Sabtu, 22 Disember 2018

Pengenalan: Al-Madat Dan Al-Ana:



Sikap Al-Madat Dan Al-Ana:

Dalam Kitab Al-Jawab Al-Munir melalui Internet Jilid 1: Soalan 14

Imam Ahmad al-Hasan berkata:

[... dan untuk memusnahkan kesemua berhala yang disembah selain Allah, termasuklah berhala yang ada dalam diri saudara, iaitu Al-Ana (Keakuan-Ego)........]

Pembaca Kitab Imam Ahmad Al-Hasan (as) akan menyedari banyak tempat di mana Imam Ahmad Al-Hasan (as) mencari perlindungan dari Al-Ana (Keakuan), dan membahas supaya mengenalinya dan kemudian melawannya.

- Al-Ana (Keakuan) adalah keangkuhan, kesombongan, kedegilan, kejahilan ... dsb.

- Dan Al-Madat (barangan) adalah manusia dilebur dengan kebendaan yang menjauhkannya dari kerohanian.

Persoalannya: Gabungan ini akan mengakibatkan meleburnya (bersatu) Al-Ana dan Al-Madat (Keakuan dan barangan) pada seseorang?

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 12

Ia mungkin menhadi gabungan padu, pejal, yang kuat, berat, mengikat kuat pada seseorang dengan diri sendiri sahaja. Dan kemudian hidup secara berasingan, kerana ada unsur khayalan yang menghiasi pengasingannya, yang dipercayai bahawa ia dan yang bersamanya mengatasi kesemuanya. Di sinilah dia tidak sedar apa yang dirasa kerana dia adalah mutlak (sempirna). Semuga kita dilindungi Allah..

Walaupun seolah-olah ia kelihatan pada dirinya sendiri kerana dia mendengar, berfikir sendiri pada kedudukan yang wajar, tetapi di dalamnya tidak mampu (bahkan menentang) yang semuanya bertentangan dengan kepercayaannya, walaupun kepercayaan ini adalah hasil analisanya sendiri,dan anda mengikuti Al-Ana (Keakuan) pada warna yang hampir orang tidak tahu di mana ia berada di lipatan jiwa. Marilah kita berikan contohnya:
         
Seseorang yang duduk dengan orang-orang miskin, dia bijaksana dan mendengarkan orang muda serta bercakap-cakap dengan mereka, tetapi di dalam (hati)nya dia sedang menunggu pujian daripada orang lain yang menunjukkan dia orang yang sederhana, Dan dia gembira (bukan untuk menyuruh) tetapi hanya untuk merasa bangga dan merasa puas pada dirinya sendiri, di sini telah bercambah benih Al-Ana tanpa dia sedari. Manusia harus menjadi peneliti yang baik dan waspada, dan menjadikan pandangannya meneliti perkara halus untuk menyentuh kejelasannya yang memerlukan ketepatan dalam pemerhatiannya, supaya tidak menjadi benih yang teruk dan kemudian mencemari dalamannya (batinnya).

Pada pendapat saya, secara ringkas (kesilapan yang dinyatakan di dalamnya kerana kurangnya pemerhatian dan ilmu). Perjalanan perpaduan di antara Al-Ana dan Al-Madat (Keakuan dan barangan) adalah terowong gelap yang turun kepada manusia hingga ke dasarnya. Seseorang mungkin berfikir bahawa ia hanya satu petualangan yang patut dijelajahi untuk mencari hasil yang istimewa, umum atau yang tidak diketahui, tetapi pada hakikatnya ia akan cenderung turun ke dasarnya dalam setiap keadaan.

Kekuatan ikatan di antara Al-Ana dan Al-Madat (Keakuan dan barangan) dalam akal fikiran manusia menghasilkan bahan berat timbangannya. Bahan berat ini dibawa oleh manusia ketika ia berjalan. Ia bergerak di antara keupayaannya untuk wujud di mana-mana tanah, dan jika ia menstabilkannya, maka tidak dapat dielakkan akan tenggelam kakinya dan menumpukan perhatian ke satu tempat dan tenggelam ke dalam lumpur..

Jika dia (membawa Al-Ana dan Al-Madat (Keakuan dan barangan)) dan berhasrat mengikuti mana-mana ilmu, pergerakannya itu akan menjadi perlahan dan berat, hampir tidak dapat mengejar kereta api berkelajuan rendah, dan jika dia mampu memadankannya, maka Al-Madat (barangan) dan orang itu melebur dengannya. Dia akan kehilangan kecergasannya untuk meneruskannya, dan mengganggu dirinya.

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata ... 13

Oleh itu, kita berada di hadapan sejenis susunan yang bukan sahaja menikmati rasanya tetapi pembawanya, dan dia menghiasi melalui bayangan Al-Ana, Maka Al-Ana dibandingkan Al-Madat (barangan) bagai rasa yang ditambahkan kepada asas Al-Madat sesuai dengan keinginan pembawanya, kemudian bayangkan ketika seseorang menghadiri kenduri makan, yang tidak boleh ditinggalkannya, ia mengandungi semua yang sedap dan lazat. (Madat (barangan)= makanan, Al-Ana = rasa lazat), tetapi meja makan yang mengandungi makanan yang enak ada di tempat tertentu, dan manusia tidak berupaya menjauhkan diri darinya kerana takut dan tidak tahu serta percaya bahawa menjauhkan diri darinya akan menyebabkan runsing fikirannya, maka anda dapati ia merasa begitu berpaut kepada alam sekitar yang diiringi oleh Al-Ana dan Al-Madat.

Dan tingkap-tingkap yang ditutup bahagian bawahnya dan telah diletakkan dengan gambar-gambar yang mewakili tempat yang indah, tingkap-tingkap itu dilukis dengan gambar-gambar pokok, taman dan sungai, atau dilukis gambar-gambar kejiranan yang bersih dan bangunan di sekelilingnya, tetapi ia tetap khayalan. Pada hakikatnya ia adalah kawasan padang pasir gersang, tanpa kewujudan dan tanpa papan-papan tulisan dan bimbingan. Tetapi Al-Ana mengubahnya untuk mengakuinya, dan bahkan enggan mengakui yang demikian itu pada dirinya sendiri. Tetapi tidak menyatakan mengenainya, malah dengan penciptanya yang biasa dengan urusannya.

Bahawa kegagalan membuat pengakuan, atau sebahagian darinya, akan menyakitkan bagi yang membuat pengakuan (pemegang Al-Ana dan Al-Madat) Pengakuan adalah proses mengupas yang menyakitkan, dan kemudian orang itu tidak bersedia menghadapi kebenaran yang berkata kepadanya: Kamu hodoh. Seolah-olah dia akan menjalani pembedahan untuk membuang tumor ganas tanpa menggunakan ubat bius setempat ... !!


✡✡✡✡✡
                                     
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



Tiada ulasan: