Adakah
Dibenarkan Menggunakan Gelaran Ayatullah Atau Ayatullah Al Uzhma Kepada Selain
Maksumin (a.s)?
Soalan
121: Kebanyakan ulama-ulama mutaakhir ini menggunakan gelaran Ayatullah Al
Uzhma, apakah yang dimaksudkan dengan Ayatullah Al Uzhma? Adakah ianya
dikhususkan kepada Aimmah (a.s) atau kepada umum hingga boleh digelarkan kepada
ulama-ulama?
Jawapan:
﴿قَالَ
لَهُمْ مُوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَيُسْحِتَكُمْ
بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى﴾
Berkata
Musa kepada mereka: "Celakalah kamu, janganlah kamu mengada-adakan
kedustaan terhadap Allah, maka Dia membinasakan kamu dengan siksa". Dan
sesungguhnya telah merugi orang yang mengada-adakan kedustaan. [Taha: 61]
Ayat
adalah tanda atau bukti yang dinisbahkannya kepada Allah swt, samada melalui
jalan penetapan kewujudanNYA ataupun melalui jalan mengenaliNYA swt.
Adapun
melalui jalan penetapan kewujudanNYA swt, maka kesemua makhluk dan kewujudan
itu adalah ayat-ayat Allah swt, dan manusia adalah yang paling hebat. Setiap
kewujudan itu menunjukkan kepada kewujudan Khaliq iaitu Pencipta kerana ianya
diciptakan, dan menunjukkan kepada kewujudan Penjadi kerana ianya dijadikan.
Oleh itu, pada manusia itu terdapat paling banyak bukti dan tanda yang
menunjukkan kewujudan Pencipta (Khaliq) swt.
Adapun
dari sudut mengenaliNYA SWT, maka Ayat-Ayat Allah itu tidak berlaku melainkan
dengan Hujah-HujahNYA swt ke atas makhlukNYA kerana hanya melalui mereka
dikenali Allah, mereka adalah keterangan keatasNYA dengan jalan yang sebenar
dan keyakinan. Berdasarkan makna ini tetaplah bahawa Aimmah (a.s) adalah
Ayat-Ayat Allah. Maka Ayatullah Al Uzhma adalah dikhususkan kepada Amirul
Mukminin Ali bin Abi Talib (a.s) dan Ayatullah pada zaman ini adalah Imam Mahdi
(a.s). Bahkan tidak sah untuk menamakan Imam Mahdi Muhammad bin Al Hassan (a.s)
dengan gelaran Ayatullah Al Uzhma ini, kerana ianya adalah kelebihan yang
dikhususkannya kepada washi di kalangan Awshiya iaitu Ali bin Abu Talib (a.s)
yang diibaratkan sebagai makhluk yang paling kenal Allah selepas Muhammad
(sawas).
Manakala
para ulama, yang pastinya mereka bukanlah menginginkan makna yang pertama
kerana makna pertama meliputi setiap manusia samada mereka baik atau jahat.
Bahkan makna pertama adalah melihat kepada jenis makhluk, maka menggunakannya
untuk membezakan antara jenis-jenis yang berlainan adalah satu perbuatan yang
sia-sia dan tiada manfaat padanya. Oleh itu, mereka pastinya memaksudkan dengan
makna yang kedua dan dengan ini mereka telah memasukkan diri mereka ke dalam
perkara yang dilarang. Secara mutlaknya menamakan gelaran ini (Ayatullah)
kepada selain Aimmah (a.s) adalah haram, malah menamakan Ayatullah Al Uzhma
kepada selain Amirul Mukminin adalah juga haram secara mutlak.
Telah
disebutkan di dalam riwayat yang shahih daripada mereka (a.s), yang menamakan
Fatimah (a.s) dan Aimmah (a.s) sebagai Ayat Allah. Daripada Imam Kadhim (a.s),
daripada bapa-bapanya (a.s), daripada Rasulullah (sawas) telah bersabda: “Aku
telah memasuki syurga dan aku melihat ke atas pintunya tertulis dengan tinta
emas, Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad kekasih Allah, Ali bin Abi Talib
wali Allah, Fatimah Ayat Allah...” [Kanz Al Fawaid, jilid 1, ms 149]
Daripada
Amirul Mukminin (a.s) telah berkata: “Imam adalah kalimah Allah, Hujjah Allah,
Wajah Allah, Cahaya Allah, Hijab Allah dan Ayat Allah, yang Allah memilihnya
dan menjadikan padanya apa yang Dia kehendaki dan diwajibkan baginya wilayah
dan ketaatan ke atas seluruh makhlukNYA. Maka dia adalah waliNYA di
langit-langitNYA dan di bumiNYA...” [Bihar Al Anwar, jilid 25, ms 169]
Diriwayatkan
gelaran Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib dengan Ayat Allah Al Uzhma: telah
berkata Syeikh Mufeed dan Sayyid Ibnu Tawoos di dalam kitab Iqbal yang
diriwayatkan bahawa Jaafar bin Muhammad Al Sadiq (a.s) telah menziarahi makam
Amirul Mukmini (a.s) dengan membaca ziarah ini: “...sehingga kepada kata (a.s):
Salam ke atas kamu wahai Ayat Allah Al Uzhma...” [Bihar Al Anwar, jilid 97, ms
373][Al Iqbal, ms 608][Mafatih Al Jinan, ms 448]
Diriwiyatkan
daripada Imam Sadiq (a.s) berkaitan larangan dan tegahan menamakan Amirul
Mukminin kepada selain Ali bin Abi Talib, ketikamana seorang lelaki bertanya
tentang Qaim (a.s) dan memberi salam ke atasnya dengan Amirul Mukminin, telah
berkata (a.s): Tidak, itu adalah nama yang Allah namakannya kepada Amirul
Mukminin (a.s), tidak sesiapapun pernah dinamakan dengannya sebelum darinya dan
tidak juga menamakan dengannya selepas darinya kecuali orang kafir. Aku
berkata: Jadikan aku tebusanmu, bagaimana diberi salam ke atasnya? Talah
berkata (a.s): mereka berkata Salam ke atas kamu wahai Baqiyyat Allah, setelah
itu membacakan: “Baqiyyatullah lebih baik bagi kamu, jika betul kamu
orang-orang yang beriman” [Al kafi, jilid 1, ms 411][Hud: 86]
Telah
ditanya Imam Ridha (a.s): mengapa dinamakan Amirul Mukminin (a.s)? telah
berkata (a.s): kerana dia memberikan mereka (Yumiruhum) ilmu, adakah kamu tidak
mendengar di dalam kitab Allah disebutkan: “dan kami memberikan (Numiru) kepada
ahli kami” [Yusuf : 65][Al Kafi, Jilid 1, ms 412]
Apabila
tidak dibenarkan menamakan sesiapapun selepas Ali dengan gelaran Amirul
Mukminin melainkan dia kafir, maka apa pula dalil mereka untuk menamakan diri
mereka dengan nama yang dikhususkan kepada Amirul Mukminin iaitu Ayat Allah Al
Uzhma?
Firman
Allah Taala:
﴿إِنْ
هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ
اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى
الْأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَى * أَمْ لِلْإِنْسَانِ مَا
تَمَنَّى … وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ
وَإِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً * فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ
تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا * ذَلِكَ
مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ
سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى﴾
Yang
kamu sembah itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek kamu
menamakannya. Allah tidak sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya.
Mereka yang berbuat demikian, tidak menurut melainkan sangkaan-sangkaan dan apa
yang diingini oleh hawa nafsunya. Padahal demi sesungguhnya telah datang kepada
mereka petunjuk dari Tuhan mereka. Adakah manusia tetap akan dapat mencapai
segala yang dicita-citakannya? (Tidak!). Kerana Allah jualah yang menguasai
segala urusan akhirat dan urusan dunia. Padahal berapa banyak malaikat di
langit, syafaat mereka tidak dapat mendatangkan sebarang faedah, kecuali
sesudah Allah mengizinkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan diredhaiNya.
Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat sahajalah, yang
tergamak menamakan malaikat itu dengan nama perempuan, Sedang mereka tidak
mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain hanyalah mengikut
sangkaan semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi
kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Oleh itu, janganlah
engkau (wahai Muhammad) hiraukan orang yang berpaling dari pengajaran Kami dan
tidak mahu melainkan kehidupan dunia semata-mata. (Kepentingan dunia) itulah
sahaja tujuan terakhir dari pengetahuan yang dicapai oleh mereka. Sesungguhnya
Tuhanmu, Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya
dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayat petunjuk.
(Al Najmu: 23-30)
Adalah
wajib bagi sekelian manusia terutama golongan ulama untuk tidak melampaui
batas-batas mereka, dan harus beringat serta kembali kepada kebenaran, dengan
mengamalkan sikap tawadhuk yang menumbuhkan hikmah dan bukannya dengan perasaan
takabbur.
والحمد لله رب العالمين
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan