Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 18
4. Muhammad (S) sebelum dan selepas Pembukaan:
Soalan: Apakah tiga kegelapan yang ada dalam
firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿خَلَقَكُم
مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ
الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۚ يَخْلُقُكُمْ
فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ
ثَلَاثٍ ۚ ذَٰلِكُمُ
اللَّـهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ ۖ لَا
إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ
تُصْرَفُونَ خَلَقَكُم
مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ
الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۚ يَخْلُقُكُمْ
فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ
ثَلَاثٍ ۚ ذَٰلِكُمُ
اللَّـهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ ۖ لَا
إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ
تُصْرَفُونَ﴾
Dia menciptakan kamu
dari seorang diri kemudian Dia jadikan daripadanya pasangannya dan Dia
menurunkan untuk kamu delapan ekor yang berpasangan dari binatang ternak. Dia
menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga
kegelapan. Yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan Yang
mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan selain Dia; maka bagaimana kamu dapat
dipalingkan? [1].
Jawapan:
بسم الله الرحن الرحيم
والحمد لله رب العالمين وصلى الله
على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha
Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian
alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Ia adalah: kegelapan Al-Zhar, dan kegelapan
Al-Dunia, dan kegelapan Al-Raj’ah, yang merupakan Alam-alam lengkung menurun.
Alam-alam lengkung menaik ada tiga cahaya,
iaitu: sebelum lenyap (fana’), lenyap (fana’), dan kembali semula setelah lenyap
(fana’). Ia pada martabat Muhammad (S) ada tiga, sebelum terbukanya hijab
(tabir), selepas terbukanya hijab dan selepas kedatangan semula hijab. Ia
hilang di antara fana’ pada Zhat Ketuhanan dan yang kekal hanya Allah Al-Wahid
Al-Qahhar, dan kembali semula kepada keperibadian keakuan (Al-Ana wa
Al-Syakhshiyah).
Ini adalah enam martabat dalam lengkung menaik
dan menurun mewakili semua kewujudan, dan sebagai tajalli cahaya di dalam
kegelapan, dan kemunculan (zahir) pada kewujudan cahaya dalam kegelapan, dan ia
adalah (huruf) Wau menurun dan Wau menaik, yang merujuk kepada enam hari dan
enam martabat. (Lihat gambaran pada sumber di bawah).
(واو) Wau menurun.
(واو) Wau menaik.
Bulatan di bahagian atas Wau menunjukkan
ketidakpastian (kehairanan) dalam lengkung menaik dan ia adalah kehairanan
dalam cahaya; kerana tidak mengetahui dan mengenal (makrifat) cahaya sepenuhnya,
yang tiada kegelapan di dalamnya, iaitu, Allah SWT makrifat sepenuhnya dan
lengkap, maka jadilah martabat lengkung menaik ianya adalah: sebelum Pembukaan,
dan selepas Pembukaan dan fana’nya, dan yang ketiga ialah untuk kembali semula
kepada keperibadian keakuan (Al-Ana wa Al-Syakhshiyah) selepas fana’ (lenyap).
[2].
-------------------------
1- Al-Zumar 39:6.
2- Kitab Mutasyabihaat – oleh Imam Ahmad Al-Hassan
(as) Jilid 4 Soalan
No. 169.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan