Selasa, 12 Februari 2019

Kelima belas / Al-Ana dan Gilgamesh:



15 Al-Ana dan Gilgamesh


Berikut adalah apa yang disebutkan di dalam buku Dermaga Sumer dan Akkad oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as), yang mengisahkan Gilgamesh Sang Sumeria menentang keakuan (Al-Ana).


Pertama - Dermaga Pertama, Gilgamesh anak Nansuna, Si Ibu yang menangisi Dumuzi

[....... Sekarang kita boleh faham mengapa orang-orang muda Uruk "menganggu tanpa sebab", dan mengapa "Gilagmesh tidak membenarkan anak-anak lelaki untuk membebaskan bapanya.. tiada anak-anak perempuan pergi membebaskan suaminya, anak perempuan sang pahlawan, puteri seorang pemuda." Ini kerana mereka semua mempunyai hubungan yang kuat dengan Tuhan. Gilgamesh Sang Penebus datang dan membuka semua punca inspirasi agung kepada mereka yang telah ditebus, yang wujud pada satu tempoh masa. Beliau mengajar mereka menjadi terikat dengan Tuhan, cara untuk mencintai Tuhan dan mendengar suara Tuhan dalam setiap hal.

Jika anda rujuk bangsa Sumeria, kita akan dapati mereka menginginkan perkara sebegini.

[Dia adalah Gilgamesh, yang bermaksud pahlawan barisan hadapan dan lelaki yang akan menjadi benih pokok yang baru.] (Epik Gilgamesh, Thaha Baqir, halaman 19).

Gilgamesh adalah seorang yang kudus pada bangsa Sumeria atau Akkadia (Babilon - Assyria) serta bangsa-bangsa kuno yang lain. Beliau disebutkan secara terperinci dalam Epik Gilgamesh sebagai bersifat "dua pertiga tuhan dan satu pertiga manusia". Dengan kata lain, cahaya dalam halaman kewujudannya mengatasi bahagian kegelapannya, atau kita sebut sebagai "keakuan"(Al-Ana). Bagaimanapun pada akhirnya, beliau mencari-cari rahsia keselamatan mutlak dari kegelapan ini. Nama "Gilgamesh" itu sendiri menunjukkan matlamatnya, kerana beliau adalah pahlawan barisan hadapan.

Daripada Epik Gilgamesh:

"Dia adalah pahlawan yang membunuh syaitan Humbaba.


Al-Ana – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...109


Dia adalah pahlawan yang menyerang Ishtar (kehidupan duniawi).

Dia adalah pahlawan yang memusnahkan "dirinya".]1]


Kedua: Dermaga Keenam, Gilgamesh Adalah Tokoh Keagamaan

[...... Gilgamesh membuka mulutnya dan berkata kepada Enkidu: Di dalam hutan terdapat khemah-khemah dahsyat, marilah kita membunuh dia dan menghapuskan kejahatan dari bumi

Sebelum Gilgamesh membunuh syaitan itu, beliau telah melihat banyak rukya yang memberi perkhabaran baik kejayaan matlamat pertama beliau:

[..... Mimpi kedua aku melebihi mimpi pertama. Dalam mimpi ku, kawan ku, dari sebuah gunung.. membaling ku ke bawah, ia memegang kaki ku... Kecerahan menjadi semakin kuat. Seorang lelaki muncul, Paling menarik di tanah ini, keanggunan beliau.. Dari kaki gunung beliau menarikku keluar dan.. Beliau memberi aku air untuk  minum dan hatiku menjadi tenang.]

Dari sisi pandang seorang Sumeria, apa sahaja yang diagungkan akan dianggap sebagai tuhan. Kehidupan duniawi adalah tuhan. "Keakuan" (Al-Ana) adalah tuhan, Apa sahaja kumpulan tertentu boleh disebut sebagai tuhan. Mereka yang soleh, yang kudus juga adalah tuhan. Sebab itu kita boleh menggantikan perkataan "tuhan", pada nabi-nabi atau orang-orang soleh", atau kehidupan duniawi atau "keakuan" (Al-Ana) seterusnya memikirkan tentang teks tersebut dan kekayaan hikmah yang didapati darinya:

[Gilgamesh membuka mulutnya, berkata kepada Enkidu:

"Siapa di situ sahabat ku, yang dapat memanjat ke langit?

Hanya tuhan-tuhan (mereka yang soleh) dapat tinggal selamanya qeq sinaran matahari.

Adapun manusia, hari-harinya dapat dibilang, apa sahaja yang dia lakukan,

ianya hanya ibarat angin.] (Epik Gilgamesh).


-----------------
[1] Dermaga Sumer dan Akkad oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as), hal 39


Al-Ana – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...110


Ayat Al-Quran menyebut:

﴿ وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا 

[Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.] [Al-Furqan 25:23] 

Gilgamesh, yang merupakan dua pertiga tuhan, mahu menghapuskan baki satu pertiga kegelapannya, maka beliau pergi kepada seseorang yang telah menghapuskan kegelapan dirinya dan menjadi seorang yang abadi bersama tuhan-tuhan lain: datuknya, Utnapishtim (Nuh). Perjalanan Gilgamesh ke arah Nuh bukanlah sebuah perjalanan mencari keabadian kebendaan seperti yang dibayangkan oleh sesetengah pembaca. Sebaliknya ia adalah perjalanan mencari keabadian rohaniyah.[1]


Ketiga: Dermaga kesembilan, perjalanan Gilgamesh menuju ke arah datuknya, Utnapishtim:

Perjalanan Gilgamesh diteruskan dan beliau bertembung dengan seorang penjaga rumah tumpangan. Seolah-olahnya beliau adalah simbol kemabukan manusia dalam kasih mereka terhadap dunia sementara dan juga keakuan (Al-Ana). Penjaga tersebut memanggil beliau ke arah mengasihi dunia dan ke arah mementingkan diri sendiri serta memujuk beliau meninggalkan perjalanan mencari keabadian yang meletihkan ini:

[Penjaga rumah tumpangan tersebut berkata kepada Gilgamesh:

 "Wahai Gilgamesh, ke mana kamu mahu berkepergian? Kehidupan yang kamu cari tidak akan kamu temui.
Apabila tuhan-tuhan mencipta umat manusia, mereka memberikan kematian kepada umat manusia, sementara mereka menyimpan "kehidupan" untuk diri mereka. 

Wahai Gilgamesh, penuhkanlah perut mu.

Bersukarialah siang dan malam!

Berpestalah setiap hari, menari dan bermain pada waktu siang dan malam.

Jadikanlah pakaian mu bersih, basuhlah kepala mu dan berendamlah di dalam air. 



-----------------
[1] Dermaga Sumer dan Akkad oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as), hal 39



Al-Ana – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...111


Pandanglah anak-anak yang sedang memegang tangan mu.

Biarkanlah isteri mu bergembira dengan pelukan mu!

Kerana itulah takdir manusia biasa, takdir mereka yang hidup..]


Tetapi Gilgamesh menjawab:

Wahai penjaga rumah tumpangan, kamu tinggal di persisiran pantai. Kamu mengetahui segala jalan merentasinya. Tunjukkan aku jalannya. Jika ia bisa dilakukan, aku akan melintasi lautan!] 


[Bagaimana aku bisa kekal diam? Sahabat yang aku cintai telah menjadi tanah. Sahabatku Enkidu yang aku cintai telah menjadi tanah. Patutkah aku menjadi sepertinya, dan berbaring, serta tidak bangun lagi selamanya?] Epik Gilgamesh - Thaha Baqir: hal 79-82


Seolah-olahnya Musa (as) telah menyebutkan kata-kata akhir tersebut dalam Al-Quran, dari segi makna, apabila Gilgamesh menyebut: 

﴿.... لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا﴾ 

[..... berkata kepada muridnya: "Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua buah lautan; atau aku akan berjalan sampai bertahun-tahun".][Al-Kahf 18:60]

Perjalanan Gilgamesh diteruskan sehingga beliau sampai kepada datuknya, Utnapishtim (Nuh (as)). Utnapishtim menceritakan kepada beliau kisah Banjir Besar, dan Gilgamesh mempelajari rahsia kehidupan dari datuknya.[1]


Keempat: Dermaga Kesepuluh, Bangsa Sumeria dan Ketuanan Tuhan

Epik-epik, cerita-cerita dan sajak-sajak bangsa Sumeria membuktikan mereka mempunyai sebuah kisah agama ketuhanan - sebelum kewujudan agama-agama Judaisme, Kristianiti dan Islam - yang sempurna semua perinciannya, watak-watak dan simbol-simbolnya. Kita dapat lihat dalam tablet (batu bersurat) Sumeria bahawa semua perkara didominasi oleh satu Tuhan yang sebenar. Kita juga mendapati wujud beberapa ideologi,


-----------------
[1] Dermaga Sumer dan Akkad oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as), hal 56



Al-Ana – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...112


nilai-nilai moral (akhlaq), perundangan suci, kaedah ibadah dan kaedah mengalahkan syaitan, kehidupan duniawi, keakuan (Al-Ana) dan kasihkan diri.

Jadi kesemua teks ini sebenarnya adalah berkaitan agama, dari awal sehingga akhir, untuk bangsa Sumeria. 

Dari manakah mereka mendapatkan semua ini? Dari manakah mereka mendapatkan sistem yang kompleks ini yang tiba-tiba muncul dalam bentuk yang sempurna sepanjang sejarah Mesopotamia. 

Pada hakikatnya bahawa setiap orang yang waras melihat terangnya seperti matahari bahawa terdapat anjakan budaya dan tamadun yang ditunjukkan kepada kita oleh budaya Sumeria dan tamadunnya. Sesiapa yang mahu menafikannya, setelah diberikan pelbagai bukti, maka itu adalah urusan mereka. Secara umumnya, banyak teori dan tesis yang cuba untuk menjelaskan anjakan budaya ini, seperti yang telah kita bahaskan. Jika apa yang dialami ini bukan anjakan budaya, maka para ilmuan tidak akan sampai mengenengahkan teori angkasawan kuno!

Adalah sangat aneh untuk seseorang menerima sebab perkembangan manusia adalah angkasawan kuno bersama kapal angkasa mereka.[1]

Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin,

Segala puji bagi Allah yang telah memberi petunjuk kepada kami (perkara) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk.

Wal-Hamdu Lillahi 3alaa kulli hal.


Yang miskin, yang berdosa,
Masyghul Al-Musa – Kuwait



-----------------
[1] Dermaga Sumer dan Akkad oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as), hal 57




✡✡✡✡✡
                                                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Tamat

Tiada ulasan: