Jumaat, 1 Mac 2019

Perkahwinan Kekal


Syarai3 Islam Juzuk III 7 -10
                                                                
Kitab Nikah

Ada tiga bahagian:

Bahagian I

Perkahwinan Kekal

Dilihat dalam beberapa fasal:

Fasal Pertama: Adab ‘aqad, dan pergaulan (Khilwah), dan yang berkaitan keduanya.

Adab ‘aqad (ikatan perkahwinan): Nikah adalah mustahab bagi sesiapa yang berkeinginan bagi lelaki dan perempuan. Ia juga dialu-alukan (mustahab) bagi mereka yang tidak menginginkannya; kerana Allah berfirman:

﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ﴾
Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. [Al-Hujuraat 49:13] 
iaitu supaya kamu berkahwin.

Dan dia (as) berkata: (hendaklah kamu nikah, agar mempunyai keturunan).

Dan baginda (S) bersabda: (seburuk-buruk kematianmu adalah berseorangan – bujang).

Dan dia (as) berkata: (Apakah faedah seorang wanita setelah mendapat manfaat daripada Islam, lebih baik daripada sebagai seorang isteri muslimah, senang jika dilihat, dan taat kepadanya jika diperintahkan, dan ia memeliharanya jika dia tiada, dirinya dan hartanya).

Adalah mustahab bagi sesiapa yang mahu ‘aqad (bernikah): untuk meiilih perempuan yang mempunyai empat sifat-sifat ini: mulia keturunannya, yang masih dara, yang subur, dan yang memelihara kesuciannya. Dan tidak terhad kepada kecantikan dan kekayaan yang mungkin haram atas keduanya.

Dan selepas itu keduanya hendaklah sholat dua rakaat dan berdoa dengan doa ma’tsur:

اللهم إني أريد أن أتزوج، فقدر لي من النساء أعفهن فرجاً، وأحفظهن لي في نفسها ومالي، وأوسعهن رزقاً، وأعظمهن بركة

(Ya Allah, aku ingin berkahwin, kurniakan padaku wanita yang berbudi luhur dan menjaga kehormatannya dan dia memelihara untukku dirinya dan hartaku, luaskanlah rezekinya dan besarkanlah barkahnya),

atau doa-doa yang lain. Dan diisytiharkan (ketika disaksikan), ucapan (khutbah) sebelum ‘aqad nikah (ikatan perkahwinan), dan diadakan pada waktu malam.


Fasal Kedua: Adab pergaulan (Khilwah), dengan.perempuannya, ada dua bahagian:

Pertama: adalah mustahab bagi sesiapa yang mau mendekati (isterinya) sholat dua rakaat dan berdoa selepasnya, dan jika seorang wanita diperintahkan untuk berpindah kepadanya, suruhlah dia juga supaya sholat dua rakaat, dan hendaklah dalam keadaan bersih, dan meletakkan tangannya pada ubun-ubunnya jika mendekatinya, dan berkata:

اللهم على كتابك تزوجتها، وفي أمانتك أخذتها، وبكلماتك استحللت فرجها، فإن قضيت لي في رحمها شيئاً فاجعله مسلماً سوياً، ولا تجعله شرك شيطان
(Ya Allah, Engkau tuliskan aku berkahwin dengannya, dengan amanah-Mu aku mengambilnya, dengan kata-kataMu telah dihalalkan kehormatannya (kemaluannya), jika ditentukan untukku sesuatu dalam rahimnya jadikanlah dia seorang Muslim yang sempurna, dan janganlah jadikan dia sekutu syaitan),

dan dekatilah (gaulilah) pada waktu malam, dan jika diajak bersetubuh, mintalah kepada Allah supaya dikurniakan anak lelaki yang sempurna.

Adalah mustahab: mengadakan jamuan pada hari perkahwinan sehari atau dua hari, dan mengundang orang-orang mukmin, dan tidak wajib menghadirinya tetapi mustahab, dan jika hadir makanlah walaupun sedang berpuasa kerana berkabung. Dan makan apa yang dihidangkan di majlis perkahwinan adalah dibenarkan, dan tidak boleh diambil tanpa izin keluarganya; serta bercakap atau saksikan keadaannya..

Kedua: Makruh bersetubuh pada lapan waktu berikut:

1.    malam gerhana bulan,
2.    hari gerhana matahari,
3.    pada waktu zawal – rembang -tengah hari,
4.    pada waktu matahari terbenam sehingga hilang senja (merah ),
5.    pada bulan tua (hujung bulan),
6.    selepas terbit fajar hingga matahari terbit,
7.    pada malam pertama setiap bulan kecuali pada bulan Ramadan,
8.    pada malam pertengahan bulan,

Makruh dalam perjalanan (musafir) jika tiada air untuk ghusl, dan ketika bertiup angin kehitaman dan kekuningan, dan berlaku  gempa bumi, dan seterus boleh melakukankannya sebelum ghusl atau wudhuk. Tidak ada yang salah dengan melakukan hubungan berkali-kali tanpa diselangi, dengan ghusl, dan ia harus ghusl akhirnya. Dan yang melakukan hubungan perlu dilihat, dan boleh melihat Faraj wanitanya sekiranya bersetubuh dan lain-lain, dan bersetubuh dari hadapan atau dari belakang, boleh berkata-kata ketika bersetubuh selain zikir kepada Allah.
                                                                          
Fasal Ketiga: Pada yang berkaitan keduanya. iaitu:

Yang pertama boleh melihat wajah wanita yang mahu dikahwininya walaupun tanpa izin wanita itu. Terutama dibolehkan pada wajah dan tangannya, dan dia boleh mengulangi melihatnya kembali dan melihatnya pada nilai penternakan (qaimah wa masyiyah).
Begitu juga dibenarkan melihat budak perempuan yang ingin dibelinya dan pada rambut dan kebaikannya. Ia boleh melihat wanita ahli kitab dan rambut mereka, tetapi tidak dibenarkan untuk suka-suka dan tidak untuk kesia-siaan;. Ia boleh dilihat sebagai seorang lelaki sepertinya kecuali kemaluannya, samada seorang tua atau muda, baik atau hodoh, tetapi ia tidak dibenarkan melihat untuk suka-suka dan tidak untuk kesia-siaan, Begitu juga bagi seorang perempuan. Seorang lelaki boleh melihat badan isterinya secara zahir dan batin, begitu juga bagi perempuan.

Pada asalnya lelaki tidak boleh bertujuan melihat wanita ajnabiyah (luar) kecuali ia satu keperluan, dan boleh dilihat muka dan tangannya satu kali dengan hukum makruh, dan tidak boleh mengulangi melihatnya. Dan begitu juga hukum bagi perempuan. dibolehkan, jika perlu, seperti ia mahu menyaksikannya, dan terhad kepada tontonan yang terpaksa melihatnya, seperti tabib (doktor) jika perempuan itu perlukan untuk rawatan. Adapun melihat secara kebetulan yang tidak bertujuan sebagai hasil daripada kehadiran lelaki dan wanita di suatu tempat, maka tidak ada masalah dengannya.

Bercakap-cakap di antara lelaki dan wanita adalah dibenarkan kecuali jika ia sesuatu yang sia-sia dan ditakuti membawa fitnah yang mesti dielakkan, Dia SWT berfirman:


﴿وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [Al-Nur 24:31] 

Apa yang wanita boleh tunjukkan di hadapan orang luar (al-ajnab) adalah muka, tangan dan kaki. Apa yang boleh ditunjukkan oleh wanita di hadapan bukan muhrim (al-ajnab) adalah kalung atau rantai (yang digantung di leher) dan ke bahagian atas, dan bahagian tangan yang perlu dibasuh semasa wudhuk, pertengahan betis dan ke bawah, dan bagi suami pada seluruh badannya.

Kedua: Dalam perkara yang berkaitan dengan fasal ini, ada lima perkara:

Pertama: adalah haram untuk bersetubuh dengan isteri pada dubur tanpa redhanya, dan makruh dengan izinnya (redhanya).

Kedua: melakukan ‘azl (mengeluarkan mani diluar faraj) pada wanita yang merdeka jika tidak dinyatakan dalam aqad dan tidak diizinkan muhrim, dan diwajibkan membayar diyat nuthfah sepuluh dinar.

Ketiga: Tidak dibenarkan seorang lelaki meninggalkan persetubuhan dengan isterinya selama lebih dari empat bulan.
         
Keempat: Menggauli wanita sebelum sampai kesembilan Muharram. walaupun menggaulinya tidak diharamkan, tetapi jika menolaknya diharamkan dan tidak keluar dari ikatan (perkahwinan).

Kelima: Adalah makruh bagi musafir untuk menjalin hubungan pada waktu malam (iaitu, bersetubuh dengan isterinya sedang dalam musafir pada waktu malam).


✡✡✡✡✡


Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya



Tiada ulasan: