Isa a.s.
Firman Allah SWT:
﴿وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ
مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَاناً شَرْقِيّاً * فَاتَّخَذَتْ
مِنْ دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا
بَشَراً سَوِيّاً * قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيّاً
* قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيّاً﴾
[16] Dan ceritakanlah
(kisah) Maryam di dalam Al Quran, yaitu ketika ia menjauhkan diri dari
keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, [17] maka ia mengadakan
tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya,
maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.
[18] Maryam berkata: "Sesungguhnya aku berlindung dari padamu kepada
Tuhan Yang Maha pemurah, jika kamu seorang yang bertakwa".[19] Ia (Jibrail)
berkata: "Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk
memberimu seorang anak laki-laki yang suci".
Allah SWT mengutus salah
seorang malaikat - Dan diriwayatkan Jibrail a.s [2] - untuk memberi Maryam a.s.
seorang anak lelaki yang diberkati, yang ramah, yang suci ikhlas dan berbakti
kepada Allah, maka Malaikat meniup kepadanya satu hembusan yang Allah mahu
menjadi sebab untuk pembentukan janin di dalam rahim Maryam a.s, dan dia keluar
dari rumah untuk melahirkan janin yang diberkati, dan baliklah dia kepada
kaumnya kerana taat kepada perintah Allah, dan becakaplah bayi di dalam buaian,
supaya mukjizat ini menjadi tanda kebesaranbayi baru ini dan yang tidak
bersalahnya ibu suci dari tuduhan orang-orang Yahudi, dan telah diriwayatkan
[3]: Itu ibunya membawanya ke An-Nasirah atau ke Mesir, dan kemudian dia datang
kembali ke An-Nasirah; berkembang di sana dari pemerintah zalim (taghut) Hirudus
yang mahu membunuhnya.
_______
[1].
Surah Maryam (19): 16-19.
[2]. Lihat terjemahan ayat-ayat
di atas.
[3]. Semak Tafsir Al-Alusi: V6,
Page 96
Kerasulan Isa a.s.
1
Para ulama Bani Israel yang
cintakan harta dan Dunya, iaitu sebabnya mengapa manusia asyik dengan mencari
Dunya dan harta, dan mereka mula meninggalkan pesanan Nabi a.s. di belakang
mereka [(إذا فسد العالِم فسد العالَم) - Jika ulama rosak rosaklah dunia], dan segala-galanya rosak kerana
garam, tetapi bagaimana jika garam rosak!
Dan seperti itulah, ia muncul
dalam masyarakat kelas mewah yang dipenuhi kekenyangan, dan orang-orang miskin
yang kelaparan setiap hari di sepanjang tahun, pekerja dan petani dibebani
cukai, dan walaupun mereka banyak bekerja, mereka tidak makan kecuali sedikit.
Satu orang yang bekerja dan tidak makan, dan yang lain-lain makan dan tidak bekerja,
dan ulama mewah yang tidak peduli mengenai perubahan keadaan yang rosak ini.
Dan ketika awan mendung itulah,
Isa a.s. telah diutus untuk berkata kepada manusia, sesiapa yang mahu mengikuti
ku hendaklah dia mempersiapkan diri untuk kematian dan penyaliban, ia adalah
satu seruan perubahan.
Telah diriwayatkan dari beliau a.s.
Bahawa dia berkata: (Jangan takut kepada orang-orang yang membunuh tubuh, dan
tidak berupaya untuk membunuh jiwa, tetapi takut Dia yang boleh mengambil badan
dan jiwa bersama-sama ke untuk api neraka) [1]. Dan dia a.s. tahu bahawa dia
tidak boleh mengubah banyak dari kerosakan itu waktu itu, tetapi tidak kurang
daripada membuat kejutan dalam masyarakat itu, begitu juga, dalam sejarah
manusia di muka bumi ini, dan menunggu keputusan besar pada masa akan datang ,
sama ada yang hampir selepas pengangkatan ke langit, atau jauh selepas
kepulangannya dalam Kiamat Kecil, bermakna masa kemunculan Imam Al-Mahdi
Muhammad Ibn Al-Hasan Al-Askari a.s.
Isa a.s. telah diutus kepada
Bani Israel dan lain-lain , tetapi Syariatnya telah disalin hanya dari Syariat Musa
a.s, dan terdapat banyak sebab untuk menyalinnya.
Termasuk : beberapa Hukum (Ahkam)
telah dikenakan ke atas orang-orang Yahudi, yang sesuai dengan keadaan mereka pada
masa itu, di mana Musa a.s. telah diutus, sehingga masa diutus Isa a.s, juga
beberapa perkara yang diharamkan kepada Bani Israel kerana kezaliman mereka dan
keberanian mereka ke atas Nabi-nabi dan mengabaikan Syariat, jadi ia telah dikurangkan
kepada mereka dengan terutusnya Isa a.s, Allah SWT berfirman:
﴿وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا
حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ
شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا
اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴾
Dan mungkin sebab yang paling
penting untuk menyalin dan memperbaharui Syariat Musa a.s, adalah yang ulama-ulama
Yahudi telah mengubah Syariat dan mengharamkan apa yang dihalalkan Allah, dan menghalalkan
apa yang diharamkan Allah, menurut keinginan peribadi dan karangan akal mereka,
dan mungkin untuk menyenangkan beberapa penzalim (taghut) yang memerintah mereka
dalam masa-masa tertentu seperti yang telah disebut dalam beberapa riwayat [3],
maka Samiri kembali dan Anak Lembu itu datang kembali, tetapi kali ini dengan
nama yang baru dan badan baru, Samiri kembali sebagai ulama Bani Israel, dan
Anak Lembu itu datang kembali dengan merosakkan (mengubah bentuk) hukum Syariat.
Dan walaupun ramai Nabi-nabi a.s.
telah diutus dengan mengekalkan Syariat Musa a.s, dan melindunginya daripada dirosakkan,
tetapi aliran sesat atau yang dipanggil aliran Samiri, mula mengambil kepimpinan
dan Nabi-nabi a.s. telah dihapuskan, dan telah dibuang ke hutan belantara dan
tanah terbiar, dan ramai daripada mereka telah dibunuh sebelum diutus Isa a.s,
seperti Zakaria a.s. yang dibunuh oleh orang Yahudi sendiri, dan Yahya a.s.
yang mereka bunuh kerana mereka meninggalkan seruan kepada makruf dan mencegah kemungkaran,
dan menyerahkan kepada penzalim dan bergantung kepadanya,
----------------
[1].
Injil Matius bab 28.
[2]. Surah Al-An'am (6): 146.
[3]. عن محمد بن
منصور، قال: (سألته عن قول الله عز وجل: "وَإِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً
قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءنَا وَاللّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ
اللّهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ
تَعْلَمُونَ"، قال، فقال: هل رأيت أحداً زعم أن الله أمر بالزنا وشرب الخمر
أو شئ من هذه المحارم؟ فقلت: لا، فقال: ما هذه الفاحشة التي يدعون أن الله أمرهم
بها؟ قلت: الله أعلم ووليه، قال: فإن هذا في أئمة الجور، ادعوا أن الله أمرهم
بالائتمام بقوم لم يأمرهم آل له بالائتمام بهم، فرد الله ذلك عليهم فأخبر أنهم قد
قالوا عليه الكذب وسمى ذلك منهم فاحشة) الكافي: ج1 ص373 باب من ادعى الإمامة وليس
لها بأهل ح9.
Dari Muhammad Ibn Mansur,
beliau berkata: (Aku bertanya kepadanya tentang firman Allah SWT: "Dan
apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata: "Kami mendapati
nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami
mengerjakannya". Katakanlah: "Sesungguhnya Allah tidak menyuruh
(mengerjakan) perbuatan yang keji". Mengapa kamu mengada-adakan terhadap
Allah apa yang tidak kamu ketahui? (Surah Al-A'raf (7): 28), beliau berkata,
sehingga sampai kata-kata:" Adakah kamu melihat bahawa seseorang mendakwa
bahawa Allah menyuruh? berzina dan minum arak atau sebahagian daripada
perkara-perkara yang Haram ini " maka aku berkata: Tidak, lalu dia
berkata: "Jadi mengapa yang keterlaluan yang mereka dakwa Allah yang perintahkan
kepada mereka " kata aku: hanya Allah dan WaliNya mengetahui, beliau
berkata: " ini adalah mengenai Pemimpin penindas, mereka mendakwa Allah
memerintahkan mereka untuk mengikut kaum mereka tidak memerintahkan mereka mengikut
keluarga mereka. Maka Allah menjawab kepada mereka, dan memberitakan bahawa
mereka telah berkata . dusta terhadapNya dan menamakan ini amat memalukan dari
mereka "Al- Kafi , jilid 1 , halaman 373,
2
jadi pemerintah zalim (Hirudus)
menangkap Yahya a.s. dan memenjarakannya selama satu masa yang tidak singkat, sebelum
dia membunuhnya, dan ulama-ulama Yahudi tidak melakukan apa-apa, sebaliknya,
ramai daripada mereka menerima peristiwa ini dengan sangat gembira, dan sepatutnya
mereka melihat pemerintah yang zalim
sebagai seorang yang kejam dan keji, mereka dianggap keji apabila mereka
memasuki istana, mereka tidak teragak-agak untuk membantu beliau (Hirudus)
membunuh seorang nabi a.s, atau (sepatutnya) ulama yang beramal dan berjuang; bersama
Nabi-nabi a.s, atas perkara-perkara yang dijelaskan kepada mereka, yang tidak
akan disukai tanpa memberantas kuasa tagut (penzalim) dan mendirikan kerajaan al-Ilahiyah
di bumi, dengan itu hilanglah penguasa zalim dan kerajaannya, dan hilanglah kuasa
dan kedudukan para ulama yang tidak beramal yang merosak Syariah yang menggelar
diri mereka pewaris para nabi dan Aushiak a.s, sebaga satu cara untuk mencari
tempat di hati manusia, ini adalah mengapa , ia adalah semulajadi bahawa yang
pertama yang menentang Isa a.s. adalah penguasa zalim dan ulama agama Bani
Israel, yang mendakwa mereka sedang menunggu beliau diutus kepada mereka untuk
menyokongnya, tetapi apabila dia telah diutus kepada mereka, mereka dapati
beliau berkata: (Khadamku adalah tanganku dan gunungku adalah kakiku; katilku
adalah bumi dan bantalku batu; selimutku di musim sejuk adalah di Timur bumi
dan lampuku pada waktu malam adalah bulan; rebusanku adalah lapar dan syiarku
ialah takut; pakaianku adalah bulu (binatang) dan buah-buahanku dan selasihku
adalah apa yang tumbuh di bumi untuk binatang-binatang liar dan lembu. aku
tidur semasa aku tiada apa-apa perkara dan aku bangun semasa aku ada perkara,
namun tidak ada satu pun di bumi lebih kaya daripadaku ) [ 1].
Mereka dapati beliau menyeru
mereka untuk bertapa (zuhud) di dunia ini, dan memikul dakwah Allah. Dan ini menyebabkan
mereka untuk bekerjasama dengan taghut penzalim dan penyokong mereka
yang menentang seruan Allah.
Mereka dapati beliau menyeru pengikut-pengikutnya
untuk bersedia untuk mati, terbunuh di jalan Allah, dan menanggung kesukaran
jalan dakwah Allah.
Mereka mendapati beliau duduk
dengan orang-orang berdosa dan pemungut cukai untuk membetulkan (mengislah) mereka,
jadi Isa a.s. tidak datang untuk mengukuhkan kedudukan ulama yang tidak beramal
untuk kuasa mereka, untuk memuliakan meninggikan mereka, dan untuk melanjutkan
kezaliman mereka, tetapi dia datang untuk mendedahkan kepada mereka dengan ilmu
dan zuhud pada dunia ini.
Jadi ulama Bani Israel mula
bercakap mengenai beliau, dan menuduh beliau pelbagai tuduhan palsu, [Lalu
pengikut-pengikut Isa a.s. datang dan berkata kepadanya, "Tahukah Tuan bahawa
orang-orang Farisi (ulama yahudi) itu tersinggung waktu mendengar Tuan berkata
begitu?"], Isa a.s. menjawab:... [Tidak usah hiraukan orang-orang Farisi (ulama
yahudi) itu. Mereka itu pemimpin-pemimpin buta; dan kalau orang buta memimpin
orang buta, kedua-duanya akan jatuh ke dalam parit."] [2] .
----------------
[1].
Qisas al-Anbiya ' (Kisah-kisah para nabi) dari Al-Jazairi : halaman 460, idat
Ada'i : halaman 107, Bihar Al-Anwar : Jilid 14, halaman 239.
[2]. Injil Matius , Bab 15 (12-14
).
3
Oleh itu, barisan depan kebatilan
yang dihadapi Isa a.s. sangat luas, terdiri ulama Bani Israel, orang Yahudi
yang memandang rendah kepadanya dengan tuduhan sesat mereka, dan kafir kepada
pemerintah Pilatus dan tenteranya, dan mungkin sebahagian daripada mereka mempunyai
hak akan terkejut, jika mereka tahu bahawa permusuhan ulama yang tidak beramal Bani
Israel kepada Isa lebih teruk dari permusuhan Pilatus penguasa zalim , dan
tenteranya, ini adalah mengapa Isa a.s. mula menunjukkan kesilapan ulama tidak beramal
ini di hadapan orang ramai .
(1) Maka
berkatalah Isa a.s. kepada orang banyak dan kepada murid-murid-Nya, kata-Nya:
(2) Ahli-ahli
Taurat dan orang-orang Farisi telah menduduki kursi Musa.
(3) Sebab
itu turutilah dan lakukanlah segala sesuatu yang mereka ajarkan kepadamu,
tetapi janganlah kamu turuti perbuatan-perbuatan mereka, karena mereka
mengajarkannya tetapi tidak melakukannya.
(4) Mereka
mengikat beban-beban berat, lalu meletakkannya di atas bahu orang, tetapi
mereka sendiri tidak mau menyentuhnya.
(5) Semua
pekerjaan yang mereka lakukan hanya dimaksud supaya dilihat orang; mereka
memakai tali sembahyang yang lebar dan jumbai yang panjang;
(6) mereka
suka duduk di tempat terhormat dalam perjamuan dan di tempat terdepan di rumah
ibadat;
(7) mereka
suka menerima penghormatan di pasar dan suka dipanggil Rabi.
(8) Tetapi
kamu, janganlah kamu disebut Rabi; karena hanya satu Rabimu dan kamu semua
adalah saudara.
(9) Dan
janganlah kamu menyebut siapapun bapa di bumi ini, karena hanya satu Bapamu,
yaitu Dia yang di sorga.
(10) Janganlah
pula kamu disebut pemimpin, karena hanya satu Pemimpinmu, yaitu Mesias.
(11) Barangsiapa
terbesar di antara kamu, hendaklah ia menjadi pelayanmu.
(12) Dan
barangsiapa meninggikan diri, ia akan direndahkan dan barangsiapa merendahkan
diri, ia akan ditinggikan.
(13) Celakalah
kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang
munafik, karena kamu menutup pintu-pintu Kerajaan Sorga di depan orang. Sebab
kamu sendiri tidak masuk dan kamu merintangi mereka yang berusaha untuk masuk.
(14) (Celakalah
kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang
munafik, sebab kamu menelan rumah janda-janda sedang kamu mengelabui mata orang
dengan doa yang panjang-panjang. Sebab itu kamu pasti akan menerima hukuman
yang lebih berat.)
(15) Celakalah
kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang
munafik, sebab kamu mengarungi lautan dan menjelajah daratan, untuk mentobatkan
satu orang saja menjadi penganut agamamu dan sesudah ia bertobat, kamu
menjadikan dia orang neraka, yang dua kali lebih jahat dari pada kamu sendiri.
(16) Celakalah
kamu, hai pemimpin-pemimpin buta, yang berkata: Bersumpah demi Bait Suci,
sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi emas Bait Suci, sumpah itu
mengikat.
(17) Hai
kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas
atau Bait Suci yang menguduskan emas itu?
(18) Bersumpah
demi mezbah, sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi persembahan yang ada
di atasnya, sumpah itu mengikat.
(19) Hai
kamu orang-orang buta, apakah yang lebih penting, persembahan atau mezbah yang
menguduskan persembahan itu?
(20) Karena
itu barangsiapa bersumpah demi mezbah, ia bersumpah demi mezbah dan juga demi
segala sesuatu yang terletak di atasnya.
(21) Dan
barangsiapa bersumpah demi Bait Suci, ia bersumpah demi Bait Suci dan juga demi
Dia, yang diam di situ.
(22) Dan
barangsiapa bersumpah demi sorga, ia bersumpah demi takhta Allah dan juga demi
Dia, yang bersemayam di atasnya.
(23) Celakalah
kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang
munafik, sebab persepuluhan dari selasih, adas manis dan jintan kamu bayar,
tetapi yang terpenting dalam hukum Taurat kamu abaikan, yaitu: keadilan dan
belas kasihan dan kesetiaan. Yang satu harus dilakukan dan yang lain jangan
diabaikan. [1].
Dan kita harus memikirkan pada
kata-kata, mungkin ia telah diarahkan satu hari untuk Bani Israel dan ulama di
sana , dan mungkin hari ini diarahkan kepada kita.
Dan
pada hari-hari, pengikut Isa a.s. bertambah, dan mereka, seperti mana-mana
pengikut Nabi, yang miskin dan yang ditindas, atau mengikut musuh-musuh para
Nabi a.s. namakan mereka: {yang miskin hina dan tidak pandai menilai} [ 2].
----------------
[1]. Injil Matius ,
Bab 23.
[2]. Firman Allah SWT menunjukkan
apa yang dikatakan kepada hamba dan nabi Nuh a.s. (Maka berkatalah
pemimpin-pemimpin yang kafir dari kaumnya: "Kami tidak melihat kamu,
melainkan (sebagai) seorang manusia (biasa) seperti kami, dan kami tidak
melihat orang-orang yang mengikuti kamu, melainkan orang-orang yang hina dina
di antara kami yang lekas percaya saja, dan kami tidak melihat kamu memiliki
sesuatu kelebihan apapun atas kami, bahkan kami yakin bahwa kamu adalah
orang-orang yang dusta".) Surah Hud (11): 27, dan Firman Allah SWT: (Mereka
berkata: "Apakah kami akan beriman kepadamu, padahal yang mengikuti kamu
ialah orang-orang yang hina?" ...) Surah Asy- Syu'araa (26) :111.
4
Dan ulama Bani
Israel mula berkomplot untuk membunuh Isa a.s. dengan alasan bahawa dia
menuntut sebagai raja. Dan pengikutnya semakin ramai dan ini membawa kepada ,
bahawa orang-orang Rom akan menyerang orang Yahudi dan memusnahkan mereka, oleh
itu, pemimpin ulama Yahudi memutuskan untuk pembunuh Isa a.s. dan kemusnahan
beliau adalah lebih baik daripada kemusnahan seluruh rakyat, demikianlah dengan
alasan melindungi rakyat, Isa a.s. perlu dibunuh!! .
Dan ini adalah
neraca timbangan yang adil! Dan ini adalah benar di mata orang-orang terbalik ini,
menindas dan membunuh para nabi, yang melihat kejahatan sebagai suatu kebaikan,
maka supaya orang-orang Rom tidak mengganggu kehidupan mereka dan bahawa
kepentingan dan hidup mereka jangan diletakkan dalam bahaya, Isa a.s. mesti
dibunuh, kebenaran mesti dibendung dan cahaya mesti dipadamkan, supaya raja
zalim, kezaliman dan kegelapan berkuasa, kerana
yang penting adalah bahawa ulama tidak beramal Bani Israel terus hidup:
{Dan sungguh kamu akan
mendapati mereka, manusia yang paling loba kepada kehidupan (di dunia), bahkan
(lebih loba lagi) dari orang-orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar
diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu sekali-kali tidak akan
menjauhkannya daripada siksa. Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.}
[1].
Dan mereka cuba dengan setiap yang
bermakna untuk memujuk beliau kepada Kaisar (Caesar) pemerintah Rom dan wakilnya
Pilatus dan pengikut terkutuk beliau untuk membunuh dia! ! Dan kerana mereka adalah pengecut , mereka tidak
menyedari keberanian Nabi yang besar ini, dalam Injil Matius :
(15) Kemudian pergilah
orang-orang Farisi; mereka berunding bagaimana mereka dapat menjerat Isa dengan
suatu pertanyaan. (16) Mereka menyuruh murid-murid mereka bersama-sama
orang-orang Herodian bertanya kepada-Nya: "Guru, kami tahu, Engkau adalah
seorang yang jujur dan dengan jujur mengajar jalan Allah dan Engkau tidak takut
kepada siapapun juga, sebab Engkau tidak mencari muka. (17) Katakanlah
kepada kami pendapat-Mu: Apakah diperbolehkan membayar pajak kepada Kaisar atau
tidak?" (18) Tetapi Isa mengetahui kejahatan hati mereka itu lalu
berkata: "Mengapa kamu mencobai Aku, hai orang-orang munafik? (19) Tunjukkanlah
kepada-Ku mata wang untuk pajak itu." Mereka membawa suatu dinar
kepada-Nya. (20) Maka Ia bertanya kepada mereka: "Gambar dan tulisan
siapakah ini?" (21) Jawab mereka: "Gambar dan tulisan
Kaisar." Lalu kata Isa kepada mereka: "Berikanlah kepada Kaisar apa
yang wajib kamu berikan kepada Kaisar dan kepada Allah apa yang wajib kamu
berikan kepada Allah.") [2] .
Oleh itu, mereka mahu dari dia
untuk mengatakan dengan cara yang jelas dan di depan orang ramai bahawa dia
melarang membayar cukai kepada kerajaan daripada Kaisar terkutuk, untuk membuat
dia tunduk kepada penzalim ini dan orang-orang yang kotor terkutuk ini, dan
mereka membayar cukai untuk Kaisar dan mereka memberi Fatwa kepada orang ramai
mengenai keharusan membayar kepada Kaisar, walaupun ia menguatkan kerajaan yang
zalim, jadi mereka adalah hamba kepada penzalim dan jiwa mereka menyembunyikan
sifat penakut kerana cinta mereka kepada kehidupan dan amat menjaganya.
Bagi jawapan Isa a.s, maksudnya
adalah : Jangan beri penghormatan kepada Kaisar; kerana gambar dan tulisan pada
dinar tidak mempunyai nilai, tetapi nilai ada pada emas jika (perkataan) dinar dibuang
dan emas adalah untuk Allah, selepas semua ini, pada akhirnya, ulama Bani
Israel menangkap Isa a.s.
Dan
ia telah disebut dalam Injil yang mereka meludah pada muka Nabi yang diberkahi
dan memukulnya dan menghina , dan mereka menuduhnya bahawa beliau adalah kafir
dan berdusta tentang Allah SWT, maka mereka menyerahkan dia kepada Pilatus, dan
mereka menuduhnya bahawa beliau ingin menjadi raja dan mengancam Empayar Rom,
dan mereka meminta Pilatus membunuhnya dan menyalibnya , dan mereka berkeras dengan
permintaan itu.
----------------
[1]. Surah Al -Baqarah (2): 96.
[2]. Injil Matius ,
Bab 22.
5
Telah disebut dalam Injil
(1) Lalu
bangkitlah seluruh sidang itu dan Yesus dibawa menghadap Pilatus.
(2) Di situ mereka mulai
menuduh Dia, katanya: "Telah kedapatan oleh kami, bahwa orang ini menyesatkan
bangsa kami, dan melarang membayar pajak kepada Kaisar, dan tentang diri-Nya Ia
mengatakan, bahwa Ia adalah Kristus, yaitu Raja."
(3) Pilatus bertanya
kepada-Nya: "Engkaukah raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau
sendiri mengatakannya."
(4) Kata Pilatus kepada
imam-imam kepala dan seluruh orang banyak itu: "Aku tidak mendapati
kesalahan apapun pada orang ini."
(5) Tetapi mereka makin
kuat mendesak, katanya: "Ia menghasut rakyat dengan ajaran-Nya di seluruh
Yudea, Ia mulai di Galilea dan sudah sampai ke sini." ) [1].
Dan apabila Pilatus, penguasa
zalim, mahu melepaskan dia pada Paskah, ulama Yahudi dan orang-orang yang memandang
rendah padanya menolaknya, dan mereka meminta bahawa salah seorang pembunuh
dilepaskan bukannya dia, dan mereka berkeras membunuh dan menyalibkan Isa a.s,
dan perkara yang pelik ialah apabila mereka membawa Isa a.s. ke istana Pilatus
untuk menyerahkan beliau, mereka tidak memasuki istana, kerana mereka percaya Pilatus
adalah seorang kafir, oleh itu, sesiapa yang memasuki istananya akan menjadi
tidak suci, walau bagaimanapun, mereka meletakkan tangan mereka bergandingan
dengan tangan Pilatus untuk memusnahkan Isa a.s.
Lihatlah bagaimana masyarakat
yang batil, walaupun mereka berbeza dan bermusuhan, akan berkumpul untuk
menghapuskan kebenaran!!
Dan renungkanlah
dan jangan jangan sekali-sekali lalai, orang-orang yang salah, tidak kira
bagaimana pun perbezaan mereka dan bagaimana bercanggah kepercayaan mereka dan
pandangan mereka, ketaatan kepada syaitan (l.a.) akan mengumpulkan mereka, dan
cintakan Dunya akan menyatukan mereka .
Lagipun, tipu daya (makar)
mereka, di samping makar (perancangan) Allah, malah Allah adalah sebaik-baik perancang
(tipu daya), [يمكرون و يمكر الله والله خير الماكرين], maka Allah tidak membenarkan
mereka membunuh Isa a.s., tetapi Dia mengangkatnya ke langit dan mengelirukan mereka,
dan mereka menyangka bahawa mereka tidak membunuhnya, Allah SWT berfirman:
﴿وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا
الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا
صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي
شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا
قَتَلُوهُ يَقِيناً * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً
حَكِيماً * وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ
مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً﴾
{dan karena ucapan mereka:
"Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul
Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya,
tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang
yang berselisih faham tentang Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang
dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu,
kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang
mereka bunuh itu adalah Isa. (157) Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah
mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (158)
Tidak ada seorangpun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa)
sebelum kematiannya. Dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi
terhadap mereka. (159)} [2].
----------------
[1]. Gospel of Luke,
Chapter 23.
[2]. An-Nisa’ (4) : 157-159..
6
Dan Allah telah menyelamatkan
Isa a.s. hidup hingga akhir zaman, dan dia akan turun dari langit ke bumi Insya
Allah sebagai pembimbing ke jalan yang lurus, dan Wazir kepada Penutup Ausiak Nabi
(sawas). Al-Mahdi a.s. waktu
dia bangkit dengan kebenaran akan membersihkan bumi dari syirik, atheisme, kezaliman
dan kerusakan, dan menyebarkan Tauhid, Keadilan dan Rahmah di kalangan hamba.
Pada hakikatnya
kita harus, sambil membaca cerita-cerita Nabi besar a.s. ini, dengan penuh
yakin bahawa kebatilan, tidak kira berapa tinggi ia kelihatan, ia adalah
seperti buih, ia mudah menghilang begitu saja, dan bahawa kebenaran itu tidak
kira bagaimana kepalsuan cuba menutupnya, ia tetap kekal dan memberi manfaat
kepada manusia seperti air yang berada di bawah buih itu,
Allah SWT berfirman:
﴿أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رَابِياً
وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ
زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا
الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي
الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ﴾
{Allah telah
menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah
menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa
yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula)
buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi)
yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang
tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di
bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan.} [1].
Dan tidak kira berapa banyak
cabang pokok yang batil ini, menebal dan menutup beberapa cabang Pohon yang
benar dan cuba memlilitnya, akan datang satu masa di mana pokok yang batil akan
dan membawanya ke jurang tumbang tanpa perdu, tidak berakar, apa terjadi walaupun
tinggal dari Pohon Kebenaran hanya satu cabang yang akan mencecah awan, ia akan
berkembang dan cabangnya akan bercambah dan menebal sehingga ia menaungi penduduk
bumi; kerana akarnya teguh di dalam bumi dan cabangnya menjulang ke langit,
Allah SWT berfirman:
﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ
اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ
وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ * تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا
وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ * وَمَثَلُ
كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا
مِنْ قَرَارٍ * يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ
وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ﴾
{Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah
telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya
teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, (24 ) pohon itu memberikan buahnya
pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan
itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat. (25 ) Dan perumpamaan kalimat
yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya
dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun. (26) Allah
meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam
kehidupan di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim
dan memperbuat apa yang Dia kehendaki. (27) } [ 2].
----------------
[1]. Surah Ar-Ra'd
(13):17.
[2]. Surah Ibrahim (14):24-27 .
Penyelewengan
Taurat dan Injil
Bukti-bukti
tentang penyelewengan Taurat dan Injil oleh orang-orang Yahudi dan Kristian ada
banyak, dan saya tidak akan meninjaunya, kerana penyelewengan yang tidak
tersembunyi daripada sesiapa yang membacanya dengan berikir secara mendalam dan
seorang pemilik dari naluri yang tepat dan bersih, dan menkaji semula apa yang
pemikir mereka tulis, seperti Spinoza dalam bukunya (Treatise on Theology and
Politics, Chapter 8), dan sebagai contoh, saya menyalin perenggan ini daripada
kata-kata beliau, beliau berkata: (Untuk memastikan ianya teratur, saya akan mulakan
dengan prejudis mengenai siapa yang menulis kitab-kitab suci, bermula dengan
penulis kepada Pentateuch [= lima buku pertama Perjanjian Lama]. Hampir semua
orang telah berfikir bahawa Musa yang menulisnya. tetapi orang-orang Farisi
menyokong pandangan ini dengan ketabahan yang besar sehingga mereka berjanji
untuk mereka yang berfikir sebaliknya adalah pembidaah yang seolah-olah berfikir
sebaliknya. sebab itulah Ibn Ezra , seorang lelaki yang berfikiran bebas ke
tahap tertentu, yang merupakan penulis pertama yang saya tahu yang mengambil
perhatian terhadap perkara prejudis ini, tanpa mengira risiko menyatakan
kedudukannya secara terbuka, dan berani hanya untuk menunjukkan masalah dari
segi istilah yang tidak jelas. saya tidak takut untuk membuat lebih jelas di
sini, memilih kata-kata yang akan membuat ia jelas. Di sini, adalah kata-kata
Ibn Ezra dalam komentarnya terhadap Ulangan (Deuteronomy): “Di luar Jordan ...
dan lain-lain,, jika anda memahami misteri dua belas ... Musa menulis hukumnya...).
Dengan
kata-kata yang sedikit, dia menjelaskan dan membuktikan dalam masa yang sama
bahawa Musa bukan penulis kepada lima kitab-kitab Perjanjian Lama, sebaliknya,
penulisnya adalah orang lain yang lahir lama selepas dia, dan Musa telah
menulis Buku yang berbeza dan untuk membuktikan ini dia menyebut 1 - Bahawa
Musa tidak menulis pengenalan Ulangan ; kerana dia tidak menyeberangi Jordan. 2
- ... dan lain-lain ) [ 1].
Walau bagaimanapun,
penyelewengan Taurat dan Injil yang ada hari ini adalah dicurigai, atau
sekurang-kurangnya tegas bagi setiap pemikir bebas yang memutuskan rantai
tiruan buta, dan di manakah orang-orang ini! Jika tidak, bagaimana seorang yang
beriman kepada Allah SWT boleh mengendalikan kekasaran dan kelucahan yang
diberikan kepada Nabi-Nabi Allah dan RasulNya a.s, dan Taurat yang penuh dengannya?!
Walau bagaimanapun, Taurat dan
Injil kekal sebagai teks sejarah yang boleh mendapat manfaat daripada, dan
sebagai penghakiman Tuhan dan berita tentang yang ghaib, yang sebahagian
daripadanya telah dikeluarkan oleh Nabi a.s, atau makna-maknanya telah
dinukilkankan, kerana ia adalah sama dengan makna-makna Al-Qur'an, Sunnah
Rasulullah (sawas). dan yang dibawa oleh Keluarga ma'sum baginda a.s.
_______
[1] Risalah Teologi
dan Politik : Halaman 266
Tiada ulasan:
Catat Ulasan