Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...129
Hentian
Kelima:
Ibn Taimiyah berkata, Kemudian jika umur seorang muslim pada
masa ini diketahui sebagai telah didustakan lebih panjang dari kebiasaan pada umat
Muhammad kerana tidak diketahui sebagai anak yang lahir dalam agama Islam masih
hidup seratus dua puluh tahun, sebagai kelebihan dari umur ini. Adalah terbukti
sahih bahawa Nabi (S) telah bersabda pada akhir umur baginda, Tidakkah
kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun
sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, Maka
pada masa itu menurut kiraan tahun secara pastinya tidak hidup lebih daripada
seratus tahun. Dan jika umur di masa itu
dan seterusnya tidak sepatutnya melebihi
had ini dari masa awal yang demikian itu adalah adat yang biasa pada orang awam.
Usia Bani Adam sering tertunda seiring waktu yang dipersingkat dan tidak panjang,
Nuh (as) yang hidup kurang 50 tahun, seribu tahun bersama kaumnya. Adam (as)
hidup seribu tahun sebagaimana yang telah terbukti dalam hadits sahih riwayat
Al-Tirmizhi dan shahihnya sebagai berumur panjang pada masa itu. Maka umur umat
ini antara 60-70 tahun dan kurang sedikit diharuskan seperti terbukti dalam hadits
sahih, dan mereka berhujjah dengan kehidupan (Nabi) Khidir sebagai hujjah yang
tidak sah atas kedustaan, ia adalah. orang yang bagi mereka menerima Khidir
masih hidup, yang telah disahkan para ulama lain bahawa dia sudah mati, dan takdir
kewujudannya bukanlah merupakan salah seorang daripada umat ini. Terdapat
begitu banyak pembohongan dari jin dan manusia yang mendakwa bahawa dia adalah Khidir
dan menyangka telah melihatnya sebagai Khidir dan ia adalah cerita-cerita
yang sahih yang kita ketahui hidup lama dan dijelaskan di sini dan begitu juga Al-Muntadzar
Muhammad bin Al-Hasan. Ramai orang yang mendakwa dan slah seorang daripada
mereka adalah Muhammad bin Al-Hasan dan sebahagian daripada mereka menunjukkan
kepada berbagai orang, sebahagian yang akan membisu tidak menunjukkan melainkan
untuk satu atau dua orang, dan mereka ini tidak lain hanya menunjukkan pembohongan
sebagai satu pembohongan dengan mendakwa bahawa dia adalah Khidir).
Bahawa telah ditunjukkan dalam ucapannya, beliau mengemukakan
tiga kesamaran:
Kesamaran Pertama:
Ringkasan apa yang dia mahu gambarkan dalam kesamaran ini
adalah tiada kemungkinan jangka hayat seseorang ke tahap di mana hidupnya Imam
Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), dia memetik hadits-hadits Nabi (S), yang
menunjukkan bahawa maksimum kehidupan manusia seratus tahun pada masa itu, jadi
pada masa ini ia adalah lebih pendek menurut kebiasaan, dengan itu usia mereka
ini di antara enam puluh atau tujuh puluh tahun, bagaimana pula Al-Mahdi (as)
hidup begitu lama?
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...130
Jawapan: Mungkin yang dikhawatirkan oleh Ibn Taimiyah
apa yang dibangkitkannya dan kesamarannya adalah tidak munasabah untuk panjang
umur hingga ke had ini. Bahkan difahami dari mereka mustahil Imam Muhammad bin
Al-Hasan (as) panjang umur hingga ke tahap ini, oleh itu perlu diadakan hentian
terhadap kesamaran ini secara terperinci, untuk menjelaskan kebenaran secara
adil dan menerangkan kekeliruan fikiran yang lemah.
Pertama: Untuk mengatakan kemustahilan panjangnya
jangka hayat seseorang pada had ini, kadang-kadang seseorang tidak berupaya melakukannya,
atau tidak sanggup menerimanya.
.
Kekuasaan Pencipta dan pelakunya tidak lemah kerana Dia
adalah satu kuasa mutlak. Ya tidak tertakluk kepada kemustahilan dan tidak
lemah melaksanakannya, tetapi urusan itu adalah mustahil pada masa yang sama ,
dan dari sini seharusnya diketahui sama ada jangka hayat Imam Mahdi (as)
sepanjang tempoh ini, adakah ia mustahil?
Adalah diketahui bahawa akal tidak boleh memutuskan kemustahilan
lanjutnya jangka hayat manusia selama bertahun-tahun di atas had tabi’ei, maka
ia tidak mustahil menurut hukum akal, ya ia tidak biasa menurut kebiasaan
manusia, tetapi ini tidak bermakna mustahil menurut hukum akal, Akal tidak mengingkarinya
atau menafikannya, oleh itu, banyak kenyataan mengenainya.
Wahiduddin Khan berkata:. Sebahagian dari kita menyangka
bahawa umur bumi lebih sekali atau dua kali ganda usia gunung-gunung, tetapi ujikaji
saintifik kuat menafikan sangkaan yang tidak normal ini, dan Profesor Sullivan melenyapkannya dengan mengadili kadar
munasabah umur Bumi adalah seribu juta tahun [1]
Seperti yang dinyatakan dalam kitab Al-Mahdi Dalam
Pemikiran Islam:
1) Kajian saintifik yang semakin meningkat untuk
memanjangkan jangka hayat manusia lebih daripada biasa, dan kajian yang
sungguh-sungguh dan serius ini adalah untuk melawan hukum penuaan. Dalam koleksi
majalah Mesir, bahagian kedua Jilid 59, yang dikeluarkan pada bulan Ogos 1921,
bersamaan 26 Zhi Al-Qa’edah tahun 1339 H hal 206 di bawah tajuk (Keabadian
Manusia Di Muka Bumi) yang lafaznya: Kata Profesor (Paul Raymon), seorang
profesor di Jones University Hipkinsk, Amerika: Ia menunjukkan beberapa kajian saintifik bahawa
bahagian-bahagian tubuh manusia boleh Hidup panjang pada masa yang dikehendaki,
jadi kemungkinan hidup seseorang akan berterusan selama seratus tahun, dan
mungkin tidak ada larangan yang melarang untuk memanjangkannya kepada seribu
tahun, dan ini disebutkan dalam edisi ketiga Jilid 59 terbitan bulan
-------------------------------
1 – Al-Islam Yatahadda: hal 77
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...131
September tahun yang sama, hal. 239, bahawa adalah
mungkin manusia masih kekal hidup beribu-ribu tahun jika ia tidak menunjukkan gejala
putus tali kehidupannya, kata-kata
mereka ini bukan sahaja sebagai sangkaan, tetapi sebagai hasil daripada proses
pro-pemeriksaan ....
2) Dalam sebuah buku baru-baru ini yang bertajuk Haqa’iq
Aghrab Min Al-Khayal -
Kebenaran yang tenggelam oleh khayalan- Bahagian I hal 24 edaran Muassasah
Al-Iman Beirut, dan Dar Al-Rasyid Dimasyq. telah disebut di dalamnya: Dia (Pereira)
meninggal dunia pada tahun 1955 di negara asalnya, Monteria pada usia 166 tahun,
dia telah melihat teman-teman lama, dan rekod majlis perbandaran menunjukkan Pereira
sendiri dapat mengingat dengan jelas pertempuran Karagina (berlaku pada tahun
1815 M)! Pada akhir hidupnya dia telah dibawa ke New York, di mana dibuat kajian
ke atas beliau oleh sejumlah doktor-doktor pakar, namun mereka dapati beliau mengekalkan
tekanan darahnya sebagai seorang lelaki muda, dan denyut arterinya normal, jantungnya benar-benar
baik, fikirannya seperti seorang lelaki muda.
Mereka memutuskan bahawa Pereira adalah seorang lelaki
yang sangat tua berusia lebih dari 150 tahun. telah disebut di halaman 23,
bahawa Thomas Bar hidup 162 tahun. Al-Sijistani penulis Al-Sunan, beliau telah
menulis sebuah buku dengan tajuk (Al-Mu3ammirun – pengalaman seumur
hidup) banyak menyebut di dalamnya pengalaman orang-orang yang berumur tua, termasuk mereka yang berusia lebih
dari lima ratus tahun. [1]
Kedua, Al-Quran telah menaqalkan kepada kita apa
yang menyalahi kebiasaan pada umur manusia yang melebihi had biasa, terutamanya
apabila kita membaca tentang nabi Allah Nuh (as), yang diakui oleh Ibn Taimiyah
tentang lanjut usianya mencecah (950 tahun), Allah berfirman:
﴿وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ
أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ
ظَالِمُونَ﴾
Dan sesungguhnya Kami telah
mengutus Nuh kepada kaumnya, maka ia tinggal di antara mereka seribu tahun
kurang lima puluh tahun. Maka mereka ditimpa banjir besar, dan mereka adalah
orang-orang yang zalim. [2]
ini adalah usianya (as) sebelum menjadi nabi.
Fakhr Al-Razi berkata dalam tafsirannya terhadap ayat yang
dikemukakan dalam persoalan ketiga: (Sesetengah doktor mengatakan umur
kemanusiaan tidak lebih daripada satu ratus dua puluh tahun dan ayat Al-Quran menunjukkan
sebaliknya. Akal bersetuju kekekalan pada susunan yang ada di dalam diri
manusia yang mungkin untuk dirinya sendiri, tetapi apa yang kekal, dan pengekalan
kesan yang berpengaruh adalah mungkin kerana berpengaruh di dalamnya, jika ia mesti
wujud maka ia akan sentiasa kekal walaupun yang lain mempengaruhinya, dan akhirnya
ia menjadi kekal. Kesannya mungkin selalu dibenarkan untuk kekal dengan
sendirinya, Jika ia bukan menjadi penawar, tetapi penawar tidak boleh melakukan
apa-apa, sebaliknya kadar ini akan tetap untuk memastikan ada penawar yang
menghalang maka jelaslah bahawa kata-kata mereka menyalahi akal dan naqal), Kemudian kita katakan (tidak ada perselisihan
antara kita dan mereka kerana mereka mengatakan usia normal tidak mempunyai
------------------------------------
1- Al-Mahdi Al-Muntazar Fi Al-Fikr Al-Islami, Maraz
Al-Risalah: hal.171
2 – al-3ankabut 29:14
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...132
lebih daripada satu ratus dua puluh tahun, dan kita
katakan usia ini tidak
normal, ia adalah pemberian Ilahi, dan usia biasa tidak berlanjutah pada kita
tidak pula singkat, dan lebih dari seratus tahun atau lebih [1].
Ahl Al-Bait (as) telah menyatakan wujud perjalanan hidup
umur panjang Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) seperti Nuh (as).
Imam Al-Shadiq (as) berkata bahawa pemilik urusan ini membawa
perjalanan hidup para nabi (as) ke atas Nabi kita, dan perjalanan hidup Nuh, iaitu
umur panjang, .. [2]
Beliau (as) juga berkata: "Janganlah kamu ingkari
bahawa Allah memanjangkan usia pemilik urusan ini pada umur Nuh,... [3]
Dan begitu juga Dajjal yang diakui bahawa ia wujud, dan dengan itu Al-Nawawi
mengatakan pada bab Dajjal dari Sahih Muslim: Al-Qadhi mengatakan hadits-hadits
ini yang disebutkan oleh Muslim dan yang lain dalam kisah Dajjal adalah hujjah
bagi mazhab ahli Al-Haq atas kesahihan kewujudannya dan bahawa dia adalah seseorang
yang dibelenggu oleh Allah atas hamba-hambanya, .....,[4]
Jika ia tidak mustahil, tidak hairanlah semua yang
dikemukakan di atas, Maka mengapa Ibn Taimiyah dan yang lain tidak menerima
atau tidak terfikir Khalifah Allah Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) masih
hidup sepanjang tempoh ini.
Ketiga, jika kita menganggap bahawa usia manusia
tidak dapat mencapai lebih dari batas normal, Walau bagaimanapun, bagi Imam
Mahdi (as), dia sama sekali berbeza kerana dia termasuk dalam aturan mukjizat.
Dan terdapat dalam sejarah Khalifah Allah Yang Maha Suci. Ibrahim (as) ini dilemparkan ke dalam unggun api
dan ia menjadi sejuk dan dia selamat: ,
﴿قُلْنَا يَا
نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ﴾
"Kami berfirman: "Hai api menjadi dinginlah,
dan menjadi selamatlah bagi Ibrahim", [5]
Dan Zulaikha isteri Aziz Mesir kembali , muda selepas tuanya,
dan mukjizat ilahiyah lainnya yang dinyatakan oleh Al-Qur'an.
------------------------
1- Tafsir Al-Razi: J 25 hal 42
2- Al-Khara’ij Wal-Jara’ih: J 2 hal 936
3- Al-Ghaybah - Sheikh Tusi: hal 421
4 - Syarah Shahih Muslim: J18 hal 5
5- Al-Anbia’ 21: 69
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...133
Umur Imam Mahdi (as) pun begitu juga, seperti yang
dikatakan Fakhr Al-Razi : (maka kita katakan: Tidak ada pertikaian antara kita
dan mereka kerana mereka mengatakan umur biasa tidak lebih dari seratus dua
puluh tahun, dan kita katakan umur ini tidak normal, ia adalah pemberian Allah,
...) , Jadi umur Imam Mahdi (as) adalah pemberian Ilahi.
Boleh dikatakan: Ibnu Taimiyah membawakan sabda Nabi (S):
(Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100
tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka
bumi dari hari ini), untuk ini menunjukkan bahawa setiap orang pada masa itu
umurnya tidak melebihi seratus tahun.
Saya berkata: Marilah kita membawakan nash riwayat itu dan kemudian
melihat apa yang dikatakan di dalamnya.
روى أحمد في مسنده: حدثنا عبد الله، حدثني أبي، ثنا عبد الرزاق، أنا معمر، عن الزهري، أخبرني سالم بن عبد الله وأبو بكر بن سليمان، أن عبد الله بن عمر: (قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات ليلة صلاة العشاء في آخر حياته فلما سلم قام قال: أرأيتم ليلتكم هذه على رأس مائة سنة منها لا يبقى ممن هو على ظهر الأرض أحد. قال ابن عمر: فوهل الناس مقالة رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك فيما يتحدثون من هذه الأحاديث عن مائة سنة، وإنما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يبقى اليوم ممن هو على ظهر الأرض يريد أن يتخرم ذلك القرن([١]
Diriwayatkan Ahmad dalam Musnadnya:
Dikhabarkan pada kami Abdullah, Dikhabarkan padaku oleh bapaku, dari Abdul
Razaq, Aku Muammar, dari Al-Zahri. Dikhabarkan padaku oleh Salim bin Abdullah
dan Abu Bakr Bin Sulaiman, bahawa Abdullah bin Umar: (Setelah Rasulullah –shallallahu
‘alaihi wa sallam- mendirikan shalat isya’ dengan kami pada suatu malam pada
akhir-akhir masa hidup baginda, ketika baginda mengucapkan salam, seraya
baginda berdiri dan bersabda: “Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini,
sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada
seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi”. Ibnu Umar berkata: Maka
masyarakat terkejut dengan pernyataan Rasulullah –shallallahu ‘alaihi wa
sallam- tersebut, mereka membicarakannya tentang hadits-hadits 100 tahun di
atas. Padahal sesungghnya Rasulullah –shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda:
“Tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, yang dimaksud
adalah berlalunya abad tersebut.[1]
Selepas ini kita membaca apa yang dikatakan Al-Nawawi tentang
riwayat ini: (Rasulullah (S) bersabda: "Tidakkah kalian melihat pada malam
hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan
ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi," kata Ibn 'Umar, Padahal
sesungghnya Rasulullah –shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda: “Tidak akan
ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, yang dimaksud adalah
berlalunya abad tersebut, dan dalam riwayat Jabir bahawa dia mendengar Nabi (S)
sebelum kematian baginda sebulan baginda bersabda: "Tidak ada diri yang
lahir hari ini mencapai umur seratus tahun, dan ia adalah kehidupan pada hari itu."
Dan serupa dalam riwayat Abu Sa'id.
tetapi Nabi (S) bersabda seperti itu ketika pulang dari Tabuk, hadits-hadits ini
mentafsirkan antara satu sama lain dan padanya ada ilmu dari ilmu-ilmu nubuwah.
-----------------------------
1 - Musnad Ahmad: J 2, hal 88, Sunan Abi Dawud: J 2 hal
325, Sunan Al-Tirmizhi: J 3 hal 354
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...134
Bermakna semua diri yang lahir pada malam hari itu di
muka bumi tidak akan hidup selepasnya lebih daripada seratus tahun, Sama ada dikatakan urusannya sebelumnya atau
tidak, dan tidak dinafikan wujud kehidupan seseorang selepas malam itu lebih
dari seratus tahun, dan makna diri yang lahir iaitu setiap orang yang
dilahirkan ada para malaikat yang menjaganya. Beberapa orang ahli hadits telah
berhujjah dengan hadits-hadits ini yang mengatakan Al-Khidir (as) telah mati,
dan sepanjang hidupnya seperti yang telah lebih dahulu disebutkan dalam bab
kebaikannya. Mereka mentakwil hadits-hadits ini di mana dia berada di laut
bukan di daratan atau pada urusan umum yang khusus [1]
Pada bahagian kata-kata: dan tidak dinafikan wujud kehidupan seseorang
selepas malam itu lebih dari seratus tahun,,.
Adalah diketahui bahawa Imam Mahdi (as) dilahirkan
selepas malam itu, sedangkan beliau tidak termasuk dengan hadits yang disebut oleh Ibn Taimiyah di
bawah tafsiran Al-Nawawi.
Adakah perkataan Ibn Taimiyah boleh
diterima??
Keempat: Al-Quran memberitahu kita tentang Isa bin
Maryam (as) dengan kata:
﴿وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ
رَسُولَ اللَّـهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـٰكِن شُبِّهَ
لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ
مِّنْهُ ۚ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ
الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا * بَل رَّفَعَهُ اللَّـهُ
إِلَيْهِ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴾
dan karena ucapan mereka:
"Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul
Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya,
tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang
yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan
tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang
dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin
bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa.* Tetapi, Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya.
Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.[2]
Telah diriwayatkan dari Nabi (S): Bagaimana kamu jika
anak lelaki Maryam turun pada kamu dan imam kamu dari kalangan kamu?
Hadits ini telah dikeluarkan oleh Bukhari di dalam shahihnya [3]
dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya [4] dikeluarkan oleh Ahmad dalam Musnadnya [5]
dikeluarkan oleh Ibn Hibban dalam Shahihnya
[6] dan lain-lain.
Maka urusan Imam Mahdi (as) seperti urusan Isa putera
Maryam (as) Sebagaimana Isa (as) diangkat begitu juga dengan Imam Muhammad bin
Al-Hasan Al-Askari (as) dan mungkin kefahaman ini tidak diterima ramai, tetapi ia
tidak pernah tercalar, sememangnya hak tidak mengikut hawa nafsu manusia,
﴿وَلَوِ
اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن
فِيهِنَّ ۚ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم
مُّعْرِضُونَ﴾
Andaikata kebenaran itu menuruti
hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi ini, dan semua yang ada di
dalamnya. Sebenarnya Kami telah mendatangkan kepada mereka peringatan pada
mereka tetapi mereka berpaling dari peringatan itu. [7]
--------------------------
1- Syarah Muslim :
J 16 hal 89
2- Al-Nisa'
4;157-158
3- Shahih Al-Bukhaari: J 4, hal 143
4- Shahih Muslim: J 1, hal 94
5- Musnad Ahmad: J 2 hal 336
6- Shahih Ibn Hibban: 15, hal
7- Al-Mu’minun 23:71
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...135
Apakah maksud diangkat
dan susunannya? Pembaca boleh menyemak Kitab Ma3a 3bdu Al-Shaleh
– dibawah tajuk (Maksud Diangkat), salah satu versi terbitan ansar Imam
Mahdi (as) di mana akan mendapat penjelasan tentang mengangkat dan pengetahuan
yang berbangkit.
Kesimpulannya:
Lanjutan umur kehidupan manusia mengikut had yang munasabah dan tidak mustahil pada
akal fikiran, dan ia mempunyai banyak bukti seperti umur Nuh (as) dan
pengalaman orang-orang yang berumur tua lain, dan juga boleh terjadi lanjutan umur
itu melalui mukjizat, dan yang ketiga mungkin dia (as) diangkat seperti Isa bin
Maryam (as).
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan