Nafs, Roh Dan Aqal:
النفس والروح والعقل:
Setelah diterangkan penciptaan Nafs dari pembentukan unsur tanah yang
dinaikkan dan Roh, dan dengan itu ia adalah berbeza dari Roh, tetapi dari segi penamaan
kadang kala Nafs dipanggil-Roh; kerana ianya diciptakan dari Roh, dan kerana
ianya mencerminkan gambaran (shurah) Roh iman dan Roh Qudus. Dan kadang-kadang juga
ia dipanggil Roh bagi Nafs, Maka manusia adalah gabungan jasad dan penggerak jasad
yang tidak dilihat oleh penglihatan. Penggerak ini dari mana ia disambungkan
kepada jasad yang dipanggil nafs walaupun peningkatannya melibatkan Roh Qudus,
dan di mana penggerak kepada jasad dan kerana ia adalah dari tajalli (penzahiran)
alam Malakut Tertinggi (iaitu dari Roh hakiki) dan boleh dipanggil Roh,
walaupun ia tidak naik (meningkat) disebabkan ia tidak mempunyai Roh Iman dan
Roh Qudus .
Sebenarnya untuk menjadikan seorang manusia itu mempunyai Roh haqiqi sekurang-kurangnya
ia mesti mempunyai nasib (peluang) wujud di langit Malakut kedua, kerana ia
adalah awal Syurga-syurga Malakut.
Dan juga, penggerak kepada nafs ini ia adalah dari tajalli aqal (Langit
Ketujuh) yang dipanggil (berkenaan) Aqal. Sebenarnya untuk
menjadikan seorang manusia itu mempunyai aqal haqiqi ia mesti mempunyai
nasib (berpeluang) wujud di Langit Ketujuh.
Nafs (النفس):
Pada mulanya Roh Qudus dan Roh Iman berkumpul
dengan unsur tanah (Thinah) yang ditingkatkan lalu diciptakan nafs kemanusiaan
yang pertama, dan kemudian didatangkan pula nafs-nafs manusia yang lain dari nafs
pertama ini. Maka nafs-nafs yang lain adalah ibarat dari gambaran (shurah) bagi
nafs kemanusiaan yang pertama. Maka didedahkan kepada tanah itu dan padanya ada
syahwat (keinginan) dan kekuatan kebendaan, dan didedahkan padanya Roh Iman dan
Roh Qudus.
﴿وَنَفْسٍ
وَمَا سَوَّاهَا ۞ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ۞ قَدْ
أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا ۞ وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾
Dan diri (Nafs) serta
penyempurnaannya (ciptaannya), * maka Allah mengilhamkan kepada Nafs itu
(jalan) kefasikan dan ketaqwaannya. * sesungguhnya beruntunglah orang yang
mensucikan Nafs (jiwa) itu, * dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorkannya.
[Al-Syams 91:7-10]
Setiap manusia mempunyai nafs dan nafs di alam benda ini ibarat cermin yang
memantulkan Roh iman dan Roh Qudus, dan bagi nafs ini ada tiga Roh iaitu Roh
Kehidupan, Roh Kekuatan dan Roh Syahwat. Setiap satu daripada Roh-roh
ini adalah nafs kemanusiaan kerana ia menuju ke arahnya dan pada alamnya untuk urusan
ini. Maka jika gambaran nafs kita sendiri sebagai makmal (tempat urusan) bagi semua
roh dari segala roh-roh di tempat urusan ini melengkapi antara satu sama lain
dan dengan menghimpunnya dikeluarkan oleh tempat urusan (makmal). Sebagai
contoh, Roh Kehidupan adalah sebagai kuasa elektrik di makmal, dan Roh Kekuatan
dia adalah enjin yang dikendalikan dengan kuasa elektrik
atau Roh Kehidupan, dan Roh Syahwat adalah sebagai peralatan yang dikendalikan
dengan kuasa elektrik.
Nafs dalam diri bagi seorang manusia tidaklah bermakna ia adalah Roh yang
haqiqi, Roh Haqiqi bermula dari Langit Kedua yang dengan itu perlu menaikkan Nafs
ke Langit Kedua sehingga ia menjadi Roh Haqiqi. Ya, dia boleh dipanggil Roh Haqiqi
walaupun dalam langit yang pertama; sebagai tajallinya (penzahirannya) dari
Malakut Al-A3la (yang lebih tinggi) atau Roh Haqiqi, kerana ia bersama dengan
ketiga-tiga (Roh Kehidupan, Roh Kekuatan Dan Roh Syahwat) penggerak bagi jasad,
sama seperti peningkatkan manusia untuk meninggikan maqamnya walau apa pun yang
terjadi ia tidak mengenepikan penggerak jasad dengan nama ini – iaitu Nafs -
walaupun ia adalah untuk manusia yang mempunya peluang ke Langit Malakut bahkan
hingga ke lapis ketujuh keseluruhan (Langit Aqal) seperti anbia, aushia dan aulia
(as); kita boleh katakan mengenai penggeraknya adalah nafs manusia; kerana nama
ini sebagai keadaan penciptaannya dari tanah dan Roh yang dipertingkat.
Dan Penurunan Nafs kemanusiaan dengan mengukuhkan cermin yang
memantulkan ke Roh iman dan Roh Qudus, atau hakikat bahawa seorang manusia itu hendaklah
merubahnya, dan ini adalah fitrah manusia yang mendorongnya supaya mendaki untuk
mencapai puncak ke maqam insan, maka jika terhalang pada jalannya yang dicarinya
untuk mempertingkat dengan ikhlas yang menyampaikannya ke maqam pemberian
taufiq oleh Allah padanya untuk mengenal Tuhannya, mengikut keadaaannya, apa
yang diperlukan manusia untuk meningkat nafsnya ke maqam Roh Haqiqi dan Aqal.
Maka sesiapa yang tidak naik ke langit kedua maka tiadalah ia mencapainya, sesungguhnya
ia adalah bayangan Roh, serta ia adalah perkara untuk aqal; selagi manusia
tidak naik sehingga ke Langit Ketujuh Keseluruhan, maka tidaklah ada padanya bayangan
Aqal (akal) dan kesempurnaan akal, dan kadang-kadang ia dipanggil (roh dan aqal)
dengan anggapan bahawa ia cerminan Roh dan Aqal Haqiqi..
Dari Ibrahim bin Umar Al-Yamani dari Jabir Al-Ja’fi,
Abu Abdullah (as) berkata: Wahai Jabir bahawa Allah TWT menciptakan penciptaan ada
tiga golongan, dan ia adalah firman Allah AWJ:
﴿وكنتم ازواجا
تلاتة ۞ فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ
الْمَيْمَنَةِ ۞ وَأَصْحَابُ
الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ لْمَشْأَمَةِ۞ وَالسَّابِقُونَ
السَّابِقُونَ ۞ أُولَـٰئِكَ
الْمُقَرَّبُونَ﴾
Dan kamu menjadi tiga
golongan. * Yaitu golongan kanan. Alangkah mulianya golongan kanan itu. * Dan
golongan kiri. Alangkah sengsaranya golongan kiri itu. * Dan orang-orang yang
beriman paling dahulu, * Mereka itulah yang didekatkan kepada Allah. [Al-Waqi3ah
56:7-10]
Orang-orang yang paling dahulu (beriman) adalah utusan-utusan Allah (as),
Allah utamakan penciptaanNya dengan menjadikan pada mereka [2] lima Roh
dan diperteguhkan kepada mereka dengan Roh Al-Qudus lalu mereka mengenal segala
sesuatu dengan diperteguhkan kepada mereka Roh Al-Iman lalu mereka takut kepada
Allah AWJ dan dan diperteguhkan kepada mereka dengan Roh Kekuatan hingga
berupaya taat kepada Allah dan diperteguhkan kepada mereka dengan Roh Syahwat hingga
mereka berkeinginan taat kepada Allah AWJ dan membenci melakukan kesalahan dan dijadikan
pada mereka Roh (Al-Madraj) yang dengannya manusia datang dan pergi dan dijadikan
pada orang-orang beriman dan golongan kanan Roh Al-Iman hingga mereka takut
kepada Allah dan dan dijadikan pada mereka Roh Kekuatan hingga berupaya taat
kepada Allah dan dan dijadikan pada kepada mereka Roh Al-Madraj dengan mana
orang datang dan pergi [3]
Dan dari Jabir, daripada Abi Ja'far (as): katanya,
Aku bertanya kepadanya tentang Ilmu Seorang Alim, ia berkata kepadaku, Ya Jabir! Pada anbia
dan aushia ada lima Roh, Roh Qudus. Roh Iman, Roh Kehidupan, Roh kekuatan dan Roh
Syahwat.Dengan Roh Qudus, Ya Jabir! Mereka mengenal apa yang ada di bawah arasy
dan apa yang di bawah tanah, dan kemudian berkata, Ya Jabir! Semua keempat-empat
roh-roh terjejas dengan dua perkara, melainkan Roh Qudus, ia tidak lalai dan tidak
bermain-main [4]
Dan dari Mufadhdhal bin Umar dari Abi Abdillah
(as) katanya: Aku bertanya kepadanya tentang Ilmu Imam mengenai penjuru dunia, dia
berada di rumahnya, berehat di belakang tirainya, lalu ia berkata, Ya
Mufadhdhal bahawa Allah TWT menjadikan Nabi (S) lima Roh, iaitu Roh Kehidupan dengannya
ia bergerak dan maju, Roh Kekuatan yang dengannya ia bekerja dan bangun
berjuang, Roh Syahwat yang dengannya ia makan dan minum serta mendatangi wanita
yang halal, Roh Iman yang dengannya ia selamat dan berlaku adil dan Roh Qudus ,
yang dengannya membawa amanah kenabian. Maka apabila dipegang oleh Nabi (S) Roh
Qudus berpindah dan dipegang pula oleh Imam. Roh Qudus tidak tidur, tidak lalai,
tidak bermain-main dan tidak berbangga dan keempat-empat Roh itu tidur, lalai, berbangga
dan bermain sementara Roh Qudus melihatnya.
[5]
Roh (الروح)
Sesungguhnya Allah SWT menciptakan manusia
pertama di Alam Al-Zhar di (Langit Pertama, atau Langit Al-Anfus), di mana di langit
ini nafs-nafs kemanusiaan mempunyai tiga roh (Roh Kehidupan, Roh Kekuatan Dan
Roh Syahwat) atau tiga penggerak, dan sebenarnya ia dari satu segi adalah untuk
nafs kemanusiaan, jika kita melihat nafs kemanusiaan kita akan dapati mereka
adalah Roh Kehidupan, Roh kekuatan dan Roh Syahwat.
Atau gambaran lebih jelas lagi, bahawa nama-nama ini adalah untuk nafs
kemanusiaan kerana ia mempunyai sifat-sifat dengan sifat-sifat nama-nama ini,
ketiga-tiga roh ini adalah nafs kemanusiaan, tanpa mengira sama ada ianya
beriman atau tidak.
Roh Iman dan Roh Qudus, ia adalah berkaitan dengan iman dan kejayaan (tahap
iman). Dalam Alam Al-Zhar; mereka menjawab (ya - Balaa) dan orang-orang yang
tidak menjawabnya, semua mereka mempunyai tiga roh itu. orang-orang yang
mengatakan (Tidak) hasil dari hakikat iman di dalam hati mereka, maka mereka,
mengikut maqam-maqam mereka dan mengikut kelajuan mereka memberikan jawapan. Sebahagian
mereka yang memiliki Roh iman sahaja dan hanya sebahagian daripada mereka itu
Roh Qudus. Dan orang-orang yang mempunyai Roh Qudus mereka juga di antara yang
terdahulu memberikan jawapan mereka, dan setiap dari mereka yang mempunyai Roh Qudus
yang sepadan dengan maqamnya, maka Roh Qudus sepadan dengan Isa (as) dan tidak
sepadan dengan Yunus (as), dan sebagainya ….
.... Dan keutamaan Muhammad dan Aali Muhammad (as) dengan pedamping
mereka adalah Roh Qudus yang teragung, tetapi juga Roh Qudus yang teragung bukan
hanya satu martabat, kesemuanya mengikut maqamnya yang menjadikan Roh Qudus
yang teragung.
------------------------------
[1] Langit terdiri daripada dua bahagian atau dua martabat, iaitu: Langit
Jasmani dan ia adalah Langit Kebendaan Jasmani yang mana terdapat galaksi,
matahari, bulan-bulan dan bumi di mana kita hidup di atasnya. Langit Pertama
adalah Langit Anfus (nafs-nafs), di dalamnya Adam dicipta, dan ada Syurga Dunia
di mana Adam dan Hawa diletakkan buat pertama kali keduanya dicipta sebelum mereka
diturunkan ke bumi selepas melakukan kesalahan. dan Langit Pertama adalah juga langit
Alam Al-Zhar
[2] Ini juga merupakan riwayat dan riwayat-riwayat yang berikutnya menerangkan
bahawa Roh Qudus ada pada mereka. .
[3] Al-Kafi - Al-Kulayni: 1, halaman 271
[4] Al-Kafi - Al-Kulayni: 1, halaman 272..
[5] Al-Kafi - Al-Kulayni: 1, halaman 272..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan