Halaman

Sabtu, 8 Februari 2014

Sesungguhnya Dalam Kisah-Kisah Mereka, Ada Pengajaran

Sesungguhnya Dalam Kisah-Kisah Mereka, Ada Pengajaran

Allah SWT berfirman:

﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَلَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ * كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ * فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ﴾

Dan Sesungguhnya telah Kami buat dalam Al Quran ini segala macam perumpamaan untuk manusia. Dan Sesungguhnya jika kamu membawa kepada mereka suatu ayat, pastilah orang-orang yang kafir itu akan berkata: "Kamu tidak lain hanyalah orang-orang yang membuat kepalsuan belaka". [Surat Ar-Rum (30):58-60.]

Setiap orang Islam perlu mengkaji Sejarah Bani Israel dan kehidupan (sirah) mereka bersama Musa dan Harun (‘alaihim as-salam), dan kemudian dengan Isa (as); kerana kerasulan Musa dan Harun adalah seperti terutusnya Muhammad dan Ali (‘alaihim as-salam),dan apa yang berlaku kepada Nabi Musa dan Harun tidak banyak berbeza dengan apa yang berlaku kepada Muhammad dan Ali (as); Dan apa yang Bani Israel lakukan pada waktu ketidakhadiran Musa (as), atau selepas kematian Musa dan Harun (as), tidak banyak berbeza daripada apa yang umat ini lakukan selepas kematian Muhammad (sawas), kemudian selepas kematian Ali (as), dan kemudian selepas ketiadaan (keghaiban Aushiak Muhammad (sawas), sepertimana diutus Isa untuk Bani Israel adalah begitulah terutusnya Muhammad bin Al-Hasan Al-‘Askari Al-Mahdi (as) bagi umat ini, dan apa yang Al-Mahdi (as) akan deritai (hadapi) dari umat ini, dari sebahagian ulama jahat (tidak beramal) umat ini tidak berbeza daripada apa yang dialami Isa (as) dari kaum Yahudi dan ulama tidak beramal mereka.

﴿فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون﴾

 {Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir.} . [Surah Al-A'raf (7): 176 ]


Bani Israel Menanti Kelahiran Musa a.s.


Bani Israel, sebelum diutus Nabi Musa a.s., berada dalam keadaan menunggu nabi besar ini dan pembaharu yang dijangkakan, dan mereka malah mengumumkan satu sama lain khabar gembira kelahirannya dan bersiap sedia untuk menerima bayi yang diberkati ini, yang akan menyelamatkan mereka dari pemerintahan zalim dan Firaun, yang kepada mereka dalam keadaan yang negatif menunggu bayi yang mulia ini untuk menangkapnya dan membunuhnya, dan menyingkirkannya sebelum dia membesar dan menghapuskan pemerintah taghut yang kejam, mendedahkan Firaun dan tuntutan palsu mereka, dan membawa Bani Israel untuk terus hidup, dan ke dalam meninggikan kalimah [لا إله إلاّ الله] kepada penduduk bumi. Dan tahun-tahun kelahiran yang dijanjikan tiba, jadi Firaun membunuh bayi-bayi Bani Israel dalam tahun-tahun sewaktu mereka menunggu kelahiran Nabi Musa a.s., menjangkakan yang dia [Firaun] boleh mengubah sunnatu Allah, maka Allah mahu menghina beliau dan menunjukkan kepadanya kelemahannya di hadapan kuasa Ilahi dan tadbir ketuhanan. Jadi yang Maha Suci tempatkan Musa dalam istana Firaun secara khusus, dan tidak ada orang yang membesar Musa a.s, kecuali Firaun ysng zalim (taghut), yang mencari siang dan malam untuk memusnahkan bayi ini.

Allah SWT berfirman:

﴿فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَحَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ * وَقَالَتِ امرأة فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لِي وَلَكَ لا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لا يَشْعُرُونَ﴾

"Maka dipungutlah ia oleh keluarga Fir'aun yang akibatnya dia menjadi musuh dan kesedihan bagi mereka. Sesungguhnya Fir'aun dan Haman beserta tentaranya adalah orang-orang yang bersalah. (8) Dan berkatalah isteri Fir'aun: "(Ia) adalah penyejuk mata hati bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan ia bermanfaat kepada kita atau kita ambil ia menjadi anak", sedang mereka tiada menyadari. (9) " [Surah Al-Qasas (28):8-9]

manakala Firaun dan tenteranya telah menindas Bani Israel, menghina mereka dan membunuh anak-anak lelaki mereka dan orang mereka yang baik, Musa telah membesar di istana Firaun dan melihat apa yang berlaku di luar istana daripada ketidakadilan dan penganiayaan terhadap orang-orang yang tertindas, dan melihat apa yang telah berlaku di istana dari rangka pelan pengganas dan rancangan media bertujuan untuk mengabaikan rakyat dan menjadikan mereka untuk taat kepada Firaun, atau sekurang-kurangnya untuk mengemukakan kepada yang sebenar dan menghilangkan penentangan "

﴿قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِيكُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشَادِ﴾

 " Fir'aun berkata: "Aku tidak mengemukakan kepadamu, melainkan apa yang aku pandang baik; dan aku tiada menunjukkan kepadamu selain jalan yang benar".. " [Surah Ghafir (40) : 29]

Musa a.s. telah melihat dasar (politik) Firaun dan partinya , yang adalah untuk mengelakkan agama Ilahi daripada tersebar, mencegah upacara (syi’ar) keagamaan bagi Bani Israel, melakukan kerosakan dan dengan itu menolak generasi yang timbul dalam suasana rosak ini ke dalam kerosakan dan meninggalkan agama dan beriltizam (mengamalkan-melaksanaan) dengan Syariah Suci Ilahi. Dan ini adalah faktor-faktor yang paling penting di mana penzalim bergantung, di mana beliau memastikan bahawa orang telah meninggalkan Allah, dan [telah meninggalkan] Kuasa sebenar dan Penyokong yang sebenar, Mampu menghapuskan (taghut) yang kejam dan Hizbu Syaitan (Parti Syaitan).
                                                      

Musa a.s. Pejuang Jalan Allah,
Berhijrah Kepada Allah 
Dan Nabi Yang Menyeru Kepada Allah


﴿وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ * وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هَذَا مِنْ شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ * قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ * قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ * فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خَائِفاً يَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِي اسْتَنْصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُبِينٌ * فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَنْ يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ عَدُوٌّ لَهُمَا قَالَ يَا مُوسَى أَتُرِيدُ أَنْ تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ نَفْساً بِالْأَمْسِ إِنْ تُرِيدُ إِلَّا أَنْ تَكُونَ جَبَّاراً فِي الْأَرْضِ وَمَا تُرِيدُ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ * وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعَى قَالَ يَا مُوسَى إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ * فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ * وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَى رَبِّي أَنْ يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ﴾

"Dan setelah Musa cukup umur dan sempurna akalnya, Kami berikan kepadanya hikmah (kenabian) dan pengetahuan. Dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. (14) Dan Musa masuk ke kota (Memphis) ketika penduduknya sedang lengah, maka didapatinya di dalam kota itu dua orang laki-laki yang berkelahi; yang seorang dari golongannya (Bani Israil) dan seorang (lagi) dari musuhnya (kaum Fir'aun). Maka orang yang dari golongannya meminta pertolongan kepadanya, untuk mengalahkan orang yang dari musuhnya lalu Musa meninjunya, dan matilah musuhnya itu. Musa berkata: "Ini adalah perbuatan syaitan sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang menyesatkan lagi nyata (permusuhannya). (15) Musa berdoa: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri karena itu ampunilah aku". Maka Allah mengampuninya, sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (16) Musa berkata: "Ya Tuhanku, demi nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali tiada akan menjadi penolong bagi orang-orang yang berdosa". (17) Karena itu, jadilah Musa di kota itu merasa takut menunggu-nunggu dengan khawatir (akibat perbuatannya), maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kemarin berteriak meminta pertolongan kepadanya. Musa berkata kepadanya: "Sesungguhnya kamu benar-benar orang sesat yang nyata (kesesatannya)". (18) Maka tatkala Musa hendak memegang dengan keras orang yang menjadi musuh keduanya, musuhnya berkata: "Hai Musa, apakah kamu bermaksud hendak membunuhku, sebagaimana kamu kemarin telah membunuh seorang manusia? Kamu tidak bermaksud melainkan hendak menjadi orang yang berbuat sewenang-wenang di negeri (ini), dan tiadalah kamu hendak menjadi salah seorang dari orang-orang yang mengadakan perdamaian". (19 ) Dan datanglah seorang laki-laki dari ujung kota bergegas-gegas seraya berkata: "Hai Musa, sesungguhnya pembesar negeri sedang berunding tentang kamu untuk membunuhmu, sebab itu keluarlah (dari kota ini) sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memberi nasehat kepadamu". (20 ) Maka keluarlah Musa dari kota itu dengan rasa takut menunggu-nunggu dengan khawatir, dia berdoa: "Ya Tuhanku, selamatkanlah aku dari orang-orang yang zalim itu". (21) Dan tatkala ia menghadap kejurusan negeri Mad-yan ia berdoa (lagi): "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan yang benar". (22 )} [Surah Al-Qasas (28):14-22]

Musa a.s. telah memasuki tengah-tengah kehidupan, untuk mencari ketidakadilan zalim Firaun terhadap orang-orang miskin dari Bani Israel dan orang Mesir, dan Musa a.s, suci dan bersih, dan Nabi Penyelamat yang dinanti-nantikan, yang diketahui oleh Bani Israel, bagaimana boleh dia tinggal di istana Firaun sebagai penyokong beliau, walaupun dengan berdiam diri tentang ketidakadilan dan meningkatkan kezaliman beliau? Jadi Allah mahu dengan kejadian ini berlaku, dan membunuh seorang polis Firaun dan tentera yang menindas beliau. Dan peristiwa ini mempunyai kesan yang besar pada diri Nabi Musa yang mana beliau terpaksa berlindung kepada kebenaran, memohon ampunan-Nya dan bertaubat kepada-Nya dari apa yang dianggap sebagai dosa, dan Ia hidup di istana Firaun bapa yang kejam dan pendidik Musa a.s. Dan apabila Allah swt memaafkan dia, dia membuat perjanjian dengan Allah, untuk apa yang Dia telah berikan kepadanya dari rahmat pengampunan, bahawa dia tidak akan menjadi penyokong kepada yang bersalah dan penzalim, walaupun dengan memuji-mujinya atau mendiamkan kezalimannya. Jadi adalah perlu kepada Musa, Musa a.s, selepas peristiwa ini, untuk berhijrah kepada Allah, maka dia keluar dari bandar dengan rasa takut dan teragak-agak, dan dia meninggalkan Bani Israel selama sepuluh tahun, berlama di tanah Madyan, kehidupan yang sederhana dan tenang di dalam dakapan seorang nabi yang besar, Nabi yang besar, dan dia adalah Shuaib a.s, menjaga kawanan kambing biri-biri dan mendapat pembelajaran banyak, untuk kembali selepas itu kepada Bani Israel sebagai pemimpin Ilahi berani dan seorang Nabi yang menyeru kepada Allah , dan untuk membawa orang yang beriman melepaskan diri dari keganasan Firaun, penindasan dan kehinaan yang mereka telah terima di Mesir. Dan Musa a.a. orang yang beriman menyeberangi laut, dan Allah telah melemaskan Firaun dan tenteranya , tetapi selepas persimpangan ini ia berlaku apa yang berlaku, iaitu Bani Israel telah menderhaka terhadap perintah Tuhan, dan menderhaka Musa dan Harun a.s, dan selepas Bani Israel telah menolak untuk memasuki Tanah Suci dan [enggan] Jihad Besar untuk meninggikan kalimah perkataan (لا إله إلاّ الله) dan [enggan] beribadah (menyembah) Ikhlas kerana Allah, Allah telah memerintahkan kepada mereka mengembara selama empat puluh tahun di padang gurun Sinai, dan bagaimana dahsyatnya Musa dan Harun (as) melalui tempoh ini, dan kebanyakan mereka telah membantah Musa a.s, dan dipandang ringan beliau dan membantah Harun dan sebenar dia adalah Nabi dan Pengganti (Khalifah) Musa a.s. Maka Allah memerintahkan mereka supaya setiap pemimpin suku di kalangan suku-suku Bani Israel menulis namanya pada kayu kering, dan Harun telah menulis namanya, dan Musa a.s meletakkan kayu di dalam Kemah Pertemuan, dan dengan izin Allah batang kayu tersebut, yang bertulis nama Harun, menjadi hijau, sebagai satu mukjizat yang memihak kepada nabi dan beliau berhak menggantikan Musa a.s. Tetapi mereka tidak berhenti daripada menyakiti Harun a.s. dan memandang rendah kepadanya, sehinggalah mereka membuat patung anak lembu (العجل) dan sujud menyembahnya dan mereka mencabar Harun a.s, mereka mendekati untuk membunuhnya bersama-sama kumpulan kecil yang menyokong kebenaran bersamanya, dan orang Yahudi tidak hanya melakukan ini, tetapi mereka merosakkan Taurat selepas kematian Musa dan Harun (as), dan mereka menulis dengan tangan mereka yang berdosa di dalamnya [Taurat] bahawa orang yang membuat patung anak lembu itu dan membawa Bani Israel sesat adalah Harun a.s!


Jadi lihatlah penindasan terhadap nabi besar Harun a.s. ini, dan bandingkan dengan penindasan terhadap Ali Ibn Abi Talib a.s, itu adalah sunnah Allah dan kamu tidak akan dapati pada sunnah Allah berubah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan