Isnin, 18 Februari 2019

Soalan 82: Makna perkataan Zakaria dan perkataan Luth


Soalan 82: Makna perkataan Zakaria dan perkataan Luth

Soalan: 
+Apakah asal-usul dan maksud perkataan Zakaria begitu juga dengan perkataan Luth?

Pengirim: Haidar Tahir

Jawapan: Al-Syed telah ditanya sebelum ini, adakah nama nabi Allah Luth berasal dari perbuatan keji , atau perbuatan keji berasal dari nama nabi Allah Luth maka Al-Syed menjawab seperti berikut:

Bagi yang bertanya boleh menggunakan jawapan yang sama jika ia adalah pencari kebenaaran.

Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم،
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
.

Nama nabi Allah Luth (as) tidak berasal dari perbuatan keji itu, dan perbuatan keji itu tidak berasal dari nama nabi Allah Luth (as), dan perkataan Lath dalam bahasa Arab tidak bermakna perbuatan keji, tetapi ia meminjamnya, Maka perkataan Lath adalah: sesuatu yang bergerak (cepat) dan memicit dengan kuat [148] , dan ia hinggakan wujud dalam Al-Quran, perkataan Ifka (kebohongan, berpaling) iaitu hati; dan ini dalam Al-Quran dipanggil pada bandar (negeri) Luth (as) pada yang diterbalikkan; kerana ianya diterbalikkan, dan di tempat lain di dalam Al-Quran dipanggil fitnah dengan kebohongan, kerana (fitnah penghinaan) mewakili hati yang sebenar. dan perkataan Zakaria bermakna taqwa.


------------------------------
1 - Terdapat dalam Shihah Al-Jauhari, dalam artikel (Luth): ([Luth] Al-Kasa’i: berpegang teguh pada sesuatu dengan hati, Yaluth dan, Yalith, dikatakan: Dia berpegang teguh di hati dengan menempel di hati, dan bahawa seseorang dapati berpegang teguh dengan menempel di hatinya, bermakna kasihnya melekat di hati. Ini adalah sesuatu yang tidak menyentuh hati saya, iaitu, ia tidak melekat pada hati saya. Pencampurannya, iaitu, rasa (mendalam) dalam diri mereka.di dalam Hadits: "Kamu telah menerima darah lelaki ini." Yang kamu perlukan. Cekungan ditempel dengan lumpur, melekat. Iaitu ia melekat dengan lumpur. Al-Luthpakaian, selimut, selendang, setelan, gaun, seragam. Dikatakan: Dia tidak memakainya.) (Al-Shihah: J 3 gal 1158. (Pengulas.


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: