Muhammad (S) adalah
ciptaan terulung Allah, maka dijadikan makna yang dizahirkan dalam rupa
bentuk Al-Quran adalah lafaz kata-kata yang dijelaskan oleh Muhammad (S) di dalam
Alam Jasmani, ia adalah makna terulung dalam bentuk lafaz kata-kata bagi Al-Quran
yang boleh dizahirkan di Alam Jasmani ini.
Taurat dan Injil yang diturunkan
kepada Musa dan Isa (as) bukan sesuatu yang lain daripada Al-Quran, ia juga
merupakan kezahiran bayangan bagi Al-Quran dalam Alam Jasmani ini, dan
perbezaan antara semuanya adalah maqam (tahap) tanggungjawab yang ditunjukkan
Al-Quran di alam ini iaitu Muhammad, Isa dan Musa (as),
Maka disebabkan maqam (kedudukan)
keagungan, keikhlasan dan ketinggian Muhammad (S); jadilah urusan yang
dizahirkannya lebih agung, lebih tinggi, lebih sempurna dan lengkap dari yang
dizahirkan oleh Musa atau Isa, dan dengan
itu menjadikan Taurat dan Injil sebagai sebahagian daripada Al-Quran, dan dijadikan
Al-Quran sebagai batu ujian (penguji) kepadanya dan isi kandungannya:
﴿ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ
مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا
عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ ۖوَلَا
تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ
جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ
لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا
آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّـهِ
مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴾
Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Quran
dengan membawa kebenaran, membenarkan apa
yang sebelumnya, iaitu kitab-kitab dan
batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka
menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka
dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat
diantara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah
menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak
menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat
kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya
kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu, [Al-Maidah 5:48]
Ini adalah satu contoh
untuk menggambarkannya: Katakanlah di hadapan anda ada sebuah taman (kebun) dan di
dalamnya terdapat berbagai pohon-pohon subur yang berbuah, dan terdapat pula
beberapa alat untuk mengambil gambar dan anda ingin memindahkan gambaran
sebenar taman ini.
Salah seorang daripadanya mengambil
gambar pandangan jauh dan gambarannya jelas menunjukkan taman dan pokok-pokok,
tetapi tidak dapat membezakan jenis pokok dan buah-buahannya.
Orang kedua mengambil
gambar pandangan dekat dan juga gambar-gambar lebih tepat dan menunjukkan pokok-pokok
dan taman yang boleh membezakan sebahagian jenis pokok dan pokok-pokok buah-buahan
terutama yang besar dan membezakannya..
Orang ketiga mengambil pandangan
di tengah-tengah taman dan seluuruhnya dengan lebih tepat, sehingga gambar-gambar
menunjukkan pokok-pokok dan buah-buahan dengan jelas, dan boleh dibezakan pokok-pokok
atau pokok-pokok yang berbuah dalam gambarnya, bahkan boleh membezakan keadaan
dan keranumannya.
|
Begitulah juga dengan halnya Muhammad
(S) dengan ketinggian kedudukannya, dan kerana Al-Quran Ilahi ada di hatinya
dan di hatinya ada Al-Quran Ilahi, Maka ia menunjukkan hakikat kebesaran yang boleh
dizahirkan dari Al-Quran di Alam Jasmani ini. Adapun Isa dan Musa (as) telah dizahirkan
dari Al-Quran Ilahi mengikut ukuran keadaan yang dibenarkan untuk setiap satu dari
kedua-dua mereka dekat atau jauh dari Al-Quran Ilahi itu, dan begitu juga kepada
Ibrahim (as) dan Nuh dan seluruh para nabi (as).
Maka orang yang telah
diturunkan sebelum Al-Quran juga Quran, tetapi ia
sebahagian daripada Al-Qur'an yang diturunkan kepada Muhammad (S), Taurat dan
Injil juga Quran, tetapi Al-Quran yang diturunkan
kepada Muhammad (S) lebih lengkap, lebih sempurna, lebih ulung dan sebagai penguji
ke atasnya, dan untuk itu mereka yang mengetahui Taurat dan Injil atau mengetahui
sebahagian daripada apa yang ada di dalamnya. Mereka yang benar-benar mendengar
Al-Quran akan mengetahui bahawa ia adalah Taurat dan Injil, bahkan lebih
ulung daripada kedua-duanya dan sumbernya dan sumber kedua-duanya adalah satu.
Allah telah berfirman:
﴿قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُوا ۚ إِنَّ
الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ
لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا ۞ وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ
وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا ۞ وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ
وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا﴾
|
Katakanlah: "Berimanlah kamu kepadanya
atau tidak usah beriman. Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan
sebelumnya apabila Al Quran dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas
muka mereka sambil bersujud * dan mereka berkata: "Maha Suci Tuhan kami,
sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi".* Dan mereka menyungkur atas
muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu'.[Al-Isra’ 17: 107-109]
Sebahagian daripada
Al-Quran (Taurat) yang diturunkan kepada Musa, dan sebahagian daripadanya (Injil)
kepada Isa, dan diturunkan seluruh Al-Quran dalam bentuk yang lebih lengkap
dan lebih sempurna kepada Muhammad; kerana tanggungjawab yang lebih besar dan
lebih sesuai, iaitu kita boleh mengatakan bahawa diturunkan Al-Quran yang lebih lengkap dan lebih
sempurna kepada selain Muhammad (S) adalah perkara yang tidak mungkin, ia
betul-betul sama seperti usaha meletakkan meter padu air ke dalam bekas yang muatannya
satu liter, dan dengan itu tidak berlaku penurunan Al-Quran melainkan ke
dalam bekas yang bersedia dan berupaya menampungnya. Taurat dan Injil adalah Quran
atau sebahagian daripadanya, walaupun antara ianya adalah berbeza isi
kandungannya dan lafaz kata-katanya, kerana ia mencapai kebenaran yang sama, menyampaikan
kebenaran boleh dilaksanakan dengan lafaz yang berbeza, dan juga melalui
makna yang berbeza, yang paling penting adalah diperlukan kebenaran itu bukannya
lafaz perkataan yang tidak bermakna.
Pada hakikat, penzahiran (Tajalli)
Al-Quran pada Muhammad (S) sebelum diturunkan kepada baginda secara lisan dengan
Al-Quran yang dapat dibaca, bahkan juga dizahirkan kepada aushiak baginda (as),
walaupun pada tahap yang lebih rendah, dan dengan itu tidak ada masalah untuk
mengenal Muhammad (S) apa yang akan dikatakan Jibrail (as) kepada baginda sebelum
menyempurnakannya,
﴿لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ ۞ إِنَّ
عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ۞ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ
قُرْآنَهُ﴾
Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk
(membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya.۞ Sesungguhnya atas Kamilah
mengumpulkannya dan membacakannya. ۞ Apabila Kami telah selesai membacakannya maka ikutilah bacaannya itu.[Al-Qiamah
75:16-18]
Inilah makna sebenar untuk
menghafal Al-Quran, Taurat dan Injil serta semua kitab-kitab Samawiyah
(langitan), yang tidak berlawanan dengan kekurangan pengetahuan pada lafaz
kata-katanya yang tertulis di alam ini,
﴿وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن
كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ
الْمُبْطِلُونَ﴾
Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya sesuatu Kitabpun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu; tentulah ada alasan bagi orang yang mengingkari. [Al-‘Ankabut 29:48]
Maka Rasulullah dan Ali (Shalawatu Allah ‘alaihima) memanfaatkan suhuf dari Taurat dan menyesuaiannya dan mereka tidak tahu kata-katanya bahkan juga bahasanya, kerana Taurat tidak diturunkan dalam bahasa Arab, dan ia terdapat dalam riwayat ini:
• «.... Lalu dikeluarkannya dan menolaknya kepadanya, ia melihatnya dan membacanya dan kitab itu dalam Bahasa Ibrani. kemudian baginda memanggil Amir Al-Mukminin (as), sambil berkata kepadanya selain kamu, di dalamnya terdapat ilmu orang-orang dahulu dan ilmu orang-orang terkemudian, ia adalah papan-tulis (Alwah) Musa. Tuhanku telah memerintahkanku supaya memberikan kepada kamu, Dia berkata, ya Rasulullah, Tidakkah aku lebih baik membacanya, Baginda berkata Jibrail memerintahkanku supaya menyuruh kamu meletakkannya di bawah kepala kamu malam ini, Maka kamu akan tahu membacanya, beliau berkata lalu dia meletakkannya di bawah kepalanya, Lalu Allah telah mengajarkan kepadanya segala sesuatu yang ada di dalamnya, Maka Rasulullah (S) menyuruh beliau untuk membuat salinan, Maka disalinnya pada kulit domba, Ia adalah Al-Jufr dan di dalamnya ada ilmu orang-orang dahulu dan orang-orang terkemudian dan ia ada di sisi kami dan begitu pula papan-tulis dan tongkat Musa ada pada kami dan kami mewarisi Al-Nabi (S).» [85].
---------------------------------------
[85] Bashair AL-Darajat – Al-Saffar: hal. 140.
|
|
|
|
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan