8. Muhammad (S) Dan
Pembukaan Yang Nyata:
Dari Imam Ahmad
al-Hasan (as):
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...22
[Abu Basir telah bertanya Aba Abdillah
(as), katanya: (Semoga aku menjadi tebusan tuan: Berapa kalikah Rasulullah (S)
mikraj. Lalu dia (as) mengatakan: dua kali, Sewaktu-waktu Jibrail berhenti, dia
berhenti di tempatnya dan mengatakan, "Tunggu di sana Ya Muhammad, Engkau
telah berhenti di tempat yang sebelumnya tidak ada malaikat atau nabi yang
pernah berdiri sebelum Kamu. BahawaTuhanmu berselawat (memberi rahmat di situ).
" Baginda (S) bertanya, "Wahai Jibrail, bagaimana Dia berselawat (memberi
rahmat)? " Kata Jibrail, "Dia SWT menyebut, Maha Suci, Maha Kudus ,
Akulah Tuhan para malaikat dan Roh rahmatKu mendahului kemurkaanKu". Lalu
baginda (S) berkata, " Ya Allah, (aku mohon) keampunanMu, keampunanMu "
Lalu (Imam as) mengatakan: Seolah-olah Allah telah mengatakan: قاب قوسين أو أدن
{Pada jarak dua busur panah atau lebih dekat}. Abu Basir
kemudian bertanya, "Semoga aku menjadi tebusan Tuan, apa jarak dua busur
panah atau lebih dekat itu?” Dia (as) menjawab: "Ia adalah jarak antara
hujung lengkungan dan kepala busur" kemudia dia (as) berkata, Di antara
keduanya ada tabir yang bersinar dan beralun, dan tidak ku ketahui sehingga dia
berkata, Biru Kehijauan (zamrud). Dia melihat seukuran lubang jarum ke dalam
apa yang Allah kehendaki dari cahaya Keagungan. Allah Tabarak Wa Ta’ala berfirman,
“Ya Muhammad!" Baginda (S) menyahut, “Ya (Labaik), Tuhanku!" Dia SWT
Berfirman, “Siapa di kalangan umatmu selepas Kamu? " Baginda (S) menyahut,
"Allah lebih mengetahui. " Dia SWT Berfirman, “Ali bin Abi Thalib, (adalah)
Amirul Mukminin , Ketua kaum muslimin, pemimpin golongan bercahaya anggota
wuduk. " kemudian perawi berkata, Aba Abdillah berkata kepada Abu Basir,
" Wahai Abu Muhammad , demi Allah, tidak diberi Wilayah (kekuasaan) Ali
(as) dari bumi tetapi ia datang dari Langit secara lisan " )
Dan mengapa baginda (shalawatu Allah
‘alaih) meminta pengampunan? Apakah kerana kelemahannya? Atau kalimahnya
(shalawat Allah ‘alaih) sia-sia dan tidak bererti? Jauh dia dari semua itu!
Kerana dia adalah nabi yang mulia dan bijaksana, yang terbaik dari anak-anak
Adam (shalawat Allah ‘alaih). Dan mengapa rahmat Allah SWT itu mendahului
murka-Nya? Dan mengapa Dia menghadapi Nabi-Nya yang mulia dengan kata-kata yang
seseorang boleh merasakan bahawa [kata-kata] diarahkan terhadap seseorang yang
layak dimurkai, tetapi Allah ingin menghadapnya dengan Rahmah, selain itu ,
Allah SWT telah membuka bagi-Nya Pembukaan yang Nyata, dan Dia telah mengampuni
dosanya kerana Dia berhak murka, kerana dia adalah Al-Ana (keakuan), dan yang selainnya
tidak ada yang kekal melainkan Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa,
﴿إِنَّا
فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا * لِّيَغْفِرَ لَكَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن
ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا
مُّسْتَقِيمًا﴾
{Sesungguhnya
Kami telah membukakan kepadamu (Ya Muhammad) pembukaan yang nyata,* supaya
Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan
datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu ke jalan yang
lurus,} [Surah Al-Fath 48:1-2]
Karena dengan kecacatan kegelapan dan
ketiadaan, tanpanya tidak akan kekal kemanusiaan bagi manusia dan tidak ada
satu pun yang kekal selain Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa. Dan Muhammad (S),
selepas pembukaan, terus beralun di antara fana (lebur), maka ridak kekal
selain Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa, dan di antara baginda kembali ke
Al-Ana dan keperibadian, dan baginda (shalawat Allah ‘alaih) adalah hijab
antara Penciptaan dan Al-Haq, dan dia adalah Barzakh (perantara) di antara Allah
dan Ciptaan-Nya. Jadi jika pemilik martabat agung ini berhajatkan dan harus
menghadapNya dengan RahmahNya, apatah lagi yang lain daripada baginda. Maka bagi
Penciptaan (makhluk) Allah mereka yang berpaling dan mencari kepadaNya
Al-Rahman Al-Rahim, bahkan ia haruslah seperti itu, jika tidak, mereka akan
kembali kepada tiada apa-apa dan dirugikan karena kekurangan mereka.
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...23
Dengan itu, Allah dan Al-Rahman dinisbahkan
pada kita adalah satu, bahkan ia adalah seperti itu pada kenyataannya
(hakikat), maka pintu atau Al-Rahman adalah Kota Kesempurnaan Ilahiyah, atau
Allah, naka darinya diketahui apa yang ada di dalamnya, tajalli dan zahir (nyata
dan jelas) darinya limpahan Ilahi kepada penciptaan. ...] [1]
-------------------
1 - Kitab Tauhid – oleh Imam Ahmad Al- (as)
hal 24
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan