15. Muhammad (S) Zuhur Allah di Faran:
Dalam Doa daripada Al-Shimat diriwayatkan
daripada Imam-imam (as):
Muhammad (S) Zuhur Allah Di Faran.....
Muhammad (S) Zuhur Allah Di Faran.....
Dalam Doa daripada Al-Shimat diriwayatkan
daripada Imam-imam (as):
) وأسألك اللهم
..... وبمجدك الذي ظهر على طور سيناء، فكلمت به عبدك ورسولك موسى بن عمران )عليه
السلام)،
وبطلعتك في ساعير، وظهورك في فاران(..
... Dan Aku
bermohon kepadaMu Ya Allah!... demi kemuliaan Mu yang zahir di Gunung Sinai, maka Engkau bercakap pada hambaMu dan rasulMu Musa bin Imran (as) dan dengan kedatangan Mu
di Gunung Sa’eir, dan kemunculan Mu di Gunung Faran
Kedatangan Allah di Gunung Sa’eir adalah
melalui Isa (as), dan kemunculan Allah di Gunung Faran adalah melalui Muhammad (S).
Adalah penting untuk melihat bahawa ungkapan daripada doa yang disenaraikan
dalam martabat susunan menaik, dari seorang nabi yang Bercakap Kepada
Allah adalah Musa (as), kepada nabi yang mewakili Kedatangan
Allah adalah Isa (as), kepada nabi yang mewakili Zuhur
Allah adalah Muhammad (S)
Dan perbezaan antara Kedatangan dan
Zuhur adalah bahawa Kedatangan adalah Kedatangan
dan Zuhur sebahagian yang bermaksud bahawa Kedatangan,
adalah satu
tajalli yang lebih rendah martabat daripada
Zuhur. jadi kedua-dua Isa (as) dan Muhammad (S) telah mewakili Allah
SWT dalam penciptaan, bagaimanapun, martabat Isa (as) adalah lebih rendah
daripada Muhammad (S), dan kerasulan Isa (as) adalah perlu untuk membuka jalan bagi
kezuhuran dan kerasulan Muhammad (S) yang mewakili Allah di dalam penciptaan, jadi
Muhammad (S) adalah khalifah Allah sebenar. Dan jika kita kembali kepada asal-usul
dan permulaan penciptaan, kita akan dapati Allah SWT bercakap dengan malaikat:
﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
"Aku akan jadikan seorang khalifah di muka bumi.")
[Surah Al-Baqarah 2. 30]
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 31
Jadi, walaupun Adam adalah khalifah Allah, sama
seperti nabi-nabi dan washi-washi (as) yang lain, tetapi matlamat yang hendak
dicapai adalah Khalifah Allah yang sebenar, iaitu menjadi seorang khalifah yang
sempurna kepada Allah SWT, dengan itu ia mencerminkan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam
cermin kewujudanNya dengan cara yang lebih lengkap dan lebih sempurna daripada
semua nabi-nabi dan washi-washi (as). Jadi matlamat yang hendak dicapai adalah
untuk menjadi peribadi yang beralun di antara Al-Ana dan Kemanusiaan dan di antara
Zat Ketuhanan (Al-Lahut) ....] [1]
Dan dari Imam Ahmad al-Hasan (as):
dan jika kita kembali kepada asal usul dan
permulaan penciptaan, kita akan dapati Allah SWT berkata kepada malaikat:
﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
{"Sesungguhnya
Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."} [Al-Baqarah 2. 30]
Walaupun Adam adalah Khalifah Allah, sama
seperti lain-lain daripada semua Anbia dan Aushia (as), matlamat untuk dicapai
adalah Khalifah Sebenar bagi Allah, bermakna seorang yang menjadi Khalifah
Sempurna Allah SWT yang mencerminkan Ketuhanan (Al-Lahut) dalam cermin
kewujudannya dengan cara yang lebih lengkap dan lebih sempurna daripada semua
Anbia dan Aushia (as)
Matlamat yang perlu dicapai adalah untuk
menjadi seseorang yang berayun (bergetar) antarakeakuan dan
kemanusiaan (Al-Ana wa Al-Insaniyah) dengan Ketuhanan dan zat Ketuhanan
(Al-Lahut wa AL-Zhat Al-Ilahiyah).
(Untuk maklumat lebih lanjut mengenai ilmu-ilmu
Yamani (as), sila lihat sumber-sumber tersebut).
✡✡✡✡✡
--------------------
1 - . Perjalanan Musa Ke Pertemuan
Dua Laut - oleh Imam Ahmed Hassan (as): hal 75. (Versi Arab hal 70)
2- Kitab Penutup Kenabian oleh Imam Ahmed
Hassan (as): hal
24 .
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan