Jumaat, 22 Julai 2016

Ushul-ushul Yang Tiga:


Ushul-ushul Yang Tiga:
(الأصول الثالثة)


Ushul  Pertama: Al-Mustakhlif - Yang Melantik khalifah atau Yang memberi mandat.


Ia adalah Allah SWT atau Al-Haqiqah.

Terdapat dua cara untuk mengesahkan wujudnya kesaksian Al-Haqiqah (Allah SWT) yang ghaib.yang mengwujudkan alam ini.

Pertama: dengan wahyu

﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap berjumpa dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya." [Al-Kahf 18:110]

Semestinya seseorang manusia itu menyedari bahawa tidak menasabah (tidak diterima akal) untuk dia bertegas menutup telinganya dari mendengar sesuatu di sebalik dinding. Kemudian berkata – dengan kedegilan dan keras kepalanya – apa yang mereka telah dengar: tidak ada apa-apa di belakang dinding. Sepatutnya mula-mula ia membuka telinganya dan cuba untuk mendengar, dan kemudian jika dia tidak mendengar sebagaimana apa yang telah mereka dengarkan, barulah ia boleh menilai bahawa tiada apa yang wujud di sebalik dinding.

Sebenarnya, bahawa kaedah wahyu adalah kaedah asas yang mulia. Dan permulaannya adalah mengesahkan kewujudan Al-Haqiqah (atau Allah SWT), Tetapi ia lebih daripada sekadar mengesahkan makrifah (mengenal) dan ia adalah penyebab penciptaan [1] dan mula bersedia untuk mendengar dari Al-Haqiqah. Dan kemudian dengan kesaksamaan dan keikhlasan kepada hakikat kewujudan alam penciptaan ini, sehingga kamu mendengar roh manusia dari Al-Haqiqah Yang Maha Bijaksana, dan membuktikan kewujudan dan kebijaksanaan-Nya. Kemudian bermulalah perjalanannya kepada makrifah, yang akan mendengar dari Allah dan Rasul-Nya dengan wahyu dalam rukya (mimpi) dan kasyaf, bahkan sehingga sampai kepada perkara manusia boleh mendengarkan sesuatu walaupun benda-benda tidak bernyawa (AlJamadaat) [2], ia adalah jalan (kaedah) para nabi dan para wali, dan sepatutnya menjadi jalan (kaedah)  semua anak-anak Adam, kerana mereka itu akan dihadapkan kepada Tuhan mereka apa yang diseru kepada mereka. Pada hal mereka sibuk dalam dunia ini dalam kelalaian. Mungkin tindakan mereka itu berniat jahat yang berlawanan dengan wali-wali Allah sehinggakan mereka tidak sedar hati mereka tertutup lalu tidak mendengar atau mengetahuinya,

﴿كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ﴾

Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka.: [Al-Mutaffifin 83:14]

Dan dengan jalan ini seperti yang diterangkan, melangkaui apa yang telah dibenarkan, tidak ada salahnya untuk meluaskan sedikit masalah makrifah, yang merupakan tujuan penciptaan manusia ini.

Makrifah adalah,

﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾

"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.: [Al-Zhariyat 51:56]

Manusia pada dasarnya dicipta untuk mengenal Allah, kerana dia dicipta mengikut shurahNya (gambaranNya), iaitu, manusia adalah tajalli (penzahiran) Allah dalam alam-alam penciptaan. Maka shurahNya (gambaranNya) adalah seperti sejauh mana apa yang kita tahu mengenai Al-Haqiqah, tetapi oleh kerana pada umumnya manusia menjauhi dari jalan Allah, mereka sibuk dengan dunia ini dan lalai terhadap Tuhan mereka, maka orang-orang yang ingat hanya tertentu dan sangat sedikit, seperti cahaya bintang-bintang kecil dalam kegelapan langit, ia adalah kehendak Allah - dan rahmat-Nya - bahawa Rasul-rasul yang terpilih khususnya inilah yang mengingat dan mendengar, dan mereka diutus untuk mengingatkan orang-orang yang lalai dan sibuk dengan dunia ini dan mengenalkan mereka jalan (kaedah) agar mereka berjalan menuju Allah, untuk menyelamatkan sebahagian dari mereka yang lalai dengan mengingatkan dan mengenalkan mereka dengan kurnia Allah dan mengurniakan keselamatan yang diterima oleh orang-orang yang terdahulu. Jadi, pada asasnya manusia kesemuanya ingat dan mereka tidak perlukan peringatan. Jika terdapat seorang utusan (rasul) maka sepatutnya mereka mengenalnya walaupun ia tidak mengumumkan dirinya.

﴿وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّـهُ ۗ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾

Dan bertakwalah kepada Allah; Allah mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. [Al-Baqarah 2:282].

﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap berjumpa dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya." [Al-Kahf 18:110]

Sekiranya mereka lalai, maka sepatutnya mereka mengambil pelajaran dari (Al-Rasul) – yang diutus Allah kepada mereka supaya mereka menjalani bersama mereka, jalan yang tidak dapat difahami atas kelalaian mereka - mereka tidak perlukan kepada tahap yang tinggi untuk mengingatkan mereka.

Malah sepatutnya Khalifah Allah tidak perlu banyak perisytiharan mengenai dirinya. Dan sepatutnya manusia dapat mengenal pasti Khalifah Tuhan (Rabb dan Ilah) mereka, yang memungkinkan mereka tetap menghubunginya, bersamanya dan bertanya kepadanya mengenai kerasulannya, ini adalah prinsip asas yang jika mereka itu adalah orang-orang yang memelihara fitrah kemanusiaan mereka ketika mereka lalai. Ini telah diterangkan di dalam Al-Quran bahawa para nabi seperti Ibrahim tidak perlu banyak pengisytiharan dakwah kepada mereka itu, iaitu seruan-seruan berikut:

﴿وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ﴾

Dan serulah kepada manusia untuk berhaji (ziarah Al-Hujjah), nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh, [Al-Hajj 22:27].
Ayat ini adalah jelas; Serulah, wahai Ibrahim, nescaya manusia akan datang kepadamu dengan cepat sebaik sahaja mereka tahu perisytiharanmu tentang seruan (dakwah) Allah yang engkau bawa [3], kerana mereka akan ingat dan berhubung dengan Tuhan mereka, dan mereka mengetahuinya. Darinya diperintahkan RasulNya menurut kelayakannya, tetapi sepatutnya mereka diingatkan sama seperti kamu, dan kamu mengenali mereka sebelum mereka menyeru, tetapi malangnya mereka sibuk dengan dunia ini sehingga kamu mengingatkan mereka perkara berkenaan.

Jadi, manusia akan datang kepadamu sebaik sahaja kamu mengisytiharkannya, adapun selain orang-orang ini atau orang-orang yang gagal menurut fitrah mereka sehingga ia tidak lagi layak untuk dipanggil manusia, maka mereka ini sudah tentu tidak ada lagi yang memberi manfaat kepada mereka samada seruan-seruan mahupun sesuatu yang lain. Dan di antara manusia dan di antara orang-orang yang gagal menurut fitrah mereka, ada banyak dari mereka yang mencemarkan fitrah mereka dan dirinya mengikut ukurannya. Mereka tidak perlukan sesuatu yang lain samada perisytiharan mahupun seruan (dakwah). dan ia adalah apa yang kita panggil dalil-dalil untuk mengenal Khalifah Allah atau peraturan untuk mengenal Al-Hujjah.

Dengan rahmat Allah-SWT, Dia tidak hanya mengutus rasul-rasul sebagai kurniaanNya Yang Maha Suci, tetapi memerintahkan pesuruh-Nya itu untuk mengumumkan seruan (dakwah). mereka, walaupun apa yang akan dipikulnya adalah risalah kekasihnya Maha Suci kepada musuh-musuhnya disebabkan pengumuman ini. Bahkan juga atas keluasan rahmatNya SWT, bukan sahaja dengan semua ini, namun disertakan bersama rasulNya itu ayat-ayat dan keterangan-keterangan (dalil-dalil yang jelas dan nyata bagi setiap pencari kebenaran). Maka tidak ada lagi alasan untuk berdalih dan tidak ada lagi hujjah yang diperlukan yang semuanya adalah alasan, hujah dan bantahan yang lemah.

