Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 5
Pengenalan
Hubungan seorang Muslim dengan Allah SWT
adalah berdasarkan kepada kepentingan diri, sama ada keinginan kepada syurga,
atau takut dengan hukumanNya SWT. Pemikiran kita telah dijajah dan dipenjarakan
oleh para fuqahak (ulamak tidak beramal) di akhir zaman, pada hal Maha Tinggi
Allah daripada apa yang mereka sifatkan,
Ia adalah di antara dua yang berikut..
1- Sama ada Dia
dilihat sebagai pengawas langit yang memperhatikan dosa-dosa untuk dihukum.
2- Atau,
memberikan ganjaran dan membahagi-bahagikannya sedemikian rupa, seolah-olah
hubungannya di antara memberi dan mengambil, yang merupakan hubungan bersyarat,
sehingga dengan itu manusia berani meminta kepada Allah Yang Maha Tinggi (SWT),
Dan dengan itu manusia mengharapkan (ibadahnya) sebagai tukar ganti. Tukar
ganti ini adalah pengembalian yang memberi faedah kepadanya (sebagai prinsip
kepentingan diri).
Mereka tidak sedar telah menyifatkan Allah
SWT menjadi pemerhati yang memerlukan (berhajat) dan bahawa manusia beramal
untuk mendapat keredhaanNya (Maha Tinggi Allah), Oleh itu, Allah SWT hanya
melakukan Prinsip memberi ganjaran dan tukar ganti (perbuatan mengambil, atau pertukaran), Maha Tinggi Allah, jauh Dia berhajat atas apa yang mereka gambarkan sedangkan
mereka tidak sedar, oleh itu, didapati dari sudut yang lain. Sesiapa yang
mendekati Allah (menyangka) dengan cara menyembelih manusia dan meletupkannya,
sebagai contoh, Ini menginginkan pengamatan yang adil!! Dan bagi saudara
pembaca bahawa banyaknya pengorbanan yang ditimbulkan adalah dengan kejahilan
terhadap Allah SWT, ini kerana pembinaan dari kaedah tauhidnya rapuh dan kerana
kekurangan pemahaman yang menjengkelkan.
Dan kita tidak mengecualikan dari aliran pemikiran
ini, ada orang-orang yang berfikir bahawa menangis terhadap Al-Hussein (as) dengan
memukul diri sebagai ganti. Sama seperti kaedah Pengampunan yang dijalankan
oleh gereja. Mereka fikir bahawa hanya kerana mereka menangisi Al-Hussein (as) mereka
diberi jaminan dan sebagai tiket yang dijamin untuk masuk syurga. Seolah-olah
dia membeli sendiri barangan dari sebuah institusi atau syarikat besar dan
mengambil jaminan terhadapnya. Dan menyalahgunakan barangan ini, maka mereka
berkata: “Tidak ada yang salah menggunakan perkara ini dalam bentuk yang buruk.
Saya tidak punya jaminan dan kepastian.”
Imam Ahmed Al Hassan (as) berkata dalam sebuah
khutbahnya
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 6
.
[Dan apabila mereka misalnya berkata: Kami
telah menangisi Al-Hussain, dan menangis atas Al-Hussain akan menjanjikan kita
syurga: Allah dengan mudah akan mengatakan kepada mereka: Wahai ulamak batil,
Sesungguhnya amalan kamu telah terhapus seperti debu yang berterbangan
﴿وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ
هَبَاءً مَّنثُورًا﴾
(Dan
kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan)
debu yang berterbangan.) [Al-Furqaan 25:23]
kerana pada hakikatnya kamu tidak menangisi
Al-Hussain (as), tetapi sesungguhnya kamu telah menangisi ke atas Al-Hussain
dalam khayalan kamu, yang tidak mempunyai hubungan dengan Al-Hussain bin Ali (as),
samada dari dekat atau dari jauh, dan amalan kamu telah hilang seperti debu
yang berterbangan, sama seperti dia keluar dengan sebatang besi dan kemudian ditanamnya
di padang pasir dan dituangkan atasnya petroleum, kemudian dia berkata,
Sesungguhnya saya telah menanam pokok di taman dan disiram dengan air segar.
Akhirnya beliau akan dapati bahawa kerjanya tidak mempunyai nilai, seperti debu
yang berterbangan. dan kamu (para ulamak) itu adalah seperti orang-orang yang
mendahului kamu, kamu menuntut bahawa kamu mengatasi Pemilik Al-Haq atas iman,
dan kamu tidak menerima bahawa Pemilik Al-Haq mewakilkan kamu, tetapi kerana
kesucian jiwanya dan keikhlasannya kepada kamu memerintahkan kamu supaya
mengikutinya, di mana walaupun Allah SWT mahu pendekatan (manhaj) ini
dilebihkanNya, tetapi Iblis menterbalikkannya dengan cara yang mudah. Pada hal
untuk memahami tujuannya kepada semua orang yang sepatutnya memahami firmanNya
﴿وَمَا
أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ
الطَّعَامَ وَيَمْشُونَ فِي الْأَسْوَاقِ ۗوَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ
فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ ۗ
(Dan Kami tidak
mengutus rasul-rasul sebelummu, melainkan mereka sungguh memakan makanan dan
berjalan di pasar-pasar. Dan kami jadikan sebahagian kamu cubaan bagi
sebahagian yang lain. Mahukah kamu bersabar?; [Al-Furqaan 25:20].
Dan kami telah jadikan sebahagian dari kamu
sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain supaya kamu bersabar? Jauh
dari itu, sesungguhnya jika orang yang sebelum mereka bersabar, sepatutnya
orang-orang pada hari ini akan bersabar
﴿أَتَوَاصَوْا بِهِ ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ
طَاغُونَ﴾
(Apakah mereka
saling berpesan tentang apa yang dikatakan itu. Sebenarnya mereka adalah kaum
yang melampaui batas. [Al-Zhariyat 51:53].[1]
Tetapi, adakah terdapat perangkap yang
ketiga yang kita tidak menyedarinya?! Atau terperangkap kerana telah hilang
dari kita?! Adakah manusia mampu beramal di sisi Allah, tanpa mengharapkan
balasan?! Atau tidak melihat pada dirinya sendiri?!
Imam Ahmed Al Hassan (as) mengatakan
(Sehingga apabila
kita akan tetap melihat diri kita sendiri, Demi Allah, jika Dia SWT membuatkan aku
dari permulaan sehingga akhir masa, kemudian dimasukkan aku ke dalam api
neraka, DIA telah melakukan kebaikan kepadaku, dan apakah kebaikan yang lebih
besar daripada DIA memperlakukan aku walaupun untuk seketika,. apa yang perlu
ialah kita tidak peduli melainkan untuk satu perkara iaitu DIA mengangkat
(membuang) dari halaman hitam ''Keakuan'' kita ini (ego, Al-Ana) yang hampir
tidak mahu berpisah dari kita). [2]
------------------------
1- Khutbah Imam Ahmed Al Hassan (as) dalam
bulan Muharam.
2- Kitab Ma3a 3abdu Soleh, Jilid 1 halaman
86.
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 7
Sesungguhnya kewujudan manusia itu sendiri
dianggap oleh Imam-imam (as) sebagai suatu dosa, bahkan bagi diri mereka
sendiri. Mereka telah melihat diri mereka berdosa di sisi kewujudan Allah SWT. Oleh
itu, bagaimana pula keadaan kita?!!! Terutamanya dalam zaman di mana kita
berlumba-lumba memenuhi yang kononnya sebagai keperluan-keperluan (sangkaan
semata-mata), yang juga dilihat sebagai mengeluarkan sebahagian dari dugaan
kemahuan dan keperluan-keperluan.
Sebagai contoh: Pakaian; Memang benar ia
untuk menutup badan, tetapi datang pula pada saya untuk pergi lebih jauh, iaitu
bentuk pakaian, contohnya. Warna, reka bentuk (fesyen) ... dan lain-lain.
Keperluan pakaian ini, mempunyai beberapa
makna yang membuat kita melihat apa yang kita sendiri tentukan mengikut apa
yang menyenangkan hati kita, atau dari segi apa yang sesuai dengan pakaian semasa
(sesuatu yang ditentukan oleh citarasa umum).
Dalam keadaan itu, kita adalah di antara
dua perkara:
1- Apa yang kita lihat
2- Apa dorongan
zaman (semasa) / kecenderungan (trend – minat) kepada kita.
Hasilnya adalah bahawa, jiwa kita, diseret
dan dirantai, ia sama ada diseret oleh hawa nafsu kita sendiri, atau ia diseret
mengikut kepentingan awam. Saudara pembaca sekelian boleh bayangkan mengenai
perkara-perkara itu pada makanan, minuman, percakapan, sentuhan, ketenangan, tindakan-tindakan,
keinginan-keinginan, pemikiran, pencarian, pergerakan, kediaman, pengetahuan, pembelajaran
dan lain-lain lagi.
Di mana mereka berada ada pertimbangan
citarasa masyarakat umum, Di sini kita melihat pada masyarakat, supaya kita
melihat citarasa diri kita sendiri atau bergabung dengan masyarakat, dan
mengabaikan kehendak Allah SWT, tetapi atas alasan apa? Dengan alasan bahawa
perkara-perkara yang dinyatakan di atas itu adalah duniawi dan yang
remeh-temeh, seolah-olah ketika mengatakannya kita tidak menyedarinya [Allah SWT
tidak ada urusan dalam hal ini], Maha Tinggi Allah dengan ketinggian yang
sebesar-besarnya. Atau sebagai orang yang berkata: "Kami tidak suka
membawa-bawa Allah SWT dalam perkara-perkara duniawi dan tidak masuk akal, dan terlalu
Tinggi bagi Allah hendak dibandingkan dengannya." Walaupun kita telah
memutuskan bahawa ianya adalah perkara yang tidak masuk akal, namun bahaya bagi
kita mengenal muslihat Allah dan apa yang kita kemukakan dan apa yang tidak dikemukakan
kepadaNya!! Maha Tinggi Allah dengan ketinggian yang sebesar-besarnya..
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 8
Dengan itu, kita mengambil jalan mengenepikan
Allah (Maha Tinggi Allah dengan ketinggian yang sebesar-besarnya) pada masa dan
bahagian tertentu dalam kehidupan kita, dan kita melihat perkara-perkara ini
sebagai perkara remeh dan kita percaya bahawa dengan berbuat demikian kita
telah meninggikan Dia dengan perkara-perkara ini, dan kita lupa bahawa Allah
SWT adalah pencipta segala sesuatu dan wujud pada setiap tempat dan pada setiap
masa.
Nampaknya, kita hanya memberi tumpuan
kepada ''Aku” (Al-Ana) dan tidak mengendahkan “DIA”. Kita minta perlindungan Allah dari kelalaian tersebut.
Yang bermakna melalaikan “DIA”.
Kerana kewujudan sifat yang mencorak Al-Ana
yang tersedia dan berada di sisi kita
(yang kelihatan dan yang tidak kelihatan), maka bagaimana kita boleh memandang
kepada ''DIA”? Jadi apa yang kita cari sekarang?
Dari Imam Ahmad Al Hassan (as)
Manusia dituntut
untuk bergerak ke arah makrifat bagi mengetahui bahawa dia tidak mampu mencapai
makrifat. Bahawa Kesempurnaan (Allah) yang dihadapkan kepadanya oleh Dia (HUWA)
Yang Maha Suci, sesungguhnya yang dikehendaki oleh Dia Yang Maha Suci adalah
untuk menyampaikan manusia kepada hakikat ini, yang mana ia adalah makrifat
sebenar. Sesungguhnya Maha Suci Dia menghadap kepada kita dengan Kesempurnaan
Mutlak (Allah) untuk menyampaikan kepada kita, hakikat bahawa kita tidak mampu
mencapai makrifat. Seterusnya, kita mengetahui hakikat yang menjadikan kita,
dan kita mengetahuiNya apabila kita mengetahui sepenuhnya ketidakmampuan kita
dalam mencapai makrifatNya. Makrifat ketidakmampuan kita itulah hakikat
makrifat iaitu "Barangsiapa kenal dirinya akan kenal Tuhannya".[1]
--------------------
1- Kitab Ma3a 3abdu Soleh, Jilid 2 halaman 16.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan