Selasa, 18 April 2017

Lampiran I


Lampiran-lampiran
            
Lampiran I


Penjelasan mengenai Zaid bin Ali (as)

Riwayat yang menunjukkan dan menerangkan bahawa Zain Al-‘Abidin dan Al-Baqir meninggalkan Zaid mengharapkan dari perintah Allah dan adalah kedua-duannya memberi syafaat kepadanya, tetapi ini tidak bermakna bahawa dia mati kerananya, sebab Zaid tidak mati dalam hal ini, dan dalam kehidupan bapanya atau saudaranya Al-Baqir (as), tetapi mengenal yang haq dan mengakuinya, berperang dan syahid kerananya, dan riwayat ini menjelaskan untuk mengenal Zaid (as) bersama kebenaran pada zaman anak saudaranya Imam Al-Shadiq (as) dan mengakuinya di jalan kebenaran:



• «Dari Ma’tab katanya, pintu Maula Imam Al-Shadiq (as) telah diketuk lalu keluar tiba-tiba Zaid bin Ali (as) lalu berkata Al-Shadiq (as) kepada orang-orang yang duduk bersamanya di dalam sesuatu majlis: masuklah ke rumah ini dan kembali pintu dan tidak seorang pun berkata-kata di antara kamu, maka apabila dia masuk, yang hadir berdiri untuknya lalu memeluknya dan dia duduk lama bertukar-tukar fikiran dan kemudian mereka bercakap-cakap, Zaid berkata: sungguh-sungguh ini dari kamu, wahai Ja’far, maka demi Allah jika tidak ulurkanlah tanganmu untuk aku membai’ahmu atau ini tanganku membai’ahmu untuk kerja keras kamu dan untuk tugasmu yang tidak terpikul, kamu telah meninggalkan jihad dan kekal untuk mengurangkan dan melonggarkan lindungan, dan hartaku meliputi Timur dan Barat, Al-Shadiq (as) berkata: Semoga Allah meramatimu wahai bapa saudara, Allah mengampuni kamu,. Zaid mendengar dan berkata: perjanjian kita di waktu pagi Bukankah waktu pagi sudah hampir? Dia melanjutkan, orang-orang bercakap mengenainya. Al-Shadiq (as) berkata: apalagi yang tidak dikatakan kepada bapa saudaraku Zaid selain yang baik-baik, Semoga Allah meramatimu bapa saudaraku Zaid maka kalau zahir akan berhasil, dan apabila waktu sahur mengetuk pintu maka terbukalah baginya pintu itu dan masuk sambil merengek dan menangis, dan akan mengatakan: Kasihanilah aku, ya Ja’far Allah akan mengasihanimu, redhalah padaku ya Ja’far Allah akan meredhaimu, ampunilah aku ya Ja’far Allah akan mengampunimu. Al-Shadiq (as) berkata: Allah akan mengampunimu, mengasihanimu dan meredhaimu, apa perkhabarannya wahai bapa saudaraku? Beliau berkata: Ketika tidur dan aku melihat Rasulullah (S) menemui Ali, di kanannya ada Al-Hasan dan di kirinya ada Al-Hussein (as), dan Fatimah (as) di belakangnya, Ali (as) di hadapannya, di tangannya ada lembing dengan api yang membara, Beliau berkata: ya Zaid Rasulullah cedera pada Ja’far, demi Allah jika tidak belas kasihanmu, kemaafan kamu dan keredhaanmu untuk menikammu dengan lembing ini maka menusuk di antara bahumu, kemudian dikeluarkan dari dadamu, maka aku melihat dengan ketakutan lalu membalutnya, maka kasihanilah aku,
Allah akan memberi rahmat kepadamu. Beliau (as) berkata: Allah meredhai kamu dan Allah mengampuni kamu, Berikanlah aku nasihat, maka jika kamu terbunuh kerana disalib dan dibakar dengan api, maka Zaid berwasiat pada tanggungannya dan anak-anaknya untuk melunasi hutang-hutangnya.» [1].

Dan Zaid bin Ali adalah seorang alim yang diakui ilmunya oleh yang menentang dan yang menyetujuinya, telah dibelenggu dan diuji untuk mengakui Imamah anak saudaranya, dia menempuh
halangan dan tidak dapati pada Al-Shadiq (as) walaupun ujian tidak berjalan lancar untuk beliau, ini adalah suatu kebaikan besar pada Zaid (as), jika ia adalah ujian Zaid pada saudara Al-Baqir tentu akan membingungkan, sekiranya ia bermasalah dengan bapanya adalah lebih mudah, tetapi ujian dan masalah dengan halangan yang lebih besar dilaluinya, dan untuk itu Zaid telah mengingat akan Rasulullah dan Ali (as) dan ia (as) menangis, ini adalah kelebihan yang besar.

Maka adalah perlu untuk membawakan apa yang dikatakan oleh para imam (as) dalam hal yang besar ini. Yang diutamakan Zaid bin Ali (as), supaya tiada seorang pun yang menyangka Zaid (as) dengan lebih teruk lagi:

• Al-Kafi - Al-Syeikh Al-Kulaini: Jilid 8, hal. 264: «Ali bin Ibrahim, dari bapanya, dari Safwan bin Yahya, dari ‘3iyash bin Al-Qasim katanya:

Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata:. Kamu hendaklah bertaqwa kepada Allah yang Esa lagi tiada sekutu bagiNya dan memandang diri kamu maka demi Allah bahawa bagi seorang lelaki itu mempunyai domba padanya gembala. Apabila didapati seseorang yang lebih tahu pada dombanya yang datang dan yang pergi, lelaki ini orang yang lebih tahu dombanya yang ada padanya, Demi Allah jika salah seorang dari dua orang yang bergaduh dalam satu pergaduhan, dan kemudian yang seorang lagi masih hidup beramal atas apa yang telah jelas padanya tetapi baginya sama sahaja jika kamu yang pergi, Sesungguhnya demi Allah, kamu pergi bertaubat lebih tepat sebagai pilihan untuk diri kamu sendiri, jika kamu ingin datang, datanglah dari kami dan lihat apa sahaja yang kamu keluarkan dan janganlah mengatakan Zaid yang keluar, kerana Zaid adalah seorang alim dan seorang yang benar dan tidak menyeru kamu kepada dirinya sendiri tetapi memanggil kamu kepada redhanya Aali Muhammad (as) walau zahir akan berhasil dengan apa yang dia serukan, tetapi keluar kepada kuasa masyarakat untuk menentukannya. Maka orang yang keluar dari kami hari ini kepada sesuatu yang diserukan pada kamu kepada redhanya Aali Muhammad (as), maka kami menyaksikan kamu tidak redha dengannya, dan ia adalah mendurhakai kami hari ini dan tidak seorang pun bersamanya, ia adalah jika panji-panji dan bendera-bendera yang lebih berhak tidak didengar dari kami melainkan bersama sesiapa yang menemui anak-anak Fatimah di sisinya, maka demi Allah bukanlah sahabat kamu melainkan orang yang bertemu dengannya, jika pada bulan Rejab maka hadaplah atas nama Allah AWJ, jika kamu suka untuk ditangguhkan ke bulan Sya’ban, tidak ada mudharatnya, jika kamu suka berpuasalah bersama ahli-ahli keluargamu supaya ia menjadikan kamu lebih kuat dan cukup bagi kamu alamat (tanda-tanda) pada Al-Sufyani.»

• 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) Al-Sheikh Al-Shaduq Jilid 2, halaman 225: 
«Diceritakan kepada kami Ahmad bin Yahya katanya: dikhabarkan kepada kami Muhammad bin Yahya Abu Bakr bin Yahya al-Shawali katanya: diceritakan kepada kami Muhammad bin Yazid Al-Nahwi katanya: diceritakan kepadaku Ibn Abi ‘Abdun dari bapanya katanya: Ketika dibawakan Zaid bin Musa bin Ja’far kepada Al-Ma’mun, dia berada di Basrah dan membakar anak-anak Al-Abbas dan Al-Ma’mun menuduh saudaranya Ali bin Musa Al- Ridha (as) dan berkata kepadanya: Wahai Aba Al-Hassan jika saudaramu keluar dan melakukan apa yang dia lakukan, akan keluar sebelumnya Zaid bin Ali, maka celakalah ia dan kalaulah bukan tempat kamu dariku untuk membunuhnya, maka tidaklah apa yang didatangkannya itu kecil. Maka Al-Ridha (as) berkata: Wahai Amirul Mukminin janganlah letakkan di kawasan lapang saudaraku Zaid bin Ali itu, kerana dia adalah ulama Aali Muhammad akan membuat Allah AWJ murka. Maka berjuanglah menentang musuh-musuhnya sehingga mati di jalanNya. Telah diceritakan kepadaku bapaku Musa Bin Jaafar (as) bahawa dia telah mendengar ayahnya Ja’far bin Muhammad bin Ali (as) berkata: Allah merahmati bapa saudaraku Zaid, bahawa dia menyeru redhanya Aali (keluarga) Muhammad, jikalah kemenangan adalah hasil dengan apa yang diserunya dan telah diminta pendapatku mengenai perjuangannya, maka aku berkata kepadanya: Wahai bapa saudaraku jika engkau redha untuk dibunuh disalibkan dengan pemukul lalu itu akan mrnghinamu. Apabila dia berpaling Ja’far bin Muhammad berkata: Celakalah orang-orang yang mendengar dan menyedarinya tetapi tidak menyahutnya Maka Al-Ma’mun berkata: Wahai Aba Al-Hasan bukankah yang telah mendakwa Imamah itu tanpa haknya? Maka Al-Ridha (as) berkata: Zaid bin Ali tidak menuntut apa yang bukan haknya dan dia takut akan Allah mengenai perkara itu. bahawa dia telah berkata, Aku menyeru kamu kepada redhanya Aali Muhammad (as), sesungguhnya datanglah kepada yang menuntut bahawa Allah Ta’ala telah meletakkan atasnya, kemudian mereka menyeru kepada yang bukan agama Allah dan dan sesat dari jalanNya tanpa disedari dan Zaid demi Allah adalah dari orang yang membacakan ayat ini:  

﴿وَجَاهِدُوا فِي اللَّـهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ﴾ 
Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu [Al-Hajj 22:78]» 

• 3uyun Akhbar Al-Ridha (as) Al-Sheikh Al-Shaduq Jilid 2, halaman 228: «Diceritakan kepada kami Ahmad bin Al-Hussein Al-Qattan katanya: Diceritakan kepada kami Al-Hassan bin Ali Al-‘Askari, katanya: Diceritakan kepada kami Muhammad bin Zakaria Al-Jauhari dari Ja’far bin Muhammad bin ‘Ammarah dari bapanya ‘Amru bin Khalid katanya: Diceritakan kepadaku Abdulllah bin Siyabah katanya: Kami keluar dan datang kepada sekumpulan tujuh orang di bandar dan kami menemui Abi Abdillah Al-Shadiq (as) berkata kepada kami: Ada apa-apa khabar bapa saudaraku Zaid? Kami berkata: Yang telah keluar atau yang di luar? dikatakan: Jika datang kepada kamu berita maka khabarkan padaku, Oleh itu, tinggallah kita hari-hari yang datangnya utusan dengan nama Al-Shairafi pada tulisannya: Adapun kemudian daripada itu bahawa Zaid bin Ali (as) keluar pada hari Rabu permulaan bulan Safar berterusan dari hari Rabu, Khamis dan terbunuh pada hari Jumaat dan terbunuh bersamanya fulan dan fulan,. Lalu kami menemui Al-Shadiq (as) menyerahkan kepadanya tulisan (catatan) itu dan dia membacanya dan menangisinya dan kemudian berkata: Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji3un [Kita kepunyaan Allah dan kepadaNya kita kembali]. Bapa saudaraku diadili di sisi Allah bahawa dia sebaik-baik bapa saudara. Bahawa bapa saudaraku adalah seorang lelaki untuk dunia dan akhirat dan telah berlalu. Demi Allah, bapa saudaraku mati syahid sebagai syuhada’ bersama-sama Rasulullah (S), Ali, Al-Hassan dan Al-Hussein (shalawat Allah ke atas mereka.) »

----------------------
[1] Manaqib Aali Abi Talib - Ibn Syahrasyub: Jilid 3, halaman 352; Madinah Al-Ma3ajiz: Jilid 6, halaman 103-105; Bihar Al-Anwar: Jilid 47, halaman 128..




Tiada ulasan: