Isnin, 18 Julai 2016

Penciptaan Diri (Nafs) Manusia:



Penciptaan Diri (Nafs) Manusia:
خلق النفس اإلنسانية:

﴿الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ﴾

Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah. [Al-Sajadah 32:7] 

Tanah Adam diangkat dari bumi ke Langit Pertama [2] (Alam Al-Zhar), kemudian disebarkan Roh Al-Iman padanya maka jadilah nafs manusia pertama, kemudian disebarkan Roh Al-Qudus di dalamnya dan memerintahkan para malaikat untuk sujud kepadanya,

﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ
Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya ruh-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud. [Al-Hijr 15:29] [Shad 38:72] 

Dengan itu terbentuklah nafs manusia pertama dari tanah Adam yang dipertingkatkan dan disebarkan roh padanya, dan kemudian diambil dari nafs manusia pertama ini nafs yang lain sebahagian darinya dengan kuasa Allah SWT, dan ini adalah nafs manusia kedua atau nafs Hawa (as) pasangan (isteri) Adam (as)

Firman Allah SWT:
                
﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا﴾
Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu. [Al-Nisaa’ 4:1] [1]

                 
FirmanNya lagi

﴿هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ۖ فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ ۖ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّـهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ﴾ 
Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan dari padanya Dia menciptakan isterinya, agar dia merasa senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, isterinya itu mengandung kandungan yang ringan, dan teruslah dia merasa ringan. Kemudian tatkala dia merasa berat, keduanya bermohon kepada Allah, Tuhannya seraya berkata: "Sesungguhnya jika Engkau memberi kami anak yang saleh, tentulah kami termasuk orang-orang yang bersyukur".[Al-A3raaf 7:189] 

Kemudian dikeluarkan nafs-nafs zhuriat dari nafs-nafs Adam dan zhuriat (keturunannya) diuji oleh Allah di alam tersebut (Alam Al-Zhar) dan ini adalah ujian pertama yang mendahului ujian dalam Alam Jasmani ini:

﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ﴾
Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap diri-diri (nafs-nafs) mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Ya! Betul, kami menjadi saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lalai terhadap perkara ini.", [Al-A3raaf 7:172

Oleh itu, semua diri-diri (nafs-nafs) anak-anak Adam mengenderai (lembaga) tanah yang dipertingkatkan dan ditajallikan dengan Roh Iman dan Roh Qudus, atau disebut shurah (imej) Roh Iman dan Roh Qudus, dan dengan ini jadilah setiap manusia mempunyai kecenderungan untuk mencapai ke martabat tertinggi, dan mempunyai kecenderungan untuk bersama dengan golongan tertinggi (Al-Mala’ Al-A3la), dan mempunyai kecenderungan untuk mengenal Allah, bahkan juga ia mempunyai peralatan, yang akan meningkatkannya dan ia adalah shurah (imej) Roh Iman dan Roh Qudus, maka sepatutnya ia dari shurah (gambaran/imej) yang diisimpan di dalamnya yang mengenal akan hakikatnya dan melihat kepadanya, tetapi malangnya sebahagian anak-anak (bani) Adam menukarnya untuk mendapat manfaat daripada shurah (imej) yang terpantul dalam cerminannya; mereka memadamkan dan memperkecilkannya sendiri sehingga tidak tinggal di dalamnya selain sebuah jasad binatang yang dikongsi dengan lembu, monyet dan babi, Dia SWT berfirman:

﴿أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ ۚ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ ۖبَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا﴾

Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi jalannya. [Al-Furqan 25:44] 

FirmanNya lagi

﴿قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّـهِ ۚ مَن لَّعَنَهُ اللَّـهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَـٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ﴾
Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya di sisi Allah, dari orang-orang yang dilaknat dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan yang menyembah thaghut?". Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus. [Al-Maidah 5:60] 



---------------------------------
[1] Peningkatan: kembali satu langkah atau lebih ke arah permulaan atau ke arah sumber, dan ini bererti jika shurah (imej) kita seorang manusia - dan begitu juga penciptaan yang lain - sebagai penzahiran ketuhanan (Tajalli Al-Lahut) yang tidak menghampiri kepada kewujudan. Kita akan mempunyai martabat tertentu mengikut sejauh mana (pengetahuan) kita bergerak dari sumber tajalli (penzahiran), martabat ini akan menjadi martabat tertentu yang kurang cahaya dan banyak kegelapan (ketiadaan yang diselang-seli (bercampur)).

Andaikanlah alam kebendaan yang di dalamnya terdapat jasad-jasad kita terdiri daripada 10% bahagian cahaya dan bahagian kegelapan (ketiadaan) sebanyak 90% yang membawa setiap langkah cahaya ke arah kegelapan mutlak (ketiadaan mutlak – tiada makrifah (pengetahuan) dan kesedaran) diwakili satu angka yang tepat, maka dinaikkan satu langkah bagi jisim (jasad) benda "seperti tanah Adam (as)" adalah pemindahan ke alam yang selari di mana nisbah bahagian cahaya 11% dan kegelapan (ketiadaan) 89% iaitu alam  sebelumnya.

Alam-alam mesti dibahagikan sesuai mengikut pembahagiannya kerana kewujudannya adalah mutlak dan mesti dibuat sehampir mungkin kepada yang mutlak, kerana ia mewakili sumber pertama darinya (Muhammad - keseluruhan alam-alam). Ini bermakna pergerakan (untuk hampir menyatu dengan mereka) bahagikan pemahagian ini dengan yang paling kecil yang anda boleh bayangkan yang bermakna anda boleh bayangkan bahawa terdapat sebilangan nombor yang paling hampir dengan sifar, tetapi anda tidak boleh tahu (kenal) nombor perpuluhan ini, sebagai contoh, jika saya katakan (0.0001), maka (0.00001) adalah lebih kecil daripadanya, supaya ia akan terus kepada nombor yang boleh dipastikan bahawa ia wujud dan diketahui sebahagian sifatnya tetapi tidak boleh mengenalnya sama sekali, dan nombor ini jika anda meletakkannya di tempat iaitu bahagian yang akan mrnjadi hasil bahagi adalah perkara yang paling hampir dengan yang tidak mempunyai pengakhiran, sebab tempat di bahagian ini adalah sehampir mungkin kepada sifar, ini bermakna jika kita tentukan kadar untuk kita, kita akan melihat peningkatan satu peribadi di hadapan mata kita, maka mungkin dapat melihat ia secara beransur-ansur hilang yakni kita lihat jisimnya (objeknya) dan kemudian bayangan cahaya dan kemudian menghilang. Ia pada hakikatnya tidak pernah hilang tetapi semua ada pergi ke alam yang selari dengan alam kita dan yang lebih tinggi kedudukannya (martabatnya) ke arah cahaya, atau kita boleh katakan: dia kembali ke arah permulaan atau melangkah ke sumber atau langkah-langkah mengikut peningkatan kedudukan jisim kebendaan, dan dalam apa jua keadaan, berhimpunnya cahaya dan kegelapan atau kewujudan dan ketiadaan di luar sumber cahaya atau kewujudan bersamaan dengan sifar iaitu tidak wujud sesuatu dalam menuju hakikat di luar sumber.

Contohnya: untuk membayangkan satu sumber cahaya (Al-Dhu’), dan cahaya bergerak pada satu arah tertentu. Semakin banyak cahaya bertambah menuju ke hadapan meningkatkan sebahagian bahan yang kabur dan menjernihkan dari yang kabur ini menjadi sebahagian cahaya, dan dengan itu menjadi bahagian hadapan sumber cahaya beberapa bahagian dari kekaburan-kekaburan itu yang menjadi cahaya itu sendiri, dan menjernihkan beberapa bahagian cahaya, dan jumlah kekaburan-kekaburan adalah sehampir mungkin dengan apa yang tidak berakhir dan di antara kekaburan-kekaburan kosong dipenuh dengan jisim-sisim bercahaya (bukan bahan benda) sama dengan jumlah bahan-bahan kabur dan tenaga cahaya, yang bermaksud bahawa jumlah bahan dan tenaga daripada sumber cahaya adalah sama dengan sifar, iaitu, seseorang mungkin mengatakan bahawa tidak wujud sesuatu tentang hakikat daripada sumber cahaya.
[2] Pada martabat yang lebih tinggi untuk menjadi Roh pertama Roh Muhammad (S) yang darinya dicipta Roh yang lebih rendah dan ia adalah Roh Ali dan Fathimah (3alihima Al-Salam).




Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya


Tiada ulasan: