggalkan hijab atau mendedahkan rambutnya di hadapan yang disusukannya, Persijilan (dokumentasi) penyusuan ini dituntut secara bertulis dan secara rasmi dan ditulis dalam kontrak (ikatan) bahawa Fulanah yang menyusukan Si-Fulan.

Dan dalam kenyataannya pada «arab.net»  Ahli Majlis Khalaf Allah berkata: Kesilapan dalam perkara ini tidak ditangani secara ilmiah atau  secara akademik, jika ia berlaku akan membawa kepada masalah perselisihan pendapat.  Tetapi ia akan dibesar-besarkan dengan cara sinis, seolah-olah terdapat orang-orang yang suka menyebarkan kejahatan.

Walau bagaimanapun,Al-Syeikh Al-Syed Askar, bekas wakil Kajian Akademi Islam, dan ia adalah Badan Perundangan tertinggi di Al-Azhar, dan wakil Ikhwan Muslimin di Parlimen, menolak pandangan ini, beliau menekankan bahawa ia keluar dari ijmak ulamak ummah dan tidak dibenarkan qias dalam hal-hak khusus, dan menuntut agar ianya ditangani; sebab ia menyumbang kepada penyebaran sifat buruk di kalangan umat Islam.

Dr. Ezzat Athiyah, menjelaskan dalam akhbar «Al-Wathaniy Al-Yaum» bercakap atas nama parti pemerintah, yang menguasai ahli-ahli parlimen: bahawa penyusuan orang dewasa «meletakkan penyelesaian kepada masalah khalwat; kerana perlindungan gejala Maqasid (perundangan) adalah asal bagi syari3ah, dan dibina di atasnya banyak peruntukan hukum. Menuntut untuk mendokumenkan penyusuan secara bertulis dan secara rasmi, dan ditulis dalam aqad (ikatan) bahawa Fulanah dan menyusukan Si Fulan disaksikan Allah atas yang demikian dan kita menjadi saksi-saksinya pula». Beliau kemudian mengulanginya dalam temu bual dengan Saluran Kebudayaan Nil peringkat seluruh negara.

Tambahnya, Adalah Al-Sayidah Hafsah, menghantar anak saudaranya Salim bin Abdullah bin Umar menyusu kepada saudara kepada Al-Sayidah Aisyah sehingga ia bersama (yadkhul) dengannya, Maka dia telah menyusu tiga kali dan tidak lebih lima kali tidak bersama (yadkhul) dengan Al-Sayidah Aisyah dan meninggal dunia sebelum berlaku perkara tersebut).

Ini adalah sebahagian daripada apa yang dilaporkan dalam media mengenai fatwa ini dalam bulan (5/2007) dan sesiapa sahaja boleh melihat fatwa dan perdebatan mengenainya dalam media dan laman web di Internet.

Dan saya melihat kepada apa yang  dikatakan oleh Al-Syeikh Al-Syed Askar, bekas wakil Kajian Akademi Islam, (...   dan menuntut agar ianya ditangani; sebab ia menyumbang kepada penyebaran sifat buruk di kalangan umat Islam), seolah-olah dia tidak memberi perhatian kepada apa yang menyumbang kepada penyebaran sifat burukdi kalangan umat Islam, ia telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari yang direka ke atas Al-Rasul (S) adalah Aisyah, Tetapi dia sangggup mengatakan apa yang Aisyah binti Abi Bakr dan Hafsah binti Umar lakukan, seperti yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim (ia menyumbang kepada penyebaran sifat buruk di kalangan umat Islam).

Selepas semua malapetaka ini dan saya menganggapnya sebagai malapetaka, tetapi mereka menganggapnya masalah khilafiyah (perselisihan pendapat) dan mereka berbantah-bantah mengenainya, kepada siapa mereka kembali?!  Mereka biarkan saudara perempuan Sunni diambil begitu saja, mungkin ia akan membawa kepada perbalahan kaum. Sekiranya dia berkata (kembali) kepada Allah dan itu bermakna Al-Quran, kerana tidak ada seorang nabi di kalangan manusia, tidak ada washi pada Al-Rasul, Ini bermaksud Sunnah itu atau hadits itu adalah semua yang diriwayatkan dari Bukhari dan Muslim, Dengan berbuat demikian mereka menyokong Dr. Ezzat Athiyah, ketua bahagian hadits Fakulti Usuluddin, Universiti Al-Azhar dalam fatwanya, kerana masyarakat tidak menemuinya dalam Al-Quran yang mengharamkan penyusuan orang dewasa dan menemuinya di dalam Bukhari dan Muslim, apa yang membenarkan penyusuan orang dewasa dan mendapati bahawa Aisyah binti Abi Bakr dan Hafsah binti Umar beramal dengan hadits penyusuan orang dewasa yang direka-reka itu.[125] .

Ketika mastarakat berunding dan merujukkannya ke parlimen Mesir untuk menyelesaikan pertikaian atau tekanan mereka terhadap Athiyah supaya menarik balik fatwa beliau secara paksa, lalu mereka berharap dipercepatkan fatwa kepada mereka supaya mereka kembali!!!

Saya akan menunggu jawapan saudara Sunni yang bermasalah seperti yang disebutkan di atas. Saya berharap anda akan adil dalam jawapan jika anda seorang pencari kebenaran, dan mengingatkannya dengan kata-kata Rasulullah (S) kepada Abu Zhar.

Abu Zhar Al-Ghifari berkata: Rasulullah (S) kekasihku telah bersabda kepadaku: (Katakanlah yang benar, Wahai Abu Zhar telah kukatakan yang benar dan apa yang kekal padaku adalah yang benar dari teman akrab.).

4. Dari Buraid Al-3ijli, katamya, aku bertanya kepada Aba Ja’far (as) mengenai firman Allah AWJ:

﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ﴾. قَالَ: (إِيَّانَا عَنَى أَنْ يُؤَدِّيَ الْأَوَّلُ إِلَى الْإِمَامِ الَّذِي بَعْدَهُ الْكُتُبَ وَالْعِلْمَ وَالسِّلَاحَ. وَإِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ، الَّذِي فِي أَيْدِيكُمْ. ثُمَّ قَالَ لِلنَّاسِ: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ، إِيَّانَا عَنَى خَاصَّةً أَمَرَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ بِطَاعَتِنَا، فَإِنْ خِفْتُمْ تَنَازُعاً فِي أَمْرٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَإِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ، كَذَا نَزَلَتْ وَكَيْفَ يَأْمُرُهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ بِطَاعَةِ وُلَاةِ الْأَمْرِ وَيُرَخِّصُ فِي مُنَازَعَتِهِمْ، إِنَّمَا قِيلَ ذَلِكَ لِلْمَأْمُورِينَ الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ)

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.[4:58] 
Beliau berkata: (Ianya kepada kami maknanya supaya menyampaikan yang pertamanya kepada imam selepas Kitab, ilmu dan senjata. apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil, yang ada di tangan kamu dan kemudian Dia berfirman kepada manusia: Wahai orang-orang yang beriman, taatlah Allah dan taatlah Al-Rasul, dan Ulil Amri di kalangan kamu. Ianya kepada kami maknanya khusus diperintahkan kepada semua orang-orang yang beriman hingga hari qiamat dengan mentaati kami.
Kemudian jika kamu takut berbantah-bantah (berselisihan) tentang perintah itu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Al-Rasul dan kepada Ulil Amri di kalangan kamu, begitulah diturunkan dan bagaimana Allah AWJ memerintahkan mereka taat kepada penguasa perkara itu dan diberi kuasa dalam pertikaian (perselisihan) mereka, sesungguhnya dikatakan demikian kepada mereka yang telah diperintahkan orang-orang yang dikatakan kepada mereka taatlah Allah dan taatlah Al-Rasul, dan Ulil Amri di kalangan kamu. [126]
Dalam riwayat ini diterangkan sebab turun ayat tersebut dari Allah SWT.


✡✡✡✡✡

-------------------------
[122] – Al-Nisa’ 4:83.
[123] - Al-Nisa’: dari ayat 59.
[124] – Al-Tahrim 66: 10.
[125] – Bid’ah ini dijawab secara terperinci dalam Kirab "Bid'ah Radhdha3 Al-KabIr...[Bid'ah penyusuan orang dewasa]". Salah sebuah kitab terbitan ansar Imam Mahdi (as), sesiapa yang ingin lebih terperinci lagi, dia harus mengkaji kitab ini. (pengulas).
[126] – Al-Kafi: J 1 hal 276.

Tiada ulasan: