Jumaat, 15 Mac 2019

Soalan 344: Sekitar amalan dan usaha


Soalan 344:  Sekitar amalan dan usaha            

S 1: Saya adalah salah seorang pelajar hauzah, dan bertahun-tahun telah mengabdikan diri saya berkhidmat di mimbar Al-Husseini Al-Syarif, dan tahun ini saya dijemput pada bulan Muharram untuk datang ke Iraq untuk bacaan perkabungan, bolehkah saya pergi atau tidak? Adalah diketahui bahawa mereka yang menjemput saya tidak beriman dengan dakwah yang benar ini.

S 2: Saya bekerja di sebuah institusi kaji selidik, dalam mengkaji selidik kitab-kitab fiqh yang terkenal di sisi mereka atau kitab-kitab riwayat-riwayat, adakah saya dibenarkan untuk terus bekerja dengan mereka?

S 3: Adakah dibenarkan memasuki pejabat ulama akhir zaman atau tinggal dan menetap di dalamnya, dan adakah ia dibenarkan makan apa yang diberikan? Adalah diketahui
bahawa saya tidak tahu apa yang mereka berikan, adakah yang sah syari3ah atau tidak?

S4: Adakah dibenarkan untuk memindahkan pemindahan hak-hak yang syari3ah dari yang tidak langsung sama dengannya, seolah-olah ia membebankan seseorang untuk memberi hak-hak syari3ah kepada keluarga saya kemudian menghantarnya kepada mereka dengan tangan saya atau oleh orang lain?,

Saya menunggu jawapan tuan, mengharap doa tuan, curahan selawat Tuhanku kepada bapa-bapa tuan dan tuan.

وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.


Dihantar oleh: Abu Muhammad – Qom Al-Muqaddasah

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.

J 1: dibenarkan untuk membaca bacaan perkabungan dan untuk menyebarkan kebenaran, contohnya, dengan memperkenalkan peraturan mengenal Al-Hujah dan pengetahuan yang diketahui mengenai dakwah ini, jika tidak mampu berdakwah dakwah secara langsung kepada manusia.

J 2: Adalah dibenarkan, tetapi elakkan mengkaji selidik kitab-kitab yang mempunyai kesilapan atau menerbitkannya atau membantu menerbitkannya, dan untuk kitab yang sentiasa akan menjauhi keutamaan agama, Ia boleh diutamakan dengan riwayat-riwayat. yang lebih baik baginya.

J 3: Adalah dibenarkan memasuki rumah dan luaran mereka dan makan-makan di dalamnya dan mengambil wang dari mereka jika tidak mengukuhkan kekuasaan mereka atau menolong mereka, tetapi wajib dielakkan dari dikawal oleh mereka..

J 4: Jika niat untuk memindahkan wang dari orang awam kepada ulama tidak beramal, ini tidak dibenarkan, dan sebaliknya dibenarkan jika tidak menguatkan dan menyokong para ulama tidak beramal dan Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. maka, beramalah sesuai dengan kesanggupan dan apa yang boleh dilakukan.

Dan saya bermohon kepada Allah agar menolong dengan pertolongan yang mulia.


Ahmad Al-Hassan
12 / Zht Al-Qa'edah / 1428 H
                                     
                              
✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: