Soalan
125: Mengapa Qabil membunuh Habil? Dan adakah benar Adam mahu
mengahwinkan setiap seorang daripada mereka kepada kembar yang lain, dan Qabil
enggan, jadi Adam memerintahkan mereka untuk membuat korban untuk menyelesaikan
perkara ini?
Jawapan:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali
Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Terdapat
banyak kekeliruan tentang hal ini, dan kebenarannya adalah Allah SWT melarang
perkahwinan adik-beradik dalam Ummul Kitab,[37] dan
semua Syari’at dan Kitab As-Samawiyah menyatakan ianya adalah haram,
termasuklah Syari’at Adam. Jadi masalah perkahwinan anak-anak Adam (as)
adalah seperti berikut:
Hawa
melahirkan untuk Adam (as) Qabil dan kemudian Habil, Qabil berkahwin
dengan seorang wanita yang mana Allah SWT telah ciptakan untuknya dan dia
seorang yang jahat, dan Habil berkahwin dengan seorang wanita yang Allah telah
ciptakan untuknya dan dia adalah seorang wanita solehah. Dan Allah
menciptakan kedua-dua isteri seperti mana Dia sebelum ini telah menciptakan
Adam dan Hawa, yang bermaksud Allah telah mencipta dua isteri untuk Qabil dan
Habil dengan KudratNya SWT.
Kemudian
Allah memerintahkan Adam (as) untuk melantik Habil (as) sebagai penggantinya
(washiy). Oleh itu, apabila Qabil tahu perkara ini, beliau membantah
perintah pelantikan tersebut, jadi Adam memaklumkan kepadanya bahawa perintah
itu adalah dari Allah dan bukan dari dirinya sendiri, dan beliau memerintahkan
mereka untuk mempersembahkan korban kepada Allah. Lalu Habil
mempersembahkan domba (biri-biri) yang gemuk manakala Qabil mempersembahkan
gandum yang rusak, jadi persembahan Habil diterima dan dijilat api.
Maka
niat jahat Qabil terhadap Habil membara dalam jiwanya, dan syaitan (laknahu
Allah) membisikan supaya membunuh saudaranya. Dan jiwanya, yang cenderung
kepada kejahatan, dia cenderung untuk membunuh saudaranya. Maka Qabil
membunuh Habil kerana hasad dengki, kerana dia adalah pengganti (washiy)
Adam. Oleh itu janji yang dibuat oleh Iblis (laknahu Allah) akan menggoda,
telah terlaksana, kerana dia menggoda Qabil dan dia (pemilik badannya) dijangkiti
dengan penyakit Iblis iaitu mementingkan diri (Al-Ana, keakuan-ego) dan
keangkuhan, dan salah satu perkara yang mengiringi "keakuan" adalah
penyakit hasad dengki.
Bagi
keturunan seterusnya, isteri Habil yang mengandung melahirkan anak lelaki, dan
kemudian, Syets dan Yafits dilahirkan untuk Adam (as). Jadi isteri Syets melahirkan
seorang anak lelaki dan seorang perempuan dan isteri Yafits melahirkan seorang
anak perempuan, maka anak Habil berkahwin dengan anak perempuan Syets, dan anak
Syets berkahwin dengan anak perempuan Yafits. (sepupu – penterjemah)
Keturunan
nabi-nabi (as) adalah dari mereka, dan ini adalah kata yang muktamad, dan
apa-apa jua perkataan luar dari kenyataan ini hanyalah datang dari orang yang
akan berdusta kepada Allah dan Rasul-Nya.
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[37]
- Diriwayatkan Zaraarah dari Abi Abdillah (as): (Adam (as) mendapat anak Syets dan
namanya hadiah Allah, dia adalah washiy pertama yang dilantik sebagai washiy
umat manusia di atas bumi. Kemudian dilahirkan selepas Syets, Yafits, dan
apabila Allah Azza wa Jalla menetapkan dan sampai kepada perkembangan kelahiran
apa yang kamu lihat dan apa yang terjadi adalah yang berkembang dari Al-Qalam dan
melarang apa yang diharamkan Allah Azza wa Jalla (perkahwinan) antara saudara-perempuan
dengan saudara lelaki. Diturunkan selepas ‘Ashar hari Khamis Hauraa’ (bidadari)
dinamakan dan diberikan kedudukannya dari syurga, Allah Azza wa Jalla memerintahkan
Adam mengahwinkan Syets sebagai isteri dengannya, dan kemudian diturunkan
selepas ‘Ashar esoknya Hauraa’ (bidadari) daripada Syurga dengan suatu
kedudukan dan Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam mengahwinkan Yafits sebagai
isteri dengannya, Syets dikurniakan anak lelaki dan Yafits dikurniakan anak perempuan,
maka Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam dengan menetapkan supaya anak
perempuan Yafits berkahwin dengan anak Syets, maka dilaksanakan, maka anak-anak
yang terpilih dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah dari keturunan mereka. Dengan
itulah Allah melarang supaya apa yang mereka katakan Perintah (perkahwinan)
antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki) Min La Yahdhuruh Al-Faqih: Jilid.
3, halaman 381 hadits 4337.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan