6. Muhammad (S), Al-Ana dan Al-Syakhshiyah:
7. Muhammad (S) Di Antara Fana Dan Kembali Semula:
6. Muhammad (S), Al-Ana dan Al-Syakhshiyah:
Imam Ahmad Al-Hasan (as) berjata dalam
jawapan kepadanya:
[..... Inilah pembukaan yang nyata bagi
Muhammad (S). Allah Taala berfurman:
﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ
فَتْحًا مُّبِينًا * لِّيَغْفِرَ لَكَ
اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ
عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا﴾
(Sungguhnya Kami
telah bukakan kepadamu pembukaan (kemenangan) yang nyata: * supaya Allah
memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang
serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus).
[Surah Al-Fath 48:1-2]
Bagi hijab yang yang beralun, pada waktu itu,
tiada yang tinggal melainkan Allah yang Maha Esa, lagi Maha Menakluk, dan itu
adalah pengampunan dosa yang tertinggal [yang wujud] dengan hanya yang tinggal
Muhammad (S) kerana ia adalah keakuan dan keperibadian (Al-Ana wa Al-Syakhshiyah).
(Baca
Kitab Sesuatu dari Tafsir Surah Al-Fatihah, dan Mutasyabihaat, pada perkara
Pembukaan yang Nyata).[1]
------------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat – oleh Imam Ahmad
Al-Hassan (as) Jilid 4 Soalan No. 180
7. Muhammad (S) Di Antara Fana Dan Kembali Semula:
Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 21
Dan dalam usaha untuk memperhatikan Hakikat
dan Kenyataan Al-Rasul (S) dangan Zat Al-Ilahiyah SWT, dan tajalli dan
penzahiran pada baginda (S) dalam penciptaan, contoh ini perlu dipertimbangkan:
Ada perbezaan di antara pengetahuan mengenal api dengan hanya melihatnya
sahaja, dengan orang yang telah dibakar di dalam api sehingga dia
sendiri menjadi api. Dan ini adalah martabat (makam) Al-Rasul yang mulia (S)
apabila dibukakan untuknya sebesar lubang jarum, kerana dia adalah di antara
dua keadaan, keadaan fana’ (lebur) dan tiada yang tinggal baginya daripada nama
rupa bentuk dan tiada yang tinggal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Maha Esa
Maha Penakluk), dan keadaan di mana dia kembali kepada keakuan dan keperibadian
(Al-Ana wa Al-Syakhshiyah)..
Dan jika Hadits Al Mi'raj sebelum ini tidak
mencukupi untuk kamu, kemudian saya bawakan kamu Surat Al-Fath, Yang Maha Kuasa
berfirman:
﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ
فَتْحًا مُّبِينًا * لِّيَغْفِرَ لَكَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا
تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا﴾
(Sungguhnya Kami
telah bukakan kepadamu pembukaan (kemenangan) yang nyata: * supaya Allah
memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang
serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus).
[Surah Al-Fath 48:1-2]
Dan makna di dalam ayat ini bukanlah pembukaan
Mekah, walaupun pembukaan Mekah adalah antara perkara yang perlu bagi pembukaan
ini, kerana pembukaan di Malakut diikuti dengan pembukaan di Al-Syahadah (Alam
Nyata), Maka apakah pula pembukaan Alam Al-Lahut?! Antara Zat Al-Ilahiyah
dengan Muhammad (S), dan ia adalah mengangkat sesuatu dari Al-Hijab .
Dan mengehadkan ayat ini hanya kepada
pembukaan Mekah adalah penyalahgunaan, dan mengalihan ayat ini kepada selain
daripada apa yang dimaksudkan, di mana ia telah digunakan dalam kala
lampau (إِنَّا فَتَحْنَا) - Sesungguhnya, kami telah buka} yang bermaksud: bahawa
pembukaan berlaku dalam tempoh sebelum diturunkan ayat ini, atau semasa ayat
itu diturunkan, manakala pembukaan Mekah berlaku dua tahun selepas ayat itu
diturunkan.
Juga, sesungguhnya pembukaan ini adalah
alasan untuk pengampunan dosa Al-Rasul, yang tidak dapat dipisahkan dari dia
(apa yang mendahului, dan yang akan mengikuti), dan dosa ini - seperti apa yang
telah dibentangkan baginda (S), adalah kecacatan kegelapan yang tiada makhluk
bebas daripadanya, kerana sesungguhnya, Cahaya Dia SWT sahaja, yang tiada kegelapan di
dalamnya....] [1]
-----------------------------
1 - Sebahagian dari Tafsiran Surah
Al-Fatihah - oleh Imam Ahmad (as) hal
31
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan