Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....120
HENTIAN KEEMPAT:
Al-Syeikh Al-Salafiyah
Ibn TaImiyah berkata: Apabila mereka mengatakan bahawa kerana orang-orang menzaliminya
mereka dihilangkan dari pandangan mereka semua.
Dia mengatakan:
Pertama: Kezaliman
wujud pada masa bapa-bapanya tetapi mereka tidak dihilangkan dari pandangan
mereka semua.
Kata-kata kedua:
Orang-orang yang beriman dengannya tersebar ke mana-mana, sehingga dia
bertemu mereka pada sebahagian waktu atau diutus kepada mereka seorang rasul
yang mengajar mereka sesuatu dari ilmu dan agama.
Kata-kata Ketiga,
Bahawa dia boleh berlindung di banyak tempat-tempat di mana ada kaum Syiah
seperti di bukit-bukit Syam di mana terdapat kaum Al-Rafidhah ‘Ashiyah (Syiah
yang tidak taat pemerintah) dan kedudukan Al-‘Ashiyah yang lain.
Kata-kata Keempat:
Jika dia tidak dapat menyebutkan sesuatu ilmu dan agama kepada sesiapa kerana
ketakutan ini maka tidak adalah bentuk kebaikan mahupun muslihat, ini
bertentangan dengan apa yang dibuktikan dan bertentangan dengan pengutusan
dari para nabi malah ia adalah kedustaan, kerana menyampaikan risalah dan menjadikan
orang-orang beriman adalah kebaikan dan muslihat, yang merupakan nikmat dari Allah
kepadanya. Dan harapan ini tidak berlaku kepada masyarakatnya melainkan
penantian orang yang tidak datang dan kesedihan dan kesakitan yang kekal dan
pertentangan orang berilmu dan doa-doa yang Allah tidak makbulkan. Kerana
itulah mereka tidak mendapat apa-apa darinya.
Dalam bahagian ini,
terdapat empat kecurigaan (kesamaran) yang berkaitan dengan keghaiban Imam
Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as).
Kesamaran Pertama:
Dia berkata: Apabila
mereka mengatakan bahawa kerana orang-orang menzaliminya mereka dihilangkan
dari pandangan mereka semua. Dia mengatakan:
Pertama: Kezaliman
wujud pada masa bapa-bapanya tetapi mereka tidak dihilangkan dari pandangan
mereka semua.
Jawapan: Aqidah
sebenar pada Ahl Al-Bait (as) bahawa mereka adalah para khalifah Allah Yang
Maha Suci, dan setiap seorang daripada mereka ada peranannya pada ummah, dan
semua peranan itu diberikan kepada mereka oleh Allah Yang Maha Suci, dan
banyak akan jatuh ke dalam kesamaran-kesamaran apabila menaksir apa yang
dilakukan Imam Al-Hasan (as) dengan apa yang dilakukan oleh Al-Hussein (as),
dan di sini banyak kekeliruan orang-orang yang jahil mengutuk Imam Al-Hasan (as),
sebagaimana orang-orang yang lain pula telah mengutuk apa yang telah
dilakukan oleh
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....121
Imam Al-Hussein (as), bahawa
dia telah menciptakan persengketaan pada ummah. Pada hal ini tidak berlaku,
dan inilah yang dijelaskan oleh Imam Al-Shadiq (as) kepada kita.
Dari Mu’az bin Katsir, dari
Abi Abdillah Jafar bin Muhammad (as), dia berkata: Perintah (Al-Washiah) telah
turun dari langit kepada Rasulullah (S) Tulisan Yang Dicap (Kitab Makhtum),
dan tidak diturunkan ke atas Rasulullah (S) Tulisan Yang Dicap itu melainkan
Perintah (Al-Washiah). Jibrail (as) berkata: Wahai Muhammad, perintah ini untuk
umat engkau ke atas Ahl Al-Bait engkau. Lalu Rasulullah (S) bersabda: Ahl Al-Baitku yang mana wahai Jibrail? Beliau
telah berkata: Mereka yang disempurnakan Allah dan keturunannya untuk
mewarisi dari engkau ilmu nubuwah sebelum Ibrahim, dan ia adalah cap-cap (mohor/materi)
yang dibukakan kepada Ali (as) sebagai cap pertama dan meneruskan perintahnya,
dan kemudian cap dibukakan kepada Al-Hasan (as) cap kedua dan meneruskan apa
yang diperintahkan dengannya, kemudian dibukakan kepada Al-Hussein (as), cap ketiga
dan didapati di dalamnya ada berperang, membunuh dan dibunuh dan keluar
bersama kaum untuk mati syahid, mereka tidak mati syahid kecuali bersama
dengan apa yang engkau lakukan, dan kemudian diserahkan kepada Ali Bin
Al-Hussein (as) meneruskannya, dibukakan kepada Ali Bin Al Hussein, cap keempat
dan mendapati bahawa ilmu mengendur dan didiamkan kerana dihijab, dan kemudian
diserahkan kepada Muhammad bin Ali (as) dibuka cap kelima dan didapati di
dalamnya ada tafsir kitab Allah Taala dan kebenaran bapanya dan mewariskan ilmu
kepada anak-anakmu dan telah memilih umatmu,
Katakanlah yang haq
dalam keadaan takut dan aman dan jangan takut melainkan kepada Allah,
kemudian diserahkan kepada yang seterusnya.
Mu'az bin Katsir berkata: Aku bertanya kepadanya: Dan kamu? Dia berkata: "Apa yang salah dengan
kamu dalam hal ini wahai Mu'az maka riwayatkanlah dariku, Ya aku yang seterusnya.
Sehingga sejumlah dua belas nama dan kemudian diam seketika, lalu aku
bertanya kepadanya: kemudian siapa lagi? Beliau berkata: Cukuplah buatmu.) [1]
Setiap washi dari
washi-washi Nabi (S) kedudukan dan cap (mohor) bidang kuasanya khusus dan bukan
untuk orang selainnya, yang melaksanakannya di zamannya dan waktunya, dan wajib
mengiktiraf kepadanya kerana dia menjadi khalifah Allah di bumiNya.
Dengan itu orang-orang beriman
menjadikan mereka khalifah-khalifah Allah dan mendengar dan taat kepada Imam
zamannya, jadi kami sentiasa mengatakan bahawa perbahasan secara
bahagian-bahagian (juz’iyah) adalah pendekatan yang silap dalam perbahasan ilmiah.
Kerana semua juzuk adalah berdasarkan lepada perkara keseluruhan dan
dikuatkan dari nash-nash yang muktamad, dan apabila dibuktikan perkara
keseluruhan itu maka terbuktilah yang di bawahnya, sesiapa yang mengakui
kenabian Muhammad (S) akan menerima semua dalil-dalil yang dikhabarkan oleh
baginda, tetapi jika tidak menerima kenabian baginda –semoga dilindungi Allah
- tidak menerima semua apa yang baginda katakan. Dan apa yang kita telah
buktikan tentang kesahan imamah Imam Muhammad bin Al-Hasan (as), ini
menyingkirjan semua syak wasangka (kesamaran), bahkan ianya mengarut sahaja.
------------------------------------
1 - Ghaibah Al-Nu'mani:
hal.52
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....122
Berdasarkan maklumat di
atas ia menghapuskan kesamaran pertama; kerana ia dibina berdasarkan kiasan antara
keghaiban imam dan tiada keghaiban pada bapa-bapanya (as), Pada hal bahawa
setiap seorang daripada mereka (as) bercap mohor dan kedudukan Ilahi yang melakukan kerja-kerja
sewajarnya, maka dari sinilah akan mengubah perilaku setiap seorang , daripada mereka (as).
Dia mengatakan: "Kezaliman
wujud pada masa bapa-bapanya tetapi mereka tidak dihilangkan dari pandangan manusia."
Di sini:
|
Pertama, Telah dikemukakan bahawa keghaibannya bukan
hanya disebabkan oleh wujudnya kezaliman sahaja, tetapi kekurangan generasi
yang baik (sholeh) yang boleh membawa risalah Ilahiyah, maka didatangkan keghaiban
atas kehendak Ilahiyah di mana kebaikan dan pembaikan (islah) bagi seluruh ummah,
dan berterusan sehingga Allah menciptakan generasi yang baik (sholeh) untuk
membawa risalah Ilahiyah yang menjadikan Hakimiyah Allah (Kerajaan Allah)
sebagai syiar dan jalannya. Ianya seumpama kesesatan Bani Israel sehingga datangnya
selepas kesesatan itu generasi yang sholeh yang membolehkan Yusak bin Nun washi
Musa (as) mengetuai pembukaan Tanah Suci (Palestin).
Kedua: Bapa-bapanya
mempunyai keadaan dan kedudukan mereka begitu juga dia mempunyai kedudukan di
sisi Ilahiyah, sehingga perbandingan dibatalkan seperti yang dibentangkan.
Kesamaran Kedua
Dan Ketiga:
Syeikh orang-orang
Salafi Ibn Taimiyah telah berkata: Pada
kata-kata kedua: Orang-orang yang beriman dengannya tersebar ke mana-mana,
sehingga dia bertemu mereka pada sebahagian waktu atau diutus kepada mereka
seorang rasul yang mengajar mereka sesuatu dari ilmu dan agama.
.
Kata-kata Ketiga, Bahawa dia boleh berlindung di banyak tempat-tempat
di mana ada kaum Syiah seperti di bukit-bukit Syam di mana terdapat kaum
Al-Rafidhah ‘Ashiyah (Syiah yang tidak taat pemerintah) dan kedudukan
Al-‘Ashiyah yang lain.
Jawapan: Kedua-duanya hanyalah cadangan yang
dikemukakan oleh Ibn Taimiyah berpunca daripada batasan batasan dan kekurangan
pemikirannya yang terhad, keadaannya ini adalah seperti keadaan yang
dikemukakan kepada Nabi (S) mereka mengatakan:
﴿...لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ
يَنبُوعًا ﴿٩٠﴾ أَوْ تَكُونَ
لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا
تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ
عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ
لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ
لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ
سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا ﴾
...
"Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan
mata air dari bumi untuk kami, * atau kamu mempunyai sebuah kebun korma dan
anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah kebun yang deras alirannya,
* atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana kamu
katakan atau kamu datangkan Allah dan malaikat-malaikat berhadapan muka
dengan kami. * Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari emas, atau kamu naik ke
langit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga
kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca". Katakanlah:
"Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi
rasul?" [1]
-----------------
1- Al-Isra 17:90-93
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....123
Seperti keadaan Ahli
Kitab yang mengusulkan kepada Muhammad
(S) dan Musa (as) :
﴿ يَسْأَلُكَ
أَهْلُ الْكِتَابِ أَن تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِّنَ السَّمَاءِ ۚفَقَدْ
سَأَلُوا مُوسَىٰ أَكْبَرَ مِن ذَٰلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّـهَ جَهْرَةً
فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ۚ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ
الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَن ذَٰلِكَ ۚ وَآتَيْنَا مُوسَىٰ سُلْطَانًا مُّبِينًا *
Ahli Kitab meminta kepadamu agar kamu menurunkan kepada mereka
sebuah Kitab dari langit. Maka sesungguhnya mereka telah meminta kepada Musa
yang lebih besar dari itu. Mereka berkata: "Perlihatkanlah Allah kepada
kami dengan nyata". Maka mereka disambar petir karena kezalimannya, dan
mereka menyembah anak sapi, sesudah datang kepada mereka bukti-bukti yang
nyata, lalu Kami maafkan (mereka) dari yang demikian. Dan telah Kami berikan
kepada Musa keterangan yang nyata. [1]
|
Saya telah mengenalkan kedustaan mereka dalam jawapan pada
Kesamaran Pertama; Imam (as) tidak ditentukan oleh sesiapa dan tidak menawarkan
sesuatu, ia adalah ketaatan setelah pengakuan pada Imamahnya, jika tidak
hendaklah diadakan perbincangan dalam mengesahkan Imamahnya terlebih dahulu..
Kesamaran Keempat:
Ibn Taimiyah berkata: Kata-kata keempat: Jika dia tidak
dapat menyebutkan sesuatu ilmu dan agama kepada sesiapa kerana ketakutan ini
tidak ada dalam bentuk kebaikan mahupun muslihat, ini bertentangan dengan apa
yang dibuktikan dan bertentangan dengan pengutusan para nabi malah ia adalah
kedustaan, kerana menyampaikan risalah dan menjadikan sesiapa beriman adalah
kebaikan dan muslihat, yang merupakan nikmat dari Allah kepadanya. Dan harapan
ini tidak berlaku kepada masyarakatnya melainkan penantian orang yang tidak kunjung
datang dan mengalami kerugian dan kesakitan yang kekal dan pertentangan dari orang
berilmu dan doa-doa yang tidak dimakbulkan Allah. Kerana itulah mereka tidak
mendapat apa-apa darinya.
"
Jawapan:
Pertama, telah
dijemukakan bahawa sebab keghaiban itu bukan kerana takut, seperti yang
digambarkan oleh Ibn Taimiyah.
Kedua, Telah
dikemukakan dalam Hentian Ketiga bahawa kewujudan Imam adalah keperluan, dan
kewujudannya adalah kemurahan ilahi untuk memenuhi kebaikan, kerana dialah pengantara
bagi Allah melakukan penjelasan. dan kejahilan Ibn Taimiyah dan keraguannya adalah
dari kelemahan fikirannya.
Ketiga, Dia
mencabar soal penantian dan meyangka bahawa penantian mereka tidak akan
berlaku, dan ini adalah kejahilannya kerana hakikat bahawa kita menunggu
pembaharu global yang diajarkan oleh semua agama dan ia mebosankan walaupun
berbeza dalam kesahihannyanya, dan ia dipercayai oleh masyarakat dari tiga
agama, dan dipercayai oleh kebanyakan orang-orang Yahudi dan Nasrani, Majusi,
India, Buddha dan Magi. Kita dapati orang-orang Nasrani percaya akan
kedatangan kembali Isa (as) sebagai pembaharu (penyelamat) yang dinantikan. Serta
orang-orang Zoroastrian sedang menunggu untuk mengembalikan Bahram Syah,
dan Masehi Al-Ahbasy (orang-orang Ethiopia) menanti kepulangan raja mereka Theodore
seperti Mahdi pada akhir zaman, begitu juga orang-orang Hindu yang percaya
kepulangan Vishnu, dan orang-orang Majusi yang percaya
------------------------
1. Al-Nisa’ 4:153
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....124
|
Usyider akan hidup kembali, dan orang-orang Buddha yang
sedang menunggu kemunculan Buddha, dan orang Sepanyol yang sedang menunggu raja
mereka Rodhiriq, dan orang-orang Mongol
dan pemimpin mereka Genghis Khan.
Kepercayaan ini ditemui
di kalangan orang Mesir purba, seperti yang terdapat dalam buku-buku Cina
kuno. [1].
|
Sehinggakan kita dapati kenyataan daripada bijak pandai
Barat dan ahli-ahli falsafah mereka, di mana ada yang berkata bahawa dunia
sedang menunggu seorang pembaharu besar yang akan mengendalikan pemerintahan
dan menyatukan semua orang di bawah satu panji dan satu slogan.
Di antara orang-orang yang menyatakannya merupakan ahli
falsafah Inggeris yang terkenal Bertrand Russell, yang berkata: Dunia sedang
menunggu-nungu seorang pembaharu untuk menyatukan dunia di bawah satu bendera
dan satu slogan. [2]
Dan di antara mereka Einstein pemilik (teori relativiti),
di mana beliau berkata:
Pada hari yang akan memerintah di seluruh dunia seorang
pembaharu dan sederhana, Dan orang-orang di dalamnya akan berkasih sayang bak
saudara, ia berlaku tidak lama lagi. [3]
Termasuk ahli falsafah Inggeris yang terkenal Bernard
Shaw di mana dia memberikan berita gembira dengan kedatangan pembaharu dalam
bukunya (manusia dan superman).
Mengenainya Prof. Abbas
Mahmud Al-Akkad berkata di dalam bukunya (Bernard Shaw), mengulas: (Dia memberi
isyarat kepada kita bahawa Superman Shaw tidak mustahil, dan dakwaannya tidaklah
tanpa kebenaran sedikitpun. [4]
Dan asas kepercayaan
ini, kita dapati berasal dari Al-Quran, para ulama mentafsirkan beberapa ayat
mengenai Al-Mahdi (as) yang muncul pada akhir zaman .
Sebahagian daripada
ayat-ayat ini, Allah berfirnan:
﴿يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ
وَيَأْبَى اللَّـهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ * هُوَ الَّذِي
أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ
كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ﴾
Mereka berkehendak memadamkan cahaya Allah dengan mulut-mulut
mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya-Nya,
walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai.* Dialah yang telah mengutus
Rasul-Nya (dengan membawa) petunjuk dan agama yang benar untuk
dimenangkan-Nya atas segala agama, walaupun orang-orang musyrik tidak
menyukainya. [5]
-----------------------------
1- Al-Mahdiyah Fi
Al-Islam – Oleh Sa’id Muhamad Hasan: hal 43 dan Al-Imamah Wa Qaim Al-Qiamah
- Oleh Dr Mustafaa Ghalib: s. 270
2- Al-Mahdi Al-Mau3ud
Wa Daf3a Al-Syubhat 3anhu: hal 6
3- Al-Mahdi Al-Mau3ud
Wa Daf3a Al-Syubhat 3anhu: hal 7
4- Bernard Shaw - Oleh Abbas Mahmud Al-Akkad hal.124
5- al-taubah 9: 32–33
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....125
Al-Qurtubi berkata: Telah
berkata Al-Saddi: Apabila Mahdi keluar, tidak ada yang akan tinggal kecuali masuk
dalam Islam. [1]
Dalam Tafsir Ibn Juzi: dan
akan dimenangkannya: menjadikannya
agama tertinggi dan paling berkuasa, sehingga memerintah di timur dan barat [2]
Dalam Al-Dar Al-Mantsur:
dikeluarkan Said bin Manshur, Ibn Al-Munzhir, dan Al-Baihaqi dalam Sunan-nya
dari Jabir ra pada firman Allah:
لِيُظْهِرَهُ عَلَى
الدِّينِ كُلِّهِ
untuk
dimenangkan-Nya atas segala agama, katanya, tidak berlaku demikian sehingga
ridak tinggal orang Yahudi atau Kristian, memeluk agama kecuali Islam [3]
Dan di antaranya: pada firnan Allah:
﴿وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ
وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ ﴾
(Dan jikalau kamu
melihat ketika mereka (orang-orang kafir) terperanjat ketakutan; maka mereka
tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat,) [4]
Al-Thabari telah mengeluarkan dalam tafsirnya, dari Huzhaifah
bin Al-Yaman, mentafsirkannya pada ketenteraan
yang akan ditenggelamkan, dan penenggelaman hanya berlaku pada zaman Al-Mahdi. Dia menyatakan banyak maknanya,
Dan di antaranya: pada
firnan Allah
﴿وَإِنَّهُ
لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ ۚ هَـٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ﴾
Dan sesungguhnya itu benar-benar memberikan pengetahuan
tentang Al-Saah (hari kiamat). Karena itu janganlah kamu ragu-ragu tentangnya
dan ikutilah Aku. Inilah jalan yang lurus. [6]
Al-Kinji Al-Syaf’ei
berkata: (Telah berkata Muqatil Bin Sulaiman, dan Ia diikuti oleh para penntafsir
dalam mentafsir firnan Allah AWJ: Dan sesungguhnya itu benar-benar
memberikan pengetahuan tentang Al-Saah (hari kiamat). adalah Al-Mahdi (as), yang akan berlaku pada akhir
zaman, dan selepas dia keluar akan
berlaku Al-Saah dan tanda-tandanya [7]
Kenyataan seperti ini
terdapat juga pada Ibn Hajar Al-Haitami, Al-Syablanji Al-Syafi'ei, Al-Safarini
Al-Hanbali, Al-Qunduzi Al-Hanafi, Dan Syeikh Al-Sabban. [8]
------------------------------
1- Tafsir Al-Qurthubi: J
8 hal 121, Al-Tafsir Al-Kabir: J C 16 hal
4
2- Tafsir Ibn Juzi: hal
252
3- Al-Durr Al-Mantsur: J
4 hal 176
4- Saba 34:51
-5 Al-Qurthubi menyebut tentangnya dalam Al-Tazarah
dengan Abu Hayyan telah menyatakan dalam
tafsirnya, dan Al-Muqaddisi Al-Syafi'ei dalam 3qad Al- Durur, dan Al-Suyuthi
dalam Al-Hawi Al- Al-Fatawa, dan dinyatakan Al-Zamakhsyari dalam Kasyf-nya
dari Ibn Abbas. Tafsir Al-Thabari: J 22 hal 72. 3qad Al- Durur: hal 74 bab 4 bhg
2, Al-Hawi Al-Fatawa : J 2, hal 81 dan Al-Kasyf: J 3 hal 467
6- Al-Zukhruf 43: 61
7- Al-Bayan Fi Akhbar
Shahib Al-Zaman: hal 528
8- Al-Sawa3iq
Al-Mahraqah: hal 162 Nur Al-Abshar: hal 186, Mashariq Al-Anwar. Amma Fi
Al-Imam Al-Mahdi 3inda Ahl Al-Sunnah: J 2 hal 58, Is3af Al-Raghibain: hal 153 Yanabi3 Al-Mawaddah: J 2 hal 126 bab 59
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani....126
Ibn Hajar mengatakan: (Tanda yang kedua belas pada
firnan Allah AWJ: Dan sesungguhnya itu benar-benar memberikan pengetahuan
tentang Al-Saah (hari kiamat). (Muqatil Bin Sulaiman berkata, dan
diikuti oleh para pentafsir: bahawa ayat ini telah diturunkan mengenai Al-Mahdi,
dan akan didatangkan hadits-hadits kenyataan dari Ahl Al-Bait Nabi. Kemudian
di dalam ayat ini terdapat tanda-tanda keberkatan keturunan Fatimah radhia
Allahu anhuma dan Allah mengeluarkan dari keduanya banyak kebaikan dan
menjadikan keturunan keduanya kunci kebijaksanaan dan lombong galian rahmat.)
berakhir.
|
Maka selepas apa yang dikemukakan di atas, adakah
menunggu-nunggu tidak berguna dan ianya sentiasa merugikan?
﴿قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا إِلَّا أَنْ
آمَنَّا بِاللَّـهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلُ وَأَنَّ
أَكْثَرَكُمْ فَاسِقُونَ﴾
Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab, apakah kamu memandang kami
salah, hanya lantaran kami beriman kepada Allah, kepada apa yang diturunkan
kepada kami dan kepada apa yang diturunkan sebelumnya, sedangkan kebanyakan
di antara kamu benar-benar orang-orang yang fasik? [1]
Selepas semua ini, mengapa
Ibn Taimiyyah menegaskan yang doa-doa tidak dimakbulkan dengan berkata: dan doa-doa
yang Allah tidak makbulkan. Kerana itulah mereka tidak mendapat apa-apa darinya?
Allah SWT berfirnan:
﴿ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ ﴾﴿ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ ﴾
"Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. [2]?!
Maka batillah
kata-katanya: “Kerana itulah mereka tidak mendapat apa-apa darinya”
apa yang ingin dibuktikannya mengenai
kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan (as).
✡✡✡✡✡
------------------------
1. Al-Maidah 5:59
2- Ghafir 40:60
✡✡✡✡✡
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan