Antara
Ketamakan (Keinginan) Dan Ketakutan:
Imam Ahmad Al-Hasan berkata dalam Kitab
Al-Tauhid:
[.......Arah
kedua: ia adalah Arah Ketuhanan. Oleh kerana kita akan berlindung dan
datang kepadanya kerana keperluan kita kepada Zat Ilahiyah, oleh itu hubungan
kita dengan-Nya SWT tidak bebas - dan keadaan seperti ini - dari ketamakan (keinginan)
dan berhajat mengisi kekurangan dari arah tertentu. Oleh itu, ibadahnya tidak
ikhlas, tetapi ia mencari kesempurnaan dan mengisi kekurangan, dalam
bentuk yang terbaik mengikut keadaan ini, ini dalam martabat syirik, kerana
keikhlasan sebenar adalah menghindarkan pandangan dari yang lain daripadaNya
SWT, termasuk dari Al-Ana (keakuan) atau diri sendiri, dan itu adalah lebih
utama dan yang sepatutnya, tetapi, ia adalah asal pencarian. Oleh itu, Tauhid
sebenar (Tauhid Haqiqi) dicapai selepas markifat fana’ melebur ke dalam semua
nama-nama dan sifat-sifat pada Zat Ilahiyah. Kemudian fana’ Zat Ilahiyah dalam
Hakikat iaitu fana’ uluhiyah
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 9
dalam hakikatNya
SWT. Dan untuk mencapai perkara ini hendaklah dengan fana’ pada Al-Ana dan
keperibadian kemanusiaan supaya yang kekal hanyalah penyaksian pada Yang Ghaib Yang
Maha Suci dan Maha Tinggi Allah dari apa yang mereka sekutukan. Dan jika
terdapat lafaz untuk menunjukkannya maka (هو - Dia) adalah kata ganti ketiga
- ghaib - (Dhamir Al-Ghaib), sementara Haa’ (هاء) adalah untuk mengisbatkan
yang sabit dan Wau untuk menghaibkan yang ghaib. Dan tawajjuh ini - yang
dicapai daripada makrifat ini - adalah arah yang betul kerana ia mengarah (menghadap)
ke arah Haqiqah dan kenyataanNya [Allah SWT]. Dan ini adalah Tauhid Hakiki,
Tauhid Hakikat dan kenyataanNya atau Nama Yang Agung, Yang Maha Agung, lagi
Maha Teragung (Al-A3dzam, A3dzam, A3dzam), atau Nama yang terlindung dan
tersimpan, dan yang memancarkan dari dalaman kemanusiaan selepas fana’
(melebur) Al-Ana - Aku, dan Kekekalan Allah. Dan ini adalah martabat terakhir
yang dimaksudkan dalam Tauhid, dan padanyalah yang ditunjukkan oleh Basmalah
Al-Tauhid dan juga surah Al- Tauhid sebagaimana yang akan dijelaskan.{1}
(Mereka mengutuk buahnya, kerana mereka
tidak melihat pokok itu.)
Ya, banyak yang mengecam dan menolak atau
mempersoalkan pada buah, mengapa? Ini kerana mereka tidak mengetahui kekhususan
pohon itu, pohon keluarga Muhammad (as), pohon yang diberkati, pohon ilmu,
dan tugas mereka adalah begitu sukar..
Pintu perlumbaan terbuka, dan ia adalah untuk
semua, tetapi kerana jatuh kepada yang memalukan ke dalam lubang yang suram,
lubang kegelapan, kejahilan dan Al-Ana (keakuan), saya amat terkejut di hadapan
kebenaran yang dipersembahkan oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as) iaitu:
Dari Imam Ahmad Al-Hassan (as):
[... Malangnya, semua orang bekerja untuk
memberi makan kepada jasad mereka dan sedikit sekali yang memberi makan kepada
roh-roh mereka, dan kebanyakan orang tidak peduli untuk mengenal hakikat (kebenaran)
dan mereka tertarik terhadap dunia dan untuk diri mereka sendiri, dan sedikit
yang berminat untuk mengenal kebenaran, sedikit pula dari mereka yang mengenal kebenaran,
dan sedikit pula yang beramal untuk mencapai kebenaran, dan tentulah sedikit
pula yang sampai kepada hakikat (kebenaran). .....] [2]
Al-Ana (keakuan), telah menjadi salah satu
lampiran kehidupan ini, dan yang telah menjadi anggota dan organ utama kita
yang zahir dan tersembunyi, bolehkah kita tidak memandangnya dari hari ke hari?
Atau kita tidak menolongnya?
---------------------------------
1 - Kitab
Al-Tauhid – oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 25.
2 - Pernyataan pengenalan Kitab Al-Ifham
Limukzhib Rasul Al-Imam (as) 1/Rabi3 Al-Awwal/1426 H..
.
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 10
Dan kita tidak henti-henti berkhidmat
kepadanya!! Bolehkah kita benar-benar melihat diri kita memiliki dosa-dosa
besar di sisi kewujudan Allah? Bolehkah kita melihat kepada Allah sebelum dan
selepas segala sesuatu? Adakah hubungan kita dengan Allah terbatas antara
kedua-dua sifat ketamakan dan ketakutan sahaja (kita hanya menginginkan ganjaran
dan takutkan hukuman)? Siapa di antara kita dapat melihat bahawa dia boleh
bekerja (beramal) kerana Allah tanpa menunggu ganjaran sebagai hubungan
bersyarat atau rasa takut terhadap hukuman, yang merupakan hubungan berdasarkan
ketakutan, siapa di antara kita .... dan siapa di antara kita, .... dan siapa
....., dan siapa.....
Siapa di antara kita yang dapat
menghilangkan kerangka Al-Ana (keakuan) itu? Yang diwakili dan diwujudkan (oleh
kehendak kita) yang suka memunya (memiliki), suka mengikut keinginan (hawa
nafsu), yang suka mengambil-alih, ... yang sukakan kebendaan dan memaksa, sukakan
sanjungan dan pujian yang meninggalkan kesan tarikan yang tersembunyi walaupun
kita cuba menolaknya, kamu sungguh aneh wahai anak Adam!!
Telah disebut dalam buku "Al-Raj3ah Hari
Besar Allah Yang Ketiga"
[.....Tidak syak lagi bahawa tujuan
penciptaan jin dan manusia adalah makrifah, maka persoalannya adalah: di mana
akan dicapai makrifat dalam bentuk yang lebih tinggi dan lebih lengkap? Dan
jika bagi Al-Raj3ah mempunyai peranan dalam menjawab soalan ini, maka di mana
akan berlakunya Al-Raj3ah?
Allah berfirman:
﴿وَهُوَ اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا
هُوَ ۖ لَهُ
الْحَمْدُ فِي الْأُولَىٰ وَالْآخِرَةِ ۖ وَلَهُ
الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
((Dan
Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia, bagi-Nya-lah segala puji di dunia
dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala penentuan dan hanya kepada-Nya-lah kamu
dikembalikan.)) [Al-Qashash 28:70].
Syed Ahmad Al-Hassan ditanya mengenai ayat
ini, maka dia menjawab dan menjelaskan jawapan daripada soalan-soalan di atas,
beliau berkata:.............
﴿وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ
تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَقَالُوا
الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَـٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا
أَنْ هَدَانَا اللَّـهُ ۖ لَقَدْ
جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا
أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴾
((Dan
Kami cabut segala macam dendam yang berada di dalam dada mereka; mengalir di
bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: "Segala puji bagi Allah
yang telah menunjukkan kami kepada (petunjuk) ini. Dan kami sekali-kali tidak
akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya
telah datang rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran". Dan diserukan
kepada mereka: "ltulah syurga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa
yang dahulu kamu kerjakan")) (Al-Araf 07:43),
Iaitu mengangkat (mencabut) Al-Ana – Keakuan
dari dada mereka, dan masing-masing dengan sewajarnya diberikan (dikaut) dari
rahmat Allah menurut bekasnya, dan dia akan diberi mengikut ukuran dia
melakukan amalan solehnya] [1].
Kubu pertahanan Al-Ana (Keakuan) itu, saya
dapati adalah tempat yang paling indah di pedalaman kita, ia menjadi
menara bertingkat tinggi, kota yang besar, tebal, binaan yang teguh, yang muhkamat,
ada pelbagai sumber, kaya dengan bahannya, beragam pelaksanaannya dan peralatannya,
Kita mohon perlindungan Allah daripadanya.
----------------------------
1 - Al-Raj3ah Hari
Besar Allah Yang Ketiga – Disediakan oleh 3alaa Salem: ha; 20 –
21.
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 11
Imam Ali (as) berkata: "Tuhanku
sungguh diriku tidak wajar dalam memandang, maka
celakalah ia jika tidak diampunkan."
Imam Ahmad Al-Hasan (as) berkata, di bawah
tajuk "Muhammad (S), Allah zuhur di Faran": [...... Jika kita kembali
kepada asal-usul dan permulaan penciptaan dan kita dapati Allah SWT berkata
kepada para malaikat:
﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
Aku hendak
menjadikan di bumi seorang Khalifah [Al-Baqarah 2:30]
Walaupun Adam seorang Khalifah Allah dan
begitu juga dengan seluruh para nabi dan washi-washi (as), tetapi matlamat yang
hendak dicapai adalah Khalifah Allah yang sebenar, iaitu seorang Khalifah yang
sempurna kepada Allah SWT, Ia memantulkan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam cermin kewujudanNya
yang lebih sempurna dan lengkap daripada semua para nabi dan washi-washi (as).).
Apa yang dimaksudkan untuk dicapai adalah peribadi yang beralun di antara (Al-Ana dan kemanusiaan, dan di antara (Tuhan
(Al-Lahut) dan Zat Ketuhanan (Zhat Al-Ilahiyah)....)] [1].
--------------------------------
Penutup Kenabian
(Nabi Penutup) oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 24
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan