12. Ali (as) dan Martabat
Muhammad (S):
Soalan: Apa yang di maksudkan dengan
kata-kata Amir Al-Mukminin (as) dalam doa subuh: [عقلي مغلوب - akalku terkalahkan]?
Jawapan Imam Ahmad
al-Hasan:
بسم الله الرحن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل
محمد
الأئمة والمهديين.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi
Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan
sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi
Dari sudut (aspek) Al-Ana (keakuan) dan
kegelapan, kalaulah tidak berlaku hal ini pada Muhammad (S), dan berada pada
martabat
﴿إنا فتحنا لك فتحاً مبيناً﴾
Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu
pembukaan yang nyata, [Al-Fath 48:1],
Ia adalah martabat Muhammad (S), seperti
yang telah asya sebutkan sebelum ini di dalam (Tafsir) Surah Al-Fatihah dan di
dalam Al-Mutasyaabihaat bahawa Muhammad (S) telah dibukakan kepada baginda dan
dikasyafkan (diperlihatkan) kepada baginda
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 27
Tabir Al-Lahut (Ketuhanan). Ia adalah dalam
keadaan beralun (bergetar) di antara fana’ yang tidak kekal melainkan Allah
Al-Wahid Al-Qahhar, dan kembali kepada Al-Ana dan Keperibadian........] [1]
✡✡✡✡✡
13. Nabi, Ali, Mahdi, Imam-Imam,
dan Mahdi Pertama (Selawat Allah atas mereka):
Soalan: Apakah maksud perenggan doa Iftitah
ini, yang diriwayatkan daripada Imam Al-Mahdi (as):
اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ
خَوْفِهِ اَمْناً يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً
(dan
tukarkanlah padanya selepas ketakutannya dengan keselamatan. Untuk mengabdi
kepadaMu, tanpa syirik padaMu dengan sesuatu jua pun.)?
Jawapan Imam Ahmad
al-Hasan:
بسم الله الرحن الرحيم
الأئمة والمهديين.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi
Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan
sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi
Iaitu: untuk membuka kepadanya pembukaan
yang nyata supaya menghentikan Al-Ana (Keakuan), sehinggia yang kekal hanyalah
Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Yang Tunggal lagi Maha Penakluk).
Ia adalah berhubung dengan Rasulullah Muhammad
(S) yang telah nyata dibukakan padanya. Tetapi bagi Amir Al-Mukminin (as)
dibukakan padanya dengan terbukanya hijab bersama Al-Rasul Muhammad (S). Dengan
itu dibukakan padanya oleh Rasulullah (S). Maka jadilah juga Amir Al-Mukminin
Ali (as) tidak kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Yang Tunggal lagi Maha
Penakluk)., dan Ali (as) tidak kekal, dan kembali kepada akhir keperibadian
keakuan (Al-Ana wa Al-Syakhshiyah).
Tetapi terdapat perbezaan pada pembukaan
Amir Al-Mukminin Ali (as) antara keduanya pada Hijab. Hijab yang pertama antara
keduanya terbuka kepada Rasulullah pada hakikatnya, dan yang kedua kepada Ali
(as), dan begitulah kepada Imam Al-Mahdi (as). Pada akhir Ghaibah Shughra
dibukakan padanya maka tiada lagi ketakutan, tidak lagi kembali padanya syirik
iaitu wujudnya Al-Ana (keakuan); untuk mendapatkan pembukaan padanya (as).
------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat – oleh Imam Ahmad
Al-Hassan (as) Jilid 4 Soalan No.136
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 28
Ada pun pada zaman kezuhuran yang
diperlukan untuk pembukaan adalah Mahdi Pertama, itulah ketakutan yang
ditukarkan dari rasa takut kepada yang lebih selamat, dan bermohon kepadaNya
untuk: [mengabdi kepadaMu, tanpa syirik padaMu dengan sesuatu jua pun], iaituuntuk
mengangkatkan halaman wujudnya Al-Ana dalam Anaat (peringkat) iaitu dibukakan
kepadanya.
Roh Qudus Al-A3dzam adalah bersama
Rasulullah (as), dan apabila dibukakan kepadanya ia bergerak dari Rasul kepada
Amir Al-Mukminin Ali (as); kerana Rasulullah (S) melepaskannya untuk
mengimbangi pembukaan berikutnya untuk mengimbangi Roh Qudus Al-A3dzam.
Oleh itu Imam Mahdi (as) melepaskan Roh
Qudus Al-A3dzam pada zaman kezuhuran; kerana dibukakannya pada zaman Ghaibah
Shughra, untuk diserahkan Roh Qudus Al-A3dzam kepada Mahdi Pertama, seperti
yang disebut (ditashdiq) oleh Rasulullah (sawas) diri-diri kami dan
diri-diri kamu pada Ali (as). Begitulah pula ditashdiq oleh Imam
Mahdi (as) pada Mahdi Pertama (as), pada pakaian yang dipakai oleh Rasulullah
dan Amir Al-Mukminin Ali adalah Roh Qudus Al-A3dzam. Dengan itu mereka hanya
seimbang dari sudut ini, dan walau bagaimana pun Rasulullah (S) lebih utama
daripada Ali (as).
Begitulah pula Imam al-Mahdi (as) adalah
lebih utama daripada Mahdi Pertama, persamaan mereka dari sudut sudut ini. Ia
adalah Roh Qudus Al-A3dzam, yang dipakaikan kepada Mahdi Pertama itu; kerana ia
perlu mengimbanginya, tetapi Mahdi Pertama tidak mendapat pembukaan padanya.
Walaupun Imam Mahdi (as) mendapat pembukaan, untuk mengimbangi pembukaan;
kerana pada peringkat tidak akan kekal hanyalah Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Yang
Tunggal lagi Maha Penakluk).
Mahdi Pertama tidak dapat pembukaan, untuk
mengimbangi Roh Qudus Al-A3dzam ini, dia menyerunya dengan [mengabdi kepadaMu,
tanpa syirik padaMu dengan sesuatu jua pun], iaitu, sehingga kewujudan Al-Ana
antara kebimbangan tidak dilihatnya kerana tidak melihat, dan tidak mengenal
melainkan Allah, maka berbadah adalah bermakrifah.
Mengabdi kepadaMu: Iaitu mengenaliMu,
dan tanpa syirik padaMu: tidak mengenali selainMu walaupun dirinya
sendiri, yang mencapai pembukaan yang nyata padanya.
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 29
Begitu juga pada sahabat Al-Qaim selain
Mahdi Pertama dan mereka akan diimbangi dengan Roh Qudus, tetapi bukan Roh
Qudus Al-A3dzam, dan semuanya menurut kadar tertentu. Oleh itu mereka adalah
orang-orang yang dipelihara: (Perjanjianmu di telapak tanganmu), (dan Allah
meletakkan Tangannya di atas kepala hamba-hambaNya, maka dikumpulnya dalam
fikiran mereka dan dilengkapkan dengan mimpi-mimpi pada mereka) .[1]
---------------------------
1 - Kitab Mutasyabihaat – oleh Imam Ahmad
Al-Hassan (as) Jilid 4 Soalan No. 170.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan