Isnin, 3 April 2017

Al-Quran:



Al-Quran:

Al-Quran yang ada di tangan kita di Alam Jasmani ini, adalah zahir sebagai bayangan (zuhur wa tajalli) daripada Al-Quran yang ada di Alam-alam Tinggi dengan kata-kata (lafaz) yang sesuai dengan alam ini, Al-Quran yang ada di Alam-alam Tinggi itu bukan secara lafaz (sebutan); kerana  lafaz-lafaz (kata-kata) adalah keperluan lazim bagi Alam Jasmani ini, dan penzahiran Al-Quran di dunia ini menurut ukuran kejelasannya iaitu penjelasan Muhammad (S). dan juga menurut ukuran yang mencakupi Alam Jasmani ini.


Muhammad (S) adalah ciptaan terulung Allah, maka dijadikan makna yang dizahirkan dalam rupa bentuk Al-Quran adalah lafaz kata-kata yang dijelaskan oleh Muhammad (S) di dalam Alam Jasmani, ia adalah makna terulung dalam bentuk lafaz kata-kata bagi Al-Quran yang boleh dizahirkan di Alam Jasmani ini.

Taurat dan Injil yang diturunkan kepada Musa dan Isa (as) bukan sesuatu yang lain daripada Al-Quran, ia juga merupakan kezahiran bayangan bagi Al-Quran dalam Alam Jasmani ini, dan perbezaan antara semuanya adalah maqam (tahap) tanggungjawab yang ditunjukkan Al-Quran di alam ini iaitu Muhammad, Isa dan Musa (as),

Maka disebabkan maqam (kedudukan) keagungan, keikhlasan dan ketinggian Muhammad (S); jadilah urusan yang dizahirkannya lebih agung, lebih tinggi, lebih sempurna dan lengkap dari yang  dizahirkan oleh Musa atau Isa, dan dengan itu menjadikan Taurat dan Injil sebagai sebahagian daripada Al-Quran, dan dijadikan Al-Quran sebagai batu ujian (penguji) kepadanya dan isi kandungannya:


﴿ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ ۖوَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّـهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴾











Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Quran dengan membawa kebenaran, membenarkan apa 
yang sebelumnya, iaitu kitab-kitab dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat diantara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu, [Al-Maidah 5:48]
            

Ini adalah satu contoh untuk menggambarkannya: Katakanlah di hadapan anda ada sebuah taman (kebun) dan di dalamnya terdapat berbagai pohon-pohon subur yang berbuah, dan terdapat pula beberapa alat untuk mengambil gambar dan anda ingin memindahkan gambaran sebenar taman ini.

Salah seorang daripadanya mengambil gambar pandangan jauh dan gambarannya jelas menunjukkan taman dan pokok-pokok, tetapi tidak dapat membezakan jenis pokok dan buah-buahannya.

Orang kedua mengambil gambar pandangan dekat dan juga gambar-gambar lebih tepat dan menunjukkan pokok-pokok dan taman yang boleh membezakan sebahagian jenis pokok dan pokok-pokok buah-buahan terutama yang besar dan membezakannya..

Orang ketiga mengambil pandangan di tengah-tengah taman dan seluuruhnya dengan lebih tepat, sehingga gambar-gambar menunjukkan pokok-pokok dan buah-buahan dengan jelas, dan boleh dibezakan pokok-pokok atau pokok-pokok yang berbuah dalam gambarnya, bahkan boleh membezakan keadaan dan keranumannya.

Begitulah juga dengan halnya  Muhammad (S) dengan ketinggian kedudukannya, dan kerana Al-Quran Ilahi ada di hatinya dan di hatinya ada Al-Quran Ilahi, Maka ia menunjukkan hakikat kebesaran yang boleh dizahirkan dari Al-Quran di Alam Jasmani ini. Adapun Isa dan Musa (as) telah dizahirkan dari Al-Quran Ilahi mengikut ukuran keadaan yang dibenarkan untuk setiap satu dari kedua-dua mereka dekat atau jauh dari Al-Quran Ilahi itu, dan begitu juga kepada Ibrahim (as) dan Nuh dan seluruh para nabi (as).

Maka orang yang telah diturunkan sebelum Al-Quran juga Quran, tetapi ia sebahagian daripada Al-Qur'an yang diturunkan kepada Muhammad (S), Taurat dan Injil juga Quran, tetapi Al-Quran yang diturunkan kepada Muhammad (S) lebih lengkap, lebih sempurna, lebih ulung dan sebagai penguji ke atasnya, dan untuk itu mereka yang mengetahui Taurat dan Injil atau mengetahui sebahagian daripada apa yang ada di dalamnya. Mereka yang benar-benar mendengar Al-Quran akan mengetahui bahawa ia adalah Taurat dan Injil, bahkan lebih ulung daripada kedua-duanya dan sumbernya dan sumber kedua-duanya adalah satu. Allah telah berfirman:


﴿قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُوا ۚ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا ۞ وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا ۞ وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا﴾



Katakanlah: "Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman. Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Quran dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud * dan mereka berkata: "Maha Suci Tuhan kami, sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi".* Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu'.[Al-Isra’ 17: 107-109] 

Sebahagian daripada Al-Quran (Taurat) yang diturunkan kepada Musa, dan sebahagian daripadanya (Injil) kepada Isa, dan diturunkan seluruh Al-Quran dalam bentuk yang lebih lengkap dan lebih sempurna kepada Muhammad; kerana tanggungjawab yang lebih besar dan lebih sesuai, iaitu kita boleh mengatakan bahawa  diturunkan Al-Quran yang lebih lengkap dan lebih sempurna kepada selain Muhammad (S) adalah perkara yang tidak mungkin, ia betul-betul sama seperti usaha meletakkan meter padu air ke dalam bekas yang muatannya satu liter, dan dengan itu tidak berlaku penurunan Al-Quran melainkan ke dalam bekas yang bersedia dan berupaya menampungnya. Taurat dan Injil adalah Quran atau sebahagian daripadanya, walaupun antara ianya adalah berbeza isi kandungannya dan lafaz kata-katanya, kerana ia mencapai kebenaran yang sama, menyampaikan kebenaran boleh dilaksanakan dengan lafaz yang berbeza, dan juga melalui makna yang berbeza, yang paling penting adalah diperlukan kebenaran itu bukannya lafaz perkataan yang tidak bermakna.

Pada hakikat, penzahiran (Tajalli) Al-Quran pada Muhammad (S) sebelum diturunkan kepada baginda secara lisan dengan Al-Quran yang dapat dibaca, bahkan juga dizahirkan kepada aushiak baginda (as), walaupun pada tahap yang lebih rendah, dan dengan itu tidak ada masalah untuk mengenal Muhammad (S) apa yang akan dikatakan Jibrail (as) kepada baginda sebelum menyempurnakannya,
  
﴿لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ ۞ إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ۞ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ﴾

Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya.۞ Sesungguhnya atas Kamilah mengumpulkannya dan membacakannya. ۞ Apabila Kami telah selesai membacakannya maka ikutilah bacaannya itu.[Al-Qiamah 75:16-18]

Inilah makna sebenar untuk menghafal Al-Quran, Taurat dan Injil serta semua kitab-kitab Samawiyah (langitan), yang tidak berlawanan dengan kekurangan pengetahuan pada lafaz kata-katanya yang tertulis di alam ini,


﴿وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴾

Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya sesuatu Kitabpun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu; tentulah ada alasan bagi orang yang mengingkari. [Al-‘Ankabut 29:48] 

Maka Rasulullah dan Ali (Shalawatu Allah ‘alaihima) memanfaatkan suhuf dari Taurat dan menyesuaiannya  dan mereka tidak tahu kata-katanya bahkan juga bahasanya, kerana Taurat tidak diturunkan dalam bahasa Arab, dan ia terdapat dalam riwayat ini:

• «.... Lalu dikeluarkannya dan menolaknya kepadanya, ia melihatnya dan membacanya dan kitab itu dalam Bahasa Ibrani. kemudian baginda memanggil Amir Al-Mukminin (as), sambil berkata kepadanya selain kamu, di dalamnya terdapat ilmu orang-orang dahulu dan ilmu orang-orang terkemudian, ia adalah papan-tulis (Alwah) Musa. Tuhanku telah memerintahkanku supaya memberikan kepada kamu, Dia berkata, ya Rasulullah, Tidakkah aku lebih baik membacanya, Baginda berkata Jibrail  memerintahkanku supaya menyuruh kamu meletakkannya di bawah kepala kamu malam ini, Maka kamu akan tahu membacanya, beliau berkata lalu dia meletakkannya di bawah kepalanya, Lalu Allah telah mengajarkan kepadanya segala sesuatu yang ada di dalamnya, Maka  Rasulullah (S) menyuruh beliau untuk membuat salinan, Maka disalinnya pada kulit domba, Ia adalah Al-Jufr dan di dalamnya ada ilmu orang-orang dahulu dan orang-orang terkemudian dan ia ada di sisi kami dan begitu pula papan-tulis dan tongkat Musa ada pada kami dan kami mewarisi Al-Nabi (S).» [85].


---------------------------------------
[85] Bashair AL-Darajat – Al-Saffar: hal. 140.



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya













Tiada ulasan: