Sabtu, 16 Mac 2019

Soalan 345: Rawatan – kedudukan amalah sunat – penentu terbit Fajar


Soalan 345: Rawatan – kedudukan amalah sunat – penentu terbit Fajar

Saya mempunyai beberapa soalan lain di luar dakwah:

Anak kami Mahmud berumur 3 tahun dan dilahirkan dalam keadaan penyimpangan pada zakarnya (bawah saluran kencing), kami telah merawat melalui pembedahan namun tidak berjaya. Dan sekarang kami diberi tarikh lain (12/7/2009) untuk pemeriksaan, dan mungkin prosedur lain untuknya di Negara Israel tempat kami tinggal, Patutkah saya teruskan atau meninggalkan perkara ini?

Saya suka membaca tetapi saya dapati saya sukar untuk mengingat apa yang saya baca. Adakah terdapat apa-apa cara yang berguna untuk saya mengingat?

Adakah apa yang saya baca, tetapi tidak mengamalkannya dari yang mustahab, seperti doa-doa, ziarah, atau sesuatu amalan. Adakah suatu dosa jika saya meninggalkan dan membiarkannya?

Saya mempunyai soalan mengenai masa sebenar terbit Fajar dan saya telah menerangkan secara terperinci dalam pautan berikut:
(pautan sudah tidak berfungsi)

Secara ringkasnya:

Dalam kalendar solat yang bergantung kepada pengiraan falak dan kedudukan matahari di bawah ufuk untuk menentukan waktu Solat Subuh (Fajar), saya telah melihat dan menggunakan kiraan falak bahawa masa Solat Subuh berada dalam beberapa kalendar, matahari berada pada 16 - 19,5 darjah di bawah kaki langit (ufuk), dan menyatakan bahawa Fajar Al-Shiddiq tidak nyata sehingga matahari berada pada antara 12 - 13.5 darjah di bawah ufuk. Dan mendengar bunyi kokokan ayam itu pada masa ini adalah dalil terbit Fajar Al-Shiddiq, dan waktu ini kira-kira enam puluh minit sebelum matahari terbit.

Soalan saya ialah: Bolehkah saya menggunakan standard ini (darjah matahari berada di bawah ufuk atau menggunakan kiraan falak 60 minit dari masa sebelum matahari terbit atau ayam berkokok) untuk menyimpulkan waktu masuk Solat Subuh, dan menahan diri daripada makan untuk berpuasa?

Jika saya tidak mempunyai cara bagaimanakah menentukan terbit fajar pertama dan kedua?
Adalah diketahui bahawa perbezaan antara masa kalendar dan masa yang anda nyatakan adalah antara 30 minit hingga 50 minit.

Adakah terdapat cara untuk lain menentukan waktu Fajar Al-Shiddiq, tanpa melihat kaki langit (ufuk), kerana ini tidak mungkin dalam beberapa keadaan dan masa?

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Pengirim: Abdul Ghani – Palestin

22 / Jamadi Al-Tsaniyah / 1430      

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.

Anda boleh terus menyelesaikan rawatan anak anda, Semoga Allah memberi kejayaan kepada anda.

Untuk menghafal: Ambil cawan dan masukkan ke dalamnya sedikit madu, dan tambahkan air suam ke dalamnya dan bacakan kepadanya Al-Fatihah dan Ayat Al-Kursiy dan Surah Al-Tauhid dan minum sebelum anda bersarapan, ia adalah untuk kegunaan menghafal, Insya-Allah, dan ulangi amalan  ini, jika anda boleh.

Dan anda tidak mempunyai dosa jika anda membaca amalan mustahab dan anda tidak mengamalkannya.

Untuk waktu Fajar, ia boleh dengan memerhatikannya dan mengenalinya dari tanda-tanda yang diterangkan dalam Al-Syarai3, dan ia hanya apabila matahari berada 19 darjah di bawah kaki langit (ufuk), Jika tidak, boleh ditentukan satu setengah jam atau 90 minit sebelum terbit matahari.


Ahmad Al-Hassan
                            
         
✡✡✡✡✡

         

Tiada ulasan: