Isnin, 24 April 2017

Sumpah seranah – Al-Sharkhi



Rahsia-rahsia Imam Mahdi Bahahagian Tafsiran


Tafsir Ayat Al-Quran
Dari Surah Yunus (as)

-
Oleh
                           
Washi dan Utusan Imam Mahdi 
Al-Syed Ahmad Hassan


Terbitan Ansar Imam Mahdi 
Bilangan (66)


Edisi kedua
1431 H – 2010 M

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Seruan dakwah Al-Syed Ahmed Al-Hassan 
Anda boleh melayari lelaman berikut:



Allah Yang Maha Suci berfirman: 

﴿وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْياً وَعَدْواً حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرائيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾ 

Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Aku beriman bahawa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri.". [Yunus 10:90]  

والحمد لله رب العالمين 
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam
Semoga Allah berselawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad para imam dan dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan

(Anak Adam! Ingatlah Aku ketika engkau marah, Aku akan ingat kamu apabila Aku marah Janganlah kamu membinasakan pada yang membinasakan, jika kamu dianiaya dengan kezaliman maka redhalah dengan pertolonganKu, Maka jika Aku yang menolongmu lebih baik daripada pertolongan diri kamu sendiri) [1].

Ya Allah, aku adalah hamba yang miskin, lemah lagi tertindas redhalah aku dengan pertolonganMu dari orang yang menzalimiku!


.بسم الله الرحمن الرحيم 

﴿وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ۞ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ﴾

Dan sesungguhnya orang-orang kafir itu benar-benar hampir menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka, tatkala mereka mendengar Al-Zikr (Al-Quran) dan mereka berkata: "Sesungguhnya ia benar-benar orang yang gila".Dan Al Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh alam. [68:51-52] [2].

Sebelumnya perlu diterangkan makna ayat:

Pertama, DIbawakan beberapa perkataan sumpah seranah - (Al-Sharkhi) yang diguna untuk menyerang saya:


(Dan dengannya menjadikan pendakwa menyalahi fikiran dari orang-orang yang berfikiran, yang menyalahi adat kebiasaan dan menyalahi manusia yang normal dan kemanusiaan...... Bahawa pendakwa ini jahil lagi zalim.... Dia telah mendakwa seruan yang palsu, rosak sesat lagi menyesatkan ini...... tidak masuk akal dan bodoh dan terburu-buru, kejahilan dan kegelapan dalam pemikiran dan akal, hati dan jiwa apabila membuat seruan ...... bahawa apa yang ditulis oleh pendakwa adalah yang buruk buruk buruk (belaka), yang cetek cetek cetek (belaka) dan banyak yang diburukkan serta diremehkannya sesuatu yang tidak anda fikirkan ...... bahawa kedangkalan pemikiran pendakwa dan adalah fikiran yang tidak sihat dan sakit jiwa ..... hingga akhir).


Kaedah dan kata-kata sumpah seranah (Al-Sharkhi) yang digariskan ini terlalu jauh dari akhlak dan jauh dari mana-mana penulis yang mempunyai sedikit gaya penulisannya sendiri lebih baik dari mereka yang mendakwa menulis jawapan secara ilmiah, Sesungguhnya Allah telah mengingatkan saya sumpah seranah (Al-Sharkhi) itu pada anak durhaka (Ibn Al-‘Ash) itu melainkan mendedahkan apa yang ia malukan untuk terus hidup sendiri.
                 .
ولا حول ولا قوة إلاّ بالله العلي العظيم
Tiada ada daya dan upaya melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung, dan cukuplah perbezaan ini antara kita kerana setiap wadah ada bocornya.

Al-Sharkhi (Yang menyumpah seranah) telah mengeluarkan dan menghamburkan hasad dengkinya dengan kata-kata tersebut adalah dari beliau sendiri, tambahan pula hasad dengkinya itu menjadi dalil keberkatan bagi Dakwah Al-Yamaniyah, mereka dengki kepada manusia seperti kami Aali Muhammad, Dia SWT berfirman:


﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً﴾


ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran kurnia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar. [4:54] [3], [4].

Kedua: Al-Sharkhi membawakan perumpamaannya itu dari kitab Al-Idhaat Min Da3awat Al-Mursalin [Pencerahan dari Dakwah Para Rasul]:

(Adapun mukjizat kebendaan itu tidak boleh hanya dijadikan satu-satunya cara untuk membuat manusia beriman, bahkan Allah tidak redha dengan iman semata-mata kebendaan ini, Sekiranya diterima sudah tentu iman Firaun juga diterima, selepas dia melihat mukjizat kebendaan paksaan yang tidak ada pilihan lain, iaitu terbelahnya laut, dan melihat seluruh belahan itu seumpama gunung yang besar dan boleh disentuh dengan tangannya, lalu ia berkata:
﴿آمَنْتُ ... ﴾ - Aku beriman.... [5],

yang merupakan ulasan pada ayat Al-Quran dan tidak ditafsirkan sepenuhnya, saya tidak tunjukkan untuk mentafsirkan ayat itu, tetapi saya membawanya untuk memperlihatkan bahawa tidak diterima iman apabila berlaku mukjizat paksaan yang tidak ada pilihan lain.

Kata-kata saya jelas tidak mungkin tidak difahami mengenai ayat dari Surah Yunus, tetapi hanya saya bawakan: Bahaw ia adalah Firaun berkata, Aku beriman, seperti di dalam Al-Quran selepas dia melihat dan menyentuh air laut dengan tangannya, yang keadaannya seperti gunung besar, dan Allah tidak menerima iman Firaun, sebab didatangkan kepadanya mukjizat paksaan yang tidak boleh ditakwil lagi.

Tetapi orang yang bersemangat (menyumpah seranah – Al-Sharkhi) itu cuba untuk meyakinkan pembaca bahawa saya telah menyatakan bahawa Firaun berkata Aku beriman sebaik sahaja melihat mukjizat tersebut, dengan ucapan yang disebutkannya terdahulu (di atas) yang saya bawakan dari Kitab Al-Idhaat Min Da3awat Al-Mursalin yang sangat jelas bahawa saya katakan (melihat seluruh belahan itu seumpama gunung yang besar dan boleh disentuh dengan tangannya,).

Al-Sharkhi juga cuba untuk meyakinkan pembaca bahawa saya berkata: Firaun tidak mengikuti Bani Israel, yang lain dari apa yang dibawakan daripada kata-kata Al-Sharkhi yang sangat jauh dari kewibawaan yang lebih baik yang dijadikan untuk penyampaian secara ilmiah.


Ketiga: Bahawa Al-Sharkhi berkata: (Untuk kepentingan ketetapan dan kesungguhannya dan untuk menjelaskan keperluan dan pengukuhan, tidak salah memeriksa dan memperlihatkan penekanan hakikat ajaran ilahiyah pada Al-Quran yang diyakini dengan muktamat, dan maksudnya bahawa Firaun tidak mengatakan dan tidak menyampaikan:A ku beriman apabila laut terbelah, dan jika dia melafazkannya dan mengatakan, Aku beriman ia tidak diikuti oleh mukjizat terbelahnya laut, iaitu mukjizat laut terbelah bukanlah sebab dan ia bukan perangsang dan ia tidaklah segera dan memaksa Firaun untuk mengatakan bahawa Aku beriman) tamat.
               
Kita mesti ambil perhatian dua perkara dalam ucapan ini:

1. Persoalan iman Firaun pada waktu melihat mukjizat laut terbelah. Persoalan ini adalah jelas dari kata-kata saya yang dinyatakan Al-Sharkhi bukan yang saya katakan, melainkan apabila ia adalah kedengkian yang telah menutup penglihatan Al-Sharkhi dan menghalang beliau pada bacaan (dan menyentuh dengan tangannya), Allah berfirman:



﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً﴾

ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran kurnia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar. [4:54] [6],

2. Al-Sharkhi juga mengatakan, bahawa kata-kata Firaun: Aku beriman itu tidak diikuti selepas mukjizat terbelahnya laut, dan tidak didatangkan mukjizat Ilahiyah kepada Firaun sehingga untuk mengatakan: Aku beriman.

Al-Sharkhi menganggap yang mendorong Firaun untuk mengatakan Aku beriman adalah kesedaran akan lemas. Al-Sharkhi tidak dapat membezakan antara (kesedaran akan lemas) dan (lemas), jika dia memahami perbezaan di antara keduanya untuk mengetahui bahawa Firaun terus beriman kerana menyedari akan lemas bermakna iman Firaun adalah disebabkan mukjizat terbelahnya laut, iaitu selepas menyentuh bungkah gunung air, yang menyelubungi dia dan tenteranya dan mengetahui dengan pasti bahawa laut terbelah itu hakikatnya bukanlah sihir sebagaimana mereka pernah menuduh Musa sebelumnya.

Perbezaan antara kesedaran akan lemas dan lemas adalah kesedaran akan lemas oleh Firaun bermakna dia mendekatinya dan benar-benar akan berlaku padanya, iaitu: bahawa berlakunya lemas menghampiri Firaun dan belum karam lagi, lemas bermakna karam berlakunya lemas, adakah kamu faham sekarang, wahai Sharkhi bahawa Firaun sehingga untuk mengatakan: Aku beriman belum terjadi lemas hanya telah karam, dan oleh itu tidak kekal mukjizat hanya (laut terbelah), yang disentuh dengan tangannya dan yakin ia mukjizat yang menyebabkan dia mengatakan (Aku beriman).

Dan juga apa yang jelas, menunjukkan bahawa Al-Sharkhi tidak dapat membezakan antara kesedaran lemas dan lemas diikuti oleh berimannya Firaun atas urusan dirinya akan lemas sebagaimana yang Al-Sharkhi katakan, (tetapi yang membawa beliau untuk mengatakan Aku beriman adalah lemas dan kesedaran akan lemas, tanda-tanda dan alamat kematian?)

Berikut adalah soalan Al-Sharkhi dan berkata kepada mereka:

(Adakah Firaun beriman sebelum lemas atau sebelum ia menyedari akan lemas?

Adakah Firaun mengucapkan dan berkata, Aku beriman sebelum lemas atau sebelum sedar akan lemas?

Adakah Firaun beriman sebelum lemas .... mengucapkan dan berkata, Aku beriman selepas lemas?
........ bahkan boleh mengatakan bahawa dia berada atas kedengkiannya, kezaliman dan permusuhannya walaupun selepas beliau sedar akan lemas dan dengan kekalnya atas sifat ini dan keadaannya itu membawa kepada beliau berkata Aku beriman (dengan ulasan untuk mengatakan bahawa Aku beriman kemudian daripada sedar akan lemas atau kemudian daripada yang awalnya ia menyedari akan lemas).

...... bahkan yang mendorongnya untuk mengatakan Aku beriman adalah lemas dan kesedaran akan lemas dan tanda-tanda dan alamat kematian).

Maka Al-Sharkhi sepertimana yang ia jelaskan dengan sejelas-jelasnya kepada orang-orang yang membaca kata-katanya beliau tidak dapat membezakan di antara lemas dan kesedaran akan lemas, walaupun dia dapat membezakan di antara keduanya untuk mengetahui bahawa kesedaran akan lemas berlaku sekali gus apabila Firaun dan tenteranya turun ke dasar laut yang surut airnya kepada dua bungkah (kiri kanan) gunung-gunung air dan sebelum Firaun mengatakan Aku beriman.

Adapun lemas (tenggelam) itu berlaku kemudian daripada Firaun mengatakan Aku beriman, iaitu: bahawa Firaun mengatakan Aku beriman terkemudian daripada kesedaran akan lemas dan lebih dahulu (sebelum) ia lemas.

Keempat: Al-Sharkhi berkata:. (....... Perhatikanlah wahai pembaca yang bijaksana, Perhatikanlah, wahai pembaca yang adil, wahai manusia, normal. Perhatikan bagaimana ia golongkan Firaun mengatakan Aku beriman kepada kata-kata di mana pendakwa berkata, [maka dia berkata: Aku beriman] dia golongkan apabila laut terbelah dan Firaun melihat mukjizat dan menyentuh dengan tangannya.... dan menganggap ianya sebagai terpaksa dan tidak dapat ditakwil (tiada pilihan), dan pemahaman bagi ayat-ayat Al-Quran ini dan maknanya bertentangan dengan hakikat ilahiyah kebenaran yang diyakini, dan pengesahannya, ini menjadikan pendakwa telah menyalahi pemikiran dan kebijaksanaan dan menyalahi adat dan kebiasaan dan menyalahi manusia biasa dan kemanusiaan dan menyalahi ayat-ayat Al-Quran dan keperluan maknanya........) tamat.

Iaitu: Al-Sharkhi menganggap mukjizat laut terbelah pada  Firaun selepas melihatnya dan menyentuh bongkah gunung air dengan tangannya bukanlah tarikan (paksaan) dan boleh ditakwil (dipilih) menurut perkiraan Firaun.

Saya biarkan pembaca untuk bertanya kepada Al-Sharkhi soalan yang Al-Sharkhi tidak akan dapat menjawabnya selamanya, iaitu bagaimana ia boleh mentakwil (memilih) mukjizat laut terbelah menurut perkiraan Firaun selepas menjadi terkesan di hadapan mata sesuatu yang boleh disentuh oleh Firaun dengan tangannya stsu selepas dia turun ke dasar laut yang terdapat gunung air, yang menampakkan tanah oleh surutnya air mereka kepada dua bongkah gunung itu berada di kiri dan kanannya??!!

Kelima, apa yang dianggap oleh Al-Sharkhi secara perbahasan atau tulisan - seperti yang dinyatakan oleh jurucakap media untuk menjawab bagi pihak Ahmad Al-Hassan – tidak hanya mengandungi empat bahagian ysng dikemukakan oleh Al-Sharkhi sebagai jawapan:walaupun dia tahu bagaimana untuk memintas kata-kata kotor yang membosankan dan tidak diperlukan untuk meringkaskan apa yang dikhayalkan ia adalah kekeliruan pada ayat Al-Quran yang dibawakan sebagai saksi dalam pencerahan pada satu baris (bahagian) sahaja, adakah baris (bahagian) (yang batil) ini dipanggil sebuah tulisan dalam menolak Ahmad Al-Hassan, tetapi tiada salahnya kamu mewarisi gendang Muawiyah dan Ibn Al-‘Ash, Dan didahului dengan kata: Jika kalian tidak malu, maka lakukanlah apa yang kalian mahu.

Dalam hal apapun, Al-Sharkhi dan yang lain-lain ramai yang mendahuluinya yang mentafsirkan ayat Al-Quran secara khayalan (perumpamaan) dan saya akan menerangkan kesilapan mereka dalam tafsiran dan pemahaman bahawa mereka pergi jauh daripadanya, di mana akan diterangkan ia tidak sahih melalui tafsiran ayat Al-Quran, dan akan memetik kemungkinan terdapat salah tafsir dan mengulasnya.



✡✡✡✡✡


--------------------------
[1] Al-Kafi: Jilid 2, halaman 304 Da3aim Al-Islam: Jilid 2, halaman 537
[2] [Al-Qalam 68:51-52].
[3] [Al-Nisa 4:54]: 
[4] diriwayatkan Al-Kulaini dengan sanad: Hamad bin Muhammad, dari Muhammad ibn Abi ‘Umair, dari Saif bin ‘Amirah, dari Abi Al-Shabah Al-Kanani katanya: Abu Abdillah (as) berkata: Kami adalah orang-orang difardhukan Allah AWJ taat kepada kami, untuk kami harta rampasan perang, dan untuk kami harta terpilih, dan kami orang-orang yang mendalam ilmunya, dan kami orang-orang yang dengki seperti firman Allah: Ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang Allah telah berikan kepadanya? [4:54]:  Al-Kafi: Jilid 1, halaman 186.
[5] Al-Idhat: Jilid 2 C 2 halaman 24..
[6] [Al-Nisaa’ 4:54]














Tiada ulasan: