Ahad, 4 November 2018

Sebab-sebab Keghaiban Imam Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as)



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...114
                

Sebab-sebab Keghaiban Imam Mahdi Muhammad bin  Al-Hasan (as)

Sebelum pergi ke Hentian Keempat saya suka menerangkan sebab-sebab keghaiban Imam Kedua Belas dari para Imam Ahl Al-Bait, kerana ianya menyentuh apa yang akan diterangkan, dan saya akan meninggalkan penulisan terhadap Al-Qaim Aali Muhammad, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), yang menerangkan sebab-sebab keghaiban.

Dia (as) berkata: Al-Imam adalah kemurahan Ilahi kepada orang yang beriman dan kewujudannya menjelaskan mereka dan memberi dorongan yang besar bagi mereka untuk beriltizam dengan agamanya. Maka jika dia menahan diri dari keluar (muncul) kerana takut akan dibunuh, sebagai contoh. Kewujudan wakil (safir) beliau (as) adalah cara yang lebih baik daripada keghaiban lengkap (kubro) beliau kerana wakil adalah pemimpin yang mengganti Imam (as) yang dikirim atas arahan beliau (as). Jadi kewujudan wakil (safir) beliau juga - adalah kemurahan Ilahi kerana kewujudannya menyerupai kewujudan Al-Maksum, di mana dengan kewujudan wakil (safir) mungkin untuk berhubungan dengan Imam dan mengetahui hukum-hukum Syariah yang betul (sahih); terutama bagi apa yang datang di sepanjang peredaran zaman. Jadi, jika perkara itu berlaku seperti itu, apakah sebab berlakunya keghaiban penuh (Kubro- utama)? !

Untuk menjawabnya terdapat beberapa andaian, termasuk:

1 -Takut dibunuh dengan tipu daya oleh para penzalim (Taghut):

Ini mungkin benar jika Imam dilihat di dalam masyarakat, kerana bagi beliau ghaib bukan dalam keghaiban penuh (benar-benar tidak boleh dihubungi), bermakna dengan kewujudan wakil (naib) Imam (as) akan menjauhkan dari mata penzalim dan dari apa jua rancangan jahat mereka. Secara khususnya beliau (as) ditolong oleh Allah SWT. Dan pada masa yang sama beliau berhubungan dengan orang-orang mukmin dan memberikan kepada mereka hukum Syariah dan arahan yang mereka perlukan, dengan itu, beliau dapat menghilangkan bahaya dari para penzalim dan adalah memadai dengan keghaiban yang tidak lengkap dengan mengadakan wakil (safir) ini, jadi tidak perlukan keghaiban penuh lagi. Allah lebih mengetahui.

2- Ketiadaan peribadi yang berkelayakan untuk safir dan wakil khas Imam (as):

Selain itu, sebagai wakil di sisi Imam (as) seharusnya mempunyai banyak sifat-sifat Imam (as), yang tidak kurang daripada darajat yang tinggi seperti zuhud, bertakwa, warak dan takut kepada Allah dan berupaya untuk menguruskan hal ehwal umat dari segi siasah (politik), iktisad (ekonomi) dan kemasyarakatan (sosial), dan dia adalah yang ahli [Faqih], yang bermaksud: Dia biasa dengan riwayat hadits daripada maksumin (as), bukanlah dia menjadi ahli [Faqih] seperti yang biasa difahami pada hari ini.

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...115


Jadi safir tidak perlu menggubal hukum syariah, tetapi dia adalah seorang beriman yang ikhlas, menjadi penulis hukum Syariah dari Imam (as) kepada umat, begitu juga dengan wujudnya seorang safir kepada Imam (as) itu, adalah tidak dibenarkan untuk sesiapa menggubal hukum oleh pendapat sendiri, walaupun dia adalah seorang Faqih yang memenuhi syarat-syarat yang dikenal pada hari ini.

Dan inilah yang mungkin menjadi sebab untuk keghaiban lengkap (kubro). Tetapi dengan tiada orang yang berkelayakan untuk menjadi safir itu adalah suatu perkara yang jauh lagi dan ini disebut dalam riwayat dari mereka (as) yang bermaksud: Bahawa Imam tidak takut beliau (as) bersendirian pada zaman keghaiban dengan wujud 30 orang yang beriman dari kalangan orang-orang yang soleh. [1]

3- Sikap tidak acuh umat pada Imam (as)
    
Dan tidak mendapat manfaat daripadanya dengan manfaat sebenar dan tidak bekerjasama dengan seorang pemimpin umat, jadi keghaiban lengkap (kubro) adalah akibat (hukuman) kepada umat. Kemungkinan matlamatnya adalah untuk pembaharuan umat selepas terjejas oleh malapetaka dan tragedi kerana ketiadaan pemimpin maksum. Jadi keghaiban panjang (kubro) menyerupai sejarah sesat Bani Israel di gurun pasir Sinai, dihukum untuk tujuan pengislahan (pembaikan), Bertujuan untuk mengeluarkan dari generasi umat yang layak untuk membawa Risalah Ilahiyah kepada penduduk bumi, satu generasi yang tidak redha kecuali dengan pimpinan Maksum dan tidak redha kecuali Al-Quran untuk menjadi perlembagaan dan syiar  dan manhaj (cara) untuk kehidupan.

Amir Al-Mukminin (as) berkata, dalam menerangkan sikap tidak acuh umat ini terhadap Imam dan Al-Quran, “Dan sesungguhnya akan datang selepasku zaman yang padanya Kebenaran disembunyikan, dan tiada lain dari mendedahkan kebatilan, dan mendustakan Allah dan RasulNya. Dan tidak ada penduduk pada masa itu yang menghargai Kitab selain betul bacaannya, yang tidak mengambil isi selain menafaat hurufnya, dan tiada apa yang ada di bumi selain daripada menolak makruf dan tidak mengenal yang mungkar. Yang akan membuang Al-Kitab, yang mengabaikan pemeliharaannya. Kitab Suci pada hari itu ahlinya (pemiliknya) dinafikan dengan mengusir pemegang sebenarnya, kedua-duanya berjalan tanpa perlindungan. Kitab Suci dan ahlinya pada zaman itu di tangan orang lain dan bukan di tangan mereka, bersama orang lain dan bukan bersama mereka. kerana kesesatan tidak bermuafakat dengan hidayah jika berhimpun, akan bersatu kaum yang berfirqah dan berpecah belah dari jamaah (Islam), seolah-olah merekalah yang memimpin Kitab dan bukan Kitab

------------------------
1-  Diriwayatkan Al-Syeikh Al-Kulaini: dari Abi Bashir dari Abi 'Abdillah (as) katanya: (Pasti berlaku Pemilik Urusan ini mengalami keghaiban, dan pasti dalam keghaibannya dia akan kesendirian (‘uzlah), dan ya, di tempat tinggal yang baik, dan dikelilingi dengan tiga puluh orang yang sabar) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 340, Ghaibah Al-Nu3maniy: halaman 194 , Ghaibah Al-Thusi halaman 162 Apa yang ada dalam Ghaibah Al-Thusi yang mana terdapat sedikit perbezaan..



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...116

yang memimpin mereka! Oleh itu tiada yang tinggal pada mereka selain namanya. Dan tidak mengetahui selain tulisan (Khat) dan lagunya!! Seperti masa lalu bagaimana mereka akan mencacatkan orang soleh dengan apa cara sekali pun, dan mereka menggelar kejujuran ​​sebagai fitnah Allah, dan menjadikan kebaikan dihukum dengan kejahatan.[1]

Alasan bahawa sebab keghaiban penuh (Kubro- utama) adalah keengganan  umat untuk melakukan beberapa perkara, antara lain:

a- Hasil kerja tangan yang dikeluarkan dari beliau (as) melalui wakil (safir)nya ini sangat sedikit yang menandakan bahawa soalan-soalan yang ditujukan kepadanya juga sangat sedikit.

Dan mungkin seseorang akan berkata: walaupun banyak hasil kerja tangan, tetapi tiada apa yang sampai kepada kita daripadanya kecuali jumlah yang kecil ini.

Dan sebenarnya: hujah ini tidak boleh menipu orang yang memerhati dengan teliti pada bilangan yang sedikit, kerana jika hasil tangannya banyak, banyaklah yang akan sampai kepada kita walaupun ada sesuatu yang hilang darinya. Maka tidak dapat dielakkan hadits Nabi (S) dan Imam Al-Shadiq dan Imam Al-Redha (as) tidak sampai kepada kita semuanya, tetapi banyak yang sampai kepada kita dan riwayat daripada Imam (as) dengan tidak bersalahan (dibid’ahkan) dari hadits-hadits Imam-imam (as), dan hal keadaan yang mengelilingi mereka tidak lebih besar daripada keadaan yang dikelilingi oleh khutbah Imam Amir Al-Mukminin (as) sehingga sebahagian yang sampai kepada kita adalah kitab Nahj Al Balaghah.

Selain itu, para ulama Syiah semasa keghaiban pendek (sughro-kecil) telah mengambil berat tentang menulis riwayat Imam-imam (as),dan menyampaikan kitab-kitab mereka kepada Imam (as) melalui wakil (safir)nya dan dari Kitab Al-Kafi Al-Kulaini (rahimahu Allah), jadi mengapa tidak ada sesiapa dari mereka yang mengambil berat untuk menulis hasil kerja tangan dikeluarkan olehnya (as)?!

Pada hakikatnya mereka mengambil berat untuk menulisnya, tetapi sedikit bilangannya.

Dan apa yang jelas pada orang yang tidak mengendahkan tentang ilmu pengetahuan dan pada Imam apa yang Al-Kulaini bentangkan dalam Kitabnya Al-Kafi. Al-Kulaini hidup pada Zaman keghaiban pendek (sughro-kecil) dan meninggal dunia tepat pada penghujung keghaiban itu. Dia meninggal dunia pada Syaaban pada tahun 329 H maknanya pada bulan yang sama dan pada tahun itu Ali bin Muhammad Al-Samari meninggal dunia, yang terakhir dari empat orang wakil (safir) ini .

------------------------
1 - Nahj al-Balaghah – dengan huraoan Muhammad Abduh: J 2 hal 31,  Bihar Al-Anwar: J 34 hal  Bihar Al-Anwar: J 34 hal 233.
                                               

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...117

Al-Kulaini (rahimahu Allah) berkata: (Ada pun selepas itu, aku faham istilah yang dirungutkan oleh orang-orang di zaman kita kerana kejahilan dan mereka sepakat dan usaha mereka untuk membina laluan mereka, dan menjelaskan ilmu dan asas-asasnya, sehingga hampir ilmu itu hilang sepenuhnya dan sumber-sumbernya terputus, kerana mereka suka untuk bersandar kepada kejahilan, dan mereka menyia-nyiakan ilmu dan ahlinya [1]

Dan beliau berkata lagi: (Untuk sesiapa yang ingin Allah berikan dia kejayaan dan menjadikan imannya tetap dan kekal, Dia jadikan untuknya sebab-sebab yang akan menyokongnya sehingga dia mengambil agamanya dari kitab Allah dan Sunnah NabiNya (S) dengan ilmu yakin dan pengamatan hati, yang lebih kukuh bagi agamanya daripada paksi gunung-ganang dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk dihinakannya dan menjadikannya sesat dari agamaNya - kita berlindung kepada Allah dari yang demikian itu - dia dijadikan untuknya sebab-sebab yang kelihatan baik pada taqlid dan mentafsir (takwil) tanpa ilmu dan pengamatan hati, dan itu adalah dengan kehendak Allah, dengan izin Allah Tabaraka Wa Taala, melengkap imannya dan jika Dia kehendaki tentulah Dia menariknya semula, dan Dia tidak akan beriman kepadanya, jika dia beriman pada waktu pagi, pada petangnya dia akan menjadi kafir dan jika beriman petang hari, tiba waktu pagi dia akan kafir semula; kerana setiap kali dia melihat sesuatu yang besar daripada orang-orang besar yang berharta bersamanya dan setiap kali dia melihat sesuatu disanjung secara zahir, dia menerimanya, dan seorang alim [Imam Musa Al-Kadzim (as)][2] berkata: "Allah Azza Wa Jalla menjadikan Nabi-nabi dengan sifat kenabian dan tidak dijadikan mereka itu melainkan Anbiak, dan menjadikan washiy di kalangan Aushiak, dan dia menghina sesuatu kaum kerana iman, jika Dia menghendaki tentulah sama ada Dia menyempurnakan [iman] mereka atau Dia akan menariknya semula dari mereka,” dan beliau berkata: “dan mereka dipetik sebagai berkata, Dia berfirman:
: ﴿فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ﴾
maka (bagimu) ada tempat tetap dan tempat simpanan. [3]

Maka ketahuilah wahai saudaraku, sesungguhnya tidak boleh bagi seseorang membedakan riwayat-riwayat yang berselisih dari para imam [3alaihimu Al-Salam] dengan pendapatnya sendiri kecuali berdasarkan atas apa yang diriwayatkan dari perkataan Imam [3alaihi Al-Salam] “serahkan riwayat-riwayat itu pada kitab Allah maka yang bersesuaian dengan kitab Allah AWJ ambillah dan yang bertentangan dengan kitab Allah maka tolaklah”. Dan perkataan Imam [3alaihi Al-Salam] “Jauhilah apa yang bersesuaian dengan kaum [awam] karena petunjuk ada pada yang mereka perselisihkan”. Dan perkataan Imam [3alaihi Al-Salam] “Ambillah yang disepakati karena yang disepakati itu tidak mengandungi keraguan”. Kami tidak mengetahui dari semua itu kecuali sedikit. Dan kami tidak mendapatkan sesuatu yang lebih berhati-hati dan lebih diperbolehkan daripada mengembalikan semua ilmu itu kepada para imam [3alaihimu Al-Salam] [4] dan menerima perkara itu berdasarkan perkataan Imam [3alaihi Al-Salam]“ dengan yang mana saja kalian ambil sebagai bukti kepatuhan maka itu diperbolehkan bagi kalian” [5]

b- dan diriwayatkan dari para imam (as) bahawa dia dizalimi dan dia adalah salah satu yang paling buruk untuk disebut:


-----------------------
1- Al-Kafi: J 1 hal 5
2- yang dimaksudkan adalah Imam Musa bin Ja’far Al-Kadzim (as). Ini adalah salah satu gelarannya.
3- Al-An3am 6:98
4-  Al-imam Shohib Al-Amr (pemilik urusan), daripadanya (as).
5 - Al-Kafi: : J 1 hal 8

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...118
         
Al-Baqir (as) berkata: "Perkara ini dalam usia yang paling muda dan adalah salah satu yang paling buruk untuk disebut." [1] Maka, yang paling buruk disebut di  kalangan Syiah menunjukkan penolakan mereka terhadap beliau (as)

c-  Keluar dari beliau (as) yang ditandatangani kepada safir beliau Al-‘Umari, di dalamnya, "Sebab di sebalik berlakunya keghaiban, Allah Azza Wa Jalla berfirman:
:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ﴾
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan hal-hal yang jika diterangkan kepadamu akan menyusahkan kamu. [2], [3]

Dan apa yang boleh difahami dari riwayat ini, adalah bahawa kamu adalah sebab di antara sebab-sebab keghaiban dan ia cukup bebas sebagai petunjuk kepadanya.

Dan selepas jawapan kepada soalan-soalan Al-Hamiri yang ditanya olehnya, dia (as) berkata: (Bismllahi Al-Rahman Al-Rahim, bukan dari perintah-Nya yang kamu faham dan bukan dari orang-orang yang auliak-Nya yang kamu terima

 ﴿حِكْمَةٌ بَالِغَةٌ ۖفَمَا تُغْنِ النُّذُرُ 
Itulah suatu hikmah yang sempurna maka peringatan-peringatan itu tidak berguna (bagi mereka). [4]
Salam sejahtera juga kepada kita semua dan kepada hamba-hamba Allah yang sholeh. [5]

Dan ia tidak tersembunyi dalam kata-katanya (as), sakit yang disebabkan oleh keengganan umat ini menerima kebenaran dan menerima beliau (as). Dan kita wahai saudara yang dikasihi, jika kita yakin bahawa dia adalah Hujjah Allah, hendaklah kita bekerja siang dan malam untuk menyegerakan kemunculannya dan kita akan bentangkan baginya diri kita, harta dan anak-anak kita.

d- Kerukunan (kerjasama) umat kepada penzalim dan membantunya dengan cara apapun walaupun dengan kerja-kerja awam yang difikirkan orang-orang yang akan mededahkannya.

Dan ini adalah jelas dari sesiapa yang melihat melalui sejarah dan terutama semasa Zaman Keghaiban Panjang (kubro). kebanyakan ulamak dan orang-orang jahil sama-sama menyokong penzalim taghut, begitulah Imam Al-Kadzim (as) berhujah terhadap Safwan (ra) kerana dia menyewakan untanya kepada penzalim taghut Harun Al-Abbasiyah untuk pergi mengerjakan haji.

﴿وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ  ,

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan. [6], [7]

Oleh itu, sebabnya adalah keengganan ummah kepada khalifah Allah Yang Maha Suci, dan secara semula jadi tidak berguna kewujudannya di antara mereka kerana kewujudannya di antara mereka dan ketiadaannya sama sahaja.

------------------------------
1 - Ghaibah Al-Nu'amani: hal 191,  Bihar Al-Anwar: J 51 hal 43
2- Al-Maidah 5:101
3- Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah:  hal 485, Ghaibah Al-Thusi: hal 292  Al-Ihtijaj J 2 hal 284, Bihar Al-Anwar: J 52 hal 92.
4-  Al-Qamar 54:5
5- Al-Ihtijaj J 2 hal 316, Bihar Al-Anwar: J 91 hal 2. Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): J 4, hal 349,
6- Hud 11:113


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...119

Dari sinilah datangnya keghaiban panjang (kubro)  Ia adalah seperti yang dikatakan Yamani Aali Muhammad (as):  (Jadi keghaiban panjang) menyerupai sejarah Bani Israel di gurun pasir Sinai, dihukum untuk tujuan pengislahan (pembaikan), Bertujuan untuk mengeluarkan dari generasi umat yang layak untuk membawa Risalah Ilahiyah kepada penduduk bumi, satu generasi yang tidak redha kecuali dengan pimpinan Maksum dan tidak redha kecuali Al-Quran untuk menjadi perlembagaan dan syiar dan manhaj (cara) untuk kehidupan.)


Sebab yang menggagalkan Khalifah-khalifah Allah kerana terdapat kerajaan-kerajaan penzalim taghut di sepanjang zaman yang menguasai dan membelenggu manusia, kegagalan ini menjadi ciri yang menonjol dan umat sudah terbiasa dengannya, bahkan umat itu telah dididik menjadi umat yang gagal. Maka jadilah kegagalan itu penyakit berjangkit, seperti yang dikatakan penyair:

Apabila kulihat kejahilan mereka yang terpesona
Aku tidak hiraukan hingga aku dikatakan jahil

Oleh itu, kita dapati mereka berkuasa mencengkam leher-leher kita sejak wafatnya Rasulullah (S) bukan untuk memalukan (mengaibkan) para washiy - Imam Ali dan anak-anaknya (as), tetapi memalukan kita, kerana kita sentiasa gagal memberikan  pertolongan kepada kebenaran.[1]    

Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as) berkata: Wahai manusia, jika kamu gagal  menolong kebenaran, janganlah kamu berhati lemah dalam melemahkan kebatilan, janganlah kamu menginginkan yang bukan dari golonganmu, dan tidak menguatkan golonganmu. Tetapi kamu tertarik dengan kekeliruan Bani Israel. Sungguh akan melemahkan kamu tersesat selepasku, kelemahan kerana kamu telah meninggalkan kebenaran di belakang kamu, dan kamu akan jatuh serendah-rendahnya, dan pergi sejauh-jauhnya. Dan ketahuilah bahawa jika kamu mengikuti penyeru kamu yang berjalan dengan Manhaj Al-Rasul, itu sudah cukup bagi kamu mempunyai pertolongan dan perlindungan, dan kamu  telah menolak belenggu berat dari lehermu [2]


Kesimpulan: Berlakunya keghaiban kerana keengganan manusia terhadap khalifah Allah Yang Maha Suci, akan didatangkan kesesatan sebagaimana didatangkan kesesatan pada Bani Israel. Oleh itu, Allah akan mempersiapkan generasi yang baik yang dijanjikan untuk membawa risalah ilahi.

✡✡✡✡✡

----------------------
1- Al-3ijl: J 2 hal 65
2- Nahj al-Balaghah – dengan huraian Muhammad Abduh: J 2 hal 79


✡✡✡✡✡
                       
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: