Rabu, 26 Disember 2018

10. Muhammad (S) dan Tajalliyat:



10. Muhammad (S) dan Tajalliyat:


Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[Adapun pada martabat (peringkat) selain daripada Zat Ilahiyah atau Allah, iaitu pada martabat Al-Khalq wa Al-Tanzil - Penciptaan dan Penurunan, Ia adalah martabat Tajalli (penzahiran) atau sepuluh maqam-maqam, ia adalah: Suradiq Al-3arasy Al-A3dzam (Lembayung Singgasana Teragung), Al-3arasy Al-A3dzam (Singgasana Teragung), dan Al-Kursiy (Takhta), Kemudian Al-3arasy Al-3adzim (Singgasana Agung), padanya ada tujuh martabat atau maqam, ia adalah: Tujuh Langit-langit, turun dari yang Ketujuh ke Langit Pertama, atau Langit Dunia.


Dan ciptaan Allah yang terbaik adalah Muhamamd (S), halaman kewujudannya meliputi (dan bermula) dari Suradiq Al-3arasy Al-A’dzam (Lembayung Singgasana Teragung) hingga ke Langit Dunia.


Oleh itu, Tajalli Marhalah pertama (pernyataan - penzahiran peringkat pertama) adalah: Titik Pertama iaitu (Barzakh - Perantara) atau Suradiq Al-3arasy Al-A3dzam (Lembayung Singgasana Teragung).


Kemudian Tajalli Marhalah kedua, adalah bekas bagi bentuk “Nun” (ن) atau Al-3arasy Al-A3dzam (Singgasana Teragung).


Kemudian Tajalli Marhalah ketiga dan itu adalah bekas bagi bentuk "Baa" (ب), atau Al-Kursiy (Takhta).


Maka Tajalli Marhalah keempat, adalah: Titik Kedua dalam Penciptaan.


Dan semua Marhalah (peringkat) ini ada empat ia adalah Muhammad (S), maka dia adalah "Titik Nun" dan "Nun", dan juga ia adalah "Baa’" dan "Titik Baa'", atau “Qul Huwa” (قل هو), dia ialah limpahan yang turun dari Al-Haq kepada Al-Khalq (dari Yang Sebenar kepada Penciptaan). Dan dia, adalah Muhamamd (S), dalam tiga Marhalah pertama iaitu (Suradiq, 3arasy, Kursiy) sebagai Barzakh (Perantara) di antara Al-Haq dan Al-Khalq (Yang Sebenar dan Penciptaan), dialah yang beralun (bergetar). Maka ia adalah pada ketika tiada yang kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Allah Yang Esa Lagi Perkasa), dan ketika dia kembali semula kepada Al-Ana (Aku) dan Keperibadian. Adapun pada martabat Al-3arasy Al-3adzim (7 lelangit), ia adalah tempat tinggal dalam Penciptaan, dan dia adalah ‘Abdullah (hamba Allah).


Perlu diambil perhatian bahawa Titik pertama adalah Al-Quran, dan ia adalah hijab di antara Muhammad (S) dan Allah [di antara keduanya ada hijab yang bersinar dan beralun (bergetar)], dan apabila pembukaan berlaku (Ia kelihatan seperti lubang jarum) 


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 25


Dia SWT berfirman:

﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً﴾

{Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu pembukaan yang nyata,} [Al-Fath: 1]

Hijab ini diangkat dengan itu tersingkaplah Muhammad (S), maka Al-Quran dan Muhammad (S) menjadi satu. dan dia beralun (bergetar) di antara fana' (melebur) maka tidak kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Yang Esa Lagi Perkasa) dengan kembali kepada Al-Ana (Aku) dan sebagai keperibadian kemanusiaan, [1]

----------------------------
-1 Kitab Al-Tauhid - oleh Inam Ahmad Al-Hasan (as), hal. 50

✡✡✡✡✡
                                            
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas
          

Tiada ulasan: