Ahad, 24 Mac 2019

Soalan 280: Pendakwa mesti berani tunjukkan diri


Soalan 280: Pendakwa mesti berani tunjukkan diri

Sesiapa yang mendakwa bahawa dia diutus kepada manusia sepatutnya mendedahkan imejnya dengan klip video dan memberitahu mereka tentang bapanya dan datuknya?

Dan menunjukkan orang ramai tanda-tanda pada tubuhnya seperti yang disampaikan oleh pengikut anda. Ini adalah yang paling kurang diketahui pada seorang pendakwa dalam perkara ini, walaupun terdapat ramai yang mendakwanya. Hanya lakukan ini. Sesiapa yang mendakwa seperti anda tentulah tidak peduli akibatnya, saya harap anda menjawabnya dan terima kasih.

Pengirim: Umm Hani - Iraq

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم،
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Masalah sembunyi dan takut daripada penzalim dan musuh-musuh para Imam (as), tidakkah itu adalah lebih baik pada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, tidakkah disebutkan dalam riwayat-riwayat yang Imam Mahdi (as) ghaib kerana takut dibunuh, bahkan haram disiarkan namanya yang mulia?! Jika anda tidak berpandangan ke hadapan perhatikanlah yang berikut,

Dari Zararah katanya, telah berkata Abu Abdillah (as): (Ya Zararah, mestilah bagi Al-Qaim (as) itu berlaku keghaiban, Aku berkata: Mengapa? Dia berkata: takut untuk dirinya sendiri dan memberi isyarat dengan tangannya, ke arah perutnya) [243].

Dan dari Abi Abdillah Al-Shalihi, katanya: Dia bertanya kepadaku selepas sahabat kami Abu Muhammad pergi untuk bertanya mengenai nama dan tempat tinggalnya, maka keluar jawapannya: (jika ditunjukkan pada kamu nama mereka akan disiarkannya, dan jika mereka tahu tempat tinggal mereka akan menunjukkannya) [244].

Adakah anda juga akan membantah Imam Mahdi (as) dan berkata kepadanya: "Siapa yang seperti kamu, jangan takut akibatnya?" Maka mengapa kamu membiarkan Auliak Allah dan berdiri di barisan musuh mereka dan kemudian mengatakan mengapa mereka tidak menunjukkan kepada kita! Adakah mereka telah melarikan diri dan tersembunyi kerana mereka membiarkan kamu? Bagaimana anda menilaihya?

Bukankah lebih baik bagi anda mengkaji pembuktian Al-Syed Ahmad Al-Hassan, semoga Allah Taala membimbing anda ke jalan yang lurus, dan meninggalkan jalan ragu-ragu dan kekal dalam keraguan? Sebelum anda mengatakan "Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul", sebagaimana Allah SWT menempelak, keadaan mendustakan para rasul (as):


﴿وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً﴾

Dan (ingatlah) hari ketika orang yang zalim itu
 menggigit dua tangannya, seraya berkata: "Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul". [245],
dan Allah berfirman:



﴿قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن كَانَ مِنْ عِندِ اللَّهِ ثُمَّ كَفَرْتُم بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِي شِقَاقٍ بَعِيد﴾

Katakanlah: "Bagaimana pendapatmu jika ia datang dari sisi Allah, kemudian kamu mengingkarinya. Siapakah yang lebih sesat daripada orang yang selalu berada dalam penyimpangan yang jauh?" [246],
dan allah berfirman:


﴿قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ﴾

Berkata Nuh: "Hai kaumku, bagaimana fikiranmu, jika aku ada mempunyai bukti yang nyata dari Tuhanku, dan diberinya aku rahmat dari sisi-Nya, tetapi rahmat itu disamarkan bagimu. Apa akan kami paksakankah kamu menerimanya, padahal kamu tiada menyukainya?" [247].

والحمد لله رب العالمين.

Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
                      
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy
* * *


✡✡✡✡✡

------------------------
[243] – Bihar Al-Anwar: J 52 hal 96.
[244] – Al-Kafi: J 1 jal 333.
[245] - Al-Furqan 25:27.
[246] - Fushshilat 41:52.
[247] - Hud 11:28.           


Tiada ulasan: