Golongan kanan dan Al-Muqarrabun
أصحاب اليمني والمقربون
Manusia yang beriman selagi ia berada di langit-langit Malakut ia
adalah salah seorang dari golongan kanan (Ashhab Al-Yamin). Apabila dinaikkan
ke Langit Ketujuh ia menjadi Al-Muqarrabin (orang-orang yang hampir). Telah
pun diterangkan bahawa pada langit-langit Malakut terdapat Roh Iman. Pada Langit
Ketujuh ada padanya Roh Qudus. Jadi, Ashhab Al-Yamin (golongan kanan), didampingkan
pada mereka dan di sisi mereka ada Roh Iman, dan Al-Muqarrabun (orang-orang
yang hampir) didampingkan pada mereka dan di sisi mereka ada Roh Qudus.
Apabila kita mengetahuinya dan jelas kepada kita bahawa sebab keputusan
yang dicapai oleh Al-Muqarrabun pada masa kematian, dan mereka tidak dihisab bahkan
mereka tidak diazab pada ketika mati, kerana pada hari itu tidak ada syafaat
﴿وَاتَّقُوا
يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ
وَلَا تَنفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ﴾
Dan takutlah kamu kepada
suatu hari di waktu seseorang tidak dapat menggantikan seseorang lain
sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan tidak akan
memberi manfaat sesuatu syafa'at kepadanya dan tidak (pula) mereka akan
ditolong. [Al-Baqarah 2:123];
Ini kerana mereka masuk ke Langit Aqal, maka jadilah mereka
orang-orang yang beraqal (3uqala’), mereka terpelihara dengan Aqal Keseluruhan
daripada jatuh kepada pelanggaran (kesalahan) dengan martabat mereka dinaikkan [1],
dan masuk ke langit Roh Qudus.
Maka jadilah roh-roh mereka suci lagi disucikan selamanya, mereka
memilih yang kekal di mana sahaja mereka berada, dan mereka membezakan yang
maksum yang ditetapkan (dinaskan) bagi mereka kerana tetap (tsabit) pada maqamnya;
kerana mereka sama sekali tidak memilih yang najis (tercemar) berbanding yang
suci. Oleh itu Allah memberi jaminan kepada orang-orang yang mengikutinya untuk
sentiasa kekal bersama kebenaran.
Bagi golongan kanan (Ashhab Al-Yamin) mereka digandingkan dengan Roh
Iman, tetapi selagi mereka berada di langit-langit Malakut dan tidak cuba untuk memasuki Langit Aqal Ketujuh Keseluruhan,
maka Aqal-aqal mereka tidak lengkap (sempurna) dan tidak ada di sisi mereka bayangan
Aqal, dan apabila maqamnya lebih rendah maka manusia lebih jauh daripada kemaksuman
dan lebih dekat dengan pelanggaran (kesalahan), dan apabila seorang mukmin mempertingkatkan
ketinggiannya di bawah bayangan Aqal akan lebih banyak cahayanya dan lebih tinggi
keserupaannya berbanding Aqal sempurna, dan adalah menjadi sebab seorang mukmin
untuk mendekati kemaksuman. Tetapi dengan kekalnya gambaran ini bagi Aqal dan tajallinya
kepada Aqal sempurna dan kekallah bayangan dan jatuhlah maksiat kewujudannya.
Ahmad Al-Hassan
-------------------------------------
[1] Setiap seorang dari mereka adalah maksum mengikut maqamnya, yang sampai
kepadanya, dan kemaksumannya mempunyai had-had maqamnya. Jika ia membawa kepada
maqam yang lebih tinggi untuk memastikan bahawa ia akan jatuh tersasar dan
membuat kesilapan seperti yang berlaku dengan Adam (as)
فَأَكَلا ِمنْهَا فَبَت لَهُما
َسْوآتُهُما َوطَفِقَا ىخصفَان عليهما من
ورق الجنة َوعصى آدُم َربَّهُ"
Maka
keduanya memakan dari buah pohon itu, lalu nampaklah bagi keduanya
aurat-auratnya dan mulailah keduanya menutupinya dengan daun-daun syurga, dan
durhakalah Adam kepada Tuhan dan sesatlah ia. [Tha Ha 20:121] dan, seperti yang
berlaku dengan Musa (as) yang telah melaluinya, perhatikanlah apa yang berlaku
dengannya.Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Lampiran I
Tiada ulasan:
Catat Ulasan