﴿رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا﴾

(Mereka Kami utus) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Nisaa’ 4:165]

Dengan itu - seperti yang telah diterangkan - mereka tidak mempunyai hujah yang benar, tetapi Dia Al-Karim Al-Rahim memberi iktibar sebagai hujah kepada mereka atas keagungan kemuliaanNya. Maka diutus utusan yang membawa ayat-ayat dan keterangan-keterangan untuk menghancurkannya hingga ke akar umbi hujjah khayalan mereka ini. Walau bagaimanapun - dan malangnya - mereka ini adalah para pemberontak yang tidak sopan yang Allah berikan mereka peluang demi peluang tanpa kelayakan, namun mereka akan tetap meminta satu peluang lagi,

﴿قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ﴾

Mereka menjawab: "Ya Tuhan kami Engkau telah mematikan kami dua kali dan telah menghidupkan kami dua kali (pula), lalu kami mengakui dosa-dosa kami. Maka adakah sesuatu jalan (bagi kami) untuk keluar?" [Ghafir 40:11]

Untuk lebih jelas lagi gambaran perkara ini dibawakan contoh berikut: Sekiranya kamu mempunyai kerja-kerja yang dibuat oleh orang tertentu, dan dia tidak melaksanakannya kerana kecuaian dan kemalasan, dan apabila ditanyakan kepadanya mengapa dia tidak melakukan kerja itu (sendiri)? Akan diberikan kepada kamu alasan yang rapuh dan tidak yang sebenar. Mereka berkata kepadamu, sebagai contoh: Saya perlukan itu dan ini untuk melaksanakan kerja tersebut. Kamu menyekat (membantah) alasan dan hujah-hujahnya yang rapuh juga - dengan pengetahuan kamu dan ia adalah alasan yang lemah lagi dusta - yang mengesahkan tuntutannya, dan dengan demikian jika kamu menganggap alasan dan hujahnya adalah benar, seperti kata bidalan bijak-pandai: Mengikut pendusta hingga ke ambang pintu,

﴿وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَىٰ﴾

Dan sekiranya Kami binasakan mereka dengan suatu azab sebelumnya, tentulah mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa tidak Engkau utus seorang rasul kepada kami, lalu kami mengikuti ayat-ayat Engkau sebelum kami menjadi hina dan rendah?" [Taha 20:134]

Maka masalah dalam perkara ini tidak boleh digambarkan antara manusia sebagai hujah yang sebenar terhadap Allah, sama sahaja diutus seorang utusan atau tidak, dan sama sahaja pada rasul-rasul itu ada ayat-ayat, keterangan-keterangan dan dalil-dalil, atau di tangan mereka kosong, tiada apa-apa kecuali yang diingatkan Allah.

Jadi, apa yang dituntut pada setiap manusia supaya ingat dan ikhlas apa yang diwahyukan kepada nabi dan mengenal kebenaran dan apa yang dikehendaki dari kekuasaanNya Yang Maha Suci. Maka Allah telah mencipta semua ini dan menjadikan untuk ini dan Dialah yang menguji mereka supaya menjadi demikian,

﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.: [Al-Zhariyat 51:56]

﴿وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّـهُ ۗ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾

Dan bertakwalah kepada Allah; Allah mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. [Al-Baqarah 2:282].

﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا﴾


Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap berjumpa dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya." [Al-Kahf 18:110]

Tetapi sayangnya kebanyakan manusia bergantung kepada kegelapan Alam Jasmani ini dan melalaikan Tuhan mereka. Mereka tidak melalui jalan ini iaitu jalan wahyu melainkan golonan yang sedikit, seperti nabi-nabi Allah, rasulNya dan wali-waliNya SWT. Maka Allah membuka kepada yang lain daripada anak-anak Adam jalan perantaraan atau khalifah supaya menyanjung dan mengenali mereka, dan dengan demikian zahirlah bersama terbukanya jalan perantaraan dari mula hingga akhir yang berkaitan dengan perlantikan atau pemberian mandat khalifah sebagai makrifah yang diwajibkan oleh Yang Maha Suci, ianya adalah Al-Khalifah dan Al-Risalah yang dibawa untuk mengetahuinya (ditakrifkan).



-----------------------------------
[1] "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ"
"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.: [Al-Zhariyat 51:56] Iaitu untuk mengenali-KU
[2] Al-Jamadaat (benda-benda mati) atau bahan-bahan umum dari sumber kehidupan bakteria, tumbuh-umbuhan dan haiwan, serta semua aspek kehidupan dari salinan, pertumbuhan dan pergerakan hanyalah proses kimia jika dipandang padanya dalam batas-batas dunia kebendaan (Alam Al-Madi), oleh itu tidak ada perbezaan hakiki antara tumbuhan, haiwan, bakteria dan benda-benda mati, tetapi perbezaan hanya dalam pemasangan bahan-bahan ini yang layak untuk proses menyalin sendiri dan proses yang terhasil daripada evolusi.
[3] Ini adalah apa yang dikatakan kepada warisan Ibrahim (as) mereka khusus memiliki keikhlasan pada Allah dari keturunan Ibrahim (as), di mana Ibrahim (as) telah menempatkan mereka dengan perintah Allah, berhampiran Bait Al-Haram untuk mereka menjadi imam- imam manusia, orang-orang yang diseru berhaji dan mendirikan sholat iaitu mendirikan agama Allah selepas bapa mereka Ibrahim (as). Maka diwajibkan atas manusia untuk datang kepada mereka sebagai mana diwajibkan atas manusia datang kepada bapa mereka Ibrahim (as) sebelum ini,
رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ"
"Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang mulia, ya Tuhan kami, agar mereka mendirikan shalat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.." [Ibrahim 37:14]
Dalam Al-Kafi - Al-Kulayni: 1, halaman 392-393. -
- Ali bin Ibrahim, daripada bapanya, dari Ibn Abi Amir, dari Ibn Azhinah, dari Al-Fadhil, dari Abi Ja'far (as) katanya: Kami melihat orang bertawaf mengelilingi Ka’bah, beliau berkata: Mereka bertawaf mengelilinginya secara jahiliyah, Sesungguhnya mereka diperintahkan bertawaf mengelilinginya, kemudian pergi kepada kami lalu mengenali kami adalah wilayah mereka, tempat mereka mengasihi, tempat mereka berurusan dan tempat mereka memberi sokongan, kemudian beliau membaca ayat ini,
﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِم﴾
"maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka.”
- Al-Hussein bin Muhammad, dari Ma’la bin Mohammed, dari Ali bin Asbath, dari Daud bin-Al-Nu'man dari Abu Ubaidah katanya: Aku mendengar Aba Ja'far (as) - dan Melihat orang-orang di Mekah dan apa yang mereka amalkan – katanya, beliau berkata: amalan mereka seperti amalan zaman jahiliyah, Adapun Allah tidak memerintahkan mereka seperti ini dan tidak diperintahkan mereka melainkan supaya menggunduli rambut mereka (menghilangkan kotoran pada badan mereka) dan menunaikan nazar mereka, maka melalui kami dikhabarkan tempat wilayah mereka dan kepada kami tempat mereka memberi sokongan. -
- Ali bin Ibrahim, dari Saleh bin Al-Sindi, daripada Ja'far bin Basyir dan Muhammad bin Yahya, dari Ahmad bin Muhammad bin Isa, dari Ibn Fadhil semuanya, dari Abi Jamilah, dari Khaled bin Ammar, dari Sudair katanya: Aku mendengar Aba Ja'far (as) ketika beliau berada di dalam dan aku di luar dan dia memegang tanganku, dan kemudian mencium Al-Bait dan berkata: Wahai Sudair sesungguhnya diperintahkan manusia supaya datang ke batu-batu ini. Lalu bertawaf mengelilinginya dan kemudian mendatangi kami lalu mengetahui kami adalah wilayah mereka dan ia adalah firman Allah:
﴿وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ﴾
Dan sesungguhnya Aku Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat, beriman, beramal saleh, kemudian tetap di jalan yang benar.
dan kemudian memberi isyarat dengan tangannya ke dadanya - pada wilayah kami - dan kemudian beliau berkata: Wahai Sudair, Aku akan tunjukkan kamu orang-orang yang berpatah balik (Al-Shadin) dari agama Allah, lalu melihat kepada Abu Hanifah dan Sufyan Al-Tsuri pada masa itu mereka berhalaqah di dalam masjid, Lalu beliau berkata: Mereka itu orang-orang yang berpatah balik dari agama Allah tanpa mendapat petunjuk dari Allah mahu pun Kitab yang nyata. Mereka itu jika duduk di rumah mereka, maka orang-orang akan pergi (ke tempat lain), maka tiada yang dapat diberitahu suatu pun dari Allah TWT, dan Rasul-Nya (S) sehinggalah mereka mendatangi kami lalu kami memberitahu mereka dari Allah SWT dan  dari Rasul-Nya (S)



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya






Tiada ulasan: