Selasa, 5 November 2013

Yang Terselamat dari "Ananiah"

YANG TERSELAMAT

"Jadi, saya doakan yang terselamat, yang menyelamatkan diri daripada menyembah Diri Sendiri dan Keinginan (nafsu), Dunia dan Syaitan"
Imam Ahmad Al-Hassan untuk Ansar Mesir 2011

Dari Video: The Survivors Episode 1: The Creation Of The Ego
(Yang Terselamat Bhg 1: Penciptaan “Keakuan” (Ananiah) - Mimbar Mesir, Ansar Imam Mahdi as

Amaran: Apa yang kamu akan tonton pasti akan mengubah hidup kamu dan bukan untuk mereka yang lemah hati dan minda. Teruskan atas risiko kamu sendiri,

Dengan nama Allah, yang Esa, lagi Maha Perkasa

Telah diriwayatkan bahawa ketika Allah SWT menjadikan nafs (diri), Dia memanggilnya dan berfirman: "Siapakah aku?" Jadi Nafs (Diri) menjawab: "Jadi siapa pula aku?" Dan sesiapa yang mengikuti keinginan telah binasa, kerana Nafs (diri) manusia suka disembah selain Allah dan tidak melihat kebanggaan dan kemuliaan kecuali dirinya dan ia suka melihat semua orang sebagai penyembahnya dan hambanya. Kerana ia adalah rantai syaitan yang mana dia turun ke arah perlindungan Ilahi ini. Dan ada petunjuk mengenainya pada kata-kata Adam: [Dan Engkau jadikan dia mengalir dalam urat darahku]. Maka Dia dilemparkan ke Laut Pemulih yang tersembunyi, sehingga ia sampai kepada Al-Alif Al-Mabsut, dan memegang perana penolong yang mementingkan diri dari keakuan dan kembali kepada asal-usulnya. Kemudian Dia Allah SWT memanggilnya dan berfirman: "Siapakah aku" Jadi, ia berkata: "Kamu adalah Al-Wahhid Al-Qahhar (Maha Eas, Maha Penakluk)" Dan itulah sebabnya dia berkata bunuh dirimu kerana ia tidak menyedari martabatnya kecuali dengan menakluknya (dipaksakan ke atasnya).

Yang Terselamat

Telah diriwayatkan bahawa Imam Sadiq berkata, "Dunia ini menyerupakan diri sebagai seorang wanita yang matanya biru, kepada Isa." Kemudian baginda berkata kepada wanita itu, "Berapa ramai yang kamu telah kahwini?" Dia berkata, "Sangat ramai. "Baginda berkata, "Jadi, adakah mereka semua menceraikan kamu? "Dia berkata," Tidak, tetapi aku telah bunuh mereka semua. " Baginda berkata,"Maka kecelakaan akan menimpa seluruh suami kamu! Bagaimana mereka gagal untuk belajar dari contoh yang lalu! "
Allah AWT berfirman: "Demi Kebesaran dan Kemuliaan dan keagungan dan Kebanggaan dan Cahaya dan Mulia adalah sifatKu, tidak ada seorang hamba yang meletakkan keinginan melebihi KeinginanKu kecuali Aku hapuskan perkara itu kepadanya dan membuat dia bimbangkan dunianya dan membuat hatinya sibuk dengan dunia dan Aku tidak memberikannya kecuali apa yang Aku telah ditetapkan terlebih dahulu. ". "

"Dan Dengan Kebesaran dan Kemuliaan dan Keagungan dan Kebanggaan dan Cahaya dan Mulia SifatKu, tidak ada seorang hamba pun yang meletakkan keinginanKu nelebihi keinginannya melainkan malaikatKu melindunginya dan Langit dan Bumi mempertahankannya dan Aku di belakangnya dalam segala urusan dan aku memberinya Dunia semasa dia tertindas "

Imam Al Sadiq a.s. katanya dalam satu hadith yang panjang (mengenai Nabi Ayub as) "Maka Dia set (syaitan) terhadap badan kecuali untuk minda dan matanya" "Jadi Iblis meniup kepadanya dan beliau mengalami sakit yang bersangatan di kepala hingga ke kaki dan dia berkekalan begitu untuk jangka masa yang panjang dengan memuji Allah dan bersyukur kepada-Nya ... "" Sehingga ada ulat jatuh dari badannya "Dan ada (ulat) yang ingin keluar dari tubuhnya. Tetapi (Nabi Ayub as) akan menolak masukkannya kembali dan berkata kepadanya: "Kembalilah (masuk) ke tempat yang Allah ciptakan kamu" Nabi Ayub bertindak bukan mengikuti keinginan yang sepatutnya untuk menarik ulat keluar, beliau mengakui ia adalah kehendak Allah supaya ulat-ulat itu berada di tempatnya, jadi dia menolak ulat-ulat kembali masuk Dan Allah memberi ganjaran kepadanya dan akhirnya dia sembuh dan menjadikan dia lebih kaya dan lebih sihat daripada sebelumnya tetapi dia mengalami banyak kesukaran sebelum itu. "Dan badan (Ayub as) membusuk sehingga penduduk kampung itu membuang dia keluar dari kampung dan mereka melempar dia ke dalam buangan sampah di luar kampung.
              
Seseorang bertanya: "Terdapat beberapa klip video yang saya tonton di internet, penceramah adalah kira-kira 4 orang atau lebih. Dan ucapan mereka adalah tentang diri / ego manusia dan bagaimana untuk menghilangkan aspek yang negatif dengan mengembalikan kepada asal diri. Kebanyakan mereka berhenti pada sebagai diri asal manusia dan mereka tidak melangkau kepada pencipta jadi perkara itu bukan perkara agama kepada mereka atau kepada orang-orang yang mendengar ceramah mereka, ucapan mereka hanya berbeza apabila sampai ke titik yang terakhir dan tidak lain kecuali mengakui keesaan Tuhan yang mencipta dan membentuk untuk menamatkan perbicaraan. Adalah dibenarkan untuk penganut Tauhid mendengar dengan tujuan mendapatkan kebijaksanaan sementara mengakui keesaan Tuhan yang mencipta, Allah swt?

Imam Ahmad Al-Hassan a.s. menjawab: Mendengar tidak membahayakan, bagi kamu mungkin (juga) mendengar hujah Yahudi atau Kristian atau ateis dalam menjawab hujjahnya "Tetapi jika kamu bermaksud mempercayai apa yang mereka katakan tentang diri / ego , "Ini barulah tidak betul" Jika mereka betul menerangkan perkara perkara tertentu mereka akan membuat kesilapan mengenai lain ... "

Jadi, apa yang betul adalah bahawa kamu tahu diri dari pencipta diri, alah swt, dan jalan mengetahui adalah kitab-kitab dan Rasul-Nya. Ada tanda-tanda pada lebah bagi manusia yang tahu tentang kebenaran, kerana lebah mengumpul madu dari tumbuh-tumbuhan ... Dan madu dapat menyembuh dan menyehatkan badan, dan begitu juga para Nabi dan Wasi dan Syiah mereka ... Mereka mengumpul pengetahuan dari pokok yang baik dan diberkati, dan ada ubatnya dalam pengetahuan untuk dirinya. Juga kerajaan lebah akan musnah apabila ia kehilangan Ratu itu. Pada mulanya kumpulan Ratu-ratu wujud seperti keadaan para ulama yang tidak beramal. Untuk mereka menghasilkan telur yang tidak boleh disenyawakan agar semua lebah akan tertipu dengan pengeluaran ilusi palsu ini. Dalam usaha bahawa takdir kehancuran kerajaan adalah selepas ia beransur-ansur hancur. Ratu-ratu palsu dalam sebuah Kerajaan yang hilang adalah lebih daripada satu Ratu dan mereka tidak bersetuju dengan satu gerakan terancang untuk membuat sarang. Setiap Ratu itu juga dikelilingi oleh sekumpulan lebah selepas menipu yang dia adalah Ratu sebenar. Dan kerajaan ini dibahagi-bahagikan kerana Ratu-ratu palsu. Jika kamu mengikuti keadaan Ratu-ratu palsu dalam Kerajaan lebah ... Kamu akan merasa sangat serupa dengan keadaan para ulama yang tidak beramal yang membawa pengetahuan yang merusak ... Dan merekalah yang menyebabkan perpecahan kepada negara-negara Islam selepas ia kehilangan Nabi dan Imam itu.

Dan pada lebah terdapat tanda menebus dan pengorbanan diri apabila musuh menyerang Kerajaan lebah ... lebah-lebah menyerang musuh untuk mempertahankan Kerajaan dan Ratu dan seluruh lebah. Setiap ekor lebah yang menyengat musuh pasti kehilangan hidupnya; namun lebah keluar tanpa teragak-agak untuk mengorbankan diri mereka sendiri. Dan dalam hal ini adalah tanda dan pengajaran dalam memerangi sifar "Aku" / diri. Dan itulah sebabnya ia amat menyedihkan bahawa cinta Dunia adalah ibu kepada setiap kesilapan.

Seperti yang telah diriwayatkan mengenai Isa Ibni Mariam as bahawa dia pada suatu hari tidur dan menggunakan batu sebagai bantal. Syaitan berkata kepadanya: "Isa telah mula untuk mengasihi Dunia." Isa bangun dan melemparkan batu itu dan tidak pernah merehatkan kepalanya dengan sesuatu lagi.



Amiril Mukminin Ali a.s. berkata: "Dunia adalah seperti ular, licin dan lembut, tetapi dengan racun yang membawa maut." Jauhkan dari tarikannya, apa yang kamu boleh ambil sesuatu yang sangat sedikit itu. Nabi saw bersabda; 'apabila Allah berfirman kepada Musa dan diturunkan kepadanya perintah-perintah (loh) ... Musa kembali kepada bani Israel dan naik ke atas mihrab dan memberitahu mereka bahawa Allah turunkan kepadanya Taurat dan bercakap denganNya, dan Musa telah berkata dalam dirinya "Allah tidak mencipta sesuatu ciptaan yang lebih berilmu daripada ku. Jadi Allah yang mengilhamkan Gabriel berfirman: “Pergilah kepada Musa, dia telah rusak. Dan beritahu padanya bahawa terdapat seorang lelaki yang lebih mahir daripada dia di persimpangan dua laut di atas batu, oleh itu pergi kepadanya danAA belajar daripada beliau pengetahuan.” Jadi Jibril telah turun kepada Musa as dan memberitahunya supaya Musa merasa hina dalam dirinya.

Tiada ulasan: