Islam Dihidupkan
Semula Dari Syariat Ibrahim a.s
(الإسلام
أحياء لشريعة إبراهيم (ع )
﴿قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي
رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً
وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ * قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ
وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ
وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ﴾
{Katakanlah:
"Sesungguhnya aku telah ditunjuki oleh Tuhanku kepada jalan yang lurus,
(iaitu) agama yang benar, agama Ibrahim yang lurus, dan Ibrahim itu bukanlah
termasuk orang-orang musyrik". Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku,
ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada
sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah
orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)". } [1].
Sebelum diutus
Muhammad (S), terdapat di Semenanjung Arab tiga agama Ilahi dan ia adalah: Hanif,
Yahudi dan Kristian. Dan mereka semua diputarbelitkan dari jalan yang lurus,
oleh itu, pengikut mereka menyimpang dari jalan yang benar, kecuali sebahagian
kecil yang berpegang kepada yang benar, dan mereka tetap ada dari masa ke suatu
masa, dan kebanyakan orang Mekah telah menerima pakai Hanif sebagai agama
mereka, yang sebahagian daripada ulama sesat menyelewengkannya apabila mereka
membawa patung-patung batu dan mendakwa bahawa patung-patung ini adalah
imej-imej malaikat, dan orang-orang memandang ringan dan menjadikannya suci,
dan melakukan kepadanya dengan cara sembahan yang berbeza, dan mereka membuat manusia
percaya bahawa Allah mahu mereka mendekatiNya dengan perantaraan palung-patung
ini, dan menjadikan mereka percaya bahawa ia memberi mudharat dan manfaat
selain Allah, bahkan, mereka menjadikan patung-patung itu tuhan-tuhan disamping
Allah SWT, satu kezaliman yang besar.
Dan sebagai
kepercayaan yang diselewengkan dalam Syariah Hanif dimana hukum
Syariahnya juga diselewengkan, ia diselewengkan dengan lebih mudah
.
Telah diriwayatkan
bahawa Rasulullah (S) bersabda kepada Aktham Bin Al-Jun: “Aku melihat Imran
menyeret ususnya dalam neraka , dan dia adalah orang pertama yang mengubah
agama Ibraham , dan yang pertama untuk melindungi al-haam, dan meninggalkan
al-saa'ibah, melepaskan ke mana saja ia mahu, dan memotong telinga al-baheerah,
dan menjaga al-waseelah, dan untuk mengadakan berhala, dan untuk menukar agama
Ismail, jadi aku tidak lihat tiada siapa yang lebih menyerupainya selain kamu,
dia berkata: “Wahai Rasulullah tidakkah ini sesuatu membahayakanku,” baginda
bersabda: “tidak, kerana kamu seorang yang beriman dan dia seorang kafir) [2]
Dan telah
diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) berkata: (Aku melihat `Amr bin `Amir Al-
Khaza`i menarik usus di belakangnya dalam Neraka, dan dia adalah orang pertama
untuk memulakan amalan Sa'ibah ) [3].
.
Tidak semua
penganut Hanif (al-Ahnaf) di Mekah menyeleweng, tetapi ada yang kekal dari
mereka sekumpulan kecil yang telah memegang kebenaran, mereka adalah Abd Al-
Muttalib, datuk Nabi (S), dan Abdullah bapa Nabi (S), dan Abu Talib, bapa saudara
Nabi (S), telah dinyatakan dalam wasiat Nabi (S). kepada Ali a.s. “Wahai Ali,
Abdul Mutalib mengamalkan lima kebiasaan (Sunan) - semasa Jahiliah - yang Allah
Azza wa Jal jalankan dalam Islam: Haram mengahwini (bekas) Isteri bapa. Oleh
itu, Allah Azza wa Jal turunkan﴿وَلا تَنْكِحُوا مَا
نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ﴾ {Dan janganlah kamu kawini wanita-wanita yang
telah dikawini oleh ayahmu,} [4] “Wahai Ali! Abdul Mutalib tidak pernah
berjudi cabutan anak panah (al-Azlaam), dan tidak menyembah berhala, dan tidak
makan persembahan pada peringatan,. Beliau pernah berkata , 'Aku adalah
pengikut agama bapaku - Ibrahim (as) ...) [5].
Dan di dalam buku
Sejarah, bahawa Sayyid Abd Al-Muttalib mengetahui tempat Zamzam selepas dia
diilhamkan (wahyu) Ilahi, oleh (ru’ya – pengelihatan- visi), jadi dia menggali
di tempat yang dilihatnya sebagai tempat Zamzam [6], Ada pun
Abu Talib, dia adalah ketua Hanif dan wasi dari Ausiak Ibrahim a.s, bahkan dia
adalah penutup mereka dan dia merupakan (hujjah) bukti kepada Nabi sebelum
diutus, kemudian dia adalah seorang pengikut Rasulullah (S). selepas diutus,
jadi dia adalah ketua bagi umat Islam di Mekah, dan kaumnya meriwayatkan banyak
tentang kelebihannya , dan mereka meriwayatkan banyak syair untuknya atas
keIslamannya, dan mereka meriwayatkan banyak jawatan-jawatan beliau dalam
menyokong Islam , namun, mereka mengatakan bahawa Abu Talib meninggal dunia
sebagai orang kafir, tanpa alasan lain kecuali kebencian pada anaknya Ali a.s,
yang peringatan padanya dilindungi (disembunyikan) dan mereka tidak menemui
sebarang kesalahan untuk mencelanya dari makhluk, akhlak atau agama, apa Abi
Talib kata:
"Tidakkah
kamu tahu bahawa kita dapati Muhammad seorang nabi seperti Musa, di dalam
permulaan kitab." Sudah cukup untuk membuktikan keIslamannya, jadi
bagaimana kedudukan beliau dalam menyokong agama Islam adalah lebih jelas
daripada matahari pada siang hari , walaupun dia menyembunyikan keIslamannya
satu tempoh masa, seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun. "[7].
______________________
[1] Surah Al-An'am
(6): 161-163.
[2] Al-Awa'il dari
Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 40, dan kajian: Musnad Ahmad: Jilid 2, Halaman 366;
Sahih Al-Bukhari: Jilid 4, Halaman 160.
al-haam (unta jantan – yang dibebaskan dari kerja
untuk berhala mereka selepas ia telah selesai beberapa kali mengawan
al-saa'ibah (unta betina - dilepaskan bebas di padang
rumput untuk tuhan-tuhan palsu mereka, dan tidak ada yang boleh diperlakukan
atasnya)
al-baheerah (unta yang susunya yang dikhaskan untuk
berhala dan tiada siapa yang dibenarkan ambil susunya),
al-waseelah (seekor unta betina dibebaskan untuk berhala
kerana ia telah melahirkan seekor unta pada penghantaran pertama dan sekali
lagi melahirkan seekor unta pada penghantaran kedua ),
[3] Al-Awa'il dari
Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 26, dan mengkaji semula sumber dalam nota kaki
sebelumnya.
[4] Surah An-Nisa'
(5):22.
[5] Man La
Yahdurhu Al-Faqih : Jilid 4, Halaman 366; Makarim Al-Akhlaq: Halaman 440.
[6] Sheikh
Al-Kulaini meriwayatkan, beliau berkata: Ali Bin Ibrahim dan lain-lain yang
membangkitkannya (disampaikan rantaian riwayat yang tiba kepada perawi hadith),
beliau berkata: (Di Ka’bah ada dua rusa emas dan lima pedang emas. Apabila suku
Khaza’ah memenangi ke atas suku Jurham dan mereka bertujuan untuk mengambil
alih al-Haram (Baitullah), penduduk Jurham menanam dua rusa dan pedang di
Telaga Zamzam dengan baik dan menimbusnya dengan tanah dan batu dengan cara
yang tidak ada tanda ke pada yang melihatnya supaya mereka boleh keluarkan.
Apabila Qusayy menguasai Khaza’ah dan kembali mengawal Mekah tiada yang
mengetahui tentang Telaga Zamzam hingga ke masa Abdul Muttalib (as) dan dia
menjadi pemilik Ka’bah. Baginya, membentang permaidani di hadapan Kaabah- Tiada
yang pernah berbuat demikian sebelumnya. Satu malam ketika dia sedang tidur
berhampiran Kaabah dia melihat dalam mimpi bahawa seseorang telah memintanya ,
“Galilah Barrah.” beliau berkata: “Apa dia Barrah? Kemudian dia datang
kepadanya pada malam ke dua dan memintanya: . Galilah Taibah.” Pada malam
ketiga dia datang kepadanya dan bertanya kepadanya: . “Galilah Masunah.” beliau
berkata: Apa dia Masunah.” Akhirnya pada malam keempat beliau diarahkan untuk
menggali Telaga Zamzam, juga yang tidak akan pernah kering; tidak kira berapa
banyak diberikan kepada Jamaah Haji; galilah di tempat di mana gagak putih
datang setiap hari untuk makan semut. Dan pada Zamzam ada batu tempat semut
keluar, jadi gagak putih datang kepadanya setiap hari untuk makan semut.
Apabila Abdul Muttalib bermimpi seperti itu dia mengikuti maksudnya dan juga
dapat tempat Zamzam. Kemudian katanya kepada Quraisy: Selama empat malam, saya
telah bermimpi tentang penggalian Telaga Zamzam yang harta berharga. Marilah
kita menggalinya. Oleh kerana mereka tidak bersetuju, dia mula melakukan kerja
itu sendiri. Pada masa itu dia hanya mempunyai seorang anak lelaki bernama
Harith yang juga membantu beliau. Apabila mereka merasakan ia adalah sukar
untuk menggali , dia datang ke pintu Kaabah dan berdoa kepada Allah Azza wa Jal
untuk memberinya sepuluh anak lelaki dan berikrar yang dia akan mengorbankan
salah seorang tersayang daripada mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah
Azza wa Jal. Kemudian dia mula menggali telaga itu lagi sehingga dia jumpa batu
asas Ismail (as) dan memahami bahawa mereka telah mencapai air beliau berteriak
"Allah Akbar " Melihat keadaan ini orang Quraisy juga berulang
bertakbir dan berkata: "Ya Aba al-Harith! Kami juga berkongsi harta ini,
tidak boleh hanya untuk kamu. " Abdul Muttalib menjawab:" Kamu tidak
membantuku menggalinyaa, ia kini untukku dan anakku selamanya ") Al- Kafi
: Jilid 4, halaman 219.
[7 ] Dari Imam
Al-Hassan Bin Ali, Al-Askari dari bapa a.s: (Allah Tabaraka wa Taala telah mewahyukan
kepada Rasul-Nya (S) bahawa: “Aku menyokong kamu dengan dua Syiah: Syiah yang
menyokong kamu dalam rahsia, dan Syiah yang menyokong kamu secara terbuka, bagi
yang menyokong kamu dalam rahsia, penghulu mereka dan yang terbaik daripada
mereka adalah bapa saudara kamu Abu Talib, dan bagi orang yang menyokong kamu
secara terbuka, penghulu mereka dan yang terbaik daripada mereka. adalah
anaknya Ali Ibn Abi Talib. Kemudian dia berkata: “dan bahawa Abi Talib adalah
seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun, menyembunyikan imannya) Al-
Ghadir : Jilid 7 , halaman 395; dan mengkaji Al- Kafi : Jilid 1, halaman 448,
Bihal Al-Anwar : Jilid 17 , halaman 141, dan lain-lain .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan