Sabtu, 29 Disember 2018

15. Muhammad (S) Zuhur Allah di Faran:


15. Muhammad (S) Zuhur Allah di Faran:

Dalam Doa daripada Al-Shimat diriwayatkan daripada Imam-imam (as):

Muhammad (S) Zuhur Allah Di Faran.....


Dalam Doa daripada Al-Shimat diriwayatkan daripada Imam-imam (as):

) وأسألك اللهم ..... وبمجدك الذي ظهر على طور سيناء، فكلمت به عبدك ورسولك موسى بن عمران )عليه السلام)، وبطلعتك في ساعير، وظهورك في فاران(.. 


... Dan Aku bermohon kepadaMu Ya Allah!... demi kemuliaan Mu yang zahir di Gunung Sinai, maka Engkau bercakap pada hambaMu dan rasulMu Musa bin Imran (as) dan dengan kedatangan Mu di Gunung Sa’eir, dan kemunculan Mu di Gunung Faran

Kedatangan Allah di Gunung Sa’eir adalah melalui Isa (as), dan kemunculan Allah di Gunung Faran adalah melalui Muhammad (S). Adalah penting untuk melihat bahawa ungkapan daripada doa yang disenaraikan dalam martabat susunan menaik, dari seorang nabi yang Bercakap Kepada Allah adalah Musa (as), kepada nabi yang mewakili Kedatangan Allah adalah Isa (as), kepada nabi yang mewakili Zuhur Allah adalah Muhammad (S)

Dan perbezaan antara Kedatangan dan Zuhur adalah bahawa Kedatangan adalah Kedatangan dan Zuhur sebahagian yang bermaksud bahawa Kedatangan, adalah satu
tajalli yang lebih rendah martabat daripada Zuhur. jadi kedua-dua Isa (as) dan Muhammad (S) telah mewakili Allah SWT dalam penciptaan, bagaimanapun, martabat Isa (as) adalah lebih rendah daripada Muhammad (S), dan kerasulan Isa (as) adalah perlu untuk membuka jalan bagi kezuhuran dan kerasulan Muhammad (S) yang mewakili Allah di dalam penciptaan, jadi Muhammad (S) adalah khalifah Allah sebenar. Dan jika kita kembali kepada asal-usul dan permulaan penciptaan, kita akan dapati Allah SWT bercakap dengan malaikat:

﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾

"Aku akan  jadikan seorang khalifah di muka bumi.") [Surah Al-Baqarah 2. 30]

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 31

Jadi, walaupun Adam adalah khalifah Allah, sama seperti nabi-nabi dan washi-washi (as) yang lain, tetapi matlamat yang hendak dicapai adalah Khalifah Allah yang sebenar, iaitu menjadi seorang khalifah yang sempurna kepada Allah SWT, dengan itu ia mencerminkan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam cermin kewujudanNya dengan cara yang lebih lengkap dan lebih sempurna daripada semua nabi-nabi dan washi-washi (as). Jadi matlamat yang hendak dicapai adalah untuk menjadi peribadi yang beralun di antara Al-Ana dan Kemanusiaan dan di antara Zat Ketuhanan (Al-Lahut) ....] [1]

Dan dari Imam Ahmad al-Hasan (as):

dan jika kita kembali kepada asal usul dan permulaan penciptaan, kita akan dapati Allah SWT berkata kepada malaikat:

﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾

{"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."} [Al-Baqarah 2. 30]

Walaupun Adam adalah Khalifah Allah, sama seperti lain-lain daripada semua Anbia dan Aushia (as), matlamat untuk dicapai adalah Khalifah Sebenar bagi Allah, bermakna seorang yang menjadi Khalifah Sempurna Allah SWT yang mencerminkan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam cermin kewujudannya dengan cara yang lebih lengkap dan lebih sempurna daripada semua Anbia dan Aushia (as)

Matlamat yang perlu dicapai adalah untuk menjadi seseorang yang berayun (bergetar) antarakeakuan dan kemanusiaan (Al-Ana wa Al-Insaniyah) dengan Ketuhanan dan zat Ketuhanan (Al-Lahut wa AL-Zhat Al-Ilahiyah).


(Untuk maklumat lebih lanjut mengenai ilmu-ilmu Yamani (as), sila lihat sumber-sumber tersebut).


✡✡✡✡✡

--------------------
1 - . Perjalanan Musa Ke Pertemuan Dua Laut - oleh Imam Ahmed Hassan (as): hal 75. (Versi Arab hal 70)
2- Kitab Penutup Kenabian oleh Imam Ahmed Hassan (as): hal 24 .


✡✡✡✡✡

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: