Sesungguhnya
Dalam Kisah-Kisah Mereka, Ada Pengajaran
Allah SWT berfirman:
﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي
هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَلَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ
الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ * كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ
عَلَى قُلُوبِ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ * فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
وَلا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ﴾
Dan Sesungguhnya telah Kami
buat dalam Al Quran ini segala macam perumpamaan untuk manusia. Dan
Sesungguhnya jika kamu membawa kepada mereka suatu ayat, pastilah orang-orang
yang kafir itu akan berkata: "Kamu tidak lain hanyalah orang-orang yang
membuat kepalsuan belaka". [Surat Ar-Rum (30):58-60.]
Setiap orang Islam perlu mengkaji
Sejarah Bani Israel dan kehidupan (sirah) mereka bersama Musa dan Harun (‘alaihim
as-salam), dan kemudian dengan Isa (as); kerana kerasulan Musa dan Harun adalah
seperti terutusnya Muhammad dan Ali (‘alaihim as-salam),dan apa yang berlaku
kepada Nabi Musa dan Harun tidak banyak berbeza dengan apa yang berlaku kepada
Muhammad dan Ali (as); Dan apa yang Bani Israel lakukan pada waktu
ketidakhadiran Musa (as), atau selepas kematian Musa dan Harun (as), tidak
banyak berbeza daripada apa yang umat ini lakukan selepas kematian Muhammad (sawas),
kemudian selepas kematian Ali (as), dan kemudian selepas ketiadaan (keghaiban Aushiak
Muhammad (sawas), sepertimana diutus Isa untuk Bani Israel adalah begitulah terutusnya
Muhammad bin Al-Hasan Al-‘Askari Al-Mahdi (as) bagi umat ini, dan apa yang Al-Mahdi
(as) akan deritai (hadapi) dari umat ini, dari sebahagian ulama jahat (tidak beramal)
umat ini tidak berbeza daripada apa yang dialami Isa (as) dari kaum Yahudi dan
ulama tidak beramal mereka.
﴿فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون﴾
{Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah
itu agar mereka berfikir.} . [Surah Al-A'raf (7): 176 ]
Bani
Israel Menanti Kelahiran Musa a.s.
Bani
Israel, sebelum diutus Nabi Musa a.s., berada dalam keadaan menunggu nabi besar
ini dan pembaharu yang dijangkakan, dan mereka malah mengumumkan satu sama lain
khabar gembira kelahirannya dan bersiap sedia untuk menerima bayi yang diberkati
ini, yang akan menyelamatkan mereka dari pemerintahan zalim dan Firaun, yang
kepada mereka dalam keadaan yang negatif menunggu bayi yang mulia ini untuk
menangkapnya dan membunuhnya, dan menyingkirkannya sebelum dia membesar dan
menghapuskan pemerintah taghut yang kejam, mendedahkan Firaun dan tuntutan
palsu mereka, dan membawa Bani Israel untuk terus hidup, dan ke dalam meninggikan
kalimah [لا إله إلاّ الله] kepada penduduk bumi. Dan tahun-tahun kelahiran yang
dijanjikan tiba, jadi Firaun membunuh bayi-bayi Bani Israel dalam tahun-tahun sewaktu
mereka menunggu kelahiran Nabi Musa a.s., menjangkakan yang dia [Firaun] boleh
mengubah sunnatu Allah, maka Allah mahu menghina beliau dan
menunjukkan kepadanya kelemahannya di hadapan kuasa Ilahi dan tadbir ketuhanan.
Jadi yang Maha Suci tempatkan Musa dalam istana Firaun secara khusus, dan tidak
ada orang yang membesar Musa a.s, kecuali Firaun ysng zalim (taghut), yang
mencari siang dan malam untuk memusnahkan bayi ini.
Allah SWT berfirman:
﴿فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ
لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَحَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا
كَانُوا خَاطِئِينَ * وَقَالَتِ امرأة فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لِي وَلَكَ لا
تَقْتُلُوهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لا
يَشْعُرُونَ﴾
"Maka dipungutlah ia oleh
keluarga Fir'aun yang akibatnya dia menjadi musuh dan kesedihan bagi mereka.
Sesungguhnya Fir'aun dan Haman beserta tentaranya adalah orang-orang yang
bersalah. (8) Dan berkatalah isteri Fir'aun: "(Ia) adalah penyejuk mata
hati bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan ia bermanfaat
kepada kita atau kita ambil ia menjadi anak", sedang mereka tiada
menyadari. (9) " [Surah Al-Qasas (28):8-9]
manakala Firaun dan tenteranya
telah menindas Bani Israel, menghina mereka dan membunuh anak-anak lelaki mereka
dan orang mereka yang baik, Musa telah membesar di istana Firaun dan melihat
apa yang berlaku di luar istana daripada ketidakadilan dan penganiayaan terhadap
orang-orang yang tertindas, dan melihat apa yang telah berlaku di istana dari rangka
pelan pengganas dan rancangan media bertujuan untuk mengabaikan rakyat
dan menjadikan mereka untuk taat kepada Firaun, atau sekurang-kurangnya untuk
mengemukakan kepada yang sebenar dan menghilangkan penentangan "
﴿قَالَ
فِرْعَوْنُ مَا أُرِيكُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ
الرَّشَادِ﴾
" Fir'aun berkata: "Aku tidak
mengemukakan kepadamu, melainkan apa yang aku pandang baik; dan aku tiada
menunjukkan kepadamu selain jalan yang benar".. " [Surah Ghafir
(40) : 29]
Musa
a.s. telah melihat dasar (politik) Firaun dan partinya , yang adalah untuk
mengelakkan agama Ilahi daripada tersebar, mencegah upacara (syi’ar) keagamaan
bagi Bani Israel, melakukan kerosakan dan dengan itu menolak generasi yang
timbul dalam suasana rosak ini ke dalam kerosakan dan meninggalkan agama dan beriltizam
(mengamalkan-melaksanaan) dengan Syariah Suci Ilahi. Dan ini adalah faktor-faktor
yang paling penting di mana penzalim bergantung, di mana beliau memastikan
bahawa orang telah meninggalkan Allah, dan [telah meninggalkan] Kuasa sebenar
dan Penyokong yang sebenar, Mampu menghapuskan (taghut) yang kejam dan Hizbu
Syaitan (Parti Syaitan).
Musa a.s. Pejuang Jalan Allah,
Berhijrah
Kepada Allah
Dan Nabi Yang Menyeru Kepada Allah
Dan Nabi Yang Menyeru Kepada Allah
﴿وَلَمَّا
بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي
الْمُحْسِنِينَ * وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِهَا
فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هَذَا مِنْ شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ
عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ
فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ
عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ * قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي
فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ * قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ
عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ * فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ
خَائِفاً يَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِي اسْتَنْصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ
قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُبِينٌ * فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَنْ
يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ عَدُوٌّ لَهُمَا قَالَ يَا مُوسَى أَتُرِيدُ أَنْ
تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ نَفْساً بِالْأَمْسِ إِنْ تُرِيدُ إِلَّا أَنْ تَكُونَ
جَبَّاراً فِي الْأَرْضِ وَمَا تُرِيدُ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ *
وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعَى قَالَ يَا مُوسَى إِنَّ
الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ
* فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ
الظَّالِمِينَ * وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَى رَبِّي أَنْ
يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ﴾
"Dan setelah Musa
cukup umur dan sempurna akalnya, Kami berikan kepadanya hikmah (kenabian) dan
pengetahuan. Dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang
berbuat baik. (14) Dan Musa masuk ke kota (Memphis) ketika penduduknya sedang
lengah, maka didapatinya di dalam kota itu dua orang laki-laki yang berkelahi;
yang seorang dari golongannya (Bani Israil) dan seorang (lagi) dari musuhnya
(kaum Fir'aun). Maka orang yang dari golongannya meminta pertolongan kepadanya,
untuk mengalahkan orang yang dari musuhnya lalu Musa meninjunya, dan matilah
musuhnya itu. Musa berkata: "Ini adalah perbuatan syaitan sesungguhnya
syaitan itu adalah musuh yang menyesatkan lagi nyata (permusuhannya). (15) Musa
berdoa: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri
karena itu ampunilah aku". Maka Allah mengampuninya, sesungguhnya Allah
Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (16) Musa berkata: "Ya
Tuhanku, demi nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali
tiada akan menjadi penolong bagi orang-orang yang berdosa". (17) Karena
itu, jadilah Musa di kota itu merasa takut menunggu-nunggu dengan khawatir
(akibat perbuatannya), maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kemarin
berteriak meminta pertolongan kepadanya. Musa berkata kepadanya:
"Sesungguhnya kamu benar-benar orang sesat yang nyata
(kesesatannya)". (18) Maka tatkala Musa hendak memegang dengan keras orang
yang menjadi musuh keduanya, musuhnya berkata: "Hai Musa, apakah kamu
bermaksud hendak membunuhku, sebagaimana kamu kemarin telah membunuh seorang
manusia? Kamu tidak bermaksud melainkan hendak menjadi orang yang berbuat
sewenang-wenang di negeri (ini), dan tiadalah kamu hendak menjadi salah seorang
dari orang-orang yang mengadakan perdamaian". (19 ) Dan datanglah seorang
laki-laki dari ujung kota bergegas-gegas seraya berkata: "Hai Musa,
sesungguhnya pembesar negeri sedang berunding tentang kamu untuk membunuhmu,
sebab itu keluarlah (dari kota ini) sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang
memberi nasehat kepadamu". (20 ) Maka keluarlah Musa dari kota itu dengan
rasa takut menunggu-nunggu dengan khawatir, dia berdoa: "Ya Tuhanku,
selamatkanlah aku dari orang-orang yang zalim itu". (21) Dan tatkala ia
menghadap kejurusan negeri Mad-yan ia berdoa (lagi): "Mudah-mudahan
Tuhanku memimpinku ke jalan yang benar". (22 )} [Surah Al-Qasas
(28):14-22]
Musa a.s. telah memasuki
tengah-tengah kehidupan, untuk mencari ketidakadilan zalim Firaun terhadap
orang-orang miskin dari Bani Israel dan orang Mesir, dan Musa a.s, suci dan
bersih, dan Nabi Penyelamat yang dinanti-nantikan, yang diketahui oleh Bani
Israel, bagaimana boleh dia tinggal di istana Firaun sebagai penyokong beliau,
walaupun dengan berdiam diri tentang ketidakadilan dan meningkatkan kezaliman beliau?
Jadi Allah mahu dengan kejadian ini berlaku, dan membunuh seorang polis Firaun
dan tentera yang menindas beliau. Dan peristiwa ini mempunyai kesan yang besar
pada diri Nabi Musa yang mana beliau terpaksa berlindung kepada kebenaran,
memohon ampunan-Nya dan bertaubat kepada-Nya dari apa yang dianggap sebagai dosa,
dan Ia hidup di istana Firaun bapa yang kejam dan pendidik Musa a.s. Dan
apabila Allah swt memaafkan dia, dia membuat perjanjian dengan Allah, untuk apa
yang Dia telah berikan kepadanya dari rahmat pengampunan, bahawa dia tidak akan
menjadi penyokong kepada yang bersalah dan penzalim, walaupun dengan
memuji-mujinya atau mendiamkan kezalimannya. Jadi adalah perlu kepada Musa,
Musa a.s, selepas peristiwa ini, untuk berhijrah kepada Allah, maka dia keluar
dari bandar dengan rasa takut dan teragak-agak, dan dia meninggalkan Bani
Israel selama sepuluh tahun, berlama di tanah Madyan, kehidupan yang sederhana dan
tenang di dalam dakapan seorang nabi yang besar, Nabi yang besar, dan dia adalah
Shuaib a.s, menjaga kawanan kambing biri-biri dan mendapat pembelajaran banyak,
untuk kembali selepas itu kepada Bani Israel sebagai pemimpin Ilahi berani dan
seorang Nabi yang menyeru kepada Allah , dan untuk membawa orang yang beriman melepaskan
diri dari keganasan Firaun, penindasan dan kehinaan yang mereka telah terima di
Mesir. Dan Musa a.a. orang yang beriman menyeberangi laut, dan Allah telah melemaskan
Firaun dan tenteranya , tetapi selepas persimpangan ini ia berlaku apa yang
berlaku, iaitu Bani Israel telah menderhaka terhadap perintah Tuhan, dan
menderhaka Musa dan Harun a.s, dan selepas Bani Israel telah menolak untuk
memasuki Tanah Suci dan [enggan] Jihad Besar untuk meninggikan kalimah
perkataan (لا إله إلاّ الله) dan [enggan] beribadah (menyembah) Ikhlas kerana Allah, Allah
telah memerintahkan kepada mereka mengembara
selama empat puluh tahun di padang gurun
Sinai, dan bagaimana dahsyatnya Musa dan Harun (as) melalui tempoh ini, dan
kebanyakan mereka telah membantah Musa a.s, dan dipandang ringan beliau dan
membantah Harun dan sebenar dia adalah Nabi dan Pengganti (Khalifah) Musa a.s.
Maka Allah memerintahkan mereka supaya setiap pemimpin suku di kalangan
suku-suku Bani Israel menulis namanya pada kayu kering, dan Harun telah menulis
namanya, dan Musa a.s meletakkan kayu di dalam Kemah Pertemuan, dan dengan izin
Allah batang kayu tersebut, yang bertulis nama Harun, menjadi hijau, sebagai satu
mukjizat yang memihak kepada nabi dan beliau berhak menggantikan Musa a.s.
Tetapi mereka tidak berhenti daripada menyakiti Harun a.s. dan memandang rendah
kepadanya, sehinggalah mereka membuat patung anak lembu (العجل) dan sujud
menyembahnya dan mereka mencabar Harun a.s,
mereka mendekati untuk membunuhnya bersama-sama kumpulan kecil yang menyokong
kebenaran bersamanya, dan orang Yahudi tidak hanya melakukan ini, tetapi mereka
merosakkan Taurat selepas kematian Musa dan Harun (as), dan mereka menulis
dengan tangan mereka yang berdosa di dalamnya [Taurat] bahawa orang yang
membuat patung anak lembu itu dan membawa Bani Israel sesat adalah Harun a.s!
Jadi lihatlah penindasan terhadap
nabi besar Harun a.s. ini, dan bandingkan dengan penindasan terhadap Ali Ibn
Abi Talib a.s, itu adalah sunnah Allah dan kamu tidak akan dapati pada sunnah Allah
berubah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan