Khamis, 7 Mac 2019

Soalan 332: Berbagai masalah Fiqh


Soalan 332: Berbagai masalah Fiqh

Bilakah malam Al-Qadr bermula, adakah ia apabila terbenamnaya matahari selepas maghrib, dan bilakah ia berakhir?

Adakah dibenarkan membuka restoran untuk menjual makanan?

Adakah celak dibenarkan bagi wanita di hadapan orang asing?

Bolehkah seorang wanita yang tidak berkahwin bercelak di rumah dan juga di luar?

Adakah wajib melakukan ghusl yang membatalkan puasa? Sebagai contoh, menyentuh orang mati membatalkan puasa.

Apabila masa yang (suntuk), apakah gugur azan atau iqamah? Atau adakah mereka gugur kedua-duanya? Apakah hukumnya secara terperinci?

Berapa umur yang dilarang untuk ibu bapa melihat aurat anak-anak mereka?

Apakah mahar  Al-Syedah Al-Zahra’ (as) pada zaman kita? Apakah nilai biaya satu gram perak pada mahar Al-Zahra’ (as), adakah nilai biaya satu gram perak pada mahar adalah nilai biaya satu gram perak mentah iaitu logamnya, atau sama ada ia adalah nilai biaya satu gram perak logam (barang-barang perhiasan) di mana nilai biaya keduanya berbeza (tidak seimbang)?

Adakah tumbuhan selada/saderi air (Al-Tartir) haram dimakan?

Pengirim: Jihad Asadi

Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

J 1: Malam Al-Qadr (Lailat Al-Qadr) adalah malam 23 Ramadan, tempohnya dari terbenam matahari hingga terbit Fajar Shadiq.

J 2: Dibenarkan membuka restoran dan menjual makanan.

J 3: Digalakkan merendah diri dan beramal dan mengelakkan sifat angkuh dan bergantung kepada orang lain dan kenyataan bahawa yang sia-sia dan yang melampau pada yang kaya menjauhi nikmat dan mendapatkan yang faqir dan yang berhajat.

sehingga yang berhajat kepada orang lain dan yang faqir adalah dari nikmat Allah ke atas mereka yang beriman, Apabila merasa umur tua atau nyanyuk kembalilah ke jalan yang benar dan mengingat tuhannya)
﴿وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ﴾
Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebahagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat), mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar). [85].

J 4: untuk menggunakannya supaya dilihat oleh orang luar (ajnabi) tidak dibenarkan, tetapi jika anda menggunakannya menggunakannya di dalam rumah suaminya tidak perlu dibawa keluar atau bertemu yang bukan muhrim.

J 5: Adalah dibenarkan bagi wanita yang tidak berkahwin untuk memakai celak di rumah.

J 6: Hanya apa yang dinyatakan dalam Al-Syara’ei3 bahawa telah dinyatakan secara terperinci apa yang membatalkan puasa, namun menyentuh mayat orang mati tidak membatalkan puasa.

J 7: Jika waktu suntuk dan tinggal hanya setakat masa dia boleh melaksanakan rakaat-rakaat sholatnya barulah gugur azan atau iqamah, dan jika ada untuk masa iqamah sahaja tanpa azan, wajib iqamah tanpa azan.

J 8: Yang fardhu bagi ibu bapa tidak melihat akan aurat anak-anak mereka – semasa kanak-kanak - melainkan setakat yang perlu untuk pembersihan dan sebagainya, Apabila sampai masanya kanak-kanak itu boleh membersihkan dirinya daripada najis dan mandi dan memakai pakaiannya sendiri tanpa perlu dibantu ibu bapanya, maka ibu bapa wajib mengelakkan melihat aurat kanak-kanak bila tiada keperluan (dharurat).

J 9: Adalah mas kahwinnya (mahar Al-Zahra’ - salamu Allah 3alaiha) dari Allah ada Khumus Al-Dunia, , dan dari Ali (as) lima ratus dirham perak dan semua berat dirhamnya dua mitsqal setengah (12.5 g), dan mas kahwin (mahar - hantaran) pada masa ini adalah perkakas tumah tangga di mana dilangsungkan perkahwinan itu.

J 10: nilai mentah (logamnya).

J 11: Al-Jarjir - selada air, yang hampir dengan sayuran lobak yang terkenal, Tiada masalah memakannya, dan Al-Tartir - saderi yang merupakan tumbuhan padang pasir (bukan Al-Jarjir) juga tidak ada masalah dengannya.

Ahmad Al-Hassan               

-------------
[85] – Al-Sajadah: 21.            

✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: