Roh Iman dan Roh Qudus:
روح الايمان وروح القدس
Al-Sama’ Al-Dunia (Langit Dunia) terdiri dari:
Langit Jasmani (Bumi telah dipanggil (dinamakan) bergandingan dengan langit-langit
yang lain).
Langit Pertama adalah Kerajaan Langit Jasmani (Malakut Al-Samaa’
Al-Jasmaniyah) yang berhubung dengannya. Ia berhubungan secara langsung dengan hubungan
pengendalian dan perjalanan.
Di Langit Pertama ada banyak martabat-martabat, dan nafs di mana manusia
wujud di dalamnya mengikut maqam dan martabatnya, Maka nafs yang ringkas
kewujudannya pada martabat yang lebih rendah di langit ini takdirnya adalah
diketahui secara lahir apa yang ada di dalam alam Jasmani di dalam kehidupan dunia
ini,
﴿يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ﴾
Mereka hanya mengetahui yang lahir (saja) dari
kehidupan dunia; sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai. [Al-Rum
30:7]
Dan nafs yang meningkat ke martabat yang lrbih tinggi di langit ini, akan
berada penghujung untuk meningkat (naik) ke Malakut Langit Kedua, ia adalah syurga-syurga
pertama di Malakut, dan sesiapa yang ada takdir di dalamnya akan menjadi ahli
syurga di akhirat.
Dan nafs kemanusiaan apabila dinaikkan ke martabat yang lebih rendah ke
Malakut Langit Kedua; yang akan didampingkan dengannya dan diberikan Roh Iman yang
merupakan hakikat bahawa nafs ini berubah dan bertukar dengan tajalli cahaya
iman padanya, dan nafs ini memiliki empat roh iaitu: (roh Kehidupan, Roh Kekuatan,
Roh Syahwat, Dan Roh Iman.)
Roh Iman ada banyak martabat bermula dari awal Langit Kedua sehingga
akhir Langit Keenam, setiap orang yang beriman mengikut amalan dan keikhlasannya
untuk menjadikan maqamnya di langit-langit ini Roh Imannya.
Kemudian, apabila nafs naik ke martabat yang paling rendah di Langit
Ketujuh, ia didampingkan dengan Roh Qudus, dan setiap kali nafs meningkat
kepada yang lebih tinggi akan didampingkan dengan Roh Qudus yang agung. Ini
adalah Langit Ketujuh iaitu Langit Aqal, Maka semakin tinggilah martabat Roh Qudus
dalam nafs pada langit ini
Lebih tinggi Aqal itu ia lebih utama dan besar, seperti yang diterangkan
dalam "Al-Mutasyabihat"; bahawa martabat paling rendah bagi Aqal bermula
dari Langit Ketujuh Keseluruhan. Adapun apa yang lebih rendah darinya adalah
apa yang ada di Malakut Langit Keenam dan ia adalah di bawah bayangan Aqal dan bukan
dengan (oleh) Aqal.
Oleh itu, dengan kenaikan nafs maka akan berubah dan bertukarlah
hakikatnya. Maka dengan kemasukannya ke Malakut Langit Kedua didampingkan
padanya dengan Roh Iman dan bermulanya di bawah bayangan aqal yang menghadap kepada
cahaya Aqal.
Apabila ia dimasukan ke Langit Ketujuh ia akan didampingkan dengan Roh
Qudus dan Aqal. Maka demikianlah bagi nabi
dan anbia (as) tidak diutus sehingga ia mempunyai maqam di Langit Ketujuh
Keseluruhan, dan dengan itu telah disempurnakan Aqal yang menjadi sebab kemaksumannya,
dan juga didampingkan pada nafsnya Roh Qudus
.
«Rasulullah (S) bersabda: Sesuatu
yang dibahagi oleh Allah kepada seorang hamba tiada yang lebih baik daripada Aqal.
Maka tidur bagi yang beraqal adalah lebih baik daripada berjaganya yang jahil
dan berdiri yang beraqal lebih baik daripada orang yang jahil dan Allah tidak
mengutus seorang nabi atau pun seorang Rasul sehingga disempurnakan aqal dan ianya
mempunyai aqal yang lebih baik daripada seluruh aqal umatnya. dan tiada kelemahan
pada diri (nafs) Nabi (S) dan ijtihad baginda lebih baik dari orang-orang yang
berijtihad; dan tidak datang apa yang difardhukan Allah. pada seorang hamba sehingga
ia beraqal. Tidak sampai seluruh yang dibawa oleh hamba dalam keutamaan ibadah
mereka jika tidak sampai aqal dan orang-orang yang beraqal (3uqala’) mereka
adalah Ulû Al-Bâb (para pemilik aqal) orang-orang yang dalam firman Allah:
﴿وَمَا
يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾
Dan tidak dapat mengambil
pelajaran melainkan orang-orang yang berakal [6]
---------------------
[6] Al-Kafi - Al-Kulayni: 1, halaman 12.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan