Pengislahan
Imam Al-Hasan a.s, dan
Wilayah
Perjanjian Bagi Imam Ar-Ridha a.s.
Dan
akhirnya, adalah perlu kita lalui dua peristiwa
penting dalam kehidupan Aushiak Penutup Para Nabi sawas, dua belas Imam a.s,
untuk mereka yang berkaitan dengan penyelidikan ini:
Yang
pertama:
ia adalah pendamaian Imam Al-Hasan a.s. dengan Taghut Mu’awiah Ibn Hind (l.a.). Dan
ia adalah satu perdamaian yang perlu, selepas negara diambil alih oleh
orang-orang munafik yang diketuai oleh Mu’awiah yang mula berkembang dan mengambil
alih bumi Islam itu, dan selepas umat Islam menjatuhkan Imam Al-Hasan a.s. Ia juga adalah
seperti perdamaian Nabi sawas dengan Musyrik di Al-Hudaibiyah [Perjajian Al-Hudaibiyah].
Dan
Imam Al-Hasan yang mengisytiharkan bahawa perdamaiannya untuk pengekalan Syiah,
dan mereka adalah ahli al-Haq (penganut kebenaran) dan dengan kekalnya mereka kekallah
kebenaran. Dan jika kita melihat dengan mata hati, kita akan dapati bahawa
perdamaian Imam Al-Hasan a.s. berlaku untuk persediaan kebangkitan (revolusi) Imam
Al-Hussein as, yang juga merupakan persediaan untuk kebangkitan Imam Al-Mahdi a.s.
Jadi
apabila Imam Al-Hasan a.s. terpaksa meletakkan pedang, dia memulakan peperangan
baru dengan Mu’awiah, kali ini, perang media (perang dingin) bertujuan untuk
menyediakan umat untuk revolusi Al-Hussein a.s, dan sekurang-kurangnya umat
bersedia untuk menerima revolusi ini dan bersimpati dengannya, lebih-lebih lagi,
untuk berinteraksi dengannya walaupun selepas ia berlaku, dan sesiapa yang memperhatikan
keadaan umat pada masa Imam Al-Hasan a.s, dia tentu akan tahu bahawa ini adalah
matlamat besar yang diharapkan daripada sebuah umat, yang mempunyai anak-anak
yang berpaling menjatuhkan pemimpin ma'sum mereka a.s, sehingga mereka datang dan
melihat kejahatan suatu sebagai yang makruf (kebaikan), dan hampir tidak akan kekal Tashayu'
(mendukung)[a} samada pada nama atau tulisan tanpa pergerakan media
Imam Al-Hasan a.s. Jadi perdamaian Imam Al-Hasan a.s. bukan satu perdamaian
dengan istilah tertentu, tetapi ia adalah satu gencatan senjata yang Imam Al-Hasan
a.s. terpaksa lakukan, supaya saudaranya Al-Hussein a.s. - yang seperti dirinya sendiri
(Al-Hasan a.s.) - berjaya dengan revolusi ini , yang bergema dan masih
menggegarkan dunia hingga ke hari ini. Jadi seperti Amir al-Mukminin a.s. yang
telah melihat masa depan dan pada daulah لا إله إلاّ الله antarabangsa, juga Imam Al-Hasan a.s., dan
semua maksumin a.s. telah melihat hari apabila agama akan ditinggikan ke atas
semua agama, jadi perarakan manusia merupakan satu perarakan kesepaduan,
walaupun ia terdedah kepada beberapa rintangan, kerana hasilnya adalah kebaikan
kebanyakan manusia di bumi pada zaman kemunculan Imam Al-Mahdi a.s.
Dan
para Imam a.s. telah melakukan semua yang boleh untuk memimpun umat ini
menyampaikan Risalah Ketuhanan kepada semua orang di bumi, pada satu hari dari
hari-hariNya kepada penduduk dunia seluruhnya, maka mereka a.s lebih suka mencari keredhaan
Allah dan kepentingan manusia atas diri mereka sendiri, dan menanggung sebagian
besar bahaya pada diri dan jasmani demi tujuan besar ini, yang merupakan iman penghuni
bumi dengan لا
إله إلاّ الله محمد رسول الله.
Kedua: Wilayah
Perjanjian Bagi Imam Ar-Ridha a.s.
Dan
yang kedua ialah terhadap Wilayah perjanjian yang diterima Imam Ar-Ridha a.s. selepas
Al-Ma'mun Al-Abbasi memaksanya, dan ia adalah contoh nazir dan Wazir Yusuf a.s.
kepada raja Mesir secara paksa. walaupun ia mempunyai beberapa faedah untuk
rakyat, maka ia adalah godaan dan ujian bagi orang yang beriman seperti Allah Yang
Maha Suci menguji Bani Israel ketika Dia menjadikan Musa a.s. membesar dan
hidup di istana Taghut Firaun (l.a.), jadi ini adalah seperti:
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا
أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
{Apakah
manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah
beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? * Dan sesungguhnya kami telah
menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui
orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.}
[1].
Dan
akhirnya, Al-Ma'mun Al-Abbasi meracun Imam Ar-Ridha a.s, selepas Al-Ma'mun dapati
dirinya tidak berupaya untuk melemahkan usaha Imam Ar-Ridha a.s., walaupun dia
berada di istananya dan di bawah pemerintahan beliau.
Dan
seperti itu, kehidupan Imam-imam a.s. aushiak Nabi Penutup sawas, gambaran
kehidupan para Nabi sebelumnya di bumi ini. Mereka adalah di antara taghut (penzalim),
Penguasa yang kejam yang menumpahkan darah suci mereka, dan sesiapa yang
mengikutinya atau bergantung kepadanya daripada para ulama jahat tidak beramal,
dan suatu umat yang mengecewakan mereka dan memilih untuk menyembah Anak Lembu
dan mengikuti Samiri, kecuali beberapa orang yang memuliakan janji Allah, dan
apabila tiba masa Penutup Aushiak a.s., Baqiah Allah di muka bumi-Nya, Muhammad
Ibn Hasan Al-Mahdi a.s. Allah ingin dia jauh (ghaib) dari pandangan mata manusia
dan taghut-taghut, untuk melindunginya dengan perlindungan Qur'an dan Syariah
sehingga Dia membenarkannya bangkit dan menunjukkan kebenaran apabila umat
bersedia untuk menyokong beliau, dan telah diriwayatkan dari beliau a.s.: (atas
sebab apa berlakunys keghaiban, Allah SWT berfirman:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْأَلوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ
{Hai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal
yang jika diterangkan kepadamu akan menyusahkan kamu.} ) [2].
Dan
cukup tanda yang umum, dan salam kepada cahaya Allah di bumi-Nya dan BaqiahNya
di kalangan hamba-hambaNya yang bapanya a.s. menamakannya sebagai salah satu yang
tertindas (dizalimi), dan dia benar-benar kena tindas (mazlum) walaupun dari Syiah
beliau yang hampir tidak menyebutnya semasa keghaiban dan mengalami penderitaan
yang memilukan.
والسلام على
المؤمنين والمؤمنات ورحمة الله وبركاته.
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿ وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ﴾
(dan) barangsiapa yang
tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun.
[3]
والحمد لله رب العالمين
والحمد لله رب العالمين
------------
[A]
Syi’ah = Pengikut atau Pendukung, Tashayu'(التشيع) = yang mengikut atau mendukung
[1].
Surah Al-Ankabut (29): 2 dan 3.
[2].
Surah Al-Maidah (5) 5:101
[2].
Kamal Ad-Din: Halaman 485 ; Al-Ghayba dari At-Tusi: Halaman 292 ; Al-Ihtijaj: Jilid 2, Halaman 284 ; Bihar Al-Anwar: Jilid 52, Halaman 92.
[3].
Surah An-Nur ( 24): 40.
✡✡✡✡✡
T A M A
T
Tiada ulasan:
Catat Ulasan