Selasa, 19 Februari 2019

Soalan 269: Pinjaman Dari Bank Asing


Soalan / 269: Pinjaman Dari Bank Asing

بسم لله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين ،وصلى الله على محمد وآل الأئمة والمهدين وسلم تسليماً.

Soalan: Mengenai pinjaman kewangan daripada bank-bank asing, bank bukan Islam di sini di Eropah, beberapa orang Islam mengambil pinjaman wang dari bank untuk membeli rumah dan kemudian membuat pembayaran dengan kadar faedah (84 dan 6) peratus bagi pembelian rumah dan membuat bayaran dalam masa 20 tahun atau 25 tahun atau 30 tahun, dan mungkin membayar faedah hanya kekal jumlah yang terhutang oleh orang untuk menjual perumahan dan jumlah pinjaman yang dibayar balik, atau dalam hal lain dibayar balik sebahagian daripada pinjaman ditambah dengan faedah bulanan yang diperlukan bagi setiap bulan (84 dan 6) peratus, dan ini adalah jumlah yang dibayar oleh seseorang: Lindungan Bulanan + bayaran balik pinjaman + Faedah.

Tuanku dan Maula Ahmad Al-Hasan, Adakah mengambil pinjaman dari bank itu dan membayarnya dengan faedah bulanan bank, halal atau haram?

Maka yang tuan halalkan adalah dihalalkan Muhammad dan yang tuan haramkan diharamkan Muhammad.

Syukur bagi Allah, Raja segala raja, Dia yang menetapkan perjalanan bintang-bintang, dan memanfaatkan angin dan menetapkan agama. kepada taufiq dan iman padamu dan saya bermohon kepada Allah untuk menjadi salah seorang tenteramu dan taat kepada arahanmu dan yang syahid di hadapanmu dan khadam singamu yang taat.

Pengirim: Singa / Sweden - Malmo

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Pinjaman dengan faedah riba haram, tetapi riba haram dilaksanakan di antara mukmin dengan mukmin yang lain atau mukmin dengan Muslim yang tidak terus menerus bermusuhan kepada imam-imam dan Mahdi-mahdi (as).

Soalan saudara tentang mengambil pinjaman dari bank dan membayarnya dengan faedah bulanan bank adakah halal atau haraam.

Jawapannya bergantung kepada identiti bank itu, iaitu pemilik bank atau mereka yang memiliki bank yang bukan mukmin dan bukan Muslim dalam menyatakan kasih sayang mereka kepada keluarga Muhammad (as), maka dibolehkan seseorang mengambil pinjaman walaupun dengan faedah, dan juga boleh meminjam atau mendepositkan wang mereka dari mereka dan mengambil faedah daripada mereka.

والحمد لله رب العالمين.

Ahmad Al-Hassan


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: