Rabu, 26 Disember 2018

8. Muhammad (S) Dan Pembukaan Yang Nyata:


8. Muhammad (S) Dan Pembukaan Yang Nyata:

Dari Imam Ahmad al-Hasan (as):


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...22

[Abu Basir telah bertanya Aba Abdillah (as), katanya: (Semoga aku menjadi tebusan tuan: Berapa kalikah Rasulullah (S) mikraj. Lalu dia (as) mengatakan: dua kali, Sewaktu-waktu Jibrail berhenti, dia berhenti di tempatnya dan mengatakan, "Tunggu di sana Ya Muhammad, Engkau telah berhenti di tempat yang sebelumnya tidak ada malaikat atau nabi yang pernah berdiri sebelum Kamu. BahawaTuhanmu berselawat (memberi rahmat di situ). " Baginda (S) bertanya, "Wahai Jibrail, bagaimana Dia berselawat (memberi rahmat)? " Kata Jibrail, "Dia SWT menyebut, Maha Suci, Maha Kudus , Akulah Tuhan para malaikat dan Roh rahmatKu mendahului kemurkaanKu". Lalu baginda (S) berkata, " Ya Allah, (aku mohon) keampunanMu, keampunanMu " Lalu (Imam  as) mengatakan: Seolah-olah Allah telah mengatakan: قاب قوسين أو أدن {Pada jarak dua busur panah atau lebih dekat}. Abu Basir kemudian bertanya, "Semoga aku menjadi tebusan Tuan, apa jarak dua busur panah atau lebih dekat itu?” Dia (as) menjawab: "Ia adalah jarak antara hujung lengkungan dan kepala busur" kemudia dia (as) berkata, Di antara keduanya ada tabir yang bersinar dan beralun, dan tidak ku ketahui sehingga dia berkata, Biru Kehijauan (zamrud). Dia melihat seukuran lubang jarum ke dalam apa yang Allah kehendaki dari cahaya Keagungan. Allah Tabarak Wa Ta’ala berfirman, “Ya Muhammad!" Baginda (S) menyahut, “Ya (Labaik), Tuhanku!" Dia SWT Berfirman, “Siapa di kalangan umatmu selepas Kamu? " Baginda (S) menyahut, "Allah lebih mengetahui. " Dia SWT Berfirman, “Ali bin Abi Thalib, (adalah) Amirul Mukminin , Ketua kaum muslimin, pemimpin golongan bercahaya anggota wuduk. " kemudian perawi berkata, Aba Abdillah berkata kepada Abu Basir, " Wahai Abu Muhammad , demi Allah, tidak diberi Wilayah (kekuasaan) Ali (as) dari bumi tetapi ia datang dari Langit secara lisan " )

Dan mengapa baginda (shalawatu Allah ‘alaih) meminta pengampunan? Apakah kerana kelemahannya? Atau kalimahnya (shalawat Allah ‘alaih) sia-sia dan tidak bererti? Jauh dia dari semua itu! Kerana dia adalah nabi yang mulia dan bijaksana, yang terbaik dari anak-anak Adam (shalawat Allah ‘alaih). Dan mengapa rahmat Allah SWT itu mendahului murka-Nya? Dan mengapa Dia menghadapi Nabi-Nya yang mulia dengan kata-kata yang seseorang boleh merasakan bahawa [kata-kata] diarahkan terhadap seseorang yang layak dimurkai, tetapi Allah ingin menghadapnya dengan Rahmah, selain itu , Allah SWT telah membuka bagi-Nya Pembukaan yang Nyata, dan Dia telah mengampuni dosanya kerana Dia berhak murka, kerana dia adalah Al-Ana (keakuan), dan yang selainnya tidak ada yang kekal melainkan Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa,


﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا * لِّيَغْفِرَ لَكَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا﴾

{Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu (Ya Muhammad) pembukaan yang nyata,* supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu ke jalan yang lurus,} [Surah Al-Fath 48:1-2]
         
Karena dengan kecacatan kegelapan dan ketiadaan, tanpanya tidak akan kekal kemanusiaan bagi manusia dan tidak ada satu pun yang kekal selain Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa. Dan Muhammad (S), selepas pembukaan, terus beralun di antara fana (lebur), maka ridak kekal selain Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa, dan di antara baginda kembali ke Al-Ana dan keperibadian, dan baginda (shalawat Allah ‘alaih) adalah hijab antara Penciptaan dan Al-Haq, dan dia adalah Barzakh (perantara) di antara Allah dan Ciptaan-Nya. Jadi jika pemilik martabat agung ini berhajatkan dan harus menghadapNya dengan RahmahNya, apatah lagi yang lain daripada baginda. Maka bagi Penciptaan (makhluk) Allah mereka yang berpaling dan mencari kepadaNya Al-Rahman Al-Rahim, bahkan ia haruslah seperti itu, jika tidak, mereka akan kembali kepada tiada apa-apa dan dirugikan karena kekurangan mereka.


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...23

Dengan itu, Allah dan Al-Rahman dinisbahkan pada kita adalah satu, bahkan ia adalah seperti itu pada kenyataannya (hakikat), maka pintu atau Al-Rahman adalah Kota Kesempurnaan Ilahiyah, atau Allah, naka darinya diketahui apa yang ada di dalamnya, tajalli dan zahir (nyata dan jelas) darinya limpahan Ilahi kepada penciptaan. ...] [1]

-------------------
1 - Kitab Tauhid – oleh Imam Ahmad Al- (as) hal 24


✡✡✡✡✡
                                            
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: