Rabu, 26 Disember 2018

9 Ibrahim (as) dan Rububiyah Nabi Muhammad (S), Cahaya aras Cahaya


9 Ibrahim (as) dan Rububiyah Nabi Muhammad (S), Cahaya aras Cahaya

Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[Dan dari sini, maka sifat Al-Shamad
(Yang Kaya Mutlak – berhimpun segala kehendakv), yang ditambah pada ketuhanan (Uluhiyah) tidak boleh dimiliki (dipanggil) melainkan hanya kepadaNya SWT, dan itulah yang membezakan Ketuhanan (Uluhiyah) SWT dan menjelasan bahawa ia adalah Ketuhanan yang sepenuhnya Mutlak. Dan untuk ini, didatangkan ayat ini dalam Surah Al Tauhid: ﴿اللَّهُ الصَّمَدُ﴾ - Allah Yang Kaya Mutlak – berhimpun segala kehendak.

 
Dan Allah Al-Shamad, adalah bersamaan dengan mengatakan bahawa Allah adalah cahaya yang tiada Kegelapan padanya. Dan ia adalah sifat yang tidak seorang makhluk pun berkongsi denganNya, tidak seperti pada Mendengar, Melihat dan Mencipta. Maka ini adalah sifat-sifat yang dikongsi oleh makhluk, dengan itu anda boleh mengatakan bahawa Muhammad (S) adalah cahaya, tetapi di dalamnya ada kegelapan dan ia adalah “Al-Ana” dan Keakuan (keperibadian), dan jika tidak, tidak akan tinggal Muhammad tidak pada nama dan tidak pada bentuk rupa (imej), dan tidak ada yang akan kekal melainkan Allah, Yang Maha Esa, Yang Maha Menakluk SWT.

Oleh itu , Muhammad (S), walaupun dia berada di darjat tertinggi kesempurnaan yang mungkin ada pada penciptaan (makhluk), dan Muhammad (S) adalah imej (shurah) Allah dan membawa sifat-sifat Ketuhanan dalam penciptaan, untuk dikenali penciptaan pada Allah SWT. Oleh yang demikian, penciptaan datang berlindung kepadanya supaya mereka dilengkapkan dan mengatasi kelemahan mereka. Tetapi Muhammad (S) dari arah (aspek) lain yang memerlukan padaNya SWT, kerana dia adalah seorang hamba dari hamba-hamba Allah

﴿يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ﴾

{yang minyaknya hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis)} [Al-Nur [24:35]] 

Dirinya hampir bercahaya sendiri, tidaklah dia bercahaya dari dirinya sendiri, sehinggakan Ibrahim (as) walaupun dia dari kalangan Rasul-rasul Uli Al-‘Azim, apabila melihat Kerajaan Langit-langit, menyangka bahawa Muhammad (S) disifati dengan sifat Uluhiyah (sifat Ketuhanan) pada Ketuhanan Mutlak. Dan menyangka bahawa Rububiyah (pengurusan) Muhammad (S) adalah Rububiyah Mutlak. Maka kalau begitu siapa Allah SWT pada Ibrahim (as)?

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 24


Lalu dikasyafkan (diperlihatkan) kepadanya Muhammad (S) tenggelam dan kembali kepada “Al-Ana” dan keperibadian (Keakuan). Baharulah, Nabi Ibrahim menyedari bahawa Allah SWT tidak dilihat di Malakut (Kerajaan Langit), seperti yang diketahuinya bahawa tidak boleh melihatNya dalam Kerajaan Dunia (Alam Syahadah) ini. Tetapi sebenarnya melihat Muhammad (S) adalah melihat Allah, dan menghadap Muhammad (S) adalah menghadap Allah Yang Maha Suci dan Maha Tinggi dari apa yang mereka sekutukan. Dan ini telah dijelaskan oleh Ahlul Bait, sesuatu dari makna seperti ini dalam lipatan ucapan-ucapan mereka (as). [1]


-------------------
1 - Kitab Tauhid - Imam Ahmed Al-Hassan (as) hal. 30


✡✡✡✡✡
                                            
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas

Tiada ulasan: