Rabu, 6 Februari 2019

Kedua belas / Al-Ana wa Nahnu – Aku dan Kami (Kita):





Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...78

Kedua belas / Al-Ana wa Nahnu – Aku dan Kami (Kita):


Pengenalan:

Kita mohon kepada Allah untuk menjadi orang-orang yang bertaubat, serta memohon ampun dan menjauhi Al-Ana, Telah berkata Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[Dan kalaulah tidak kerana pertolongan Allah dan sokonganNya tidak akan tercapai pembukaan yang nyata kepada Al-Rasul, dan dengan pembukaan yang nyata mesti dicapai dengan pembukaan alam ini, dan manusia akan memasuki agama Allah berbondong-bondong.] ]1]
                   
Kita bermohon kepada Allah agar tidak menjadikan kita bersama kebanyakan mereka orang-orang yang mengikuti, kebanyakan pertimbangan mereka, melupakan. Kebanyakan mereka dikecam di dalam Al-Quran dan melupakan riwayat-riwayat yang menunjukkan kekurangan jumlah dan kekurangan sokongan kepada pengikut-pengikut Al-Qaim (as)..

Kita bermohon kepada Allah agar menjadikan kita orang-orang yang mampu dan berjaya memilih (DIA),. membuang Al-Ana secara berkesan.

Berkata Imam Ahmad Al-Hasan (as), semoga roh kita adalah tebusan baginya:


[Manusia boleh menyingkirkan Al-Ana (Aku) apabila mereka tidak melihat dirinya dan tidak melihat selain Tuhannya yang mendahului segala suatu, pada segala suatu dan melepasi segala suatu.] ]2]

Diri, yang tumbuh di dalam diri kita, yang ditanam, Imam Ahmad Hassan (as) berkata mengenainya:

[Ia adalah asas wabak penyakit (diri) dan rumah penyakit, oleh karena itu, jika tidaklah terdapat di dalamnya lubang (celahan/kelemahan) yang sesuai keinginan hawa nafsu dunia ini, dan jika tidaklah terdapat di dalamnya sesuatu yang menyebabkan penyakit iaitu Al-Ana, maka Syaitan tidak akan mempunyai jalan atas manusia [untuk merayunya], oleh itu, melalui kesihatannya anak Adam akan sihat, dan dengan penyakitnya dia sakit dan melaluinya dia mati.]  ]3].


---------------------------------
1 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2 hal 17 Soalan 57
2 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 3 hal 32 Soalan 232
3 - Jihad Pintu Syurga oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 33


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...79

Dan bagaimanakah menyempurnakan keselamatan yang menjadikan hubungan kita dengan Allah SWT adalah hubungan bersyarat? Iaitu, kita sentiasa menyeru masa depan kita sendiri, seolah-olah kita sudah mengenalinya, mengetahui kepentingannya kepada kita, dan tidak meminta Allah melaksanakannya untuk kita !! Apa kebijaksanaan dan mata air (puncanya) dari kita?

Imam Imam Ahmad Al-Hasan (as) berkata:

[......... dan sesiapa yang ikhlas kerana Allah pada 40 pagi mata air kebijaksanaan akan mengalir dari hatinya kepada lidahnya. [1].

Kita dan Al-Ana, dan dengan kata-kata Imam Imam Ahmad Al-Hasan (as) pada mengucapkan dan menjelaskan kepada orang-orang yang bijaksana dan orang-orang yang mencari kebenaran.


1. Manusia Masuk Ke Dalam Agama Allah Berbondong-Bondong:


Soalan: Apakah tafsiran surah Al-Nashr:

﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴾

{Apabila datang pertolongan Allah dan pembukaan, * dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong, * maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.} [2]?

Jawapan Imam Ahmad Al-Hasan (as):

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
   
Pembukaan yang nyata diterangkan di beberapa tempat dalam Al-Fatihah (Tafsir) dan di dalam (Kitab) Al-Mutasyabihaat, dan juga bertaubat dan meminta kemaafan dan ampunan dari dosa-dosa yang mengiringi halaman kewujudan makhluk. Jika berada pada martabat
﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾
(maka jadilah dia dekat (pada Muhammad sejarak) dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi). [Al-Najm 53:9] 
Ia adalah Al-Ana, dan kegelapan yang mesti terkandung dalam halaman makhluk tidak kira apa sahaja maqamnya. Maka Surah itu:

(Apabila datang pertolongan Allah dan pembukaan, * dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong, * maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat)


------------------------
1 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2 Soalan 97
2. Al-Nashr 110:1-3.    

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...80


Adapun pada firmanNya SWT:
﴿وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا 
(dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong)
Ia adalah di dalam Alam Al-Jasmani ini yang membimbangkan manusia, maka mereka bertaubat, mereka memohon ampun dari dosa keingkaran terhadap Waliy Allah dan hujjahNya atas hambaNya. Juga Waliy Allah dipuji Allah dan memohon ampun kepada Allah untuk mereka dan tanpa istighfarnya mereka tidak diberi ampunan)

﴿َّوَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّـهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّـهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا﴾
{Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.} [Al-Nisaa’ 4:64]

Dan kalaulah tidak kerana pertolongan Allah dan sokonganNya tidak akan tercapai pembukaan yang nyata kepada Al-Rasul, dan dengan pembukaan yang nyata mesti dicapai dengan pembukaan di alam ini, dan manusia akan memasuki agama Allah berbondong-bondong. [1]


2. Sesiapa Yang Ikhlas Kerana Allah Pada 40 Pagi Mata Air Kebijaksanaan Akan Mengalir Dari Hatinya Kepada Lidahnya


Soalan: Apakah rahsia empat puluh, pada orang mati empat puluh, pada yang dilahirkan empat puluh dan pada keikhlasan empat puluh?


Jawapan Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[Nama-namaNya SWT ada 4, 3 daripadanya zahir dan satu ghaib, Adapun yang zahir adalah: Allah, Al-Rahman  dan Al-Rahim , bagi yang ghaib itu ia adalah kenyataanNya dan hakikat (Al-Kunhu Wa Al-Haqiqah) dan ia dilambangkan dengan "Huwa" atau nama yang Teragung, Maha Agung. Lagi Maha Teragung, (Al-A3dzam Al-A3dzam Al-A3dzam). .

Dan dengan ditajallikan (dinyatakan) nama-nama ini pada semua alam-alam yang dinyatakan kewujudan-kewujudan dan kemunculan selepas sesuatu pun belum disebutkan lagi, dan alam-alam ada sepuluh, ia adalah: Tujuh lapis langit, Kursiy (Takhta), Arasy Al-A3dzam (Singgasana Teragung), dan Suradiq Arasy Al-A3dzam (Lembayung Singgasana Teragung), jumlahnya tiga semasa haji dan tujuh ketika kembali.


﴿ وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّـهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ


Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah; maka sekiranya kamu dikepong sembelihlah Dam yang mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (bertahallul), sebelum binatang Dam itu sampai di tempatnya. Maka sesiapa di antara kamu sakit atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali dalam keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati kemudahan dengan mengerjakan Umrah hingga masa (mengerjakan) ibadat Haji, (bolehlah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati. Kalau ia tidak dapat, maka hendaklah ia berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji

------------------–
1 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2 hal 17 Soalan 57


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...81


dan tujuh hari lagi apabila kamu   kembali (ke tempat masing-masing); semuanya itu sepuluh (hari) cukup sempurna. ini ialah bagi orang yang tidak tinggal menetap (di sekitar) masjid Al-Haraam (Makkah). Dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya (terhadap orang-orang yang melanggar perintahNya).- [Al-Baqarah 2:196]

Dan tiga dalam masa Haji bermaksud rumah Allah - ia adalah: Al-Kursi, Al-Arasy Terbesar, dan Lembayung Arasy Terbesar (سرادق العرش الأعظم). Untuk tujuh jika kamu kembali mereka adalah: tujuh langit. Itu adalah untuk orang-orang yang keluarga mereka bukan di Masjid Al-Haram: bermaksud orang yang bukan dari keluarga Muhammad (as).


Dan berpuasa di sini adalah dari (Al-Ana) ada (10 peringkat): 3 dalam masa Haji: Al-Kursi, Arasy Terbesar dan Lembayung Arasy Terbesar, dan tujuh apabila kamu kembali: 7 langit-langit, dan pada setiap maqam ada 4 keadaan dan ia adalah tajalli-tajalli dan kenyataan empat nama (Huwa, Allah, Al-Rahman, Al-Rahim), jadilah puasa dari ‘Al-Ana’ mempunyai 40 keadaan dan sesiapa yang ikhlas kerana Allah pada 40 pagi, mata air kebijaksanaan akan mengalir dari hatinya kepada lidahnya.

Dan jiwa (diri) memerlukan 40 keadaan ini untuk memindahkan dirinya daripada satu alam ke alam lain dengan pemindahan lengkap, jadi, roh kanak-kanak yang baru dilahirkan tidak akan menjadi tetap hanya selepas 40 (hari), dan jiwa (diri) orang mati tidak akan menjadi tetap hanya selepas 40 (hari),. Dan bercakap tentang 40 akan berpanjangan tetapi untuk semua yang dinyatakan adalah memadai. [1]


3 Menghadap Tuhannya dengan "Aku lebih baik daripada dia":

Di bawah tajuk ini: "Aku lebih baik daripada dia .. masalah orang-orang yang sering ingkar” Abdul Soleh (as) berkata dalam hal ini:

[Mengapa orang-orang yang sering ingkar lebih ramai bilangannya? Adakah permasalahannya pada khalifah-khalifah Allah atau pada manusia? Apakah dia masalah manusia? Apabila anda mengetahui sebab kegagalan di dalam ujian pertama (di Alam Al-Zhar), nescaya kamu mampu menjawab soalan ini.

Dengan menunjukkan (menzahirkan) "Ana", oleh manusia (makhluk) dengan cara yang jelas di mana dia akan dihukum. Maknanya, bahawa manusia ini sentiasa bersembunyi [dalam dirinya] dalam menghadap Tuhannya dengan "Ana", apabila kini Dia menzahirkan (tajallikan) diri pada seorang Khalifah, sehingga orang ini berkata: "Aku lebih baik daripadanya (Aku lebih baik daripada Khalifah Allah ini) ", tetapi dia tidak cukup berani untuk mengatakannya di hadapan Allah Al-Qahhar, tetapi [sebenarnya] dia sentiasa mengatakannya sepanjang masa bahawa penglihatannya khusus kepada dirinya sendiri. Mereka adalah orang-orang yang tidak boleh melihat tangan mereka sendiri,

--------------------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 3  - Soalan No. 93


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...82

mereka dibutakan oleh "Al-Ana", maka semua perkara pada mereka adalah untuk kepentingan dan kemudahan diri mereka sendiri dan menjauhkan apa yang terang-terang menentang mereka.

Sekarang Yang menciptakan mereka menyatakan (tajallikan) pada mereka pada KhalifahNya untuk menzahirkan secara terbuka (khalayak ramai) apa yang tersembunyi di dalam diri mereka yang berpenyakit (kejahatan), dari keingkarannya terhadap Allah SWT dan nikmat-nikmat-Nya.] [1]


4. Diangkat Al-Ana Dari Halaman Kewujudan Kita:
                                         
Dalam sumber yang sana, dia (as) berkata

[Sehingga apabila kita akan sentiasa melihat kepada diri kita sendiri. Demi Allah, jika Dia SWT memperlakukan aku dari permulaan masa sehingga penghujungnya kemudian Dia masukkan aku ke dalam neraka, itu adalah baik padaku. Dan apakah kebaikan yang lebih agung dari Dia memperlakukan aku walaupun untuk beberapa ketika. Kita sepatutnya tidak peduli melainkan satu perkara, ia adalah untuk menghapuskan sesuatu yang hitam dari halaman kita, "Al-Ana" ini yang hampir tidak pernah berpisah dari kita). [2]


5 Apa Yang Datang Kepada Para Nabi Dan Para Washi:

Dalam Kitab "Bersama Abdus Soleh" juga, dia menjawab:

[Bagaimanakah Makrifat (pengetahuan) yang hakiki menjadi tetap di dalam hati dan seorang manusia mencapai matlamat para nabi?

Pada satu hari saya meminta Abdus Soleh (as) suatu nasihat, maka beliau mengingatkan saya tentang keadaan orang-orang yang telah terdahulu dari itu Nabi-nabi dan Aushiak yang telah membuka jalan kebenaran kepada penyokong (ansar), dan mengurangkan banyak penderitaan pada mereka tetapi mereka tetap menderita dan kesakitan.


-----------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 80
2- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 86


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...83


Kemudian dia, (semoga jiwaku menjadi tebusannya), berkata:

(... Kamu dituntut untuk membuat pengakuan dan pilihan yang betul di antara "Aku........ Dia (Ana... Huwa)". Ketikamana berlaku pilihan yang betul dan seseorang manusia mukmin terselamat daripada Al-Ana, maka terlaksanalah atau tetaplah buatnya apa yang telah didatangkan oleh Nabi-nabi dan Aushiak (as)) [1]


6. Berdiri di pintu Allah, dengan harapan dapat diberkati dan menggunakannya:


Di dalamnya juga dikatakan:



Kamu dituntut untuk membuat pengakuan dan pilihan yang betul di antara "Aku........ Dia (Ana... Huwa)".

Ketikamana berlaku pilihan yang betul dan seseorang manusia mukmin terselamat daripada Al-Ana, maka terlaksanalah atau tetaplah buatnya apa yang telah didatangkan oleh Nabi-nabi dan Aushiak (as))

Maka saya bertanya: Bagaimanakah ia boleh menjadi tetap di dalam hati, adakah cara tertentu?

Maka Imam (as) menjawab:

Makrifat (pengetahuan).

Saya bertanya lagi: Seseorang itu mengetahui sesuatu tetapi dengan cepat pula dia melupakannya. Lalu kesannya hilang dan menyebabkan dia membuat kesilapan yang baru.

Lantas dia (as) menjawab:
     
Makrifat yang hakiki adalah hakikat makhluk dan yang tidak lupa dan tidak hilang itulah iman yang tetap.

Saya bertanya lagi: Apakah ia jalan Allah yang menjadikan makrifat dan keimanan seseorang itu benar-benar hakiki dan tetap, tidak hilang?

Dia (as) menjawab:

Apabila dia sendiri menjadi makrifat yang dibakar dengan api dan menjadi api. Adapun amalan yang membawa kepada ini adalah:

Pertama: Melaksanakan segala apa yang diperintahkan Allah ke atasnya dan setiap apa yang ditunjuk olehNya, berakhlak dengan akhlak yang diredhai Allah dan menjauhkan diri daripada segala akhlak yang dimurkai oleh Allah, setelah itu tidak menuntut syurga dan tidak minta dijauhkan dari neraka dan tidak, dan tidak... tidak yang serupa. Malah cukup sekadar berdiri tegak di

--------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 87
            
Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...84

pintu Allah dan beramal dengan apa yang dikehendakiNya dan setelah itu mengetahui yang berikut: Bahawa sesungguhnya sekiranya dia berkata sembuhkan aku, kurniakan aku, rezekikan aku, perbuatlah sebegini untukku, maka dia dalam setiap doa-doanya ini sedang berkata "Aku – Ana."

Dituntut ke atasnya untuk bersifat dengan sifat berpada (Qana3ah) sepenuhnya, bahawa cukup sekadar dia berdiri tegak di pintu Allah dan Allah memperlakukan dia sebagai kurniaan ke atasnya. Jikalau Allah SWT memperlakukannya sejak dari penciptaan dunia sehingga ke hari kiamat dan setelah itu memasukkannya ke dalam api neraka, maka ia adalah kebaikan buatnya. Bagaimana ianya tidak menjadi suatu kebaikan? Sedangkan dia menjadikan aku dari tiada, dan setelah itu memuliakanku dengan memperlakukan aku untuk menjadi seketul batu yang dilemparkannya ke mana yang Dia suka. Keutamaan apakah yang lebih hebat dari ini, malah jika Dia memasukkan aku ke dalam neraka secara kekal selepas semua ini, maka ia adalah kebaikan buatku kerana Dia telah memberikanku kebaikan pada masa lalu dan pada masa akan datang. Aku berhak mendapat yang lebih teruk daripada neraka kerana aku lebih memandang pada diriku.

Setiap manusia dituntut supaya sentiasa kekal berdiri tegak di pintu Allah, mengharapkan supaya dia diberi keutamaan dan dipelakukan oleh Allah. Dituntut juga supaya tidak menjadikan amalan seseorang itu kepada Allah berdasarkan harga atau balasan iaitu tidak perlu menuntut sebarang harga atau balasan atas amal perbuatannya. Adakah seseorang itu dianggap sebagai baik, jika dia meminta harga atau balasan terhadap khidmat kecil yang diberikannya kepada seorang manusia budiman, sedangkan dia telah dilengkapinya dengan rumah, kewangan, pekerjaan dan semua yang dihajati di dalam hidupnya pada masa lalu tanpa sebarang balasan?! [1]

7. Ini tidak berlaku sejak Allah menciptakan Adam (as):

Imam Ahmad Al-Hasan (as) berkata:
[Aku ceritakan buat kamu rukya (mimpi) yang telah aku lihat tidak berapa lama sebelum ini, barangkali ianya dapat menjelaskan lagi perkara ini buat kamu: Aku telah melihat tentera yang besar yang aku pimpin dan telah berlaku peperangan yang besar, di mana terdapat ramai yang syahid dari kalangan tentera ansar, ruh-ruh mereka naik serta rupa roh-roh mereka adalah sangat cantik. Para anbiya' berdiri di pintu langit menyambut mereka dan tersangat gembira dengan roh-roh mereka. Dari kalangan anbiya' itu adalah

--------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 101
            

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...85


nabi Ibrahim (as) dan dia tersangat gembira, dan mereka (para anbiya') telah berkata: Ini tidak pernah diperolehi sejak Allah menjadikan Adam, kemenangan bilangan yang sebegini besar ke atas Al-Ana, dunia, hawa nafsu dan syaitan...tamat.] [1]
 

8. Kurangkanlah Minat Kepada Dunia:

Imam Ahmad Al-Hasan (as) menjawab soalan seorang mukmin dan berkata:  

[
بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين.
Saudara Abu Maryam, saya berlindung kepada Allah dari Al-Ana, hamba yang miskin, yang bergantung kepada kekuasaan Tuhannya.

Saya menyeru saudara dan sesiapa sahaja yang mencari kebenaran untuk mengangkat kapak seperti mana Ibrahim dan menggunakannya untuk memusnahkan kesemua berhala yang disembah selain Allah SWT, termasuklah berhala yang berada dalam diri saudara, iaitu Al-Ana.

Dan perbanyakkanlah berzikir mengingat Allah, dan ketahuilah tidak kira berapa banyak saudara lakukannya, saudara tidak akan melepasi orang-orang yang lalai sehinggalah saudara patuh (walak) kepada Waliy (khalifah) Allah dan menjadi salah seorang dari orang-orang yang bersujud (patuh).

Dan kurangkanlah minat saudara kepada dunia, dan ketahuilah tidak kira betapa saudara cuba menjauhkan diri darinya, saudara akan masih berminat padanya sehingga saudara menempuh jalan mendaki lagi sukar, dan membebaskan diri saudara dari neraka dunia dan akhirat.

--------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 105
2- Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 hal 17 19 Soalan 14


✡✡✡✡✡

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: