Jumaat, 28 Disember 2018

11. Terdapat Hijab Di Antara Yang Bersinar Dan Beralun:



11. Terdapat Hijab Di Antara Yang Bersinar Dan Beralun:

Soalan / dalam kitab Al-Adab Al-Maknawiyah Untuk Shalat oleh Al-Syed Khomeini (semoga Allah menyucikan ruhnya), hal 32. Beliau berkata: (Kebesaran seorang pembicara, tempat lahirnya dan sahabatnya adalah rasa yang paling besar dari semua jenis kebesaran yang besar yang dirasakan di dalam alam jasmani dan malakut, dan semua kuasa yang turun di alam ghaib dan syahadah. Penderitaan dari gangguan-gangguan keagungan kemegahan itu berlaku di dalam diri suci seseorang tidak boleh ditajallikan kepada kebesaran Al-Haq Yang Maha Tinggi. Tetapi tercermin dari belakang ribuan hijab-hijab dan Suradiq (Lembayung - pavilion) seperti disebutkan dalam hadits: bahawa Dia TWT dihijab dengan tujuh puluh ribu dari cahaya dan kegelapan, jika dibukakan akan membakar wajah selainNya ...).


Jawapan Imam Ahmad Al-Hasan:

[Hijab kegelapan adalah tentera Al-Jahl (Jahil) yang disebut oleh Imam Al-Shadiq (as): Akhlaq tercela dan Al-Ana telah ditanam dalam fitrah manusia. Semakin banyak Al-Ana pada seorang manusia, semakin besarlah hijabnya, dan semakin sedikit Al-Ana pada seorang manusia, semakin kuranglah hijabnya. Hijab ini berasal dari kegelapan, ketiadaan dan Al-Madat (barangan) yang tidak lain mengganggu semua yang baik .

........ Hijab ini adalah zamrud kehijauan yang beralun sebagai isyarat kepada hijab kegelapan dan hijab cahaya. dan terangkat hijab kegelapan dengan pembukaan sebesar lubang jarum dan terangkat hijab cahaya dengan alunan yang terjadi pada hijab-hijab. Hijab kegelapan menembusnya dengan, mengalahkan tentera Al-Jahl dan Al-Ana, dan hijab cahaya yang meliputi manusia akan sirna apabila dia menghiasinya dengan tentara Al-Aqal dan akhlaq mulia, dan dengan demikian seorang manusia itu dalam perjalanan melengkapkan dirinya berusaha berjaya mengangkat Al-Ana itu di halaman kewujudannya dan menghiasi dirinya dengam semua tentara Al-Aqal.



Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 26



dan ini adalah pembukaan yang nyata

﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً﴾

{Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu pembukaan yang nyata,} [Al-Fath: 1]

Ini adalah maqam terpuji yang dicapai oleh Rasul yang mulia Muhammad (S). Telah ditajallikan maqam Allah SWT ini untuk Muhammad (S) pada waktunya waktunya: (Dan terdapat hijab di antara kedua yang bersinar dan beralun) iaitu hijab itu terangkat pada waktunya dan kembali pada masa yang lain,, dan apabila terangkat tiada lagi Muhammad (S), tetapi lebur (fana) dan terbakar dan tiada lagi wajah Allah pada Muhammad (S), bahkan tiada yang kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Allah Yang Esa Lagi Perkasa) sa.
         
........ Jawapan kepada soalan / terangkat hijab cahaya dan kegelapan dengan usaha keras menuju kepada Allah SWT dan mencapai keredhaannya, dan terangkat hijab kegelapan terutamanya untuk melepasi tentera Al-Jahl dan akhlaq tercela dan menjauhkan diri dari Al-Ana dan meninggalkannya. dan terangkatnya hijab cahaya dengan ilmu dan maktifah dan dihiasi dengan tentera Al-Aqal dan akhlaq mulia dan Dan mendaki anak-anak tangga ke maqam-maqam perhimpunan golongan tertinggi (Al-Mala Al-A3la)] [1]

----------------------------------------
1 - . Perjalanan Musa Ke Pertemuan Dua Laut - oleh Imam Ahmed Hassan (as): ha. 67.


✡✡✡✡✡
                                            
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



Tiada ulasan: