Selasa, 4 Disember 2018

Kesamaran Kedua: - Penutup



Hasil carian imej untuk ‫الخضر (ع)‬‎


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani 135 

Para pembaca mungkin mengatakan mengapa Khidir (as) tidak tua-tua?

Saya katakan:  Apa yang dikemukakan sudah mencukupi tanpa perlu dipaparkan peribadi Khidir (as) di mana Syeikh Salafiyah Ibn Taimiyah bermasalah dengannya, dan inilah yang akan kita terangkan pada kesamaran kedua. .
         
Kesamaran Kedua:

Ibn Taimiyah berkata: dan mereka berhujjah dengan kehidupan (Nabi) Khidir sebagai hujjah yang tidak sah atas kedustaan terhadap orang yang bagi mereka menerima Khidir masih hidup, yang telah disahkan para ulama lain bahawa dia sudah mati, dan takdir kewujudannya bukanlah merupakan salah seorang daripada umat ini. Terdapat begitu banyak pembohongan dari jin dan manusia yang mendakwa bahawa dia adalah Khidir dan yang menyangka telah melihatnya sebagai Khidir dan ia adalah cerita-cerita yang sahih yang kita ketahui hidup lama dan dijelaskan di sini ..

Jawapan: Disebut dalam kesamaran ini berkaitan dengan Khidir (as) tiga perkara:

1: Dakwaan Khidir (as) telah mati

Ibn Taimiyah mendakwa Khidir (as) telah mati dan mengaitkan pandangan ini dengan ulama penyelidik (tahqiq), dan hal ini telah dikemukakan kepada kita perkataan Al-Nawawi sebelum ini di mana beliau berkata: (Beberapa orang ahli hadits telah berhujjah dengan hadits-hadits ini yang mengatakan Khidir (as) telah mati, dan sepanjang hidupnya seperti yang telah lebih dahulu disebutkan dalam bab kebaikannya. Mereka mentakwil hadits-hadits ini di mana dia berada di laut bukan di daratan atau pada tahun yang tertentu. [1]

-------------------------------
1 -  Syarah Muslim oleh Al-Nawawi: J 16 hal 89

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani 136

Maka pendapat yang mengatakan  kepada Khidir (as) telah mati adalah dari kumpulan yang tidak wajar (aneh) dan sudah tentu Ibn Taimiyah sebahagian dari mereka, Pendapatnya ini tidak diragui oleh pengikut-pengikutnya, tetapi orang ramai mengatakan dia (as) masih hidup, di sini dibawakan sebahagian dari perkataan mereka mengenainya:

Hafiz Ibn Al-Shalah yang terkenal dalam bidang ilmu hadits mengatakan: (Adapun Khidir (as) masih hidup di kalangan orang-orang tertentu dari para ulama, orang-orang sholeh dan orang-orang awam, tetapi ia ditolak sebahagian dari ahli hadits. Baginda (S) dan pada Nabi kita dan keluarga mereka diakui sebagai nabi dan khilaf pada menjadi rasul.) [1]

Al-Nawawi telah menulis di dalam Syarah Sahih Muslim pendapat Tsa’labi, katanya: (Al-Tsa’labi seorang mufassir berkata, Khidir seorang nabi yang berumur panjang pada semua pendapat, Ia benar-benar terhijab dari pandangan iaitu dari pandangan orang ramai dan sebahagian kecil berkata bahawa dia tidak mati melainkan pada akhir zaman, apabila Al-Quran diangkat.) [2]

Dan juga seperti dipetik oleh Ibn Hajar mengenainya di dalam Fath Al-Bari (berkata Al-Tsa’labi di dalam tafsirnya dia berumur panjang pada semua pendapat, Ia benar-benar terhijab dari pandangan dan pendapat sebahagian kecil berkata bahawa dia tidak mati melainkan pada akhir zaman, apabila Al-Quran diangkat.  Al-Qurthubi berkata dia adalah seorang nabi pada kebanyakan orang dan tanda ini membuktikannya, kerana Nabi (S) tidak boleh belajar dari sesiapa selain dari baginda sendiri, dan kerana ketetapan itu hanya dibatalkan oleh para nabi. Ibn Al-Shalah berkata dia masih hidup pada pendapat kebanyakan ulama dan orang ramai, tetapi yang anehnya ia dinafikan oleh sebahagian ahli-ahli hadits dan diikuti oleh Al-Nawawi, dan beliau menambah bahawa ini dipersetujui antara ahli Sufi dan ahli kebenaran dan kisah-kisah mereka dalam penglihatannya (rukyahnya) dan bertemu dengannya lebih daripada membataskan. Berakhir. [3]

-------------------------------
1- Fatawa dan Masa’iI; Ibnu Al-Shalah: J 1 hal 186 Soalan 35 i. Dar Al-Ma’arifah Beirut tahun 1976 M. Abu Al-Shalah adalah salah seorang ulama besar Sunni.
• Al-Zhahabi berkata: "Seorang Imam Al-Hafidz, Syeikh Al-Islam," Siyar A3lam Al-Nubalaa': J 23 hal140. Dia juga berkata:
Ia adalah satu keindahan, keajaiban, kebesaran dan hebat, fasih, ilmu kesehatan, dan agamanya amat teguh, ulung dalam kalimat, iman yang benar dari telaga yang penuh pendirian yang tak goyah, beriman dengan Allah, dan apa yang berasal dari nama Allah, dari nama dan sifatNya, pakaian yang baik,  dan yang berlimpahnya kemuliaan, dipandang mulia di sisi Sultan). ,  Siyar A3lam Al-Nubalaa': J 23 hal142. Berkata Ibn Khalkan: (Sekiranya syeikh disebut ulama hadits, maka itulah yang dimaksudkannya) Muqaddimah  Fatawa dan Masa’I; Ibnu Al-Shalah; J 1, hal 11.
2-  Syarah Muslim oleh Al-Nawawi: J 15 hal 136
3- Fath Al-Bari oleh  Ibn Hajar: J 6 hal 31

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani 137

Al-Hafidz Ibn Katsir berkata dalam Al-Bidayah Wal-Nihayah: "Ada khilaf (perbezaan pendapat) tentang kewujudannya hinggalah ke zaman kita ini, tetapi pendapat ramai mengatakan dia masih hidup sampai sekarang." [1]

Al-‘Ajluni berkata dalam  Kasyf Al-Khafaa': "Ramai ahli hadits dan fuqaha’ mengatakan dia masih hidup." [2]

Al-Qurthubi berkata dalam tafsirnya selepas dia mengatakan pendapat bahawa dia tidak hidup kagi: "Pandangan yang benar adalah bahawa dia masih hidup untuk kita menyebutnya." [3]

Untuk menerangkan dia masih hidup melalui dua sudut pandangan daripada kata-kata umum Nabi (S): [Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi," kata Ibn 'Umar, Padahal sesungghnya Rasulullah –shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda: “Tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, yang dimaksud adalah berlalunya abad tersebut.]

Pandangan Pertama: Hadits yang mengingatkan penghuni di bumi, sebagaimana sabda Nabi (S) yang dibawakan dalam hadits: (hidup di muka bumi), dan Khidir (as) tidak tinggal di darat tetapi tinggal di laut.

Pandangan Kedua: Bahawa Khidir, walaupun dari penghuni bumi, tetapi  hadits itu pada umumnya telah dikhaskan mengenainya, maka Khidir adalah di luar pengkhususan tersebut.

Sekarang, tanpa mengira kedua-dua pandangan itu sahih atau tidak, tetapi mereka menyesuaikan dia masih hidup.  Ibn Taimiyah dan yang lain-lain adalah  dari mereka yang berkata dia (as) sudah mati mereka kumpulan yang menyesuaikan perkara-perkara yang tidak wajar (aneh) sebagaimana Al-Nawawi mengatakan maka tidak diambil  kata-kata mereka itu. Aku telah mengemukakan sebahagian ungkapan mengenai kehidupan Khidir (as).

Tetapi Ibn Taimiyah, atau yang diberi gelaran Sheikhu l-Islam itu sendiri telah tergesa-gesa dalam tulisan-tulisannya meminta kesahihan sabda Nabi (S), yang memperkatakan tentang Khidir (as)): Sekiranya dia masih hidup dia akan menziarahiku), beliau menjawab : Bagi hidupnya: dia masih hidup.  Hadits yang disebutkan di atas tidak mempunyai asas, dan ia tidak diketahui oleh beliau sanadnya tetapi diriwayatkan di dalam Musnad Al-Syafi'ei dan lain-lain. Beliau berkata bahawa dia bertemu dengan Nabi (S) dan sesiapa yang mengatakan bahawa dia tidak bertemu Nabi (S)


--------------------------------
1- Al-Bidayah Wal-Nihayah:: J 1 hal 306 i. Dar Al-Raiyan Lil-Tarats, Kaherah, 1988, dan J 1, hal 383. Cetakan Dar Ihya’ Al-Tarats Al-Arabi, Beirut.
2- Kasyf Al-Khafaa': J 1 hal 513. Cetakan Muasasah Al-Risalah, Beirut.
3 - Tafsir al-Qurthubi: J 11 hal 41

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani 138

telah mengatakan: "Apa yang tidak diketahui baginya adalah dari pengetahuan yang tidak diliputi olehnya."  sesiapa yang membantah kematiannya, dengan sabda Nabi (S) " Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi,"  Tidak ada hujah di dalamnya, di mana boleh jadi Khidir berada di atas muka bumi. Dan kerana Dajjal dan pengintip yang sahih bahawa dia masih hidup hadir semasa hayat Nabi (S) yang hidup sehingga hari ini tidak keluar dan berada di pulau-pulau di lautan. Apa jawapannya ialah jawapan mengenai Khidir (yang hijau) yang menjadikan lafaz kata bumi tidak masuk ke dalam khabar ini atau baginda (S) menginginkan anak-anak Adam yang dikenal pasti, adapun orang-orang yang di luar dari kebiasaan itu tidak termasuk yang umum seperti tidak termasuknya jin, walaupun itu adalah perkataan yang mengatur jin dan manusia. Pengkhususan  umum seperti ini adalah contoh yang lebih biasa. Wallahu a3lam. [1]

﴿لَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّـهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا

Kalau kiranya Al Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya. [2]

Adapun bukti dia masih hidup dari jalan kaum Syi'ah telah diriwayatkan oleh ramai, dan di sini adalah sebahagian kecil daripadanya:

Dari Abi Hasyim Dawud bin Al-Qasim Al-Ja’fari dari Abi Ja`far Al-Tsani (as) katanya: Aku menghadap Amirul Mukminin (as) dan bersamanya Al-Hasan bin Ali (as). Dia duduk bersandar di makam Sulaiman, lalu masuk ke Masjidil Haram dan duduk seorang lelaki yang berpenampilan dan berpakaian baik datang dan memberikan salam kepada Amirul Mukminin. Dia (as) membalas salam dan menpersilakan duduk, lalu dia berkata: "Wahai Amirul Mukminin, Aku ingin bertanya kepada tuan tentang tiga perkara, jika tuan memberitahuku aku tahu bahawa orang-orang telah berangkat pergi dari urusan tuan apa yang telah ditetapkan pada mereka, dan bahawa mereka tidak selamat di dunia dan akhirat mereka. Tetapi jika yang lain aku tahu tuan dan mereka perlakukan yang sama  Amirul Mukminin (as) berkata kepadanya: Soallah apa yang ada padamu, dia berkata: "Beritahu aku tentang seorang lelaki, jika dia tidur ke mana rohnya pergi, dan bagaimana seseorang itu ingat dan lupa, dan tentang bagaimana seseorang menyerupai bapa saudara dan anak bapa saudaranya? Amirul Mukminin (as) berpaling kepada Al-Hasan dan berkata: "Wahai Aba Muhammad, jawablah. Lalu Al-Hasan (as) menjawab. Maka lelaki itu berkata: "Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, dan aku tidak tergelincir menyaksikannya, Aku bersaksi bahawa Muhammad adalah Rasul Allah, dan aku tidak tergelincir menyaksikan tentangnya, Aku bersaksi bahawa engkau adalah washi Rasulullah (S) dan Al-Qaim (penegak) hujjahnya dan menunjuk ke arah Amirul Mukminin (as) dan aku tidak tergelincir menyaksikannya dan Aku bersaksi bahawa engkau adalah washinya

-----------------------------
1- Majmu3 Fatawa Ibn Taimiyah: J 4 hal 340, 339 cetakan 1398 dengan perintah Al-Malik Fahd bin Abdul Aziz.
2- Al-Nisa’ 4:82

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani 139

dan Al-Qaim (penegak) hujjahnya dan menunjuk ke arah Al-Hasan (as), dan aku bersaksi bahawa Al-Hussein bin Ali washi saudaranya dan Al-Qaim (penegak) hujjah selepasnya, dan aku bersaksi kepada Ali Bin Al-Hussein bahawa dia Al-Qaim (penegak) hujjahnya dengan perintah Al-Hussein selepasnya, dan aku bersaksi kepada Muhammad bin Ali bahawa dia Al-Qaim (penegak) dengan perintah Ali Bin Al-Hussein, dan aku bersaksi kepada Ja;far bin Muhammad Al-Qaim dengan perintah Muhammad, dan Aku memberi kesaksian kepada Musa bahawa dia adalah Al-Qaim dengan perintah Ja`far bin Muhammad, dan Aku bersaksi kepada Ali bin Musa bahawa dia adalah Al-Qaim dengan perintah Musa Bin Jaafar, dan aku bersaksi kepada Muhammad bin Ali  bahawa dia adalah Al-Qaim dengan perintah Ali ibn Musa, dan aku bersaksi kepada Ali bin Muhammad bahawa dia adalah Al-Qaim dengan perintah Muhammad bin Ali, dan aku bersaksi kepada Al-Hasan bin Ali bahawa dia adalah Al-Qaim dengan perintah Ali bin Muhammad, dan aku bersaksi kepada seorang lelaki dari anak Al-Hasan, dia tidak digelar dan tidak dipanggil sehingga zahir urusannya, dan dia akan memenuhinya dengan keadilan, sebagaimana sebelumnya ia dipenuhi dengan kejahilan (ketidakadilan), dan salam atasmu wahai Amirul Mukminin, dan dirahmati Allah dan keberkatanNya. Dan kemudian dia berdiri dan pergi, dan  Amirul Mukminin: Wahai Aba Muhammad, ikutilah dia dan lihat ke mana dia tuju. Lalu Al-Hasan bin Ali (as)  keluar dan berkata kepada mereka,:  Apakah kamu lihat seseorang melangkah kakinya keluar dari masjid dan sedar ke mana dia pergi di bumi Allah, Kemudian dia kembali kepada Amirul Mukminin (as) memberitahukannya. Amirul Mukminin berkata: Wahai Aba Muhammad, apakah kamu mengenalinya? Aku berkata: Allah, Rasul-Nya dan Amirul Mukminin yang lebih mengetahui, dia berkata: dialah Khidir (as) [1].

Hadits ini disahihkan oleh Al-‘Alamah Al-Majlisi, dan dia berkata: "Ia sebuah hadits sahih." [2]

Al-Majlisi juda berkata: "Yang masyhur di kalangan kita adalah bahawa dia adalah seorang nabi dan kini dari umat Nabi kita, dan dia tetap hidup hingga ditiup sangkakala kerana dia minum air kehidupan dan bergaul dengan Al-Qaim (Shalawatullah 3alaih)." [3]

Al-Syeikh Al-Mufid berkata: "Berapa banyak wali Allah, yang merentas bumi dengan menyembah Tuhannya Yang Maha Tunggi dan bersendirian dengan tindakan dari penzalim, Dan dengan itu jauh dari  rumah-rumah  orang-orang yang berdosa dan menjauhkan agamanya dari tempat tinggal orang-orang fasiq, Tiada siapa dari penciptaan (makhluk) yang tahu tempat tinggalnya dan tidak seorang pun yang mendakwa bertemu dengannya atau berkumpul dengannya, dia adalah Khidir (as), yang wujud sebelum zaman Musa (as) sehingga waktu ini, dengan persetujuan para penulis dan kesepakatan penulis perjalanan hidup (sirah) dan perkhabaran, dia sedang mengembara di muka bumi. Tiada siapa pun yang mengenalnya secara pasti dan tiada yang mendakwa menemaninya, kecuali dalam Al-Qur'an dari kisahnya dengan Musa (as) [4], dan apa yang disebut mengenai beliau oleh sesetengah orang kadang-kadang ia zahir dan tidak dikenali,

------------------------------
1- Al-Kafi: J 1 hal 525
2- Mar’ah Al-3uqul: J 6 hal 20
3- Mar’ah Al-3uqul: J 6 hal 206
4 - Untuk mengetahui kenyataan terakhir dan menentukan siapa yang bertemu dengan Musa (as), lihat Kitab  Perjalanan Musa Kepada Pertemuan Dua Laut oleh Yamani Aali Muhammad Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...140


Sesetengah orang menyangka bahawa dia adalah di antara orang yang tidak mementingkan diri sendiri (zuhid), dan apabila dia memisahkan tempatnya dia diumpamakan dengan panggilan Khidir (hijau). Jika tidak mengenali dengan matanya sendiri janganlah membuat agakan tetapi percaya bahawa dia,adalah penduduk zaman ini..[1]

Al-Syeikh Al-Thusi berkata: (Telah dikhabarkan sebelum ini dari bapa-bapanya (as) bahawa Al-Qaim (as) mempunyai dua keghaiban, yang akhir lebih lama daripada yang pertama, yang pertama diketahui khabar beritanya, dan yang satu lagi tidak diketahui beritanya, Ia sesuai mengikut khabar berita ini, dan ia adalah bukti tambahan apa yang telah kami katakan, dan kami akan menerangkan mengenai cara ini kemudian nanti, Insya Allah Taala. Adapun terkeluarnya ia dari kebiasaan tidak benar apa yang dikatakan mengenainya, walaupun benar bahawa Allah telah membatalkan adat untuk merahasiakan seseorang, dan Dia menyembunyikan perintah urusanNya untuk melakukan muslihat dan pengurusan yang baik. Untuk menunjukkan dari dihalang kezuhurannya dengan wujudnya Khidir (as) ini sebelum zaman kita dari zaman Musa (as). Kebanyakan umat hingga ke waktu kita ini secara sepakat ahli sirah tidak mengenalnya secara pasti. Dan tidak ada seorang pun yang mengetahui sahabatnya kecuali apa yang dikatakan Al-Qur'an dalam kisahnya dengan Musa (as). dan apa yang disebut mengenai beliau oleh sesetengah orang kadang-kadang ia zahir dan tidak dikenali. dan orang yang melihatnya menyangka bahawa dia adalah di antara orang yang tidak mementingkan diri sendiri (zuhid),  dan apabila dia memisahkan tempatnya dia diumpamakan dengan panggilan Khidir (hijau). Dia tidak dikenali dengan pandangan mata, dan janganlah membuat agakan tetapi percaya bahawa dia,adalah penduduk zaman ini,[2]

Kedua: Khidir (as) bukan dari umat ini

Ibn Taimiyah mahu membuktikan  bahawa hujah panjangnya kehidupan Imam Mahdi (as) adalah tidak sah dengan hidupnya Khidir (as), dengan mendakwa bahawa Khidir bukan dari umat ini, walaupun ketentuan ia masih hidup, dia bukan dari umat ini, maka tidak sah mendatangman dalil kekalnya dia kepada  kekalnya Imam Mahdi (as).

Lalu dia mengatakan: "Dan ketentuan ia masih hidup menunjukkan dia bukan dari umat ini ,.

Saya katakan:

Pertama: Apa yang Ibn Taimiyah katakan sangat pelik, ia tidak dikeluarkan oleh orang yang mempunyai bahagian keutamaan ilmu yang paling rendah dari mereka yang dikurniakan kejahilan dengan gelaran Syeikh Al-Islam; apabila dia membina hujah-hujah yang tidak betul untuk membantah Rasulullah (S)
ke atas orang-orang musyrik dengan hujah-hujah para nabi dahulu kerana mereka bukan dari umat ini, apakah ini perkataan yang dikeluarkan oleh seorang alim?!

-----------------------------
1-  Al-Fushul Al-3asyarah: hal 83
2- Al-Ghaibah - oleh  Al-Syeikh  Al-Tusi:  hal 109

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...141

Kedua: Apakah dalil yang boleh dibuat oleh Ibn Taimiyah untuk menjadikan umat ini khusus untuk suatu tahun yang tersendiri, iaitu bahawa umur ahli yang tidak melebihi seratus dua puluh tahun?

Saya fikir dalil yang dia akan berikan adalah kata-katanya yang dikemukakannya iaitu: Kerana tidak diketahui seseorang yang lahir dalam agama Islam masih hidup seratus dua puluh tahun.

Saya tidak tahu sama ada Sheikh Islam ini telah membaca umur kehidupan semua umat Islam sepenuhnya dan memotong hasilnya, atau bahawa umat Islam merekodkan tarikh lahir dan mati kepadanya, kemudian memotong hasil ini?

Bolehkah kebiasaan ini berdasarkan kepada ketentuan asalnya yang mencegah kelangsungan hidup seseorang oleh mukjizat ilahiyah dan pemberian ilahi seperti yang  dikemukakan uleh Fakhr Al-Razi [1], atau kejadian pengangkatan Isa (as)?

Ketiga, Kita melihat bahawa ia menyekat hakikat bahawa orang itu dilahirkan dalam agama Islam, katanya dalam ungkapan: (lahir dalam agama Islam)?

Mungkin dia ingin mengeluarkan orang-orang seperti Salman Al-Farsi, Lubaid bin Rabi’ah dan orang yang seperti mereka yang dilahirkan sebelum Islam dan hidup di zaman Islam serta hidup lebih lama.

Al-Kahlani berkata, berbicara mengenai Salman Al-Farsi (rahimahu Allah): "Dia seorang yang unggul pada umat Islam, Rasulullah (S) bersabda mengenainya: Salman sebahagian daripada kami Ahl Bait, umurnya dekat dengan Al-Mada'in, dia adalah salah seorang yang berumur lanjut, dikatakan: Dia hidup selama dua ratus lima puluh tahun. Dan sebahagian mengatakan: tiga ratus lima puluh tahun, dan dia makan dari hasil tangannya, dan dia memberi sedekah dengan sumbangannya. Beliau meninggal dunia di Madinah tahun lima puluh, dan  sebahagian mengatakan: Tiga puluh dua. [2]

Al-Nawawi berkata: (Lubaid bin Rabi’ah bin Malik Al-‘Amiri adalah seorang penulis syair yang terkenal. Dia adalah antara penyair jahiliyah dan kemudian berpaling ke perwakilan Rasulullah (S) dan memeluk Islam dan baik Islamnya

------------------------
1-  Dia berkata: (kemudian kami mengatakan) tidak ada perselisihan antara kita dan mereka kerana mereka mengatakan umur biasa tidak lebih dari seratus dua puluh tahun dan kita mengatakan usia ini tidak semulajadi tetapi adalah hadiah ilahi, tetapi kehidupan normal tidak kekal untuk kita dan tidak singkat, melepasi seratus tahun atau lebih) tafsir  Al-Razi: J 25 hal 42
2 - Sabal  Al-Salam – oleh Muhammad bin Ismail Al-Kahlani:  J 1 hal 78

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...142

Dan dia adalah salah seorang yang hidup lama hingga mencapai seratus lima puluh empat tahun dan dikatakan sebaliknya mati pada masa Khalifah Osman dan sebahagian mengatakan  pada masa awal Khalifah Muawiyah [1]

Kedua mereka dan seumpamanya walaupun mereka dilahirkan sebelum kedatangan Nabi (S) dan kerasulan baginda, tetapi mereka dihitung sebagai umat Nabi (S) yang patuh, kecuali Ibn Taimiyah seperti biasa bersendirian dan berkecuali, tidak menghitung mereka sebahagian daripadanya, dan ini tidak asing kepadanya.

Kemudian jika kita juga menamakan bersamanya kita akan dapati ramai yang (lahir dalam agama Islam) dan hidup lebih dari seratus dua puluh tahun, apa yang dikatakannya dilemahkan oleh kenyataan kehidupan terutamanya tarikh (sejarah) yang dituliskan kepada kita banyak kisah-kisah orang-orang yang berusia lanjut [2], maka telah dilaporkan  ada ramai orang pada masa ini yang mencapai lebih dari seratus dua puluh tahun yang telah dibuat Ibn Taimiyah sebagai had tertinggi bagi umat ini. Cukuplah dua orang berikut ini sebagai saksi agar tidak memanjangkan kata-kata pada titik ini untuk menjelaskan perkara yang tidak masuk akal dan sia-sia.

1- Antiesa .. yang terbesar sahaja di seluruh dunia .. pihak berkuasa Georgia mempunyai dokumennya.... Sewaktu Georgia adalah di bawah Kesatuan Soviet ... Aniesta dilahirkan Julai 8 .. 1880 .. Itu bermakna semalam sebelum hari lahirnya ke-130.. Dia hidup dengan cucunya yang berusia 40 tahun .. di kawasan pergunungan di Georgia .. dia bersara dari kerja pada tahun 1965   Ketika dia berusia lapan puluh tahun .. selepas itu ia terlibat dalam bidang pertanian, Dia tidak tahu bagaimana bercakap bahasa Georgia...  Kerana dia tidak bersekolah moden .. Dia bertutur bahasa tempatan sahaja .. Mongrillians .  (Al-Munghariliun). [3]

2- Muammar Saudi berusia 180 tahun: Beberapa minggu yang lalu, Muammar Mohammed mencapai usia 180 tahun menurut sebuah akhbar tempatan, Dan mengesahkan bahawa dia masih dalam keadaan sihat, melakukan perjalanan dan mengamalkan kehidupan seharian seperti biasa, dan dia telah berkahwin sembilan kali dan mempunyai 14 orang anak. Sebelas orang dari mereka telah  meninggal dunia dan tiga orang masih hidup, tinggal di sebuah rumah diperbuat dari lembaran timah di salah satu kawasan kejiranan bandar Najran Arab Saudi Selatan.

-------------------------------
1  Al-Majmu3- oleh Muhyiddin  Al-Nawawi : J 9 hal397
2. Telah disebutkan Al-Syeikh Al-Shaduq (rahimahu Allah) dalam kitabnya Kamal Al-Din, bab 54, hal 556, Fasal menyebut ramai orang berusia lanjut, serta  Al-Syeikh Al-Thusi da;am Al-Ghaibah: hal, 109. serta Al-Syeikh Al-Majlisi dalam Bihar Al-Anwar: J 51 hal 288 menyebut orang berusia lanjut, ia juga mencatat penyelidikan yang mempengaruhi Umur:  J 51 hal 268
3. Lihat kandungan pautan ini, anda akan dapati apa yang telah disebutkan dalam teks:
 (link tidak dapat di salin dengan betul)


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...143

Al-Mu'ammar Ali Attiyah dari keluarga Attiyah berkata bahawa dia bangun dari tidurnya pada masa sahur, dia memulakan harinya dengan minum kopi Arab dan makan kurma, kemudian berjalan kaki di sekelilingnya di antara tumbuh-tumbuhan dan kehijauan. Dia menyatakan bahawa dia bergantung kepada tiga makanan utama: jagung, kurma dan susu asli. Dia tidak makan daging, sambil menunjukkan bahawa dia tidak suka walaupun pada masa mudanya.

Akhbar itu menyatakan Al-Attiya bekerja sebagai petani, pembinaan dan ketenteraan pada era Allahyarham Al-Malik Faisal, Dan seorang wartawan dengan Allahyarham Al-Malik Abdul Aziz. Beliau mengambil bahagian dalam pembinaan istana bersejarah emirat, salah satu tarikan pelancong dan monumen di Najran, dan diikuti oleh banyak peristiwa sejarah..

Dan apa yang dia ingat dari hal sejarah Al Attiya berkata beliau sezaman dengan Empayar Uthmaniyyah dan Byzantine dan sezaman dengan pemerintah Mesir, Muhammad Ali Pasha, sambil menambah bahawa apa yang paling beliau ingati adalah perubahan positif yang radikal dalam kehidupan keselamatan dan bidang ekonomi dan cara hidup pada zaman dahulu, mereka berkata mereka telah merebus daun semanggi dengan air dan dimakan kerana sangat lapar, Sebelum penyatuan, Semenanjung Arab adalah puak-puak yang berpecah belah, yang kuat makan yang lemah dan tidak ada sistem yang menjamin hak orang yang lemah, Kecuali apa yang dikerjakan oleh suku-suku itu dan janji-janji atasnya. Keamanan, ketenteraman, kesejahteraan dan kemakmuran telah berlaku di Semenanjung Arab, telah mencegah para penguasa dan penindas dan telah menjadikan syariat Allah sebagai undang-undang dan Kitab Allah sebagai perlembagaan.

Pihak akhbar telah bertemu dengan salah seorang daripada cucu-cucunya yang bernama Mohammed Marzuk Saleh, berusia 70 tahun,  Di mana beliau mengesahkan kesihatan seumur hidup datuknya Al Attiyah, yang sangat sesuai untuk datuknya, Saleh menjelaskan bahawa hubungan kekerabatan ini mengesahkan bahawa Al Attiyah telah mencapai usia yang didakwanya. Al-Mu'ammar merasakan Al Attiyah gembira kerana Allah telah memanjangkan  jangka hayatnya dan memberinya kesihatan dan kesejahteraan, dia tidak dimasukkan ke hospital melainkan sekali dan jarang mendapatan rawatan hospital,  Dia kadang-kadang merasa sedih kerana tiada yang tinggal dari keturunan demi keturunannya yang menggantikan satu demi satu generasinya, jadi dia merasa kesepian, dan apabila ditanya mengenai kawan-kawannya, dia menjawab dengan mengeluh (semua mereka telah pergi telah meninggalkan), dan pihak akhbar itu tidak mengatakan sama ada terdapat dokumen pada Al-Mu'ammar menunjukkan umurnya,dan sama ada ia akan diguna pakai oleh Ensiklopedia "Gnens" sebagai memiliki antara umur terpanjang di dunia,

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...144


Adalah diketahui bahawa umur terpanjang dan tertua masa kini menurut ensiklopedia itu, ialah Yokiji Gokanji dari Jepun, yang berusia lebih dari 112 tahun. [1]

Lihat juga Hentian Kelima.

Ketiga: Dakwaan para pendusta terhadap peribadi Khidir (as)

Kata-kata Ibn Taimiyah masih lagi tentang Khidir (as) dan dia berkata: Terdapat begitu banyak pembohongan dari jin dan manusia yang mendakwa bahawa dia adalah Khidir dan menyangka telah melihatnya sebagai Khidir dan ia adalah cerita-cerita yang sahih yang kita ketahui hidup lama dan dijelaskan di sin

Saya katakan: Dakwaan terhadap peribadi Khidir (as) tidak menafikan kewujudannya, jadi mengapa mesti dikaitkan dengan dakwaan orang-orang tersebut, sama ada dari jin atau pun manusia?!

Kemudian siapa yang dikatakan telah mendakwa sebagai Khidir?  Saya tidak menemui sesiapa yang mendakwa bahawa dia adalah Khidir (as). Di manakah Ibn Taimiyah mendapatkannya?!

Kemudian bagaimana Ibn Taimiyah  mengugurkan dakwaan semua orang yang mengaku sebagai Khidir (as). Apakah mustahil melihatnya?

Bagaimana beliau memetik dari Al-Syafi’ei bahawa Nabi (S) bertemu dengan Khidir (as). beliau berkata: (tetapi diriwayatkan di dalam Musnad Al-Syafi'ei dan lain-lain. bahawa dia bertemu  dengan Nabi (S) telah mengatakan apa yang tidak diketahuinya ia adalah dari pengetahuan yang tidak diliputi olehnya."  ... [2]

Selagi melihatnya tidak mustahil, dari manakah datangnya ditentukan sebagai dusta kepada sesiapa yang mendakwa melihatnya?

Kemudian beliau mengakuinya dengan, berkata: (Ada yang mengatakan bahawa dia bertemu dengan nabi (S), telah mengatakan apa yang tidak diketahuinya ia adalah dari pengetahuan yang tidak diliputi olehnya.)  Jika ia dari  pengetahuan yang tidak diliputi olehnya bagaimana dia mengambilnya dan mendakwa untuk menafikan semua yang mendakwa melihatnya?! Ini yang pertama.

Bagi dakwaan sebahagian jin sebagai Khidir (as); bagaimana Ibn Taimiyah mencapai kesimpulan ini, dan bagaimana Ibn Taimiyah tahu bahawa jin yang mendakwa itu bukannya Khidir (as)?

----------------------------
1- Lihat pautan terdapat apa yang kami nyatakan pada teks
(link tidak dapat di salin dengan betul)
2- Majmu3 Fatawa Ibn Taimiyah: J 4 hal  339-340 Edisi 1398 dengan perintah Al-Malik Fahd bin Abdul Aziz.

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...145

Dan boleh dikatakan: Ibn Taimiyah mengetahuinya melalui tindakan yang dilakukannya dengan dakwaan melihat sebagai Khidir (as). Kerana tindakan itu tidak patut keluar dari seorang hamba yang sholeh yang tahu bahawa ia bukanlah Khidir (as), ini adalah sebagai tambahan kepada sifat perbuatan yang selaras dengan tindakan jin, menurut keupayaannya untuk bertindak, ia hanya dapat dilakukan oleh jin;

Saya katakan: Adalah perlu untuk melihat kisah-kisah di mana Ibn Taimiyah mendakwa bahawa banyak jin pendusta yang mendakwa dia sebagai Khidir (as), untuk melihat apakah kebenaran itu betul pada Ibn Taimiyah atau tidak?

Apa yang dikatakannya benar-benar mengada-adakan dusta, yang bukan hanya dusta, tetapi sesiapa sahaja boleh mengatakannya.

Perkara di atas membatalkan kata-kata berikut: (dan begitu juga Al-Muntadzar Muhammad bin Al-Hasan. Ramai orang yang mendakwa dan salah seorang daripada mereka adalah Muhammad bin Al-Hasan dan sebahagian daripada mereka menunjukkan kepada berbagai orang, sebahagian yang akan membisu tidak menunjukkan melainkan untuk satu atau dua orang, dan mereka ini tidak lain hanya menunjukkan pembohongan sebagai satu pembohongan dengan mendakwa bahawa dia adalah Khidir (as).)

Tuntutan sesetengah orang semata-mata tidak bermakna dia (as) tidak wujud , sepertimana jika seseorang mendakwa sebagai nabi pada zaman Muhammad (S) pada hakikatya tidak membatalkan kenabian baginda. begitu juga sesiapa yang mendakwa dia Al-Mahdi (as) tidak membatalkan Mahdawiyah sebenar Al-Mahdi Muhammad bin Hasan Al-Askari (as). Jadi apa yang dikatakan Ibn Taimiyah adalah menjelaskan kedegilannya yang diketahui oleh segala kebijaksanaan. Maka ia membuktikan hakikat bahawa Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) dilahirkan dengan dalil-dalil yang dikemukakan, Dan ia membuktikan kehidupan yang diselamatkan oleh Allah untuk memudahkan keadilan dan menghilangkan kezaliman dari dunia ini, kesamaran ini tidak berdiri di hadapan bukti-bukti tersebut.

Ini adalah perkara terakhir yang saya mahu katakan dalam perbahasan ini supaya tidak memanjangkan lebih daripada yang saya bayangkan, dan memohon kepada Allah untuk mengampunkan saya dan meneguhkan pegangan saya ke atas wilayah Mahdi Al-‘Itrah dan Baqiyatullah di bumiNya, Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) dengan anaknya dan belahan hatinya, Qaim Aali Muhammad Sayidi dan Maulai Ahmad Al-Hassan (as).

Wahai yang apabila mempersempit urusan-urusan bukakanlah pintu yang tidak pergi kepada yang khayal-khayal, bukakanlah pintu-pintu urusan Maulaku Muhammad bin Al-Hasan dan anaknya (as) serta ansar mereka supaya tidak pergi kepada yang khayal-khayal, dan berikanlah kepada kami pertolonganMu yang hampir

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...146

Dan janji yang telah Engkau janjikan kepada kami untuknya dengan firmanMu:

وعدتنا إياه بقولك: ﴿ وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ.

Dan sungguh telah Kami tulis di dalam Zabur sesudah Al-Zikr, bahwasanya bumi ini dipusakai hamba-hamba-Ku yang saleh. [1]

Salam atas Baqiyatullah di bumiNya, dan anaknya, pelarian yang diburu dan ansar mereka yang mulia, rahmat Allah dan keberkatanNya.

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad,para Imam dan Mahdi-mahdi,

Perbahasan ini diselesaikan pada malam Eid Al-Fithr Al-Mubarak 1432 H.


✡✡✡✡✡

----------------------------
1 -  Al-Anbia 21:105


✡✡✡✡✡
✡✡✡✡✡
✡✡✡✡✡

Sebelum✡✡Menu✡✡Selesai



Tiada ulasan: