Ahad, 23 Disember 2018

Pengenalan: Al-Ana Dan Padang Pasir:



Al-Ana Dan Padang Pasir:

Ia merupakan takhta yang terbuat dari kertas, dan sering dikunjungi oleh manusia untuk duduk di atasnya. Dia tahu di lubuk hatinya sendiri, bahawa hanya duduk di atas takhta yang akan runtuh dengan cepat, Dengan itu adalah didapati pemilik Al-Ana itu tidak duduk di atas takhtanya untuk melaksanakan kuasa khayalannya, Dia sedar bahawa takhtanya akan hancur. Tetapi takhta ini, sanggup membawa orang yang duduk itu dengan syarat ia tidak bergerak, dan hendaklah duduk di atas takhta kertas Al-Ana itu berterusan sepanjang masa dan tidak berganjak,


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 14

Hampir tidak membenarkan dia bernafas, Ia hanya bernafas untuk merasakan bahawa ia wujud, tetapi pada akhirnya masih dikekang.

Dan pemilik Al-Ana menyuarakan kegembiraannya dengan kewujudan takhta yang tidak dipersoalkan, dan bukanlah Allah yang meletakkan takhtaNya di padang pasir

Kami kemudian menafikan bahawa tempat sebenar takhta Al-Ana itu mesti berada di padang pasir. Sahaja, Tidak ada sempadan kepada Allah melalui khayalan Al-Ana, Al-Ana yang menciptakan manusia, binatang, tentera, penguasa, harta benda, keilmuan, malah kefaqihan.
.        
Saya menyimpulkan (menutup) pengenalan yang lemah ini, dengan kata-kata Imam Ahmad Al-Hassan (as) Sebelum pergi kepada apa yang telah kami kumpulkan (seperti yang kita ada) dari kitab-kitab dan ucapan-ucapannya yang mulia.

Imam Ahmad Al-Hassan (as) berkata: [ ......... Oleh itu Al-Hajar (Batu), atau Penyelamat yang memusnahkan haikal batil (rumah ibadat batil) dan pemerintahan Taghut (Penindas) dan Syaitan di bumi ini akan berlaku semasa pemerintahannya yang benar dan adil di bumi ini, akan datang (terjadi) pada Akhir Zaman, dan akan datang (terjadi) di Iraq seperti penjelasan pengelihatan (ru’ya) oleh Daniel, dan dia adalah Batu yang memusnahkan patung atau pemerintahan Taghut (Penindas) dan Al-Ana (keAkuan), yang mana bukan Isa (as) atau Daud (as) yang telah diutus di Iraq mahupun di Akhir Zaman, jadi kedua-duanya tidak boleh menjadi apa yang disebut Batu Penjuru. Sebaliknya, ia telah dijelaskan dengan kejelasan penuh daripada semua yang yang telah dibentangkan bahawa Batu Penjuru dalam agama Yahudi dan Kristian adalah Hajar Aswad yang sama Batu Hitam yang diletakkan di penjuru (luar) Rumah Suci Allah di Makkah., .....] [1]

Nota: Pembaca akan dapati bahawa sebahagian riwayat akan diulang-ulang dalam apa yang disenaraikan di bawah tajuk yang yang berlainan. Pengulangan ini berfungsi dan berguna di bawah setiap tajuk di mana ia akan dimasukkan. Sementara riwayat tunggal menyajikan kandungan kitab di beberapa tempat, Wal-Hamd Lillah 3alaa Kulli Halin.

--------------------------------
1 - Kitab Al-Jawab Al-Munir melalui Internet - jawapan Imam Ahmad Al- Al-Hassan (as) kepada soalan-soalan yang diterima melalui Internet: Jilid 4: Soalan.327.


✡✡✡✡✡
                                            
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas

Tiada ulasan: