Dengan nama Allah Yang Maha
Pemurah lagi Maha Pengasihani
والحمد الله رب العاملين، وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
,
Puji-pujian bagi Allah Tuhan sekelian alam..Selawat
sanjungan Allah atas Muhammad dan Aali Muhammad, Imam-imam dan Mahdi-mahdi serta
salam pengiktirafan
Ushuluddin (Asas Agama):
(أصلُ الدين)
Ushuluddin atau aqidah Al-Ilahiyah (kepercayaan
ketuhanan) di muka bumi ini adalah perlantikan pengganti (penggantian
kepemimpinan) sejak Allah menciptakan makhluk manusia bumi pertama, ia adalah Adam
(as) dengan menjadikan dia khalifahNya di muka bumiNya.
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا
مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ
وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan
seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau
hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan
menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan
mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa
yang tidak kamu ketahui".[Al-Baqarah 2:30]
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا
ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ
إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
Dan Dia mengajarkan kepada
Adam nama-nama seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu
berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama-nama itu jika kamu semamangnya
orang-orang yang benar!" [Al-Baqarah 2:31]
﴿قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا
إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ﴾
Mereka menjawab: "Maha
Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau
ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha
Bijaksana". [Al-Baqarah 2:32]
قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم
بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ
أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا
تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ﴿٣٣﴾
Allah berfirman: "Wahai
Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-namanya". Maka setelah
diberitahukannya kepada mereka nama-nama itu, Allah berfirman: "Bukankah
sudah Ku-katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan
bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?"
Itu adalah apa yang berlaku di antara Adam (as),
malaikat-malaikat dan jin, kerana malaikat-malaikat dan jin tidak mampu mendapat
makrifah (pengetahuan) seperti diri Adam (as). Maka tidak dapat dielakkan Adam
adalah seorang Khalifah dari Kekhalifahan (Al-Khalifah), kerana dia mampu untuk
memperkenalkan apa yang tidak mereka ketahui. ia telah beramal dengan sebahagian
daripada apa yang telah diamanahkan kepadanya dari keupayaan dan berkebolehannya
sebagai seorang manusia, dan kebolehan manusia lebih luas dan lebih hebat (A3dzam)
kerana ia dicipta menurut shurah (gambaran) Allah. Iaitu ia dicipta atas makrifah
nama-nama Allah dan diamanahkan berkeupayaan untuk menzahirkan nama-nama Allah
bagi penciptaan Allah yang menciptakan Adam menurut shurahNya (gambaranNya) [1]
Adapun di antara manusia atau anak-anak Adam sendiri, maka tidak dapat tidak mereka tidak sama dalam amalan dan keikhlasan. Apatah lagi kelalaian mereka lebih banyak dari amalan, Maka ia juga menjadi sebab yang tidak dapat dielakkan supaya dilantik sebagai pengganti seorang yang ‘alim lagi arif (mengenal) Allah berbanding yang jahil kepadaNya. Maka Khalifah pertama yang hakiki (sebenar) - dalam alam-alam yang tinggi - adalah Muhammad (S) kemudian Aali Muhammad (S) kemudian yang seumpama mereka dari kalangan manusia. Adapun dalam Alam Jasmani ini mereka adalah penciptaan yang paling berilmu dan yang paling mengenal Allah SWT dalam setiap zaman.
Di sini yang terpilih dan
yang dilantik akan diajarkan amanah oleh yang memberi mandat khalifah,
dan dengan mengambil kira sifat-sifat Khalifah dan kemuliaan amalannya atau tanggungjawabnya
sebagai seorang khalifah (yang terpilih) boleh menggambarkan apa yang dibawanya
dan boleh menggambarkan sebagai seorang (khalifah) yang terpilih.
Kita
katakan kerana ia menerima berita yang ghaib maka dia adalah seorang nabi yang
membawa berita dan akan diberitakan kepadanya dengan wahyu tentang asas-asas
(Al-Ushul), dan kerana ia membawa risalah maka dia adalah seorang Rasul yang
membawa risalah daripada yang mengutusnya. Maka Ushul Al-Din (asas-asas agama)
adalah perlantikan khalifah yang mengandungi tiga asas-asas iaitu: Yang
memberi mandat khalifah, khalifah dan Ilmu atau Pemberi
berita (Munbiyun), nabi dan berita-berita (Anba’un), atau
yang mengutus, Rasul dan risalah, dan boleh digambarkan seorang
khalifah sebagai seorang imam jika dia mempunyai maqam Imamah.
Ushul perlantikan khalifah (penggantian kepemimpinan) ini
adalah Ushul Al-Din (asas-asas agama), tunggak dan tiang agama. Maka sesiapa
yang menghancurkannya akan hancurlah agama Al-Ilahi dan tiada sesuatu yang tinggal
daripadanya. Ini telah disahkan oleh Imam-imam (as) dan Imam Al-Shadiq (as)
mengatakan tentang mereka yang merampas hak Imam Ali (as), merekalah golongan yang
tambah menghancurkan nasib Islam, mereka bukan sahaja merampas hak Amir
Al-Mukminin (as), bahkan kerana rampasan ini adalah dianggap menghancurkan
asas-asas tempat bergantung agama Ilahi, dan kemudian jadilah manusia itu
menyimpang dari asas-asas agama Ilahi, dari Alif hingga Ya’ (dari A sampai Z).
Imam Ja'far bin Muhammad Al-Shadiq (as) berkata:
«Agama dan asas-asas agama
adalah pada seorang lelaki dan lelaki tersebut adalah seorang yang yakin, seorang
yang beriman, ia imam umatnya dan ahli di zamannya. Sesiapa yang mengenalnya
akan mengenal Allah dan sesiapa yang menafikannya telah menafikan Allah dan
agamaNya dan sesiapa yang jahil (tidak mengenalnya) tidak akan mengenal Allah
dan agamaNya dan syari’atNya tanpa Imam tersebut juga telah lari, dan dengan
mengenal lelaki itu adalah mengenal agama Allah, dan mengenal wajahnya [2]
adalah pengenalan (makrifah) yang kukuh (tsabit) terhadap pengertian mengenali
agama Allah dan menyampaikannya kepada mengenal Allah.» [3]
Nabi (S) menegaskan mengenai perkara ini dalam satu hadis
golongan yang selamat (Al-Firqatu Al-Najiyah) yang terkenal di dalam kitab-Al-Sunnah:
«Umat ini akan terpecah
belah menjadi 73 golongan. Mereka semua ada di neraka kecuali satu golongan”.
Dikatakan kepada Rasulullah (S) “siapakah golongan itu”. Baginda (S) bersabda
“Apa yang Aku dan para sahabat-ku ada di atasnya pada hari ini.”»
«Umat ku akan terpecah belah
menjadi 73 golongan. Mereka semua ada di neraka kecuali satu golongan”.
Dikatakan: Ya Rasulullah (S) “siapakah golongan itu?. Baginda (S) bersabda “Apa
yang Aku dan para Sahabat-Ku ada di atasnya pada hari ini.» [4]
Jadi, Al-Rasul (S) telah menyifatkan sendiri golongan
yang selamat (Al-Firqatu Al-Najiyah) dengan menyatakan bahawa golongan yang menjadikan
kepimpinannya dilantik oleh Allah, sebagaimana Rasulullah (S) dan orang-orang
mukmin yang percaya dengan kepimpinan Ilahiyah ini yang mengenal Allah dan dengan
perintah Allah, begitulah juga dengan Sahabat Rasulullah (S)
Maka yang sebenarnya sebagaimana yang ditakrifkan dan disifatkan
oleh Rasulullah (S) dengan tepat, ia adalah golongan (Firqah) di mana hubungan kesepakatan
di antara baginda dan para sahabat, iaitu beriman dengan perlantikan Khalifah, dan
terdapat Khalifah Ilahi lantikan Allah, dan di sana terdapat orang-orang yang
beriman dengan khalifah ini dan dengan asas-asas ini yang merupakan Ushul
Al-Din (asas-asas agama) Ilahi.
Dan riwayat pendamping (yang menguatkan) mengenainya dari
Al-Syeikh Al-Shaduq (rahimahu Allah) berkata:
«Diriwayatkan dari Abu Nashr Muhammad bin Ahmad bin
Tamim Al-Sarkhasi berkata: diriwayatkan dari Abu Lubaid Muhammad bin Idris Al-Syami
berkata: diriwayatkan dari Ishaq bin Israel berkata: diriwayatkan dari Abdul Rahman
bin Muhammad Al-Muharibi berkata: diriwayatkan dari Al-Afriqi, dari Abdullah bin
Yazid, dari Abdullah bin Umar berkata: Rasulullah (S) bersabda: Akan datang
kepada umatku apa yang datang kepada Bani Israel, sama seperti mereka dan
mereka berpecah kepada tujuh puluh dua golongan dan umatku akan berpecah kepada
tujuh puluh tiga golongan lebih daripada mereka satu golongan, semuanya akan ke
neraka selain satu golongan. Katanya, mereka berkata:: Ya Rasulullah, golongan yang
mana satu? Baginda (S) bersabda “Adalah apa yang kami ada di atasnya pada hari ini,
Aku dan para sahabat-ku.» [5]
---------------------
[1] Al-Kafi - Al-Kulayni: Jilid 1, halaman 134; Al-Tauhid
- Al-Shaduq: halaman 103...
[2] Perkataan ini ada khilaf di antara sumber-sumbernya,
dalam riwayat ini (Wajahahu - wajahnya), dalam Khatimah Al-Mustadrak:
Jilid 4, halaman 118 (Wajahtaha - wajahnya), dalam Al-Bihar. Jilid
24, halaman 290, disebutkan oleh Al-Bashair (Wajahain – dua wajah),,
dan juga dalam Miraah Al-3uqul, dan dalam sebahagian sumber : (Dharabain
- dua jenis).
[3]. Bashair Al-Darajat - Mohammed bin Al-Hassan Al-Shafar:
halaman 549; Mukhtashar Bashair Al-Darajat - Al-Hassan bin Sulaiman:.. halaman
82; Khatimah Al-Mustadrak - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 4, halaman 118; Bihar
Al-Anwar - Al-Majlisi: Jilid 42, halaman 290.
[4] Perkataan ini disebut oleh Ibn Taimiyah di dalam Majmu3
Al-Fatawa: Jilid 24, halaman 171-172, dan disifatkan sebagai masyhur..
[5] Ma3ani
Al-Akhbar- Al-Shaduq:. halaman 323.
Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan